www. ze e wsa"utojo ürnaal.nl
Toen de eerste Discovery werd
gepresenteerd op de IAA in
Frankfurt in september 1989,
wist iedereen dat het een civie
le uitvoering van de Defender
was. Het was een terreinwa
gen pur sang, waarmee Je uit-
zonderingswijze ook naar een
receptie van de zakenbroeders
kon gaan. Aan alles kon je ech
ter zien dat de functionaliteit
prevaleerde boven de esthetica
en de afwerking was op z'n
Defenders.
Woensdag 3 februari 2010 - Pagina 3
I*»/. DixwM* 5.0 TDV6 HSE
"NOBLESSE OBUGE"
Dat veranderde al een paar jaar gele
den met het uitbrengen van de Dis
covery 3 en de Range Rover Sport
die op die auto was gebaseerd. Ik
ben indertijd met de Discovery naar
Winterberg geweest en heb me toen
al verbaasd over de chique optimali
sering.
Met de Discovery 4 zet Land Rover
een grote stap richting de Range
Rover en benadrukt daarmee zijn
deftige en beslist adellijke opmars.
Auto Ventura van de Zwartepoorte-
groep is al heel lang dé Zeeland
dealer voor het gerenommeerde
merk en men had geen betere ver
koopadviseur als Duncan Kanis kun
nen verzinnen. Hij zorgt altijd voor
een gladgestreken testauto.
Robuuste luxe
Alle Land Rovers hebben iets eigens,
waardoor ze met geen andere soort
genoot verwisseld kunnen worden
en dat vind ik knap. Het verhoogde
dak na de B-stijl, de
asymmetrische achterruit en het im
posante front zijn designkenmerken
die de Discovery onderscheiden. Het
stoere exterieurontwerp met de
rechte lijnen, verticale flanken en af
geronde hoeken werd 'en detail' chi
quer gemaakt en er is wat meer ch
room gespendeerd. Het geheel doet
eerder Scandinavisch dan Brits aan,
maar oogt eigenlijk meteen sympa
thiek.
De koplampen lijken nu meer op die
van de Range Rover Sport en zijn
van mooie led dagverlichting voor
zien die de Disco al van verre her
kenbaar maakt. Door de eveneens
van led verlichting voorziene achter
lichten maken de achterkant van de
Disco wat minder containerachtig.
Onderweg zijn er nogal wat gelijkge
stemde SUV bezitters die bewonde
rend blikken naar de glimmende Dis
covery in het winterse zonlicht.
Gaandeweg word ik weer overmees
terd door dat king-of-the-roadgevoel
en ik voel me er heel wel bij, moet ik
zeggen...
Wellness
Het binnentreden in de lounge is een
weldaad. De crèmekleurige leren be
kleding van de grote voorstoelen
voelt geweldig aan aan. Eenmaal ge
zeten heb ik uitzicht op een com
pleet vernieuwd dashboard waarop
aluminiumaccenten, gestikt leer en
hoogwaardige materialen elkaar har
monieus afwisselen.
Uit de speakers van het premium
harman/kardon LOGIC 7 audiosys-
teem met de 'surround sound' klinkt
de stem van Caro Emerald en haar
Martini succesnummer 'A night like
this'. De wellness is compleet als het
cocoonen begint...
Praktisch
De asymmetrische achterkleppen
hebben mijn vrouw en ik al weten te
waarderen tijdens de vorige testrit
met de Disco 3 vijf jaar geleden: tij
dens een sneeuwbui konden we de
skischoenen aantrekken, zittend op
de onderste klep. Het bovenste ge
deelte beschermde ons tegen de
sneeuwvlokken. De inhoud van de
kofferruimte varieert tussen de 280
en de 2558 liter en die laatste waar
de komt overeen met die van een
bestelwagen...
de Citroën C6. De motor is namelijk
een product van de samenwerking
tussen Ford en PSA (Peugeot/Ci-
troën). Hij is stil en trekt meteen als
eên lier. Vanuit de toerenkelder be
ginnen de beide turbo's al bij 1000
toeren actie te vertonen en het resul
taat mag er zijn: hij heeft er slechts
9 seconden voor nodig om aan de
honderd te komen en daarbij dient
zijn forse gewicht (2620 kg!) zeker
in aanmerking genomen te worden.
