TINGL
ff
www.zeeuwsautojournaal.nl
Het reizen zit de Nederlanders
in liet bloed. Met een compacte
zevenzits MPV, genaamd Peuge
ot 5008, wordt het leven in
eens een stuk aangenamer.
Woensdag 31 maart 2010 - pagina 3
TASTISCH!
Peugeot is rijkelijk laat met zo'n uit
voering. Vele concurrenten gingen
hem voor, maar misschien bedriegt
de schijn. Als ik hem parkeer bij een
groot hotel op Walcheren, staan
daar toevallig twee directe concur
renten van dezelfde (prijs)klasse en
ineens valt me op, dat de 5008 er
chiquer uitziet, een stuk volwassener
en daardoor misschien wel een hal
ve klasse hoger ingeschaald dient te
worden.
De MPV dankt zijn ontstaan aan de
combi die tot half de jaren '80 de
meeste ruimte bood voor vertegen
woordigers en kroostrijke gezinnen.
Dan zien we die 'good old stationcar'
langzaam naar alle kanten uitdijen.
Hij wordt niet alleen groter, maar hij
gaat er ook appetijtelijker uitzien. Hij
biedt bovendien door zijn hoogte
meer troongevoel, meer variabiliteit
en laadruimte.
Daar komt nog iets wezenlijks bij:
kinderen hebben hun eigen stoel en
zitten niet meer tegen elkaar wegge-
propt in het achteronder. Door de
verkregen en vooral lichte ruimte
zijn ze niet vervelend en irriteren ze
elkaar duidelijk minder. Adieu claus
trofobie, hallo wellness!
Met zijn lengte van 5.53 m, zijn
breedte van 1.84 m en zijn hoogte
van 1.64 m is het een forse auto ge
worden die, vooral van de zijkant be
zien, een elegante en gestrekte vorm
heeft. Dat wordt dan weer versterkt
door de donkere ruiten en de zwarte
B,- C,- en D-stijl. Het chroomstripje
dat voor de C-stijl langs het achter
licht omhoog loopt, accentueert die
lijn nog eens.
De testauto is bovendien voorzien
van een reusachtig glasdak (118 x
89 cm) dat qua gewicht het zwaarte
punt iets naar boven schroeft, maar
lingspook bezorgen me een hoog
genotgehalte en de associatie met
de Bentley is compleet. Volgens mij
heeft Peugeot dit compliment nog
niet eerder gehad, maar als u als po
tentiële klant achter het stuur van de
5008 gaat zitten, zult u zich iets kun
nen indenken.
Ik voel me onmiddellijk thuis in de
grote Peugeot, een ongekende be
haaglijkheid maakt zich van mij
meester. Licht en ruimte zijn troef en
ik wil gaan rijden...
Al bij de eerste meters valt me de
grote lichtinval op, zowel door de
ruiten als door het glazen dak, maar
Bovenop het dashboard klapt het
scherm uit voor de routeplanner. Hij
zit daardoor goed in het blikveld,
want je hoeft je ogen nauwelijks van
de weg te houden. De ergonomie
krijgt van mij voorts een dikke 8,
niet alleen vanwege de hendels en
knoppen die geen vragen oproepen,
maar zeker ook voor de bereikbaar
heid. De super geplaatste versnel
lingspook is een voorbeeld voor de
rest: alles zit op reikafstand met een
'gebogen arm'.
De beide voorstoelen zijn van het ty
pe dat ik het liefst in mijn woonka
mer zou hebben: ze bieden adequaat
DOOR ROB STRATING
van 240 Nm dat al bij 1400 toeren
tot ontwikkeling komt.
Gecombineerd met de 6-bak die
schakelt als in Boursin, is het een
feest om in deze auto onderweg te
zijn. Hij heeft er 10 seconden voor
nodig om naar de honderd te gaan
en zijn top van bijna 200 km/h is
ook niet niks. In het algemeen is de
Peugeot 5008 Roadtour
Op 6 maart stond de Grote Markt in
Goes in het teken van de Peugeot
5008 Roadtour. Er stonden twee
5008's klaar en een aantal identieke
koffers. Een team van jonge enthou
siaste coaches probeerden mensen
aan te sporen het tegen elkaar op te
nemen om zo snel mogelijk de beide
MPV's via een slalomcircuit met
koffers te laden. Hoofdprijs was een
weekend rijden met zo'n 5008 of een
hotelovernachting voor twee perso
nen. Verkoopadviseur Laurens Rees
van PTA Goes stond voorts de hele
dag op markt om potentiële klanten
de voordelen van de grote Peugeot
te vertellen en dat is aardig gelukt!
