Voor vertrek... Vakantiecheck^fó^BimBm«jF De Wine Agro vindt in Peugeot betrouwbare Partner Mercedes-Benz dealer heet weer Van Oeveren IV S W MmS Door Rob Strating De zomer komt eraan en daar mee ook de vakantie. In deze dure tijden heeft u vast bezui nigd...de auto had toch al een beurt gehad in januari, dus waarom nog naar de merken dealer voor een vakantie- check? Leest u even mee? Onlangs leverde vestigingsdi recteur Jauke Flikweert van PTA Goes 5 Peugeots Partner aan de Wiite Agro in 's-Graven- polder. Na een periode van 10 jaar als Van Oeveren-Vervaet gaat het bedrijf verder als "Van Oeve ren". Alles is weer bij het ou de", maar dit dekt zeker niet volledig de lading. Woensdag 16 juni' 2010 - Pagina 39 Elke keer als we de contactsleutel van de auto omdraaien, vinden we het de normaalste zaak van de we reld dat de motor zonder morren aanslaat. Vervolgens rijden we er mee naar ons werk, naar de super markt of...naar ons vakantieadres, al ligt dat niet dertig of zestig kilometer van ons huis, maar misschien wel een slordige 1500 kilometer. Boven dien wordt die afstand ook nog eens vol beladen, misschien zelfs wel met een caravan afgelegd, waarbij de omstandigheden bepaald niet auto- vriendelijk zijn te noemen. De auto die dagelijks trouw het woon-werkvervoer voor zijn reke ning neemt, is niet per definitie toe gerust om de loodzware vakantierit tot een goed einde te brengen. U kunt zich geen voorstelling maken hoe zwaar de eisen zijn die aan de techniek worden gesteld. Daarom is de zomer- of vakantiebeurt eigenlijk een ontzettend goed idee, zeker ge zien de lange intervallen tussen de normale beurten. Zwaar De auto die diep in de veren in een zo kort mogelijke tijd honderden ki lometers moet afleggen, heeft het zwaar. Laten we daarom eens gaan kijken hoe we onze automobiel hier op het beste door de vakman bij uw merkendealer kunnen laten voorbe reiden. Het contact met de weg wordt on derhouden door de banden. Kunnen deze nog een paar duizend kilometer mee? Zijn er geen beschadigingen en verkeert ook de reserveband in een puike conditie? Aan de slijtage kan de vakman trouwens nog veel meer zien. Is de uitlijning en de ba lans nog wel in orde? Een niet opti male uitlijning en balancering kan leiden tot trillingen in het stuur en zelfs tot beschadiging van de stuur inrichting. Vaak ontstaan deze be schadigingen door contact met stoepranden of onzachte aanrakin gen met verkeersremmers. Die laat ste obstakels veroorzaken trouwens ook veel schade aan draagarmen en veren. Soms merkt u niet eens dat u met een gebroken veer rond rijdt. De bandenspanning dient vervolgens te worden aangepast bij zwaardere belasting. Een tweede zorg waaraan de werk plaats van uw dealer aandacht zal schenken bij een vakantiebeurt, is het koelsysteem van uw auto. We kennen de beelden allemaal wel: een rokende motor, de motorkap open en een verhit gezicht achter de vang rails, in afwachting van hulp. Met een goed werkende ventilator, vol doende olie in de motor en de (auto matische) versnellingsbak en koel vloeistof in de radiator (en een lek vrij koelsysteem) is dit soort vakan tie-ellende goeddeels te voorkomen. Zitten alle slangen nog vast, zijn ze niet uitgedroogd? Hangt de demper nog in al zijn rubbers? Het werk- plaatspersoneel van uw merken dealer ziet het allemaal in één oog opslag. Bergen Als u de bergen ingaat, kijk dan al vast thuis eens even naar de techni sche gegevens van uw auto en zoek het koppeltoerental op. Rijdt u een bergpas, vergeet dan even al die goedbedoelde adviezen om milieu vriendelijk en laagtoerig te rijden. Om het maximale rendement uit uw auto te halen moet u rond dat kop peltoerental blijven. Door de bank bij de meeste benzinemotoren zal dat ongeveer 4000 en bij een moderne diesel of bij een nieuwe turbo aange dreven benzinemotor om en nabij de 2000 toeren liggen. Schrikt u niet voor het lawaai dat de motor maakt, maar het is voor de koeling van de motor en de automaat veel beter dat er toeren gemaakt worden. Wat die automaat betreft: in de bergen zélf (sequentieel) schakelen, want op steile hellingen schakelt hij niet meer terug! Accu Ook de accu krijgt het in de zomer goed voor