Pel*
"AUTO VAN HET JAAR 2010!
TÉstingl
ff
www.zeeuwsautojournaal.nl
59 vakjournalisten uit 23 Euro
pese landen hebben de Volks
wagen Polo tot Auto van het
Jaar 2010 gekozen. Hij kreeg
347 punten en dat waren er 10
meer dan de nummer 2, de Toy
ota IQ. Ik testte voor u de 1.4
16v met 85 pk.
Woensdag 20 januari 2010 - Pagina 3
Weet u het nog? De allereerste Polo
verscheen in maart 1975, een half
jaar na zijn chique evenbeeld, de Au
di 50. Het was een tweedeurs hatch
back met een derde deur en hij was
slechts 3,5 meter lang. Het model
was in de Audi studio's ontstaan met
hulp van de Italiaanse autocouturier
£ertone. Dat was niet vreemd, want
een jaar daarvoor zag de Golf I het
levenslicht en ook dat was een cre
atie van Giorgetto Giugiaro die nu
directeur is van Italdesign, maar in
die tijd nog voor het huis Bertone
werkte.
Inmiddels is één van de grootste au
to-ontwerpers van deze tijd, de Itali
aan Walter de Silva, dé chefdesigner
van het Volkswagenconcern gewor
den en hij heeft zich persoonlijk in
gezet bij het ontwerp van de nieuwe
Polo, want dat werd tijd, vond hij. In
een interview ter gelegenheid van de
introductie op de IAA in september
jl. zegt hij hierover het volgende: "In
vergelijking met de Golf heeft de Po
lo altijd de rol van Assepoester ver
vuld. Hij stond weliswaar voor een
betrouwbare gebruikersauto, maar
het design liet ernstig te wensen
over. Het beviel me allang niet en
vandaar dat ik me intensief met het
ontwerp van de nieuwe Polo heb be
moeid. Hij heeft nu veel meer per
soonlijkheid gekregen en dat zie je
vooral bij de driedeurs. Hij heeft
misschien wat minder coupétrekjes
dan de concurrentie, maar hij is veel
dynamischer en let op: hij zal net als
de Golf de maatstaf in zijn klasse
worden! Hij gaat niet alleen in Duits
land, maar in heel Europa de aan
dacht trekken..!"
De Silva heeft gelijk gekregen, want
inderdaad is de Polo Auto van het
Jaar geworden en dat is de kroon op
het werk van de kunstenaar!
Ik heb de Polo opgehaald bij de
Goese vestiging van Auto Poppe, de
Zeelanddealer voor Volkswagen.
Verkoopadviseur Jeroen den Hollan
der heeft me nog het een en ander
uitgelegd en-mijn mobiele telefoon
aan de Polo gekoppeld, een eenvou
dige handeling.
Net voor het ter perse gaan van deze
krant is trouwens bekend geworden
dat Volkswagen de meest verkochte
auto in Nederland was in 2009. Het
kan niet op....
La semplicita
De Silva gebruikt dit woord voor zijn
designstrategie: de eenvoud. "Bijna
al mijn collega's ontwerpen auto's
met de computer, ik niet. Men moet
een auto in natura zien, vandaar dat
ik na de tekeningen de auto als
kunststofmodel maak, zodat ik hem
met m'n handen kan voelen."
Inderdaad heeft de nieuwe Polo een
typisch Volkswagengezicht gekre
gen, hij lijkt veel meer op zijn grote
re broer dan ooit. Strakke lijnen ma
ken hem een stuk zelfbewuster. Met
zijn lengte van 3.79, zijn breedte van
1.68 en zijn hoogte van 1.49 meter
steekt hij met kop en schouders uit
boven de afmetingen van de aller
eerste Golf. De wielbasis van 2.47
meter belooft binnenin heel wat
meer ruimte.
De dynamiek van het ontwerp komt
mijns inziens nog het best tot zijn
temperatuurmeter die net als de
brandstofmeter digitaal weergegeven
had kunnen worden, want er is
plaats genoeg. De halfautomatische
airconditioning, de cruisecontrol en
de bandenspanningsindicator heb ik
evenals de optionele routeplanner
onderweg zeer weten te waarderen.
Als ik een cijfer zou mogen geven
voor de ergonomie, zou dat dicht in
de buurt van een 10 komen, wel
haast perfect dus!
Wat de haptonomie en de afwerking
betreft, heeft de Polo niets meer met
zijn soortgenoten uit hetzelfde seg
ment, deze soliditeit en uitstraling
treffen we twee klassen hoger aan.
pleet met een antiblokkeersysteem
(ABS), een elektronisch stabiliteits
programma (ESP), een Hill Hold
Controlesysteem dat zorgt dat de
auto op een helling niet achteruit
rolt. Naast de twee fullsize airbags
voor, zijn er eveneens zij- en hoofd-
bags aanwezig en is de Polo gewa
pend tegen de ergste calamiteiten.
