www. ze e wsa"utojo ürnaal.nl Toen de eerste Discovery werd gepresenteerd op de IAA in Frankfurt in september 1989, wist iedereen dat het een civie le uitvoering van de Defender was. Het was een terreinwa gen pur sang, waarmee Je uit- zonderingswijze ook naar een receptie van de zakenbroeders kon gaan. Aan alles kon je ech ter zien dat de functionaliteit prevaleerde boven de esthetica en de afwerking was op z'n Defenders. Woensdag 3 februari 2010 - Pagina 3 I*»/. DixwM* 5.0 TDV6 HSE "NOBLESSE OBUGE" Dat veranderde al een paar jaar gele den met het uitbrengen van de Dis covery 3 en de Range Rover Sport die op die auto was gebaseerd. Ik ben indertijd met de Discovery naar Winterberg geweest en heb me toen al verbaasd over de chique optimali sering. Met de Discovery 4 zet Land Rover een grote stap richting de Range Rover en benadrukt daarmee zijn deftige en beslist adellijke opmars. Auto Ventura van de Zwartepoorte- groep is al heel lang dé Zeeland dealer voor het gerenommeerde merk en men had geen betere ver koopadviseur als Duncan Kanis kun nen verzinnen. Hij zorgt altijd voor een gladgestreken testauto. Robuuste luxe Alle Land Rovers hebben iets eigens, waardoor ze met geen andere soort genoot verwisseld kunnen worden en dat vind ik knap. Het verhoogde dak na de B-stijl, de asymmetrische achterruit en het im posante front zijn designkenmerken die de Discovery onderscheiden. Het stoere exterieurontwerp met de rechte lijnen, verticale flanken en af geronde hoeken werd 'en detail' chi quer gemaakt en er is wat meer ch room gespendeerd. Het geheel doet eerder Scandinavisch dan Brits aan, maar oogt eigenlijk meteen sympa thiek. De koplampen lijken nu meer op die van de Range Rover Sport en zijn van mooie led dagverlichting voor zien die de Disco al van verre her kenbaar maakt. Door de eveneens van led verlichting voorziene achter lichten maken de achterkant van de Disco wat minder containerachtig. Onderweg zijn er nogal wat gelijkge stemde SUV bezitters die bewonde rend blikken naar de glimmende Dis covery in het winterse zonlicht. Gaandeweg word ik weer overmees terd door dat king-of-the-roadgevoel en ik voel me er heel wel bij, moet ik zeggen... Wellness Het binnentreden in de lounge is een weldaad. De crèmekleurige leren be kleding van de grote voorstoelen voelt geweldig aan aan. Eenmaal ge zeten heb ik uitzicht op een com pleet vernieuwd dashboard waarop aluminiumaccenten, gestikt leer en hoogwaardige materialen elkaar har monieus afwisselen. Uit de speakers van het premium harman/kardon LOGIC 7 audiosys- teem met de 'surround sound' klinkt de stem van Caro Emerald en haar Martini succesnummer 'A night like this'. De wellness is compleet als het cocoonen begint... Praktisch De asymmetrische achterkleppen hebben mijn vrouw en ik al weten te waarderen tijdens de vorige testrit met de Disco 3 vijf jaar geleden: tij dens een sneeuwbui konden we de skischoenen aantrekken, zittend op de onderste klep. Het bovenste ge deelte beschermde ons tegen de sneeuwvlokken. De inhoud van de kofferruimte varieert tussen de 280 en de 2558 liter en die laatste waar de komt overeen met die van een bestelwagen... de Citroën C6. De motor is namelijk een product van de samenwerking tussen Ford en PSA (Peugeot/Ci- troën). Hij is stil en trekt meteen als eên lier. Vanuit de toerenkelder be ginnen de beide turbo's al bij 1000 toeren actie te vertonen en het resul taat mag er zijn: hij heeft er slechts 9 seconden voor nodig om aan de honderd te komen en daarbij dient zijn forse gewicht (2620 kg!) zeker in aanmerking genomen te worden. Het hele koetswerk met een CW waarde van 0.40 is net zo stil als de DOOR ROB STRATING Offroad Mocht u de verleiding niet kunnen en willen weerstaan, zal de Disco very de socialisatie van zijn.ouders niet verloochenen: in rul zand, op