zijn kiezen. De problemen van een slecht werkende accu lijken voorbehouden aan de winter, maar de schade die hiervan de oorzaak is, ontstaat veelal in de zomer. Onder de motorkap loopt de temperatuur op tot ongekende hoogte! Meer lastig dan echt een probleem is het als onderweg naar het warme zuiden de airconditioning er mee op houdt. Probeer dan maar eens het hoofd koel te houden! In plaats van een ontspannen autorit met elke twee uur een warme tussenstop, wordt nu de hele rit er één van puf fen en steunen in de file, terwijl je daar niet op bent voorbereid. "Was dan toch nog even langs de garage gegaan, om de airco te laten contro leren", word je van alle kanten toe gevoegd. Hoewel we hopen op goed weer, moeten we voorbereid zijn op een fikse regenbui. Leveren de ruitenwis sers nog steeds een streeploze en heldere voorruit op? Vanzelfspre kend vult uw dealer ook het ruiten- sproeierreservoir bij, als u de ruiten wissers laat vervangen. Trekhaak De auto die met een caravan of vouwwagen naar het vakantieadres rijdt, zal bij de zomercheck ook wor den gecontroleerd op de bevestiging van de trekhaak en de aansluitingen van de bijbehorende stroomvoorzie ning. Bij een tussentijdse vervanging van de caravan of auto, kan het best zijn dat één of beide voertuigen niet meer is voorzien van de vertrouwde zevenpolige aansluiting, maar van een nieuwe, bijvoorbeeld dertienpoli- ge uitvoering. Als je daar op de dag van vertrek achterkomt, is dat rede lijk aan de late kant. Uw merkendealer loopt tijdens de vakantiebeurt ook nog-even de ver lichting na. Bij auto's zonder hoogte verstelling van de koplampen kan een zware belading leiden tot het verblinden van tegenliggers. Alles in orde? Dan kunnen we veilig en vertrouwd op weg. Maar stop voor alle zekerheid de lijst met dealeradressen in Europa of het al gemeen alarmnummer van uw merk in het dashboardkastje. Goede reis en een plezierige vakantie toegewenst namens alle merken- dealers! en de bedrijven samen hebben ruim 65 medewerkers. PTA is hét Peugeotgezicht van Zuid west Nederland. De Wine Agro De Witte Agro is een particuliere toe leverancier voor de landbouw en de fruitteelt. Naast advies levert men gewasbestrijdingsmiddelen en mest stof, zaaizaden en pootgoed, zaai graan en folie. Daarnaast heeft men een uitgebreid assortiment in fruit teelt - en landbouwartikelen. Het bedrijf is rond 1950 opgericht door de heer M. de Witte sr. die als loonwerker in de akkerbouw en fruit teelt actief was. Hij was de voortrek ker in de kennis van de verschillende buitenteelten, de advisering en toe passing van gewasbeschermings middelen in de fruitteelt en de akker bouw. Van lieverlee werden de han delsactiviteiten uitgebreid met fruit teelt-, tuinbouwartikelen en mest stoffen. Gewasbescherming bleef echter de kern van de bedrijfsactivi teiten. Dat is ook de basis van het huidige bedrijf: de Witte Agro. "De Witte Agro doet al jaren naar volle tevredenheid zaken met PTA Goes, want de Peugeots en met na me de sales en de aftersales van PTA Goes bevallen ons uitstekend." Aan het woord is Frans Walhout, hoofd binnendienst bij De Witte Agro aan de Spoorstraat 1 in 's-Graven- polder. "Onze vertegenwoordigers rijden met deze wagens al onze klanten af, dat wil zeggen boeren en fruittelers in Zuidwest Nederland. Gemiddeld komen ze aan een kilometrage van zo'n 20.000 op jaarbasis." PTA PTA staat oorspronkelijk voor Peu geot Talbot Automobielen en bestaat inmiddels uit 6 vestigingen, nl. in Goes, Vlissingen, Terneuzen, Middel- harnis, Zevenbergen en Roosendaal elan aan het bedrijf toe. Er is daarom bij Van Oeveren veel veranderd maar tegelijkertijd ook veel gebleven zoals het was. De naamswijziging brengt niet alleen een nieuw logo, maar ook een nieu we website en e-mailadressen. www.MBvanoeveren.nl is voortaan het nieuwe adres voor Mercedes- Benz nieuwtjes, het opzoeken van in formatie van nieuwe en gebruikte au to's of het maken van een afspraak voor de werkplaats of een proefrit. De organisatie is in de loop der jaren veranderd. Veel oude vertrouwde ge zichten zijn gebleven, nieuwe mede werkers voegden hun ambities en

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 35