Pel* "AUTO VAN HET JAAR 2010! TÉstingl ff www.zeeuwsautojournaal.nl 59 vakjournalisten uit 23 Euro pese landen hebben de Volks wagen Polo tot Auto van het Jaar 2010 gekozen. Hij kreeg 347 punten en dat waren er 10 meer dan de nummer 2, de Toy ota IQ. Ik testte voor u de 1.4 16v met 85 pk. Woensdag 20 januari 2010 - Pagina 3 Weet u het nog? De allereerste Polo verscheen in maart 1975, een half jaar na zijn chique evenbeeld, de Au di 50. Het was een tweedeurs hatch back met een derde deur en hij was slechts 3,5 meter lang. Het model was in de Audi studio's ontstaan met hulp van de Italiaanse autocouturier £ertone. Dat was niet vreemd, want een jaar daarvoor zag de Golf I het levenslicht en ook dat was een cre atie van Giorgetto Giugiaro die nu directeur is van Italdesign, maar in die tijd nog voor het huis Bertone werkte. Inmiddels is één van de grootste au to-ontwerpers van deze tijd, de Itali aan Walter de Silva, dé chefdesigner van het Volkswagenconcern gewor den en hij heeft zich persoonlijk in gezet bij het ontwerp van de nieuwe Polo, want dat werd tijd, vond hij. In een interview ter gelegenheid van de introductie op de IAA in september jl. zegt hij hierover het volgende: "In vergelijking met de Golf heeft de Po lo altijd de rol van Assepoester ver vuld. Hij stond weliswaar voor een betrouwbare gebruikersauto, maar het design liet ernstig te wensen over. Het beviel me allang niet en vandaar dat ik me intensief met het ontwerp van de nieuwe Polo heb be moeid. Hij heeft nu veel meer per soonlijkheid gekregen en dat zie je vooral bij de driedeurs. Hij heeft misschien wat minder coupétrekjes dan de concurrentie, maar hij is veel dynamischer en let op: hij zal net als de Golf de maatstaf in zijn klasse worden! Hij gaat niet alleen in Duits land, maar in heel Europa de aan dacht trekken..!" De Silva heeft gelijk gekregen, want inderdaad is de Polo Auto van het Jaar geworden en dat is de kroon op het werk van de kunstenaar! Ik heb de Polo opgehaald bij de Goese vestiging van Auto Poppe, de Zeelanddealer voor Volkswagen. Verkoopadviseur Jeroen den Hollan der heeft me nog het een en ander uitgelegd en-mijn mobiele telefoon aan de Polo gekoppeld, een eenvou dige handeling. Net voor het ter perse gaan van deze krant is trouwens bekend geworden dat Volkswagen de meest verkochte auto in Nederland was in 2009. Het kan niet op.... La semplicita De Silva gebruikt dit woord voor zijn designstrategie: de eenvoud. "Bijna al mijn collega's ontwerpen auto's met de computer, ik niet. Men moet een auto in natura zien, vandaar dat ik na de tekeningen de auto als kunststofmodel maak, zodat ik hem met m'n handen kan voelen." Inderdaad heeft de nieuwe Polo een typisch Volkswagengezicht gekre gen, hij lijkt veel meer op zijn grote re broer dan ooit. Strakke lijnen ma ken hem een stuk zelfbewuster. Met zijn lengte van 3.79, zijn breedte van 1.68 en zijn hoogte van 1.49 meter steekt hij met kop en schouders uit boven de afmetingen van de aller eerste Golf. De wielbasis van 2.47 meter belooft binnenin heel wat meer ruimte. De dynamiek van het ontwerp komt mijns inziens nog het best tot zijn temperatuurmeter die net als de brandstofmeter digitaal weergegeven had kunnen worden, want er is plaats genoeg. De halfautomatische airconditioning, de cruisecontrol en de bandenspanningsindicator heb ik evenals de optionele routeplanner onderweg zeer weten te waarderen. Als ik een cijfer zou mogen geven voor de ergonomie, zou dat dicht in de buurt van een 10 komen, wel haast perfect dus! Wat de haptonomie en de afwerking betreft, heeft de Polo niets meer met zijn soortgenoten uit hetzelfde seg ment, deze soliditeit en uitstraling treffen we twee klassen hoger aan. pleet met een antiblokkeersysteem (ABS), een elektronisch stabiliteits programma (ESP), een Hill Hold Controlesysteem dat zorgt dat de auto op een helling niet achteruit rolt. Naast de twee fullsize airbags voor, zijn er eveneens zij- en hoofd- bags aanwezig en is de Polo gewa pend tegen de ergste calamiteiten. Onderweg Zoals