Onderweg
Zoals ik al schreef, is de testauto uit
gerust met de 1.4 liter zestienklep
per die al vele jaren de Polo's aan
drijft. Het is een stille motor die be
ter bij de Polo past dan de beide 1.2
DOOR ROB STRATING
sproken kan je met de 45 litertank
zo'n 584 kilometer ver komen. Ik
ben echter geweldig benieuwd naar
de nieuwe 1.2 TSI (Turbo Stratified
Injection) motor: die is namelijk op
alle punten een betere optie dan de
drie bestaande benzinemotoren
want deze machine zorgt voor een
snellere acceleratie, is gekoppeld
recht, wanneer je de Polo van de zij-
,kant bekijkt. Ook ben ik erg onder de
indruk van de auto met de lichten
aan, zowel de koplampen als de bij
zonder gevormde achterlichten.
Grote klasse
Ik heb het gevoel dat ik de Polo aan
trek, zó plezierig ervaar ik elke in
stap telkens weer. De voorstoelen
geven lekker steun, zijn beide ge
makkelijk in hoogte verstelbaar en
het stuur is in de hoogte en de diep
te in te stellen. Het kunststof van het
volant voelt echter niet prettig aan
en ik doe derhalve een beroep op
mijn autohandschoenen. Ja, ja, ik
weet dat ik met al die leren stuurtjes
verwend ben...
De testauto is uitgevoerd met het
pakket 'Comfortline', de derde op rij.
Dat was al aan de buitenkant te zien,
want de deurgrepen, bumpers,
stootlijsten en buitenspiegels zijn in
de wagenkleur gespoten. De
chroomomrande grote klokken mo
gen een voorbeeld zijn voor de con
currentie. Ook in donker lichten ze
mooi helder op. Hoewel de boord
computer middenvoor zit en even
eens goed afleesbaar is, mis ik de
Opbergmogelijkheden zijn er ge
noeg, van de bekerhouders via de
uitschuifbare lades onder de voor-
stoelen naar het gekoelde hand
schoenenkastje.
Achterin hebben mensen tot een
lengte van 1.80 m voldoende voet-,
been- en hoofdruimte. De koffer
ruimte beschikt standaard over 280
liter en is te vergroten tot 952 liter.
Veiligheid voor alles
De Polo beschikt over een royaal
standaard veiligheidspakket, com-
liter driecilinders die mijns inziens
wat tekort komen. Om vlot vooruit te
komen, moet er wel driftig worden
geroerd in de overigens heerlijk
schakelende vijfbak. De Polo in deze
uitvoering weegt leeg 1100 kilogram
en met vier volwassenen en wat ba
gage geladen had hij er bijna 13 se
conden voor nodig om aan de hon
derd te komen. Met zijn top van 177
km/h kan hij op de Duitse Autobahn
wel uit de voeten, maar zal hij op
hellingen gauw terugvallen.
De Polo blijkt een heerlijke bochten
kunstenaar te zijn, waarbij hij het
predicaat neutraal van mij meekrijgt.
Ik kan hem noch op onder-, noch op
overstuur betrappen en ik geniet van
de strakke manier waarop hij stuurt.
Ik moet hier wel even vermelden dat
de testauto is uitgerust met de op
tionele 215/40 R17 wielen en die
staan hem niet alleen goed, ze beïn
vloeden uiteraard de wegligging po
sitief. Op zijn normale sloffen is hij
wel wat comfortabeler, dat is lo
gisch. Hoewel de 1400 best zuinig
is, zijn die brede banden van invloed
op het verbruik. De rolweerstand
zorgt er onder andere voor dat ik na
de test slechts een gemiddelde van
1 op 13 kan noteren. Normaal ge-
aan een zesbak en is bovendien nog
stukken zuiniger!
Tot slot: remmen doet hij als de bes
te en ik kan hem op geen enkele
vorm van fading betrappen.
Alle Polo's
De twee instapbènzlnemotoren zijn
dri^cilinders (1.2 liter met 60 en 70
pk) en dan de nieuwe 1.2 TSI met
105 pk en de beschreven 1.4 met 85
pk. Dan zijn er vier commonrail-
diesels te leveren: allemaal met 1.6
liter inhoud. De eerste met 75
pk/195 Nm, de tweede met 90
pk/230 Nm, de derde is even sterk
als de tweede, maar maakt gebruik
van de schone Bluemotion technolo
gie en tot slot de 105 pk/250 Nm
versie. Het prijzencircus begint bij
12.990 euro.
De Volkswagen Polo heeft mijns in
ziens terecht de titel Auto van het
Jaar gekregen en ik heb hem daar
om op het hoogste punt op Zuid-Be
veland laten fotograferen: op de op
de Oosterscheldedijk samen met het
Volkswagenechtpaar Henk en Ella
Quakkelaar.
Ik voorspel de Polo een gouden toe
komst!