"VOORSPRONG DOOR EMOTIE"
STINGL
www.zeeuwsautojournaal.nl
Een Gran Turismo met 4 portie
ren...een Avant met coupé-
look... vult u het maar in. De
voorsprong door techniek was
er al, nu is het tijd voor emo
tie!
Woensdag 17 februari 2010 - Pagina 3
f\Ui 2.0 TDf
Ik heb iets met coupés. Toen dat ty
pe nog een koets was, ging je daar
mee op chique naar de kerk of naar
een feest. Op een mooie zomerdag
maakte je een uitstapje langs de
Vecht of over de Boulevard en altijd
met z'n tweeën.
Vrijwel naadloos namen de automo
bielfabrieken dit koetswerktype over.
Artsen schaften in de jaren '20 en
'30 dokterscoupés aan en elk zich
respecterend merk had wel een
coupé in het programma.
Op de IAA in 1969 presenteerde Au
di zijn bloedmooie 100 Coupé S. Ik
weet nog als de dag van gisteren dat
ik sprakeloos was van dat model en
dat kwam niet zo vaak voor.
Het fenomeen vierdeurs coupé ko
men we voor het eerst tegen bij Ro
ver en wel in 1967 bij de 3.5 litre,
een bijzondere auto met een dikke
V8 onder zijn rustieke motorkap.
Mercedes pakte dit type een aantal
jaren geleden weer op met zijn CLS
en inmiddels zijn de Volkswagen
Passat CC, de Porsche Panamera,
de Aston Martin Rapide en nu de
Audi Sportback toegevoegd aan het
exclusieve liga van de vierdeurs
coupés.
Verkoopadviseur Ronald de Klerk
van Auto Poppe regelde de A5
Sportback die als directieauto Gilles
Poppe naar belangrijke afspraken
mag brengen.
Auto Poppe heeft Volkswagenvesti
gingen in Goes, Vlissingen en Ter-
neuzen, maar in Goes vinden we de
enige Audidealer voor heel Zeeland.
Daarmee is Auto Poppe de dealer
met het grootste rayon van heel Ne
derland!
van 40 jaar geleden het zijruitje ach
ter de C-stijl. Hierdoor lijkt hij op
tisch langer. De sportieve elegantie
wordt bekrachtigd door de portieren
zonder stijlen, de diffuser onder de
achterbumper en de geïntegreerde
spoiler van de achterklep.
De kerngedachte achter de Sport
back: 'sportiviteit ontmoet functiona
liteit' komt met name tot uiting bij
de kofferruimte die middels de enor
me achterklep plaats biedt aan 480
tot 980 liter kofferruimte en daarmee
is de link gelegd naar de Avant, de
combiversie van Audi. Overigens:
dat die klep zo groot is uitgevallen
mijn neus zijn geweldig goed af te
lezen en er is gelukkig ook gewoon
een temperatuurmeter geplaatst. Ik
ben helemaal wég van de plaats van
de korte versnellingspook: hij is
hooggeplaatst en schakelt als in Bei
erse boter.
De chauffeur en zijn passagier(e)
hebben geen enkele reden tot klagen
wat betreft de ruimte voorin. Vooral
de ruim bemeten breedte is een za
ligheid en draagt bij tot een ontspan
nen rit die wat mij betreft niet lang
genoeg kan duren.
Natuurlijk zet je in eerste instantie
vraagtekens bij de toegankelijkheid
Ook is de vloer dan niet helemaal
vlak.
Reizen...
De A5 Sportback is uitgerust met de
2.0 liter TDI, een moderne en stille
viercilinder commonraidiesel die 170
volbloedpaarden laat werken en
daarmee een koppel van 350 Nm
ontwikkelt vanaf 1750 Nm. Hij spurt
met het grootste gemak naar de
honderd en wel in 9 seconden. Op
de Duitse autosnelwegen haalt hij
zijn top van 228 km/h en daarmee
past deze machine keurig in de
DOOR ROB STRATING
doet vermoeden\ is hij een absoluut
comfortabele gezel van de Audifami-
lie. Het serieonderstel is gewoon
comfortabel afgestemd door de ver
anderde veer/dempergeometrie. Het
hogere gewicht en de langere wiel
basis ten opzichte van zijn coupé
broer geven hem qua comfort erg
goede omgangsvormen mee die
Ideale combinatie
De Sportback baseert op de A5
coupé, waarvan ontwerper Walter de
Silva zegt dat het zijn mooiste cre
atie ooit is. Designchef Stefan Siellaf
mocht van de grote baas die Gran
Turismo omtoveren tot Sportback en
heeft dat vervolgens heel knap ge
daan.