Het hele koetswerk met een CW
waarde van 0.40 is net zo stil als de
DOOR ROB STRATING
Offroad
Mocht u de verleiding niet kunnen
en willen weerstaan, zal de Disco
very de socialisatie van zijn.ouders
niet verloochenen: in rul zand, op
grind, op rotsen en op gladde be-
Het dikke leren stuur pakt zalig aan
en de klokken voor me zijn eindelijk
bevrijd van die kleine priegelige cij
fertjes en geven klip en klaar de om
wentelingen van de krukas als de
snelheid weer. Tussen de klokken
wordt op het 5-inch TFT-display
(Thin Film Transistor) de inhoud van
de brandstoftank, de temperatuur
van het koelwater en nog wat be
langrijke informatie aangegeven. Met
de vele bedieningsknoppen op het
dash en het stuur word ik heel snel
eigen en ik mag hem dan ook het
predikaat 'ergonomisch ok' meege
ven.
Optioneel, maar wel aanwezig in de
testauto, is het nieuwe kleuren touch
screen aangebracht voor de weerga
ve van geïntegreerde systemen zoals
navigatie-, audio-, entertainment-,
camera en 4 x 4-informatiesysteem
alsmede van instellingen van de au
to.
Achterin beschikt de Discovery nog
over twee zitrijen, zodat 7 personen
met voldoende hoofd- en beenruim
te kunnen plaats nemen. Omdat de
rijen naar achteren toe oplopen, heb
ben de passagiers daar beter zicht
op de weg. Nochtans zit men achter
in niet zo lekker als voorin,- de zittin
gen zijn korter en harder.
Comfortabele reus
Automobiele reuzen als deze Disco
very functioneren het best met een
dieselmotor. De toch al fijne 2.7 liter
commonraildiesel uit de vorige serie
werd op alle fronten compleet ver
nieuwd en van dubbele turbo's voor
zien die in grootte van elkaar ver
schillen. Het resultaat is een drieliter
zescilinder V6 die 245 pk levert en
over een super koppel van 600 Nm
beschikt.
Het blijkt een ongelooflijk lekkere
aandrijfbron te zijn die ik sinds vorig
jaar zomer in een iets andere confi
guratie al kende uit de Jaguar XF en
motor, want ik noteer bij 120 km/h
slechts 67 decibel en da's echt niet
veel.
De machine is gekoppeld aan een
zestraps automaat die zijdezacht
schakelt en lang niet zo zenuwachtig
reageert als die uit de vorige serie.
Alles bij elkaar een fantastisch fijne
aandrijfeenheid.
De Discovery heeft standaard lucht
vering op zijn onafhankelijke wielop
hanging die werkelijk alle oneffenhe
den voor zijn passagiers wegfiltert
en daardoor voor zo'n grote four-
wheeldrive over een comfort be
schikt dat zijn weerga niet kent.
Hoog verheven boven het andere
verkeer met uitzicht naar alle kanten,
een zacht zoevende motor en het
comfort van een Pullman.
De auto nodigt niet uit tot wild boch
tenwerk en dat moet ook niet, want
zijn bovenmatig gewicht leidt al
gauw tot onderstuur en een vroeg
ingrijpen door het stabiliteitspro
gramma. Het gemiddelde testver-
bruik op de gewone weg van rond
de 1 op 10 valt me absoluut niet te
gen en bewijst dat de motorentech
neuten op dit punt de machine 9%
zuiniger hebben gemaakt dan zijn
voorganger.
Foto: Simone Posthumus
sneeuwde wegen staat hij zijn man
netje en laat hij zijn bezitter gewoon
nooit in de steek. Middels een grote
draaiknop op de middenconsole
kunnen via de schakelcentrale 5
configuraties gekozen worden die
het luchtveringssysteem, de motor,
de bak en de tractiesystemen op al
lerlei manieren combineert, zodat de
aandrijving te allen tijde optimaal
blijft. De hellingshoek, de schuinte
van de auto en de ondergrond wordt
continu gecontroleerd. Ik sta er tel
kens weer versteld van, temeer daar
ik een aantal jaren geleden op ter
reincursus ben geweest bij Land Ro
ver en alle ins en outs heb leren
kennen.
Resumerend zou ik nog niet één
twee drie een concurrent kunnen
aanwijzen die alle hier boven be
schreven eigenschappen die de Dis
covery bezit, kan evenaren!
Katie en Caroline snappen dat de
Land Rover Discovery niet zo maar
de eerste de beste is. Zij hebben
hem uitgekozen om naar de
schouwburg te gaan en wel naaf de
Mythe in Goes.
Wat u niet ziet zijn die jaloerse blik
ken van een aantal heren achter de
fotografe...