EN-V-CONCEPT
6
MAZDA PRIJST
SUPER SCHONE AUDI A4
TECHNO CLASSICA ESSEN
www.zeeuwsautojournaal.nl
Meer informatie op M
www.deweekkrant.nl
Woensdag 31 maart 2010 - pagina 18
l Citroën heeft ter gelegenheid van de overzichtsten-
toonstelling over Yves Saint Laurent een Citroën
I DS3 vormgegeven. De 'DS3 Yves Saint Laurent'
werd ingezet om filmsterren en modecoryfeeën te
l vervoeren naar de Petit Palais in Parijs, waar een
expositie werd geopend ter ere van de overleden
couturier.
Treedt de Full Hybrid Toyota Au-
"injj r's 'n voetsPoren van de hybri-
de Prius? Vanaf deze zomer we-1
ten we dat. Toyota gaat nu al aan
de slag met de zuinige en milieu
vriendelijke Auris (verbruik: 3,8
1/100 km, C02-uitstoot: 89 g/km).
De prijslijst opent bij 22.990 euro.
•Voor dat bedrag krijgt de consu
ment een auto met standaard on
der meer automatische aircondi
tioning, cruise control, Vehicle
Stability Control, een E-CVT au
tomatische transmissie en mist
lampen voor. De Full Hybrid Auris
is leverbaar in de uitvoeringen:
Aspiration, Dynamic en Executi
ve. De techniek van deze Auris
combineert een compacte 1.8 li
ter VVT-i (99 pk) en een elektro
motor (82 pk).
Mazda levert vanaf april de
gefacelifte 6 vanaf 25.490
euro. De koper rijdt daar
voor een 1.8 Business. De
sedan is er als 1.8 liter en
als 2.2 CiTD. De hatchback
met de 1.8 motor is er vanaf
25.990 euro. De 2.0 liter
heeft een startbedrag van
29.990 euro in de TS-uit-
voering. De 6 Sportbreak is k
duizend euro duurder dan lp.
de sedan, terwijl die carros- f
serieversie als 2.0 bij
30.490 euro begint. De prij
zen van de diesels zijn nog
niet bekend.
vorming van de band tijdens het rijden.
Geringere vervorming betekent minder
energieverlies en dus minder rolweer-
stand. De ingenieurs van Goodyear
maakten gebruik van de meest recente
computersimulatietechnologie om de po
tentiële vervorming van de band tijdens
het rijden te analyseren. De grotere velg
diameter brengt de benodigde hoeveel
heid rubber terug, waardoor de kans op
vervorming ook afneemt. De grotere
banddiameter vergt ook minder omwente
lingen over een bepaalde afstand, waar
door minder warmte wordt opgebouwd en
minder vervorming, optreedt. En dat leidt
weer tot een lagere rolweerstand en een
geringer energieverbruik.
Aangezien elektromotoren normaal ge
sproken een relatief constante trekkracht
leveren, zelfs bij lagere snelheden, is het
acceleratievermogen van een elektrische
auto groter dan een vergelijkbare auto
met normale verbrandingsmotor. Dit ver
eiste de ontwikkeling van een aangepast
loopvlak in combinatie met een nieuw
loopvlakcompound, om zeker te zijn van
een excellente grip, in het bijzonder op
droog wegdek, en van een lange levens
duur.
"Deze EfficientGrip conceptband is een
toonbeeld van onze enorme inspanningen
op het gebied van R&D om met de ont
wikkeling van elektrische auto's gelijke
tred te houden en deze te voorzien van
banden met een extreem lage rolweer
stand en een laag geluidsniveau, gecom
bineerd met prima prestaties op een nat
wegdek. Vooruitblikkend op het toekom
stige bandlabel zou de band een 'A' label
krijgen voor het energieverbruik, gecombi
neerd met een 'B' notificatie voor de pres
taties op een nat wegdek en een uitste
kende 71 dbA voor het geluidsniveau 1.
Wanneer deze band op een standaard
auto wordt gemonteerd, zou dat resulte
ren in een. dertig procent lagere rolweer
stand. Dat betekent zes procent minder
brandstofverbruik vergeleken met een
normale zomerband", zegt Jean-Pierre
Jeusette, Directeur Tire Technology Con
sumer Tires van Goodyear Dunlop.
