IflSTINGL
FF
www.zeeuwsautojournaal.nl
Moderne SUV's gaan het in de
toekomst helemaal maken als je
de techneuten in Zuid-Korea
mag geloven. Het enige dat
nieuwe Hyundai ix35 trouwens
met Korea deelt is zijn naam.
Hij werd echter in het Duitse
Riisselsheim getekend en
wordt in Tsjechië geprodu
ceerd: een echte Europeaan
dus.
Woensdag 28 april 2010 - Pagina 35
"Made in Europe
Hyundai begon in 1967 met het in li
centie bouwen van de Ford Cortina.
In de vroege jaren '70 werd een be
gin gemaakt met de ontwikkeling
van eigen auto's. Inmiddels is Hyun
dai een enorm concern, waarmee
wereldwijd ernstig rekening mee
wordt gehouden.
Al sinds 2002 is Hyundai dé officiële
sponsor van de FIFA wereldkam
pioenschappen voetbal en het merk
in op alle fronten ook deze zomer in
Zuid-Afrika vertegenwoordigd.
Toen Hyundai zes jaar geleden de
voorganger van de ix35, de Tucson
uitbracht, was een SUV met vier-
wielaandrijving nog booming. Een
vierkante carrosserie was stoer en
alleen wetenschappers voerden mi
lieudiscussies. Inmiddels is de situ
atie drastisch gewijzigd en de mees
te autofabrikanten hebben hun grote
SUV's afgeslankt.
Hyundai heeft de vervanger van de
Tucson, waarvan er wereldwijd ruim
een miljoen zijn verkocht, wat betreft
de vorm, de motoren en de naam
compleet vernieuwd en als de voor
tekenen niet bedriegen...
Ter gelegenheid van deze generatie
wissel werd hij 2 cm lager (167 cm),
8,5 cm langer (441 cm) en 2 cm
breder (182 cm).
Directeur Johnny Sturm van de Goe-
se Hyundaidealer had de zwarte ix35
met de tweeliter benzinemotor voor
me geregeld.
het sterk afhangt van de kleur. Lichte
kleuren laten duidelijk wat meer van
de koetswerkcontouren zien dan het
getoonde zwart.
Inside
Het instappen is een genot, want je
hoeft niet te klimmen of te bukken,
ideaal! Achter het stuur plaatsnemen
is in vergelijking met vorige Hyun
dai's een openbaring. Werd de aan
blik een aantal jaren geleden nog
overheerst door liefdeloos grijs en
hard plastic, het moderne en func
tionele dashboard laat zien dat het
ook anders kan. Je bespeurt aan al-
achteruitrijcamera met groene, oran
je en rode hulpstrepen. Deze camera
plus de gemonteerde parkeersen-
soren zijn geen overbodige luxe,
want het zicht naar achteren is niet
geweldig.
Ruimte
Hij bezit aantoonbaar meer bewe
gingsruimte en de beide voorstoelen
zitten als gegoten. Ze bieden tijdens
alle oefeningen voldoende steun.
Overal zijn opbergruimtes gecreëerd
en het grote compartiment op de
middenconsole heeft zelfs een in
houd van 6,2 liter
De weg op
Ik heb de grootste testafstand met
de 2.0i CVVT benzinemotor afgelegd
in de voorwielaangedreven versie.
Deze levert 163 pk en heeft twee bo
venliggende nokkenassen. Hij stuwt
de 1400 kg zware SUV in zo'n 10
seconden naar de honderd en laat
op het Duitse wegennet een topsnel
heid van 190 km/h noteren. In het
algemeen is de moderne motor lek
ker stil, al vind ik het jammer dat hij
standaard aan een vijfbak is gekop
peld. Daardoor maakt hij rond de
120 km/h nét even teveel toeren
naar mijn zin. Hyundai monteert in
de beide dieselversies wél een 6-bak
DOOR ROB STRATING
systeem razendsnel 50% van de
aandrijving naar de achterwielen, als
dat nodig is bij sneeuw of ijs. Om
eerlijk te zijn zou ik voor deze optie
gaan, omdat deze SUV dan eigenlijk
helemaal compleet is en je alle facet
ten van deze aangename auto opti
maal kan benutten. Deze uitvoering
Fluidic Sculpture
De ix35 werd dus in de Europese
designstudio van Hyundai in Riis
selsheim onder het toeziend oog van
chefdesigner Thomas Bürkle ont
worpen. De ix35 is de allereerste
Hyundai van de nieuwe generatie,
herkenbaar aan de hexagonale grille,
een uit vierkanten opgebouwde zes
hoek die straks alle Hyundaimodel-
len gaat sieren. Verder zijn er de bij
zondere lijnen die onder de naam
'Fluidic Sculpture' al te zien waren
bij het studiemodel ix-onic. Zo heeft
de motorkap een aparte vorm mee
gekregen met twee opvallende po-
werdomes.
