"VOORSPRONG DOOR EMOTIE" STINGL www.zeeuwsautojournaal.nl Een Gran Turismo met 4 portie ren...een Avant met coupé- look... vult u het maar in. De voorsprong door techniek was er al, nu is het tijd voor emo tie! Woensdag 17 februari 2010 - Pagina 3 f\Ui 2.0 TDf Ik heb iets met coupés. Toen dat ty pe nog een koets was, ging je daar mee op chique naar de kerk of naar een feest. Op een mooie zomerdag maakte je een uitstapje langs de Vecht of over de Boulevard en altijd met z'n tweeën. Vrijwel naadloos namen de automo bielfabrieken dit koetswerktype over. Artsen schaften in de jaren '20 en '30 dokterscoupés aan en elk zich respecterend merk had wel een coupé in het programma. Op de IAA in 1969 presenteerde Au di zijn bloedmooie 100 Coupé S. Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik sprakeloos was van dat model en dat kwam niet zo vaak voor. Het fenomeen vierdeurs coupé ko men we voor het eerst tegen bij Ro ver en wel in 1967 bij de 3.5 litre, een bijzondere auto met een dikke V8 onder zijn rustieke motorkap. Mercedes pakte dit type een aantal jaren geleden weer op met zijn CLS en inmiddels zijn de Volkswagen Passat CC, de Porsche Panamera, de Aston Martin Rapide en nu de Audi Sportback toegevoegd aan het exclusieve liga van de vierdeurs coupés. Verkoopadviseur Ronald de Klerk van Auto Poppe regelde de A5 Sportback die als directieauto Gilles Poppe naar belangrijke afspraken mag brengen. Auto Poppe heeft Volkswagenvesti gingen in Goes, Vlissingen en Ter- neuzen, maar in Goes vinden we de enige Audidealer voor heel Zeeland. Daarmee is Auto Poppe de dealer met het grootste rayon van heel Ne derland! van 40 jaar geleden het zijruitje ach ter de C-stijl. Hierdoor lijkt hij op tisch langer. De sportieve elegantie wordt bekrachtigd door de portieren zonder stijlen, de diffuser onder de achterbumper en de geïntegreerde spoiler van de achterklep. De kerngedachte achter de Sport back: 'sportiviteit ontmoet functiona liteit' komt met name tot uiting bij de kofferruimte die middels de enor me achterklep plaats biedt aan 480 tot 980 liter kofferruimte en daarmee is de link gelegd naar de Avant, de combiversie van Audi. Overigens: dat die klep zo groot is uitgevallen mijn neus zijn geweldig goed af te lezen en er is gelukkig ook gewoon een temperatuurmeter geplaatst. Ik ben helemaal wég van de plaats van de korte versnellingspook: hij is hooggeplaatst en schakelt als in Bei erse boter. De chauffeur en zijn passagier(e) hebben geen enkele reden tot klagen wat betreft de ruimte voorin. Vooral de ruim bemeten breedte is een za ligheid en draagt bij tot een ontspan nen rit die wat mij betreft niet lang genoeg kan duren. Natuurlijk zet je in eerste instantie vraagtekens bij de toegankelijkheid Ook is de vloer dan niet helemaal vlak. Reizen... De A5 Sportback is uitgerust met de 2.0 liter TDI, een moderne en stille viercilinder commonraidiesel die 170 volbloedpaarden laat werken en daarmee een koppel van 350 Nm ontwikkelt vanaf 1750 Nm. Hij spurt met het grootste gemak naar de honderd en wel in 9 seconden. Op de Duitse autosnelwegen haalt hij zijn top van 228 km/h en daarmee past deze machine keurig in de DOOR ROB STRATING doet vermoeden\ is hij een absoluut comfortabele gezel van de Audifami- lie. Het serieonderstel is gewoon comfortabel afgestemd door de ver anderde veer/dempergeometrie. Het hogere gewicht en de langere wiel basis ten opzichte van zijn coupé broer geven hem qua comfort erg goede omgangsvormen mee die Ideale combinatie De Sportback baseert op de A5 coupé, waarvan ontwerper Walter de Silva zegt dat het zijn mooiste cre atie ooit is. Designchef Stefan Siellaf mocht van de grote baas die Gran Turismo omtoveren tot Sportback en heeft dat vervolgens heel knap ge daan. Hij bezit dezelfde agressieve neus als zijn coupébroer die met zijn lage spoiler langs de grond lijkt te snuffelen. Ook de geprononceerde grille met de vier ringen en de high tech koplampen met de bijzondere dagverlichting