HSTINGL
www.zeeuwsautojournaal.nl
Variabiliteit, soliditeit, betrouw
baarheid en Europees design
zijn steekwoorden die Kia graag
hanteert en 7 jaar garantie is
ook niet niks. Ik heb de
crossover, want zo mag je hem
wel noemen, uitgebreid getest.
Woensdag 3 maart 2010 - Pagina 3
ffcj
Hu 1M CWT
"Klfl RULES EUROPE"
De klasse waarin de Opel Meriva en
de Citroen C3 Picasso zich bewegen
is booming. Jonge gezinnen zweren
erbij, want ruimte en variabiliteit is
van levensbelang. Kia is allang geen
onbekend Koreaans merk meer en
wat het land betreft wordt het merk
alsmaar minder Aziatisch.
Ik zet de zaak even voor u op een rij:
Kia's marktaandeel is vanuit het
niets naar 1.7 in Europa gesneld.
Kia heeft met de C'eed, de Soul en
de op de IAA in Frankfurt gepresen
teerde Venga drie auto's in het B-
segment en in Europa maakt dit seg
ment een derde van de Europese
verkopen uit, tendens stijgend!
Wereldwijd is Kia één van de snelst
groeiende merken, maar we gaan
even terug naar ons werelddeel.
De Venga werd in Frankfurt ontwor
pen door niemand minder dan Peter
Schreyer, de man die bij Volkswagen
de Golf IV en de new Beetle tekende
en bij Audi verantwoordelijk was
voor de eerste TT. Hij kreeg net als
Pinin Farina en Giugiaro het eredoc
toraat van de Royal College of Art in
2007 en is daarmee een grootheid
op designgebied.
Het technisch gedeelte van de Venga
ontstond in het ontwikkelingscen
trum van Kia in het Hessische Rüs-
selsheim en hij wordt in Tsjechië ge
bouwd in één van de modernste au
tomobielfabrieken ter wereld. Euro-
peser kan het haast niet, want de
Venga is voor Europa ontwikkeld en
is uitsluitend daar te koop.
Kia wordt in ons gebied verkocht
door Autobedrijf Melse in Vlissingen
en bij Auto Vermeulen in Goes. Daar
haalde ik de Venga in Caramel Gold
op voor een weekend in februari op
de Veluwe.
Spannende lijnen
Met zijn amandelvormige ogen kijkt
hij je guitig aan en het is bij auto's
net als bij vrouwen: de eerste blik is
ongelooflijk belangrijk. De Venga
oogt eigenlijk onmiddellijk sympa
thiek. Zijn naam houdt een uitnodi
ging in, want Venga betekent in het
Spaans: 'kom op, we gaan er van
door!'
Schreyer heeft alle Kia's van een
herkenbare grille voorzien, dus ook
deze Venga.
Hij heeft dus iets vertederends, maar
hij heeft zeker ook een stoere uitstr
aling, ik vergelijk zijn neus een beet
je met een welp van een boxer.
Het stoere in hem wordt met name
benadrukt door zijn flink uitgeklopte
spatborden en zijn 'dikke' uiterlijk.
De aanzwellende schouderlijn en de
geinige knik in zijn flanken doen de
rest.
Hij is iets langer dan vier meter en
zijn forse breedte van 1.77 m geven
hem met name body. De hoogte van
1.60 m zorgt ervoor dat je gemakke
lijk instapt en de flink uit de kluiten
gewassen wielbasis van 2.62 m ga
randeert veel ruimte achterin. Korte
overhangen zorgen voor een forse
scheut dynamiek en bij elkaar kan je
gerust stellen dat deze Venga beslist
niet saai is geworden!
Duitse invloed
Eenmaal plaats genomen op de be-
weekend heerlijk hoog en droog.
Grote portiervakken, vele aflegmoge-
lijkheden en een enorm ruimtegevoel
voorin maken het leven in de Venga
bijzonder aangenaam. Veel lichtinval
door de grote ruiten en in sommige
uitvoeringen dankzij het glazen dak,
doen de rest.
Achterin zitten twee, maar zelfs drie
personen uitstekend, want door de
verschuifbare achterbank is er altijd
voldoende beenruimte beschikbaar.
Over de hoofdruimte zal ook nie
mand klagen, misschien een beetje
over de nogal vlakke achterbank. Als
ik hem omklap, treedt er een prach
tig mechanisme in werking: de zit-
Onderweg
"Elk foordeel heb ze nadeel" Ik citeer
één van de beroemdste voetballers
aller tijden.
Zo'n dik kort neusje kan dan wel van
buiten gezien vertederend zijn, vanaf
de commandopost is hij niet te zien
en dat is op onze enge parkeer-
plaatsjes soms een nadeel. Gelukkig
is deze uitvoering van parkeersen-
soren voorzien die piepend aange
ven dat er ook bij het achteruitrijden
gestopt moet worden.
