TINGL ff www.zeeuwsautojournaal.nl Het reizen zit de Nederlanders in liet bloed. Met een compacte zevenzits MPV, genaamd Peuge ot 5008, wordt het leven in eens een stuk aangenamer. Woensdag 31 maart 2010 - pagina 3 TASTISCH! Peugeot is rijkelijk laat met zo'n uit voering. Vele concurrenten gingen hem voor, maar misschien bedriegt de schijn. Als ik hem parkeer bij een groot hotel op Walcheren, staan daar toevallig twee directe concur renten van dezelfde (prijs)klasse en ineens valt me op, dat de 5008 er chiquer uitziet, een stuk volwassener en daardoor misschien wel een hal ve klasse hoger ingeschaald dient te worden. De MPV dankt zijn ontstaan aan de combi die tot half de jaren '80 de meeste ruimte bood voor vertegen woordigers en kroostrijke gezinnen. Dan zien we die 'good old stationcar' langzaam naar alle kanten uitdijen. Hij wordt niet alleen groter, maar hij gaat er ook appetijtelijker uitzien. Hij biedt bovendien door zijn hoogte meer troongevoel, meer variabiliteit en laadruimte. Daar komt nog iets wezenlijks bij: kinderen hebben hun eigen stoel en zitten niet meer tegen elkaar wegge- propt in het achteronder. Door de verkregen en vooral lichte ruimte zijn ze niet vervelend en irriteren ze elkaar duidelijk minder. Adieu claus trofobie, hallo wellness! Met zijn lengte van 5.53 m, zijn breedte van 1.84 m en zijn hoogte van 1.64 m is het een forse auto ge worden die, vooral van de zijkant be zien, een elegante en gestrekte vorm heeft. Dat wordt dan weer versterkt door de donkere ruiten en de zwarte B,- C,- en D-stijl. Het chroomstripje dat voor de C-stijl langs het achter licht omhoog loopt, accentueert die lijn nog eens. De testauto is bovendien voorzien van een reusachtig glasdak (118 x 89 cm) dat qua gewicht het zwaarte punt iets naar boven schroeft, maar lingspook bezorgen me een hoog genotgehalte en de associatie met de Bentley is compleet. Volgens mij heeft Peugeot dit compliment nog niet eerder gehad, maar als u als po tentiële klant achter het stuur van de 5008 gaat zitten, zult u zich iets kun nen indenken. Ik voel me onmiddellijk thuis in de grote Peugeot, een ongekende be haaglijkheid maakt zich van mij meester. Licht en ruimte zijn troef en ik wil gaan rijden... Al bij de eerste meters valt me de grote lichtinval op, zowel door de ruiten als door het glazen dak, maar Bovenop het dashboard klapt het scherm uit voor de routeplanner. Hij zit daardoor goed in het blikveld, want je hoeft je ogen nauwelijks van de weg te houden. De ergonomie krijgt van mij voorts een dikke 8, niet alleen vanwege de hendels en knoppen die geen vragen oproepen, maar zeker ook voor de bereikbaar heid. De super geplaatste versnel lingspook is een voorbeeld voor de rest: alles zit op reikafstand met een 'gebogen arm'. De beide voorstoelen zijn van het ty pe dat ik het liefst in mijn woonka mer zou hebben: ze bieden adequaat DOOR ROB STRATING van 240 Nm dat al bij 1400 toeren tot ontwikkeling komt. Gecombineerd met de 6-bak die schakelt als in Boursin, is het een feest om in deze auto onderweg te zijn. Hij heeft er 10 seconden voor nodig om naar de honderd te gaan en zijn top van bijna 200 km/h is ook niet niks. In het algemeen is de Peugeot 5008 Roadtour Op 6 maart stond de Grote Markt in Goes in het teken van de Peugeot 5008 Roadtour. Er stonden twee 5008's klaar en een aantal identieke koffers. Een team van jonge enthou siaste coaches probeerden mensen aan te sporen het tegen elkaar op te nemen om zo snel mogelijk de beide MPV's via een slalomcircuit met koffers te laden. Hoofdprijs was een weekend rijden met zo'n 5008 of een hotelovernachting voor twee perso nen. Verkoopadviseur Laurens Rees van PTA Goes stond voorts de hele dag op markt om potentiële klanten de voordelen van de grote Peugeot te vertellen en dat is aardig gelukt! Laurens regelde trouwens ook de testauto voor mij die uitgevoerd was in de