EN-V-CONCEPT 6 MAZDA PRIJST SUPER SCHONE AUDI A4 TECHNO CLASSICA ESSEN www.zeeuwsautojournaal.nl Meer informatie op M www.deweekkrant.nl Woensdag 31 maart 2010 - pagina 18 l Citroën heeft ter gelegenheid van de overzichtsten- toonstelling over Yves Saint Laurent een Citroën I DS3 vormgegeven. De 'DS3 Yves Saint Laurent' werd ingezet om filmsterren en modecoryfeeën te l vervoeren naar de Petit Palais in Parijs, waar een expositie werd geopend ter ere van de overleden couturier. Treedt de Full Hybrid Toyota Au- "injj r's 'n voetsPoren van de hybri- de Prius? Vanaf deze zomer we-1 ten we dat. Toyota gaat nu al aan de slag met de zuinige en milieu vriendelijke Auris (verbruik: 3,8 1/100 km, C02-uitstoot: 89 g/km). De prijslijst opent bij 22.990 euro. •Voor dat bedrag krijgt de consu ment een auto met standaard on der meer automatische aircondi tioning, cruise control, Vehicle Stability Control, een E-CVT au tomatische transmissie en mist lampen voor. De Full Hybrid Auris is leverbaar in de uitvoeringen: Aspiration, Dynamic en Executi ve. De techniek van deze Auris combineert een compacte 1.8 li ter VVT-i (99 pk) en een elektro motor (82 pk). Mazda levert vanaf april de gefacelifte 6 vanaf 25.490 euro. De koper rijdt daar voor een 1.8 Business. De sedan is er als 1.8 liter en als 2.2 CiTD. De hatchback met de 1.8 motor is er vanaf 25.990 euro. De 2.0 liter heeft een startbedrag van 29.990 euro in de TS-uit- voering. De 6 Sportbreak is k duizend euro duurder dan lp. de sedan, terwijl die carros- f serieversie als 2.0 bij 30.490 euro begint. De prij zen van de diesels zijn nog niet bekend. vorming van de band tijdens het rijden. Geringere vervorming betekent minder energieverlies en dus minder rolweer- stand. De ingenieurs van Goodyear maakten gebruik van de meest recente computersimulatietechnologie om de po tentiële vervorming van de band tijdens het rijden te analyseren. De grotere velg diameter brengt de benodigde hoeveel heid rubber terug, waardoor de kans op vervorming ook afneemt. De grotere banddiameter vergt ook minder omwente lingen over een bepaalde afstand, waar door minder warmte wordt opgebouwd en minder vervorming, optreedt. En dat leidt weer tot een lagere rolweerstand en een geringer energieverbruik. Aangezien elektromotoren normaal ge sproken een relatief constante trekkracht leveren, zelfs bij lagere snelheden, is het acceleratievermogen van een elektrische auto groter dan een vergelijkbare auto met normale verbrandingsmotor. Dit ver eiste de ontwikkeling van een aangepast loopvlak in combinatie met een nieuw loopvlakcompound, om zeker te zijn van een excellente grip, in het bijzonder op droog wegdek, en van een lange levens duur. "Deze EfficientGrip conceptband is een toonbeeld van onze enorme inspanningen op het gebied van R&D om met de ont wikkeling van elektrische auto's gelijke tred te houden en deze te voorzien van banden met een extreem lage rolweer stand en een laag geluidsniveau, gecom bineerd met prima prestaties op een nat wegdek. Vooruitblikkend op het toekom stige bandlabel zou de band een 'A' label krijgen voor het energieverbruik, gecombi neerd met een 'B' notificatie voor de pres taties op een nat wegdek en een uitste kende 71 dbA voor het geluidsniveau 1. Wanneer deze band op een standaard auto wordt gemonteerd, zou dat resulte ren in een. dertig procent lagere rolweer stand. Dat betekent zes procent minder brandstofverbruik vergeleken met een normale zomerband", zegt Jean-Pierre Jeusette, Directeur Tire Technology Con sumer Tires van Goodyear Dunlop. De Techno Classica in Essen is van donderdag 8 tot en met zondag 11 april het podium voor ruim 2.500 klassieke au tomobielen en motoren, met meer dan duizend standhou ders, honderden oldtimerclubs en autofabrikanten en -impor teurs. De 22ste Techno Classi ca trotseert volgens de organi satie de heersende crisis met gemak. De belangstelling van internationale exposanten uit dertig landen neemt alleen maar toe: alle twintig beurshal len met meer dan 110.000 vierkante meter zijn volge boekt. Behalve van een keur General Motors (GM) onthult deze week op de World Expo 2010 in Sjanghai een nieuwe conceptauto (EN-V). Die komt wereldwijd op de markt. Het is de visie op het stedelijk trans port anno 2030 van GM en zijn strategische partner in China, Shanghai Automotive Industry Corp. GM spreekt in relatie met de EN-V (Electric Networ- ked-Vehicle) over 'de her nieuwde uitvinding van de au to'. Het concept omvat een nieuw automobiel-DNA, een dat elektrificatie en connectivi- teit verbindt. 'Een mobiel voor een wereld die vrij is van olie en uitlaatgassen, vrij van on gelukken en verkeersdrukte en die het autorijden leuker maakt dan ooit tevoren', meldt GM. Kennismaken met de EN-V kan tot en met 31 oktober 2010. Goodyear heeft een extreme lage- rolweerstandversie van zijn veelge prezen Goodyear EfficientGrip zo merband met brandstofbesparende tech nologie ontwikkeld. Met deze band wil Goodyear voldoen aan de specifieke ei sen van toekomstige elektrische auto's. Ook hybride auto's spinnen er garen bij. Het prototype van de Goodyear Efficient Grip biedt een reeks voordelen, zoals brandstofbesparing, een laag geluidsni veau en prima remprestaties bij natte weersomstandigheden. Deze eigen schappen worden gecombineerd met Goodyear's meest recente RunOnFlat- technologie, die er voor zorgt dat na een lekke band of een volledig verlies van bandenspanning toch kan worden door gereden. Het ontwerp van de conceptband is voor al geschikt voor elektrische auto's in aan vulling op de specifieke prestatie-eisen: de smalle vorm in combinatie met de gro te diameter leidt tot een verlaagde rol- en luchtweerstand, resulterend in een gerin ger brandstofverbruik. De rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door energieverlies, dat optreedt door de ver van historische automobielen kunnen de bezoekers genieten van nieuwe modellen zoals de SLS AMG, de supersportwa gen van Mercedes-Benz. Op deze beurs wordt duidelijk dat het begrip youngtimer aan be lang wint: auto's die tussen 20 en 30 jaar oud zijn rukken op, omdat ze vaak nog bijzonder praktisch in gebruik zijn en een vriendelijk fiscaal regime ken nen. De Techno Classica in Essen is 8 april open van 10.00 tot 18.00 uur, 9 april van 10.00 tot 19.00 uur en 10 en 11 april van 09.00 tot 18.00 uur. Audi breidt het leveringspro gramma uit met de Audi A4 3.0 TDI clean diesel. Deze uitvoering voldoet aan de Euro 6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt (ver bruik 6,7 !/100km). De motor is gekoppeld aan een inno vatieve DeNOx-katalysator. Hierin wordt het heldere ad ditief AdBlue geïnjecteerd. In de hete stroom uitlaatgassen lost AdBlue op tot ammoniak en dat zorgt er voor dat stik stofoxiden uiteenvallen in onschadelijke stikstof en wa ter. De nieuwe uitvoering is leverbaar als Pro Line- en Pro Line Business.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 32