Voor vertrek... Vakantiecheck^fó^BimBm«jF
De Wine Agro vindt in Peugeot
betrouwbare Partner
Mercedes-Benz dealer
heet weer Van Oeveren
IV S W MmS Door Rob Strating
De zomer komt eraan en daar
mee ook de vakantie. In deze
dure tijden heeft u vast bezui
nigd...de auto had toch al een
beurt gehad in januari, dus
waarom nog naar de merken
dealer voor een vakantie-
check? Leest u even mee?
Onlangs leverde vestigingsdi
recteur Jauke Flikweert van
PTA Goes 5 Peugeots Partner
aan de Wiite Agro in 's-Graven-
polder.
Na een periode van 10 jaar als
Van Oeveren-Vervaet gaat het
bedrijf verder als "Van Oeve
ren". Alles is weer bij het ou
de", maar dit dekt zeker niet
volledig de lading.
Woensdag 16 juni' 2010 - Pagina 39
Elke keer als we de contactsleutel
van de auto omdraaien, vinden we
het de normaalste zaak van de we
reld dat de motor zonder morren
aanslaat. Vervolgens rijden we er
mee naar ons werk, naar de super
markt of...naar ons vakantieadres, al
ligt dat niet dertig of zestig kilometer
van ons huis, maar misschien wel
een slordige 1500 kilometer. Boven
dien wordt die afstand ook nog eens
vol beladen, misschien zelfs wel met
een caravan afgelegd, waarbij de
omstandigheden bepaald niet auto-
vriendelijk zijn te noemen.
De auto die dagelijks trouw het
woon-werkvervoer voor zijn reke
ning neemt, is niet per definitie toe
gerust om de loodzware vakantierit
tot een goed einde te brengen.
U kunt zich geen voorstelling maken
hoe zwaar de eisen zijn die aan de
techniek worden gesteld. Daarom is
de zomer- of vakantiebeurt eigenlijk
een ontzettend goed idee, zeker ge
zien de lange intervallen tussen de
normale beurten.
Zwaar
De auto die diep in de veren in een
zo kort mogelijke tijd honderden ki
lometers moet afleggen, heeft het
zwaar. Laten we daarom eens gaan
kijken hoe we onze automobiel hier
op het beste door de vakman bij uw
merkendealer kunnen laten voorbe
reiden.
Het contact met de weg wordt on
derhouden door de banden. Kunnen
deze nog een paar duizend kilometer
mee? Zijn er geen beschadigingen
en verkeert ook de reserveband in
een puike conditie? Aan de slijtage
kan de vakman trouwens nog veel
meer zien. Is de uitlijning en de ba
lans nog wel in orde? Een niet opti
male uitlijning en balancering kan
leiden tot trillingen in het stuur en
zelfs tot beschadiging van de stuur
inrichting. Vaak ontstaan deze be
schadigingen door contact met
stoepranden of onzachte aanrakin
gen met verkeersremmers. Die laat
ste obstakels veroorzaken trouwens
ook veel schade aan draagarmen en
veren. Soms merkt u niet eens dat u
met een gebroken veer rond rijdt.
De bandenspanning dient vervolgens
te worden aangepast bij zwaardere
belasting.
Een tweede zorg waaraan de werk
plaats van uw dealer aandacht zal
schenken bij een vakantiebeurt, is
het koelsysteem van uw auto. We
kennen de beelden allemaal wel: een
rokende motor, de motorkap open
en een verhit gezicht achter de vang
rails, in afwachting van hulp. Met
een goed werkende ventilator, vol
doende olie in de motor en de (auto
matische) versnellingsbak en koel
vloeistof in de radiator (en een lek
vrij koelsysteem) is dit soort vakan
tie-ellende goeddeels te voorkomen.
Zitten alle slangen nog vast, zijn ze
niet uitgedroogd? Hangt de demper
nog in al zijn rubbers? Het werk-
plaatspersoneel van uw merken
dealer ziet het allemaal in één oog
opslag.
Bergen
Als u de bergen ingaat, kijk dan al
vast thuis eens even naar de techni
sche gegevens van uw auto en zoek
het koppeltoerental op. Rijdt u een
bergpas, vergeet dan even al die
goedbedoelde adviezen om milieu
vriendelijk en laagtoerig te rijden.
Om het maximale rendement uit uw
auto te halen moet u rond dat kop
peltoerental blijven. Door de bank bij
de meeste benzinemotoren zal dat
ongeveer 4000 en bij een moderne
diesel of bij een nieuwe turbo aange
dreven benzinemotor om en nabij de
2000 toeren liggen. Schrikt u niet
voor het lawaai dat de motor maakt,
maar het is voor de koeling van de
motor en de automaat veel beter dat
er toeren gemaakt worden. Wat die
automaat betreft: in de bergen zélf
(sequentieel) schakelen, want op
steile hellingen schakelt hij niet meer
terug!