De Techno Classica in Essen
is van donderdag 8 tot en met
zondag 11 april het podium
voor ruim 2.500 klassieke au
tomobielen en motoren, met
meer dan duizend standhou
ders, honderden oldtimerclubs
en autofabrikanten en -impor
teurs. De 22ste Techno Classi
ca trotseert volgens de organi
satie de heersende crisis met
gemak. De belangstelling van
internationale exposanten uit
dertig landen neemt alleen
maar toe: alle twintig beurshal
len met meer dan 110.000
vierkante meter zijn volge
boekt. Behalve van een keur
General Motors (GM) onthult
deze week op de World Expo
2010 in Sjanghai een nieuwe
conceptauto (EN-V). Die komt
wereldwijd op de markt. Het is
de visie op het stedelijk trans
port anno 2030 van GM en zijn
strategische partner in China,
Shanghai Automotive Industry
Corp. GM spreekt in relatie
met de EN-V (Electric Networ-
ked-Vehicle) over 'de her
nieuwde uitvinding van de au
to'. Het concept omvat een
nieuw automobiel-DNA, een
dat elektrificatie en connectivi-
teit verbindt. 'Een mobiel voor
een wereld die vrij is van olie
en uitlaatgassen, vrij van on
gelukken en verkeersdrukte en
die het autorijden leuker maakt
dan ooit tevoren', meldt GM.
Kennismaken met de EN-V
kan tot en met 31 oktober
2010.
Goodyear heeft een extreme lage-
rolweerstandversie van zijn veelge
prezen Goodyear EfficientGrip zo
merband met brandstofbesparende tech
nologie ontwikkeld. Met deze band wil
Goodyear voldoen aan de specifieke ei
sen van toekomstige elektrische auto's.
Ook hybride auto's spinnen er garen bij.
Het prototype van de Goodyear Efficient
Grip biedt een reeks voordelen, zoals
brandstofbesparing, een laag geluidsni
veau en prima remprestaties bij natte
weersomstandigheden. Deze eigen
schappen worden gecombineerd met
Goodyear's meest recente RunOnFlat-
technologie, die er voor zorgt dat na een
lekke band of een volledig verlies van
bandenspanning toch kan worden door
gereden.
Het ontwerp van de conceptband is voor
al geschikt voor elektrische auto's in aan
vulling op de specifieke prestatie-eisen:
de smalle vorm in combinatie met de gro
te diameter leidt tot een verlaagde rol- en
luchtweerstand, resulterend in een gerin
ger brandstofverbruik. De rolweerstand
wordt voornamelijk veroorzaakt door
energieverlies, dat optreedt door de ver
van historische automobielen
kunnen de bezoekers genieten
van nieuwe modellen zoals de
SLS AMG, de supersportwa
gen van Mercedes-Benz. Op
deze beurs wordt duidelijk dat
het begrip youngtimer aan be
lang wint: auto's die tussen 20
en 30 jaar oud zijn rukken op,
omdat ze vaak nog bijzonder
praktisch in gebruik zijn en een
vriendelijk fiscaal regime ken
nen. De Techno Classica in
Essen is 8 april open van
10.00 tot 18.00 uur, 9 april van
10.00 tot 19.00 uur en 10 en
11 april van 09.00 tot 18.00
uur.
Audi breidt het leveringspro
gramma uit met de Audi A4
3.0 TDI clean diesel. Deze
uitvoering voldoet aan de
Euro 6-emissienorm die in
2014 van kracht wordt (ver
bruik 6,7 !/100km). De motor
is gekoppeld aan een inno
vatieve DeNOx-katalysator.
Hierin wordt het heldere ad
ditief AdBlue geïnjecteerd. In
de hete stroom uitlaatgassen
lost AdBlue op tot ammoniak
en dat zorgt er voor dat stik
stofoxiden uiteenvallen in
onschadelijke stikstof en wa
ter. De nieuwe uitvoering is
leverbaar als Pro Line- en
Pro Line Business.