IflSTINGL FF www.zeeuwsautojournaal.nl Moderne SUV's gaan het in de toekomst helemaal maken als je de techneuten in Zuid-Korea mag geloven. Het enige dat nieuwe Hyundai ix35 trouwens met Korea deelt is zijn naam. Hij werd echter in het Duitse Riisselsheim getekend en wordt in Tsjechië geprodu ceerd: een echte Europeaan dus. Woensdag 28 april 2010 - Pagina 35 "Made in Europe Hyundai begon in 1967 met het in li centie bouwen van de Ford Cortina. In de vroege jaren '70 werd een be gin gemaakt met de ontwikkeling van eigen auto's. Inmiddels is Hyun dai een enorm concern, waarmee wereldwijd ernstig rekening mee wordt gehouden. Al sinds 2002 is Hyundai dé officiële sponsor van de FIFA wereldkam pioenschappen voetbal en het merk in op alle fronten ook deze zomer in Zuid-Afrika vertegenwoordigd. Toen Hyundai zes jaar geleden de voorganger van de ix35, de Tucson uitbracht, was een SUV met vier- wielaandrijving nog booming. Een vierkante carrosserie was stoer en alleen wetenschappers voerden mi lieudiscussies. Inmiddels is de situ atie drastisch gewijzigd en de mees te autofabrikanten hebben hun grote SUV's afgeslankt. Hyundai heeft de vervanger van de Tucson, waarvan er wereldwijd ruim een miljoen zijn verkocht, wat betreft de vorm, de motoren en de naam compleet vernieuwd en als de voor tekenen niet bedriegen... Ter gelegenheid van deze generatie wissel werd hij 2 cm lager (167 cm), 8,5 cm langer (441 cm) en 2 cm breder (182 cm). Directeur Johnny Sturm van de Goe- se Hyundaidealer had de zwarte ix35 met de tweeliter benzinemotor voor me geregeld. het sterk afhangt van de kleur. Lichte kleuren laten duidelijk wat meer van de koetswerkcontouren zien dan het getoonde zwart. Inside Het instappen is een genot, want je hoeft niet te klimmen of te bukken, ideaal! Achter het stuur plaatsnemen is in vergelijking met vorige Hyun dai's een openbaring. Werd de aan blik een aantal jaren geleden nog overheerst door liefdeloos grijs en hard plastic, het moderne en func tionele dashboard laat zien dat het ook anders kan. Je bespeurt aan al- achteruitrijcamera met groene, oran je en rode hulpstrepen. Deze camera plus de gemonteerde parkeersen- soren zijn geen overbodige luxe, want het zicht naar achteren is niet geweldig. Ruimte Hij bezit aantoonbaar meer bewe gingsruimte en de beide voorstoelen zitten als gegoten. Ze bieden tijdens alle oefeningen voldoende steun. Overal zijn opbergruimtes gecreëerd en het grote compartiment op de middenconsole heeft zelfs een in houd van 6,2 liter De weg op Ik heb de grootste testafstand met de 2.0i CVVT benzinemotor afgelegd in de voorwielaangedreven versie. Deze levert 163 pk en heeft twee bo venliggende nokkenassen. Hij stuwt de 1400 kg zware SUV in zo'n 10 seconden naar de honderd en laat op het Duitse wegennet een topsnel heid van 190 km/h noteren. In het algemeen is de moderne motor lek ker stil, al vind ik het jammer dat hij standaard aan een vijfbak is gekop peld. Daardoor maakt hij rond de 120 km/h nét even teveel toeren naar mijn zin. Hyundai monteert in de beide dieselversies wél een 6-bak DOOR ROB STRATING systeem razendsnel 50% van de aandrijving naar de achterwielen, als dat nodig is bij sneeuw of ijs. Om eerlijk te zijn zou ik voor deze optie gaan, omdat deze SUV dan eigenlijk helemaal compleet is en je alle facet ten van deze aangename auto opti maal kan benutten. Deze uitvoering Fluidic Sculpture De ix35 werd dus in de Europese designstudio van Hyundai in Riis selsheim onder het toeziend oog van chefdesigner Thomas Bürkle ont worpen. De ix35 is de allereerste Hyundai van de nieuwe generatie, herkenbaar aan de hexagonale grille, een uit vierkanten opgebouwde zes hoek die straks alle Hyundaimodel- len gaat sieren. Verder zijn er de bij zondere lijnen die onder de naam 'Fluidic Sculpture' al te zien waren bij het studiemodel ix-onic. Zo heeft de motorkap een aparte vorm mee gekregen met twee opvallende po- werdomes. Aan