De dikke A-stijlen nemen voorts
nogal wat zicht weg, maar eenmaal
gewend valt het ook wel weer mee.
De heenreis kenmerkt zich nog door
een vieze en zwarte zoutmassa die
DOOR ROB STRATING
dat nagenoeg geruisloos zijn ultieme
dienst doet, want bij elk verkeers
licht slaat de motor af, om bij groen
weer haast onhoorbaar zijn werk
voort te zetten.
Zodra hij echter op de vierbaans de
sporen krijgt, duikt het verbruik naar
beneden. Ook in het geaccidenteerd
terrein van onze Veluwe, moeten er
toeren gemaakt worden en krijgt hij
wat sneller dorst.
stuurdersplaats, herken ik de invloed
van zijn Duitse designer: zakelijk,
opgeruimd, netjes en solide. Het
dashboard met het instrumentenpa
neel is keurig en overzichtelijk. De
zinvol gegroepeerde en uitstekend
getekende schakelaars en hendels
roepen nergens vragen op en als ik
voor de ergonomie een cijfer zou
moeten geven, krijgt die van mij een
tien met een griffel, zó gemakkelijk
is alles te bedienen.
Mijn trouwe lezers zullen het wel
eentonig vinden, maar ik mis helaas
ook in deze Kia een temperatuurme
ter. De temperatuur van het koelwa
ter moet ik maar raden en dat vind
ik jammer. Er zijn wel aansluitingen
voor de iPod of de MP3speler en er
zijn uitgangen voor de AUX en USB-
sticks, ik heb via de 6 standaard
speakers een geluid van de radio/cd
speler als in een concertzaal, dus
waar zeur ik over...?
De stoelen zitten, zelfs na een lange
rit,'goed en comfortabel en dankzij
de in deze uitvoering (X-tra Com-
fortpakket) gemonteerde armsteun
op de in hoogte verstelbare bestuur
dersstoel, zit ik in dit nogal natte
zich kenmerkend neerzet op de door
de ruitenwissers schoongemaakte
voorruit. Waarom kiest niet elk auto
merk in deze sector voor ruitenwis
sers die 'elkaar tegenkomen' in
plaats van simultaan elkaar najagen?
Nu ontstaat er vuile hoek in het zicht
van de medepassagier en anders
ontstaat die achter de binnenspiegel.
Nou ja, ik zal me door diverse auto
fabrikanten wel laten uitnodigen om
te vertellen wat er verbeterd kan
worden...
De 1.4 liter CWT (variabele klep-
techniek) bezit 90 pk en ontpopt zich
als een heerlijk stille machine die
zelfs, wanneer hij toeren moet ma
ken, zich nooit akoestisch op de
voorgrond dringt. Dat in combinatie
met de eveneens stille carrosserie,
levert een 'lawaaipegel' op van
slechts 70 dBa bij 120 km/h.
De Venga maant zijn bestuurder via
het display om snel te schakelen en
de motor bezit dan ook een gezonde
dosis souplesse. Zolang je niet te
snel rijdt, is hij best zuinig 80 km/h
in z'n vijf tegen de 1 op 20), temeer
daar hij voorzien is van het ECO-Dy-
namicssysteem: een start/stopsteem
ting zakt weg en de achterkant van
de leuning zorgt voor een vlakke
laadvoer. De solide klik die aangeeft
dat hij op zijn plaats zit, doet me
denken aan Audi cs.
De opbergruimte varieert dankzij een
dubbele laadbodem van 314 liter tot
maximaal 1341 liter en deze variabi
liteit past naadloos bij die van het in
terieur...hier is lang en diep over
nagedach't en het resultaat mag er
zijn!
Alle Venga's
Twee benzinemotoren (de 1.4 CWT
met 90 pk en de 1.6 CWT met 126
pk) en drie commonraildiesels 1.4
CRDi met 75 pk/220 Nm, 1.4 CRDi
met 90 pk/220 Nm en de 1.6 CRDi
met 128 pk/260 Nm) completeren
het luxeprogramma bestaande uit de
X-pect, de X-tra en de X-ecutive. De
basisprijs begint bij 15.895,00 euro
Ik heb de Kia met Maya gefotograf
eerd voor Kasteel/hotel Engelenburg
in Brummen, een schitterende loca
tie, zelfs in de regen!
Er is me nog meer opgevallen: hij is
niet alleen rustig en stil, hij is ook
comfortabel en biedt zijn inzittenden
een aangenaam reiscomfort. De
nieuwe Kia is voorts stabiel en helt
weinig tot niets over. Ik test dat uit
bij een slalomproef en vingeer daar
bij een plotselinge uitwijkmanoeu
vre. In alles manifesteert de Venga
zich als een volwassen en serieus te
nemen auto. Tot slot nog een com
pliment over zijn absoluut fadingvrije
remmen die direct en betrouwbaar
aangrijpen.