HSTINGL www.zeeuwsautojournaal.nl Variabiliteit, soliditeit, betrouw baarheid en Europees design zijn steekwoorden die Kia graag hanteert en 7 jaar garantie is ook niet niks. Ik heb de crossover, want zo mag je hem wel noemen, uitgebreid getest. Woensdag 3 maart 2010 - Pagina 3 ffcj Hu 1M CWT "Klfl RULES EUROPE" De klasse waarin de Opel Meriva en de Citroen C3 Picasso zich bewegen is booming. Jonge gezinnen zweren erbij, want ruimte en variabiliteit is van levensbelang. Kia is allang geen onbekend Koreaans merk meer en wat het land betreft wordt het merk alsmaar minder Aziatisch. Ik zet de zaak even voor u op een rij: Kia's marktaandeel is vanuit het niets naar 1.7 in Europa gesneld. Kia heeft met de C'eed, de Soul en de op de IAA in Frankfurt gepresen teerde Venga drie auto's in het B- segment en in Europa maakt dit seg ment een derde van de Europese verkopen uit, tendens stijgend! Wereldwijd is Kia één van de snelst groeiende merken, maar we gaan even terug naar ons werelddeel. De Venga werd in Frankfurt ontwor pen door niemand minder dan Peter Schreyer, de man die bij Volkswagen de Golf IV en de new Beetle tekende en bij Audi verantwoordelijk was voor de eerste TT. Hij kreeg net als Pinin Farina en Giugiaro het eredoc toraat van de Royal College of Art in 2007 en is daarmee een grootheid op designgebied. Het technisch gedeelte van de Venga ontstond in het ontwikkelingscen trum van Kia in het Hessische Rüs- selsheim en hij wordt in Tsjechië ge bouwd in één van de modernste au tomobielfabrieken ter wereld. Euro- peser kan het haast niet, want de Venga is voor Europa ontwikkeld en is uitsluitend daar te koop. Kia wordt in ons gebied verkocht door Autobedrijf Melse in Vlissingen en bij Auto Vermeulen in Goes. Daar haalde ik de Venga in Caramel Gold op voor een weekend in februari op de Veluwe. Spannende lijnen Met zijn amandelvormige ogen kijkt hij je guitig aan en het is bij auto's net als bij vrouwen: de eerste blik is ongelooflijk belangrijk. De Venga oogt eigenlijk onmiddellijk sympa thiek. Zijn naam houdt een uitnodi ging in, want Venga betekent in het Spaans: 'kom op, we gaan er van door!' Schreyer heeft alle Kia's van een herkenbare grille voorzien, dus ook deze Venga. Hij heeft dus iets vertederends, maar hij heeft zeker ook een stoere uitstr aling, ik vergelijk zijn neus een beet je met een welp van een boxer. Het stoere in hem wordt met name benadrukt door zijn flink uitgeklopte spatborden en zijn 'dikke' uiterlijk. De aanzwellende schouderlijn en de geinige knik in zijn flanken doen de rest. Hij is iets langer dan vier meter en zijn forse breedte van 1.77 m geven hem met name body. De hoogte van 1.60 m zorgt ervoor dat je gemakke lijk instapt en de flink uit de kluiten gewassen wielbasis van 2.62 m ga randeert veel ruimte achterin. Korte overhangen zorgen voor een forse scheut dynamiek en bij elkaar kan je gerust stellen dat deze Venga beslist niet saai is geworden! Duitse invloed Eenmaal plaats genomen op de be- weekend heerlijk hoog en droog. Grote portiervakken, vele aflegmoge- lijkheden en een enorm ruimtegevoel voorin maken het leven in de Venga bijzonder aangenaam. Veel lichtinval door de grote ruiten en in sommige uitvoeringen dankzij het glazen dak, doen de rest. Achterin zitten twee, maar zelfs drie personen uitstekend, want door de verschuifbare achterbank is er altijd voldoende beenruimte beschikbaar. Over de hoofdruimte zal ook nie mand klagen, misschien een beetje over de nogal vlakke achterbank. Als ik hem omklap, treedt er een prach tig mechanisme in werking: de zit- Onderweg "Elk foordeel heb ze nadeel" Ik citeer één van de beroemdste voetballers aller tijden. Zo'n dik kort neusje kan dan wel van buiten gezien vertederend zijn, vanaf de commandopost is hij niet te zien en dat is op onze enge parkeer- plaatsjes soms een nadeel. Gelukkig is deze uitvoering van parkeersen- soren voorzien die piepend aange ven dat er ook bij het achteruitrijden gestopt moet worden. De