EMU/ X12.0/
ftSTINGL
11
II
www.zeeuwsautojournaal.nl
Het-weinig-is-meer-principe
viert op dit moment hoogtij. De
Beierse premiumautofabriek
probeert ons te verlokken met
haar nieuwste product: de XI
een compacte SUV! Waarom
ook eigenlijk niet?
Sympathiek
7 J
J\ 'N
Fraai
Freude am Fahren
s-Drive of x-Drive?
Foto's: Simone Posthumus
Alle X-Einzer
Sweet, sweet X-Teen!
Woensdag 16 december 2009 - Pagina 3
SWEET X-TEEN
Dat gekrompen SUV's zich gemakke
lijker laten parkeren, behendiger te
besturen zijn, minder wegen en klei
nere, zuinige motoren bezitten en
toch nog voldoende ruimte bieden,
is een waarheid als een koe.
Downsizing is in. Ecologie blijkt dus
ook zijn leuke kanten te hebben. De
tijden van logge en gigantisch grote
SUV's lijken voorbij. BMW speelde
een aantal jaren geleden met zijn X3
al een beetje in op die tendens en
met de X1 wordt dat nog een keer
bevestigd.
BMW doet het de laatste tijd erg
goed. Terwijl vele autofabrikanten de
naweeën van crisislast nog voelen,
maakt het Beierse merk weer winst.
Centraal staat niet alleen.de sportivi
teit, maar zeker ook de zuinigheid en
dat scoort!
Bij Zwartepoorte wordt daar levens
groot op ingespeeld, getuige de
enorme reclame op de showroom-
ruit. Verkoopadviseur Erik Goud
zwaard had de X1 2.0d s-Drive ge
wassen en gestreken voor me klaar
gezet. Gaat u met me mee?
Het recept is duidelijk: het beste uit
drie werelden. Het platform stamt
van de 3-serie Touring, de motoren
komen uit de 1-serie en de vierwiel-
aandrijving komt overeen met het x-
Drive concept, waarbij de overbren
ging 40-60% ten gunste van de ach
teras komt.
Bij de zwarte testauto komen de car-
rosserielijnen niet zo goed tot hun
recht, maar dat wordt bij de fotoses
sie goedgemaakt: Nellie Schrijver,
receptioniste bij Zwartepoorte, toont
ons de witte versie, waarbij het te
kenwerk van de Nederlandse chefde
signer Adrian van Hooydonk veel be
ter tot zijn recht komt. Het hoekige
polariserende lijnenspel van zijn
voorganger Chris Bangle heeft
plaatsgemaakt voor een sympathiek
ogende SUV die niet eens zo veel
kleiner is dan zijn broer, de X3.
Opvallend detail bij alle Van Hooy-
donk-BMW's is de uit de kluiten ge
wassen grille die in de volksmond
de naam BMW-nieren meekrijgt. Van
oorsprong waren ze lang en smal,
maar gaandeweg werden ze alsmaar
kleiner. Inmiddels zijn ze veel groter
en geprononceerder geworden en
het staat de X1 dan ook voortreffe
lijk. Zijn dynamische uiterlijk beperkt
zich echter niet tot die sprekende
grille, maar wordt mede gevormd
door de koplampen die in oogkassen
gevat zijn en vooral met stadslicht
aan imponeren door de vier verlichte
ringen. De forse happer onder de
bumper komt ook bij een lichtere
kleur beter tot zijn recht. Zijn lange
neus, de oplopende zijruitlijn tussen
de C- en de D- stijl en de vlak lig
gende achterruit tonen overeenkom
sten met grote broer Gran Turismo
en geven hem wat coupé aspiraties.
Zijn grootte is een karaktervraag:
met zijn lengte van 4.45 m is hij
even lang als zijn concurrent, de
Volksagen Tiguan en 11 centimeter
korter dan de X3. Hij is met zijn
breedte van 1.80 m slechts 5 cm
smaller dan de X3. Aan de kleine
overhang is al te zien dat de wielba
sis fors is, nl. 2.76 m. Met een bo
ten een plaats aanbieden en je zit
daar niet, zoals bij veel concurren
ten, in een soort kikkerhouding.
Hoofd en benen komen absoluut
geen ruimte tekort!
De bagageruimte met zijn volume
van 420 tot 1350 liter is dankzij de
omklapverhouding van 40 20 40
ideaal, zeker wanneer er ski's of
snowboards mee moeten. Standaard
zijn er op de bodem van de koffer
ruimte elastieken aangebracht om
spullen te fixeren. Ook handig is de
optionele kofferruimte-indeler die ik
op de IAA in Frankfurt zag.
common-raildiesel. Al vanaf 1000
toeren trekt hij als een lier, maar hij
heeft er ook absoluut geen moeite
mee om bijvoorbeeld 5000 toeren te
maken!