Aan de zijkant springen de gepron
onceerd uitgebouwde spatschermen
in het oog en wat denkt u van de
spits toelopende zijruitpartij die aan
een coupé doet denken?
De achterkant is iets minder span
nend, maar ik moet wel zeggen dat
les dat hij in Europa is ontworpen en
er duidelijk rekening gehouden is
met onze smaak. Het van allerlei alu
minium accenten voorziene leren
stuur is in de hoogte en in de diepte
verstelbaar en bevat allerlei goed
toegankelijke toetsen. De ergonomie
is ten opzichte van de Tucson duide
lijk verbeterd, met name het paneel
voor de bediening van de zijruiten en
spiegels, is heel gemakkelijk bereik
baar gemonteerd op het bestuurder
sportier. De beide klokken zijn gevat
in Alfa-achtige bekers, spiegelen
daardoor niet en lichten in het don
ker mooi blauw op. Het is sowieso
aangenaam vertoeven in de grote
Hyundai, te meer daar de testauto is
uitgevoerd met een enorm panora
misch zonnedak, waarvan de eerste
helft als schuifdak geopend kan wor
den. Het licht van het vroege voor
jaar versterkt het ruimtegevoel.
Op het display tussen de klokken
kan ik via de tripcomputer alle infor
matie oproepen die ik nodig heb, zo
als de actieradius, de gemiddelde
snelheid en het verbruik. Het 6,5 in-
chscherm voor de routeplanner is
midden boven geplaatst en is ook bij
zonlicht uitstekend te lezen. Het
dient bovendien als scherm voor de
Achterin is het eveneens goed toe
ven, al zullen erg lange mensen er
varen dat het dak de coupélijn volgt.
De leuningen kunnen worden omge
klapt, maar niet de zittingen, zodat
de laadvloer die is ontstaan op de
achterkant van de leuningen iets
naar boven loopt. Normaal gespro
ken is er 465 liter voorhanden, te
vergroten tot 1436 .liter. Ik denk dat
er in de praktijk absoluut genoeg
ruimte is om alles mee te nemen.
Een optioneel bagagenet voorkomt
dat de spullen gaan schuiven.
en dan lijkt het me toch niet zo
moeilijk om die ook bij de tweeliter
benzine te monteren...
De nieuwe motoren gaan absoluut
zuinig met het dure aandrijfgoedje
om en ik kon regelmatig gemiddel
den van zo rond de 1 op 15 op
schrijven, uiteraard ciankzij een met
zorg gecontroleerde rechter voet.
De stuurbekrachtiging heeft een keu
rig compromis gevonden tussen
precisie en lichte bedienbaarheid en
hij meldt me bovendien goed welk
wegdek hij gekozen heeft. De aange
naam comfortabel afgestemde dem
pers filteren een hoop onaange
naamheden weg, terwijl de stevige
vering er aan de andere kant voor
zorgt dat hij bij snel genomen boch
ten niet teveel overhelt. De enige
dissonantie tussen de vering en de
demping is het passeren van akelige
dwarsnaden: die worden zowel akoe
stisch als voelbaar in het interieur
doorgegeven. Bij dat snelle bochten
werk is hij heel even onderstuurd,
om vervolgens in de overstuurfase
afgeremd te worden door de stan
daard aanwezige ESP.
De ix35 is ook verkrijgbaar met vier-
wielaandrijving. Via een elektroni
sche lamellenkoppeling stuurt het
bezit bovendien een systeem waar
bij hij op steile en gladde hellingen
met een constante snelheid kan af
dalen én de mogelijkheid om zonder
terug te zakken op een steile helling
weg te rijden.
Alle versies
Laat ik beginnen met de instapprijs
van de 2.0 liter benzine: 23.995 eu
ro! Dat is een boterzacht prijsje voor
heel veel auto! Naast die besproken
benzine-uitvoering zijn er nog twee
prachtige commonraildiesels lever
baar, nl. de 2.0 CRDi met 136
pk/320 Nm en de 2.0 CRDi met 184
pk/392 Nm. Ook deze motoren zijn
nieuw en voldoen aan alle moderne
eisen van zowel prestaties als uit
stoot.
Alle uitvoeringen zijn eveneens met
een zestraps automaat verkrijgbaar.
Nicky heeft met haar paard alle
ruimte van de wereld en symboli
seert hiermee de vele mogelijkheden
die de Hyundai ix35 biedt.
De ix35 ontpopt zich als een handige
en in sommige versies als een
krachtige allrounder met veel plaats
en een verrassend aangepast com
fort.