ik al schreef, is de testauto uit gerust met de 1.4 liter zestienklep per die al vele jaren de Polo's aan drijft. Het is een stille motor die be ter bij de Polo past dan de beide 1.2 DOOR ROB STRATING sproken kan je met de 45 litertank zo'n 584 kilometer ver komen. Ik ben echter geweldig benieuwd naar de nieuwe 1.2 TSI (Turbo Stratified Injection) motor: die is namelijk op alle punten een betere optie dan de drie bestaande benzinemotoren want deze machine zorgt voor een snellere acceleratie, is gekoppeld recht, wanneer je de Polo van de zij- ,kant bekijkt. Ook ben ik erg onder de indruk van de auto met de lichten aan, zowel de koplampen als de bij zonder gevormde achterlichten. Grote klasse Ik heb het gevoel dat ik de Polo aan trek, zó plezierig ervaar ik elke in stap telkens weer. De voorstoelen geven lekker steun, zijn beide ge makkelijk in hoogte verstelbaar en het stuur is in de hoogte en de diep te in te stellen. Het kunststof van het volant voelt echter niet prettig aan en ik doe derhalve een beroep op mijn autohandschoenen. Ja, ja, ik weet dat ik met al die leren stuurtjes verwend ben... De testauto is uitgevoerd met het pakket 'Comfortline', de derde op rij. Dat was al aan de buitenkant te zien, want de deurgrepen, bumpers, stootlijsten en buitenspiegels zijn in de wagenkleur gespoten. De chroomomrande grote klokken mo gen een voorbeeld zijn voor de con currentie. Ook in donker lichten ze mooi helder op. Hoewel de boord computer middenvoor zit en even eens goed afleesbaar is, mis ik de Opbergmogelijkheden zijn er ge noeg, van de bekerhouders via de uitschuifbare lades onder de voor- stoelen naar het gekoelde hand schoenenkastje. Achterin hebben mensen tot een lengte van 1.80 m voldoende voet-, been- en hoofdruimte. De koffer ruimte beschikt standaard over 280 liter en is te vergroten tot 952 liter. Veiligheid voor alles De Polo beschikt over een royaal standaard veiligheidspakket, com- liter driecilinders die mijns inziens wat tekort komen. Om vlot vooruit te komen, moet er wel driftig worden geroerd in de overigens heerlijk schakelende vijfbak. De Polo in deze uitvoering weegt leeg 1100 kilogram en met vier volwassenen en wat ba gage geladen had hij er bijna 13 se conden voor nodig om aan de hon derd te komen. Met zijn top van 177 km/h kan hij op de Duitse Autobahn wel uit de voeten, maar zal hij op hellingen gauw terugvallen. De Polo blijkt een heerlijke bochten kunstenaar te zijn, waarbij hij het predicaat neutraal van mij meekrijgt. Ik kan hem noch op onder-, noch op overstuur betrappen en ik geniet van de strakke manier waarop hij stuurt. Ik moet hier wel even vermelden dat de testauto is uitgerust met de op tionele 215/40 R17 wielen en die staan hem niet alleen goed, ze beïn vloeden uiteraard de wegligging po sitief. Op zijn normale sloffen is hij wel wat comfortabeler, dat is lo gisch. Hoewel de 1400 best zuinig is, zijn die brede banden van invloed op het verbruik. De rolweerstand zorgt er onder andere voor dat ik na de test slechts een gemiddelde van 1 op 13 kan noteren. Normaal ge- aan een zesbak en is bovendien nog stukken zuiniger! Tot slot: remmen doet hij als de bes te en ik kan hem op geen enkele vorm van fading betrappen. Alle Polo's De twee instapbènzlnemotoren zijn dri^cilinders (1.2 liter met 60 en 70 pk) en dan de nieuwe 1.2 TSI met 105 pk en de beschreven 1.4 met 85 pk. Dan zijn er vier commonrail- diesels te leveren: allemaal met 1.6 liter inhoud. De eerste met 75 pk/195 Nm, de tweede met 90 pk/230 Nm, de derde is even sterk als de tweede, maar maakt gebruik van de schone Bluemotion technolo gie en tot slot de 105 pk/250 Nm versie. Het prijzencircus begint bij 12.990 euro. De Volkswagen Polo heeft mijns in ziens terecht de titel Auto van het Jaar gekregen en ik heb hem daar om op het hoogste punt op Zuid-Be veland laten fotograferen: op de op de Oosterscheldedijk samen met het Volkswagenechtpaar Henk en Ella Quakkelaar. Ik voorspel de Polo een gouden toe komst!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 43