Laurens regelde trouwens ook de
testauto voor mij die uitgevoerd was
in de zogenaamde 'Première-uitvoe
ring.'
Nieuwe generatie
Hoewel hij in grote lijnen op de 3008
baseert, neemt de 5008 als eerste
Peugeot afscheid van de wijd open
gesperde leeuwenmuil die als grille
functioneerde. Zijn voorkomen is
een stuk decenter en dankzij de uit
gekiende windtunneltests, komt de
5008 slechts aan een luchtweer-
standscoëfficiënt van 0.29 en dat is
een record! Het rijkelijk aanwezige
chroom op zijn mooie neus flatteert.
dat tijdens de rit het ruimtegevoel in
de 5008 positief beïnvloedt.
De forse 17 inch lichtmetalen wielen
(225-50 R17) en de uitgeklopte
spatschermen geven hem tot slot
een dosis sportiviteit mee.
Associaties
De laatste keer dat ik zó genoten heb
van uitsluitend passief zitten achter
het stuur van een auto, was ruim
twee jaar geleden in Finland. Daar
heb ik een aantal dagen met een
Bentley Continental GT op een be
vroren Finse meer gereden. Ik herin
ner me nog als de dag van gisteren
dat ik zittend achter het stuur in
structie kreeg.
Hoewel een totaal andere situatie,
een volkomen andere auto en een
ander jaargetijde, kwam toch dat
zelfde gevoel weer terug. Hoe komt
dat nu?
Ik heb het geanalyseerd: het enorme
dashboardlandschap, de hoogwaar
dige materialen, de mooie, goed af
leesbare klokken, maar vooral de
enorme middenconsole met zijn
schitterend hoog geplaatste versnel-
ik word ook onmiddellijk geconfron
teerd met de lange en nogal dikke A-
stijlen, die zeker de passieve veilig
heid ten goede komen, maar aan de
andere kant nogal wat zicht wegne
men. Als ik even later de auto ach
teruit in een parkeervak manoeu
vreer, ben ik geweldig blij met de
parkeersensoren, want net als vroe
ger hem er even inprikken door ach
terstevoren op je stoel te gaan zitten,
is voorgoed verleden tijd.
Solide en variabel
De cockpit is dus écht een plaatje.
steun waar nodig en ik voorspel een
uitgerust aankomen op het verre va
kantieadres.
Achterin zijn drie stoelen voorhan
den die uiteraard niet zo comfortabel
zitten als die van voren, maar ze zijn
wel separaat in de lengte verstelbaar.
Dan komt de grote truc, waarvoor
de ontwerper van mij de eerste prijs
'mag krijgen: om plaats te bieden aan
de kids op de derde zitrij, klapt de
zitting op rij twee spontaan op en
schuift de ingeklapte stoel verticaal
uitnodigend naar voren. Mocht u
echter een laadvloer willen creëren,
ontwikkelt diezelfde stoel volkomen
andere eigenschappen: leuning en
zitting vormen één geheel door si
multaan horizontaal in te klappen en
daarmee een laadvloer vormen. Alles
gaat volgens het soliditeitsprincipe
dat voldoet aan de allerhoogste ei~-
sen. Knappe constructie, hoor!
En route
De testauto is uitgerust met de be
kende 1.6 THP 16V, een benzine tur
bomotor (Turbo High Pressure) die
Peugeot samen met BMW heeft ont
wikkeld. Het is een fijne stille motor
die 156 pk bezit en een fors koppel
Toutes les cinq milles huttes
Twee benzinemotoren (1.6 VTi met
120 pk en 1.6 THP met 156 pk) en
twee commonraildiesels 1.6 HDiF
met 110 pk/240 Nm en 2.0 HDiF
150pk/340 Nm) maken het gamma
compleet. Vanaf 25.280 euro staat
de 5-zits in de boeken en vanaf
26.180 euro de 7-zits.
De wereld heeft er weer een fijne au
to bijgekregen!
5008 comfortabel, maar dwarsnaden
en akelige putdeksels worden zowel
akoestisch als voelbaar weergege
ven. Bij plotselinge uitwijkmanoeu
vres blijkt het koetswerk mooi sta
biel en helt niet teveel over. Hij ver
toont bij snel bochtenwerk een ge
controleerd onderstuur dat in grens
situaties keurig door de standaard
aanwezige ESP in de gaten wordt
gehouden. Ook bij hogere snelheden
heeft de wind weinig vat op de car
rosserie en dat maakt dat de grote
Peugeot lekker stil is: ik noteer bij
120 km/h slechts 68 dB(A). Ook het
verbruik mag gezien worden, want
een gemiddeld testverbruik van 7.3
liter op 100 km is voor een auto van
bijna 1700 kg lang niet gek.