dikke A-stijlen nemen voorts nogal wat zicht weg, maar eenmaal gewend valt het ook wel weer mee. De heenreis kenmerkt zich nog door een vieze en zwarte zoutmassa die DOOR ROB STRATING dat nagenoeg geruisloos zijn ultieme dienst doet, want bij elk verkeers licht slaat de motor af, om bij groen weer haast onhoorbaar zijn werk voort te zetten. Zodra hij echter op de vierbaans de sporen krijgt, duikt het verbruik naar beneden. Ook in het geaccidenteerd terrein van onze Veluwe, moeten er toeren gemaakt worden en krijgt hij wat sneller dorst. stuurdersplaats, herken ik de invloed van zijn Duitse designer: zakelijk, opgeruimd, netjes en solide. Het dashboard met het instrumentenpa neel is keurig en overzichtelijk. De zinvol gegroepeerde en uitstekend getekende schakelaars en hendels roepen nergens vragen op en als ik voor de ergonomie een cijfer zou moeten geven, krijgt die van mij een tien met een griffel, zó gemakkelijk is alles te bedienen. Mijn trouwe lezers zullen het wel eentonig vinden, maar ik mis helaas ook in deze Kia een temperatuurme ter. De temperatuur van het koelwa ter moet ik maar raden en dat vind ik jammer. Er zijn wel aansluitingen voor de iPod of de MP3speler en er zijn uitgangen voor de AUX en USB- sticks, ik heb via de 6 standaard speakers een geluid van de radio/cd speler als in een concertzaal, dus waar zeur ik over...? De stoelen zitten, zelfs na een lange rit,'goed en comfortabel en dankzij de in deze uitvoering (X-tra Com- fortpakket) gemonteerde armsteun op de in hoogte verstelbare bestuur dersstoel, zit ik in dit nogal natte zich kenmerkend neerzet op de door de ruitenwissers schoongemaakte voorruit. Waarom kiest niet elk auto merk in deze sector voor ruitenwis sers die 'elkaar tegenkomen' in plaats van simultaan elkaar najagen? Nu ontstaat er vuile hoek in het zicht van de medepassagier en anders ontstaat die achter de binnenspiegel. Nou ja, ik zal me door diverse auto fabrikanten wel laten uitnodigen om te vertellen wat er verbeterd kan worden... De 1.4 liter CWT (variabele klep- techniek) bezit 90 pk en ontpopt zich als een heerlijk stille machine die zelfs, wanneer hij toeren moet ma ken, zich nooit akoestisch op de voorgrond dringt. Dat in combinatie met de eveneens stille carrosserie, levert een 'lawaaipegel' op van slechts 70 dBa bij 120 km/h. De Venga maant zijn bestuurder via het display om snel te schakelen en de motor bezit dan ook een gezonde dosis souplesse. Zolang je niet te snel rijdt, is hij best zuinig 80 km/h in z'n vijf tegen de 1 op 20), temeer daar hij voorzien is van het ECO-Dy- namicssysteem: een start/stopsteem ting zakt weg en de achterkant van de leuning zorgt voor een vlakke laadvoer. De solide klik die aangeeft dat hij op zijn plaats zit, doet me denken aan Audi cs. De opbergruimte varieert dankzij een dubbele laadbodem van 314 liter tot maximaal 1341 liter en deze variabi liteit past naadloos bij die van het in terieur...hier is lang en diep over nagedach't en het resultaat mag er zijn! Alle Venga's Twee benzinemotoren (de 1.4 CWT met 90 pk en de 1.6 CWT met 126 pk) en drie commonraildiesels 1.4 CRDi met 75 pk/220 Nm, 1.4 CRDi met 90 pk/220 Nm en de 1.6 CRDi met 128 pk/260 Nm) completeren het luxeprogramma bestaande uit de X-pect, de X-tra en de X-ecutive. De basisprijs begint bij 15.895,00 euro Ik heb de Kia met Maya gefotograf eerd voor Kasteel/hotel Engelenburg in Brummen, een schitterende loca tie, zelfs in de regen! Er is me nog meer opgevallen: hij is niet alleen rustig en stil, hij is ook comfortabel en biedt zijn inzittenden een aangenaam reiscomfort. De nieuwe Kia is voorts stabiel en helt weinig tot niets over. Ik test dat uit bij een slalomproef en vingeer daar bij een plotselinge uitwijkmanoeu vre. In alles manifesteert de Venga zich als een volwassen en serieus te nemen auto. Tot slot nog een com pliment over zijn absoluut fadingvrije remmen die direct en betrouwbaar aangrijpen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 39