zogenaamde 'Première-uitvoe ring.' Nieuwe generatie Hoewel hij in grote lijnen op de 3008 baseert, neemt de 5008 als eerste Peugeot afscheid van de wijd open gesperde leeuwenmuil die als grille functioneerde. Zijn voorkomen is een stuk decenter en dankzij de uit gekiende windtunneltests, komt de 5008 slechts aan een luchtweer- standscoëfficiënt van 0.29 en dat is een record! Het rijkelijk aanwezige chroom op zijn mooie neus flatteert. dat tijdens de rit het ruimtegevoel in de 5008 positief beïnvloedt. De forse 17 inch lichtmetalen wielen (225-50 R17) en de uitgeklopte spatschermen geven hem tot slot een dosis sportiviteit mee. Associaties De laatste keer dat ik zó genoten heb van uitsluitend passief zitten achter het stuur van een auto, was ruim twee jaar geleden in Finland. Daar heb ik een aantal dagen met een Bentley Continental GT op een be vroren Finse meer gereden. Ik herin ner me nog als de dag van gisteren dat ik zittend achter het stuur in structie kreeg. Hoewel een totaal andere situatie, een volkomen andere auto en een ander jaargetijde, kwam toch dat zelfde gevoel weer terug. Hoe komt dat nu? Ik heb het geanalyseerd: het enorme dashboardlandschap, de hoogwaar dige materialen, de mooie, goed af leesbare klokken, maar vooral de enorme middenconsole met zijn schitterend hoog geplaatste versnel- ik word ook onmiddellijk geconfron teerd met de lange en nogal dikke A- stijlen, die zeker de passieve veilig heid ten goede komen, maar aan de andere kant nogal wat zicht wegne men. Als ik even later de auto ach teruit in een parkeervak manoeu vreer, ben ik geweldig blij met de parkeersensoren, want net als vroe ger hem er even inprikken door ach terstevoren op je stoel te gaan zitten, is voorgoed verleden tijd. Solide en variabel De cockpit is dus écht een plaatje. steun waar nodig en ik voorspel een uitgerust aankomen op het verre va kantieadres. Achterin zijn drie stoelen voorhan den die uiteraard niet zo comfortabel zitten als die van voren, maar ze zijn wel separaat in de lengte verstelbaar. Dan komt de grote truc, waarvoor de ontwerper van mij de eerste prijs 'mag krijgen: om plaats te bieden aan de kids op de derde zitrij, klapt de zitting op rij twee spontaan op en schuift de ingeklapte stoel verticaal uitnodigend naar voren. Mocht u echter een laadvloer willen creëren, ontwikkelt diezelfde stoel volkomen andere eigenschappen: leuning en zitting vormen één geheel door si multaan horizontaal in te klappen en daarmee een laadvloer vormen. Alles gaat volgens het soliditeitsprincipe dat voldoet aan de allerhoogste ei~- sen. Knappe constructie, hoor! En route De testauto is uitgerust met de be kende 1.6 THP 16V, een benzine tur bomotor (Turbo High Pressure) die Peugeot samen met BMW heeft ont wikkeld. Het is een fijne stille motor die 156 pk bezit en een fors koppel Toutes les cinq milles huttes Twee benzinemotoren (1.6 VTi met 120 pk en 1.6 THP met 156 pk) en twee commonraildiesels 1.6 HDiF met 110 pk/240 Nm en 2.0 HDiF 150pk/340 Nm) maken het gamma compleet. Vanaf 25.280 euro staat de 5-zits in de boeken en vanaf 26.180 euro de 7-zits. De wereld heeft er weer een fijne au to bijgekregen! 5008 comfortabel, maar dwarsnaden en akelige putdeksels worden zowel akoestisch als voelbaar weergege ven. Bij plotselinge uitwijkmanoeu vres blijkt het koetswerk mooi sta biel en helt niet teveel over. Hij ver toont bij snel bochtenwerk een ge controleerd onderstuur dat in grens situaties keurig door de standaard aanwezige ESP in de gaten wordt gehouden. Ook bij hogere snelheden heeft de wind weinig vat op de car rosserie en dat maakt dat de grote Peugeot lekker stil is: ik noteer bij 120 km/h slechts 68 dB(A). Ook het verbruik mag gezien worden, want een gemiddeld testverbruik van 7.3 liter op 100 km is voor een auto van bijna 1700 kg lang niet gek.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 49