Accu
Ook de accu krijgt het in de zomer
goed voor zijn kiezen. De problemen
van een slecht werkende accu lijken
voorbehouden aan de winter, maar
de schade die hiervan de oorzaak is,
ontstaat veelal in de zomer. Onder
de motorkap loopt de temperatuur
op tot ongekende hoogte!
Meer lastig dan echt een probleem
is het als onderweg naar het warme
zuiden de airconditioning er mee op
houdt. Probeer dan maar eens het
hoofd koel te houden! In plaats van
een ontspannen autorit met elke
twee uur een warme tussenstop,
wordt nu de hele rit er één van puf
fen en steunen in de file, terwijl je
daar niet op bent voorbereid. "Was
dan toch nog even langs de garage
gegaan, om de airco te laten contro
leren", word je van alle kanten toe
gevoegd.
Hoewel we hopen op goed weer,
moeten we voorbereid zijn op een
fikse regenbui. Leveren de ruitenwis
sers nog steeds een streeploze en
heldere voorruit op? Vanzelfspre
kend vult uw dealer ook het ruiten-
sproeierreservoir bij, als u de ruiten
wissers laat vervangen.
Trekhaak
De auto die met een caravan of
vouwwagen naar het vakantieadres
rijdt, zal bij de zomercheck ook wor
den gecontroleerd op de bevestiging
van de trekhaak en de aansluitingen
van de bijbehorende stroomvoorzie
ning. Bij een tussentijdse vervanging
van de caravan of auto, kan het best
zijn dat één of beide voertuigen niet
meer is voorzien van de vertrouwde
zevenpolige aansluiting, maar van
een nieuwe, bijvoorbeeld dertienpoli-
ge uitvoering. Als je daar op de dag
van vertrek achterkomt, is dat rede
lijk aan de late kant.
Uw merkendealer loopt tijdens de
vakantiebeurt ook nog-even de ver
lichting na. Bij auto's zonder hoogte
verstelling van de koplampen kan
een zware belading leiden tot het
verblinden van tegenliggers.
Alles in orde? Dan kunnen we veilig
en vertrouwd op weg. Maar stop
voor alle zekerheid de lijst met
dealeradressen in Europa of het al
gemeen alarmnummer van uw merk
in het dashboardkastje.
Goede reis en een plezierige vakantie
toegewenst namens alle merken-
dealers!
en de bedrijven samen hebben ruim
65 medewerkers.
PTA is hét Peugeotgezicht van Zuid
west Nederland.
De Wine Agro
De Witte Agro is een particuliere toe
leverancier voor de landbouw en de
fruitteelt. Naast advies levert men
gewasbestrijdingsmiddelen en mest
stof, zaaizaden en pootgoed, zaai
graan en folie. Daarnaast heeft men
een uitgebreid assortiment in fruit
teelt - en landbouwartikelen.
Het bedrijf is rond 1950 opgericht
door de heer M. de Witte sr. die als
loonwerker in de akkerbouw en fruit
teelt actief was. Hij was de voortrek
ker in de kennis van de verschillende
buitenteelten, de advisering en toe
passing van gewasbeschermings
middelen in de fruitteelt en de akker
bouw. Van lieverlee werden de han
delsactiviteiten uitgebreid met fruit
teelt-, tuinbouwartikelen en mest
stoffen. Gewasbescherming bleef
echter de kern van de bedrijfsactivi
teiten. Dat is ook de basis van het
huidige bedrijf: de Witte Agro.
"De Witte Agro doet al jaren naar
volle tevredenheid zaken met PTA
Goes, want de Peugeots en met na
me de sales en de aftersales van
PTA Goes bevallen ons uitstekend."
Aan het woord is Frans Walhout,
hoofd binnendienst bij De Witte Agro
aan de Spoorstraat 1 in 's-Graven-
polder.
"Onze vertegenwoordigers rijden
met deze wagens al onze klanten af,
dat wil zeggen boeren en fruittelers
in Zuidwest Nederland. Gemiddeld
komen ze aan een kilometrage van
zo'n 20.000 op jaarbasis."
PTA
PTA staat oorspronkelijk voor Peu
geot Talbot Automobielen en bestaat
inmiddels uit 6 vestigingen, nl. in
Goes, Vlissingen, Terneuzen, Middel-
harnis, Zevenbergen en Roosendaal
elan aan het bedrijf toe. Er is daarom
bij Van Oeveren veel veranderd maar
tegelijkertijd ook veel gebleven zoals
het was.
De naamswijziging brengt niet alleen
een nieuw logo, maar ook een nieu
we website en e-mailadressen.
www.MBvanoeveren.nl is voortaan
het nieuwe adres voor Mercedes-
Benz nieuwtjes, het opzoeken van in
formatie van nieuwe en gebruikte au
to's of het maken van een afspraak
voor de werkplaats of een proefrit.
De organisatie is in de loop der jaren
veranderd. Veel oude vertrouwde ge
zichten zijn gebleven, nieuwe mede
werkers voegden hun ambities en