grind, op rotsen en op gladde be- Het dikke leren stuur pakt zalig aan en de klokken voor me zijn eindelijk bevrijd van die kleine priegelige cij fertjes en geven klip en klaar de om wentelingen van de krukas als de snelheid weer. Tussen de klokken wordt op het 5-inch TFT-display (Thin Film Transistor) de inhoud van de brandstoftank, de temperatuur van het koelwater en nog wat be langrijke informatie aangegeven. Met de vele bedieningsknoppen op het dash en het stuur word ik heel snel eigen en ik mag hem dan ook het predikaat 'ergonomisch ok' meege ven. Optioneel, maar wel aanwezig in de testauto, is het nieuwe kleuren touch screen aangebracht voor de weerga ve van geïntegreerde systemen zoals navigatie-, audio-, entertainment-, camera en 4 x 4-informatiesysteem alsmede van instellingen van de au to. Achterin beschikt de Discovery nog over twee zitrijen, zodat 7 personen met voldoende hoofd- en beenruim te kunnen plaats nemen. Omdat de rijen naar achteren toe oplopen, heb ben de passagiers daar beter zicht op de weg. Nochtans zit men achter in niet zo lekker als voorin,- de zittin gen zijn korter en harder. Comfortabele reus Automobiele reuzen als deze Disco very functioneren het best met een dieselmotor. De toch al fijne 2.7 liter commonraildiesel uit de vorige serie werd op alle fronten compleet ver nieuwd en van dubbele turbo's voor zien die in grootte van elkaar ver schillen. Het resultaat is een drieliter zescilinder V6 die 245 pk levert en over een super koppel van 600 Nm beschikt. Het blijkt een ongelooflijk lekkere aandrijfbron te zijn die ik sinds vorig jaar zomer in een iets andere confi guratie al kende uit de Jaguar XF en motor, want ik noteer bij 120 km/h slechts 67 decibel en da's echt niet veel. De machine is gekoppeld aan een zestraps automaat die zijdezacht schakelt en lang niet zo zenuwachtig reageert als die uit de vorige serie. Alles bij elkaar een fantastisch fijne aandrijfeenheid. De Discovery heeft standaard lucht vering op zijn onafhankelijke wielop hanging die werkelijk alle oneffenhe den voor zijn passagiers wegfiltert en daardoor voor zo'n grote four- wheeldrive over een comfort be schikt dat zijn weerga niet kent. Hoog verheven boven het andere verkeer met uitzicht naar alle kanten, een zacht zoevende motor en het comfort van een Pullman. De auto nodigt niet uit tot wild boch tenwerk en dat moet ook niet, want zijn bovenmatig gewicht leidt al gauw tot onderstuur en een vroeg ingrijpen door het stabiliteitspro gramma. Het gemiddelde testver- bruik op de gewone weg van rond de 1 op 10 valt me absoluut niet te gen en bewijst dat de motorentech neuten op dit punt de machine 9% zuiniger hebben gemaakt dan zijn voorganger. Foto: Simone Posthumus sneeuwde wegen staat hij zijn man netje en laat hij zijn bezitter gewoon nooit in de steek. Middels een grote draaiknop op de middenconsole kunnen via de schakelcentrale 5 configuraties gekozen worden die het luchtveringssysteem, de motor, de bak en de tractiesystemen op al lerlei manieren combineert, zodat de aandrijving te allen tijde optimaal blijft. De hellingshoek, de schuinte van de auto en de ondergrond wordt continu gecontroleerd. Ik sta er tel kens weer versteld van, temeer daar ik een aantal jaren geleden op ter reincursus ben geweest bij Land Ro ver en alle ins en outs heb leren kennen. Resumerend zou ik nog niet één twee drie een concurrent kunnen aanwijzen die alle hier boven be schreven eigenschappen die de Dis covery bezit, kan evenaren! Katie en Caroline snappen dat de Land Rover Discovery niet zo maar de eerste de beste is. Zij hebben hem uitgekozen om naar de schouwburg te gaan en wel naaf de Mythe in Goes. Wat u niet ziet zijn die jaloerse blik ken van een aantal heren achter de fotografe...

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 39