maken deel uit van zijn aparte charisma. Zijn gestrekte dynamische lijn wordt niet alleen veroorzaakt door de 36 mm verlaag de daklijn ten opzichte van de A4 li mousine, maar ook door de mooie zeeg in de schouderlijn. Siellaf creëerde met een dikke historische knipoog naar de Audi 100 Coupé S en boven de achterruit scharniert, is alleen voor kenners zichtbaar. Met zijn lengte van 4.71 m en zijn breedte van 1.85 m is het een forse auto geworden die dankzij zijn wiel basis van 2.81 m ook,binnenin veel ruimte biedt. Ergonomische soliditeit Plaats nemen achter het dikke leren volant is op zichzelf al een genot. Het interieur ademt design, soliditeit en kwaliteit. De gebruikte materialen zijn allemaal van het Koninklijke hoogwaardige soort, waarbij ik me onmiddellijk en onvoorwaardelijk thuis voel. De leren stoelen bieden de steun die ze beloven en alle knoppen en hendels zitten daar waar ze horen.Ik hoef nergens aan te wennen of me te verbazen over een bepaalde functie en zelfs met MMI systeem, een draai/duwknop op de middenconsole waarmee onder an dere het audïosysteem, de klimaat beheersing en de routeplanner wor den bediend, krijgt van mij het predi- caat 'kind-kan-de-was-doen' mee. Ook de boordcomputer met alle noodzakelijke informatie zit keurig in het blikveld. De grote klokken voor en de hoofdruimte achterin, want het blijft toch een soort coupé...Het valt alles mee, want de achterstoelen zijn diep geplaatst en personen tot 1.85 m zullen geen last van de aflopende daklijn hebben. U leest het goed: stoelen, want er zijn eigenlijk twee separate stoelen aangebracht. In het midden kun je echt niet zitten en dat moet ook niet. Voor dat doel maakt Audi ook andere auto's! De stoelen achterin kunnen gemak kelijk worden omgeklapt om die zee van ruimte te bewerkstelligen, maar de hoge drempel zou wel eens een rugprobleem kunnen veroorzaken. beauty. Omdat de motor van huis uit het langeslagprincipe toepast 81 x 95,5 mm), is hij geweldig soepel. Gecombineerd met het uitgekiende motormanagement behoort schake len dan ook tot een zeldzame hande ling als je rustig wilt rijden. Een snelle inhaalmanoeuvre tussen de 80 en de *120 km/h in z'n vierde ver snelling leert ons dat hij daar slechts 7,3 seconden voor nodig heeft! De Sportback is voorts voorzien van het start/stopsyteem waarbij de mo tor voor een stoplicht wordt uitge schakeld. Dat scheelt uiteraard in het brandstofverbruik, want ik consta teer soms waarden rond de 1 op 20. Het gemiddelde testverbruik kwam daardoor rond de 1 op 16 te liggen en met een tankinhoud van 65 liter kom je dan al gauw in de buurt van een actieradius van 1000 kilometer! Wat is ie stil onderweg! Ondanks het feit dat de zijruiten geen geleiders hebben, hoor je de wind nauwelijks. Tel daarbij de stille diesel op en dan is 67 dB bij 120 km/h natuurlijk een gouden waarde! Comfortabel Anders dan dat zijn naam Sportback hoogstens bij wat felle dwarsnaden in het wegdek worden verstoord. De precies werkende en goed afgestem de stuurbekrachtiging draagt boven dien bij tot een bijzonder aangename wegliggingskarakteristiek die in snel genomen bochten een bijzonder hoog grensbereik kent. Dat heeft ook direct te maken met het feit dat de motor naar achteren en de vooras naar voren is verplaatst. Hij blijft een beetje onderstuurd, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Prijzen en uitvoeringen De instapprijs voor zo'n mooie A5 Sportback is 40.180 euro en de leaseprijs komt op 789 euro. Er zijn nog heel wat uitvoeringen die u het best even op www.audi.nl kunt vin den. U kunt natuurlijk ook even de mooie showroom in Car Village be doeken..! Simone heeft de A5 Sportback niet alleen van voren, maar ook schuin van achteren op de foto gezet en om eerlijk te zijn is dat ook zijn chocola dezijde. Een paar jaar geleden stond Maya ook met de A5 Coupé op de foto. Logisch dit keer dan met de A5 Sportback in het Goese Meer!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 35