de zijkant springen de gepron onceerd uitgebouwde spatschermen in het oog en wat denkt u van de spits toelopende zijruitpartij die aan een coupé doet denken? De achterkant is iets minder span nend, maar ik moet wel zeggen dat les dat hij in Europa is ontworpen en er duidelijk rekening gehouden is met onze smaak. Het van allerlei alu minium accenten voorziene leren stuur is in de hoogte en in de diepte verstelbaar en bevat allerlei goed toegankelijke toetsen. De ergonomie is ten opzichte van de Tucson duide lijk verbeterd, met name het paneel voor de bediening van de zijruiten en spiegels, is heel gemakkelijk bereik baar gemonteerd op het bestuurder sportier. De beide klokken zijn gevat in Alfa-achtige bekers, spiegelen daardoor niet en lichten in het don ker mooi blauw op. Het is sowieso aangenaam vertoeven in de grote Hyundai, te meer daar de testauto is uitgevoerd met een enorm panora misch zonnedak, waarvan de eerste helft als schuifdak geopend kan wor den. Het licht van het vroege voor jaar versterkt het ruimtegevoel. Op het display tussen de klokken kan ik via de tripcomputer alle infor matie oproepen die ik nodig heb, zo als de actieradius, de gemiddelde snelheid en het verbruik. Het 6,5 in- chscherm voor de routeplanner is midden boven geplaatst en is ook bij zonlicht uitstekend te lezen. Het dient bovendien als scherm voor de Achterin is het eveneens goed toe ven, al zullen erg lange mensen er varen dat het dak de coupélijn volgt. De leuningen kunnen worden omge klapt, maar niet de zittingen, zodat de laadvloer die is ontstaan op de achterkant van de leuningen iets naar boven loopt. Normaal gespro ken is er 465 liter voorhanden, te vergroten tot 1436 .liter. Ik denk dat er in de praktijk absoluut genoeg ruimte is om alles mee te nemen. Een optioneel bagagenet voorkomt dat de spullen gaan schuiven. en dan lijkt het me toch niet zo moeilijk om die ook bij de tweeliter benzine te monteren... De nieuwe motoren gaan absoluut zuinig met het dure aandrijfgoedje om en ik kon regelmatig gemiddel den van zo rond de 1 op 15 op schrijven, uiteraard ciankzij een met zorg gecontroleerde rechter voet. De stuurbekrachtiging heeft een keu rig compromis gevonden tussen precisie en lichte bedienbaarheid en hij meldt me bovendien goed welk wegdek hij gekozen heeft. De aange naam comfortabel afgestemde dem pers filteren een hoop onaange naamheden weg, terwijl de stevige vering er aan de andere kant voor zorgt dat hij bij snel genomen boch ten niet teveel overhelt. De enige dissonantie tussen de vering en de demping is het passeren van akelige dwarsnaden: die worden zowel akoe stisch als voelbaar in het interieur doorgegeven. Bij dat snelle bochten werk is hij heel even onderstuurd, om vervolgens in de overstuurfase afgeremd te worden door de stan daard aanwezige ESP. De ix35 is ook verkrijgbaar met vier- wielaandrijving. Via een elektroni sche lamellenkoppeling stuurt het bezit bovendien een systeem waar bij hij op steile en gladde hellingen met een constante snelheid kan af dalen én de mogelijkheid om zonder terug te zakken op een steile helling weg te rijden. Alle versies Laat ik beginnen met de instapprijs van de 2.0 liter benzine: 23.995 eu ro! Dat is een boterzacht prijsje voor heel veel auto! Naast die besproken benzine-uitvoering zijn er nog twee prachtige commonraildiesels lever baar, nl. de 2.0 CRDi met 136 pk/320 Nm en de 2.0 CRDi met 184 pk/392 Nm. Ook deze motoren zijn nieuw en voldoen aan alle moderne eisen van zowel prestaties als uit stoot. Alle uitvoeringen zijn eveneens met een zestraps automaat verkrijgbaar. Nicky heeft met haar paard alle ruimte van de wereld en symboli seert hiermee de vele mogelijkheden die de Hyundai ix35 biedt. De ix35 ontpopt zich als een handige en in sommige versies als een krachtige allrounder met veel plaats en een verrassend aangepast com fort.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 47