Hij bezit dezelfde agressieve neus
als zijn coupébroer die met zijn lage
spoiler langs de grond lijkt te
snuffelen. Ook de geprononceerde
grille met de vier ringen en de high
tech koplampen met de bijzondere
dagverlichting maken deel uit van
zijn aparte charisma. Zijn gestrekte
dynamische lijn wordt niet alleen
veroorzaakt door de 36 mm verlaag
de daklijn ten opzichte van de A4 li
mousine, maar ook door de mooie
zeeg in de schouderlijn. Siellaf
creëerde met een dikke historische
knipoog naar de Audi 100 Coupé S
en boven de achterruit scharniert, is
alleen voor kenners zichtbaar.
Met zijn lengte van 4.71 m en zijn
breedte van 1.85 m is het een forse
auto geworden die dankzij zijn wiel
basis van 2.81 m ook,binnenin veel
ruimte biedt.
Ergonomische soliditeit
Plaats nemen achter het dikke leren
volant is op zichzelf al een genot.
Het interieur ademt design, soliditeit
en kwaliteit. De gebruikte materialen
zijn allemaal van het Koninklijke
hoogwaardige soort, waarbij ik me
onmiddellijk en onvoorwaardelijk
thuis voel. De leren stoelen bieden
de steun die ze beloven en alle
knoppen en hendels zitten daar waar
ze horen.Ik hoef nergens aan te
wennen of me te verbazen over een
bepaalde functie en zelfs met MMI
systeem, een draai/duwknop op de
middenconsole waarmee onder an
dere het audïosysteem, de klimaat
beheersing en de routeplanner wor
den bediend, krijgt van mij het predi-
caat 'kind-kan-de-was-doen' mee.
Ook de boordcomputer met alle
noodzakelijke informatie zit keurig in
het blikveld. De grote klokken voor
en de hoofdruimte achterin, want het
blijft toch een soort coupé...Het valt
alles mee, want de achterstoelen zijn
diep geplaatst en personen tot 1.85
m zullen geen last van de aflopende
daklijn hebben. U leest het goed:
stoelen, want er zijn eigenlijk twee
separate stoelen aangebracht. In het
midden kun je echt niet zitten en dat
moet ook niet. Voor dat doel maakt
Audi ook andere auto's!
De stoelen achterin kunnen gemak
kelijk worden omgeklapt om die zee
van ruimte te bewerkstelligen, maar
de hoge drempel zou wel eens een
rugprobleem kunnen veroorzaken.
beauty. Omdat de motor van huis uit
het langeslagprincipe toepast 81 x
95,5 mm), is hij geweldig soepel.
Gecombineerd met het uitgekiende
motormanagement behoort schake
len dan ook tot een zeldzame hande
ling als je rustig wilt rijden. Een
snelle inhaalmanoeuvre tussen de
80 en de *120 km/h in z'n vierde ver
snelling leert ons dat hij daar slechts
7,3 seconden voor nodig heeft!
De Sportback is voorts voorzien van
het start/stopsyteem waarbij de mo
tor voor een stoplicht wordt uitge
schakeld. Dat scheelt uiteraard in het
brandstofverbruik, want ik consta
teer soms waarden rond de 1 op 20.
Het gemiddelde testverbruik kwam
daardoor rond de 1 op 16 te liggen
en met een tankinhoud van 65 liter
kom je dan al gauw in de buurt van
een actieradius van 1000 kilometer!
Wat is ie stil onderweg! Ondanks het
feit dat de zijruiten geen geleiders
hebben, hoor je de wind nauwelijks.
Tel daarbij de stille diesel op en dan
is 67 dB bij 120 km/h natuurlijk een
gouden waarde!
Comfortabel
Anders dan dat zijn naam Sportback
hoogstens bij wat felle dwarsnaden
in het wegdek worden verstoord. De
precies werkende en goed afgestem
de stuurbekrachtiging draagt boven
dien bij tot een bijzonder aangename
wegliggingskarakteristiek die in snel
genomen bochten een bijzonder
hoog grensbereik kent. Dat heeft ook
direct te maken met het feit dat de
motor naar achteren en de vooras
naar voren is verplaatst. Hij blijft een
beetje onderstuurd, maar dat mag
eigenlijk geen naam hebben.
Prijzen en uitvoeringen
De instapprijs voor zo'n mooie A5
Sportback is 40.180 euro en de
leaseprijs komt op 789 euro. Er zijn
nog heel wat uitvoeringen die u het
best even op www.audi.nl kunt vin
den. U kunt natuurlijk ook even de
mooie showroom in Car Village be
doeken..!
Simone heeft de A5 Sportback niet
alleen van voren, maar ook schuin
van achteren op de foto gezet en om
eerlijk te zijn is dat ook zijn chocola
dezijde. Een paar jaar geleden stond
Maya ook met de A5 Coupé op de
foto. Logisch dit keer dan met de A5
Sportback in het Goese Meer!