In combinatie met de stevig schake
lende zesbak zorgt de fijne machine
voor een hoop rijplezier. De X1 in
deze uitvoering weegt ruim 1600 kg
en hij heeft er maar 8,5 seconden
voor nodig om aan de honderd te
komen. Indrukwekkend is ook zijn
elasticiteit: van 80 naar 120 km/h
heeft hij in z'n vierde versnelling
slechts 8,2 seconden nodig!
DOOR ROB STRATING
3000 euro en ik zou daarmee gaan
voor de x-Drive. Zowel op natte als
besneeuwde wegen is dat een veel
veiliger optie, want de tractie is on
geacht de ondergrond fenomenaal
en voorzien van winterhanden heb je
in wintersportgebieden geen kettin-
demvrijheid van 19,5 cm slaat hij in
het terrein geen slechte figuur en
lacht hij op besneeuwde wegen vele
anderen uit.
Instappen is natuurlijk bij zo'n SUV
een genot, om vervolgens plaats te
nemen op stoelen die voldoende
steun geven. Het dashboard is
BMW-typisch op de bestuurder ge
richt en dat is op een enkele uitzon
dering na, traditie bij het merk. De
meeste materialen zijn, op het hard
plastic van de middenconsole na,
met zorg gekozen en laten een soli
de indruk achter. Het klokkenwerk is
voorbeeldig, al mis ik nog steeds de
temperatuurmeter, er is plaats ge
noeg voor...
Het scherm van de GPS is prima
geïntegreerd geplaatst en leest uit
stekend af. De bediening van het
systeem middels de centrale knop
(i-Drive) is kinderwerk. Opbergvak-
ken zijn er genoeg, al vind ik de (af
neembare) bekerhouder bij de pas
sagier wat in de weg zitten.
Voor een 'kleine' BMW valt het ruim
teaanbod reuze mee, zeker in verge
lijking met de 1-serie, waarvan hij is
afgeleid. Achterin kan men twee vol
wassenen zonder een slecht gewe-
Deze term is al verschrikkelijk oud,
maar geldt nog steeds: een BMW is
een rijdersauto en zeker voor man
nen net als ik die met achterwielaan
drijving zijn groot gegroeid. De test
auto is uitgerust met een tweeliter
commonraildiesel die 177 pk levert
en over een koppel beschikt van 350
Nm bij 1750 toeren. Dit dieselwapen
vinden we in vijf verschillende soor
ten BMW's terug en overtuigt door
zijn stille, gecultiveerde manier van
functioneren. Hij overtuigt voorts
doorzijn harmonische prestatiecur
ve. Dieselnagelen? Turbogat? Niet
bij deze langeslag 84,0 x 90,0)
Aan de andere kant is zijn souplesse
spreekwoordelijk, want ik zet hem
met 80 km/h in z'n zes en daarna
hoef je bij wijze van spreken niet
meer te schakelen. Hij gaat daarbij
aards zuinig met de brandstof om,
want ik noteer af en toe waarden van
tegen de 1 op 19 en gemiddeld komt
het testverbruik neer op 1 op 12!
Dat betekent met een tankinhoud
van 61 liter dat ik in één ruk zonder
te tanken van Goes naar de hoofd
stad van Zwitserland kan rijden.
BMW past bij veel van zijn modellen
het start/stopsysteem toe: zodra
men voor een stoplicht moet wach
ten en de auto in z'n vrij zet, slaat de
motor af. Koppeling intrappen en hij
start weer onmiddellijk.
Ik heb al met veel SUV's gereden,
maar zó behendig als deze X1 de
slalomproef deed, reed er geen een
en hij helt in snel genomen bochten
nauwelijks over. Met de standaard
17 inch wielen is hij stukken com
fortabeler dan zijn X3 broer.
De eerste versie, de s-Drive, staat
voor uitsluitend achterwielaandrij
ving, de x-Drive voor een elektro
nisch geregelde vierwielaandrijving.
Het verschil in prijs is een kleine
gen nodig, temeer daar de X1 over
een goed functionerende 'Bergab-
fahrhilfe' beschikt, een elektronische
hulp bij steile afdalingen. Hang er
bovendien twee ton aan aanhangwa
gengewicht achter en je komt overal
waar je zijn moet!
Een SUV is geen echte terreinauto,
daarvoor heeft hij te weinig veeruit-
slag en bodemvrijheid, maar voor
slechte of onverharde wegen draait
hij zijn hand natuurlijk niet om.
De instapdiesel heet 18d, maar is
ook een tweeliter en heeft 143
pk/320 Nm, de testauto heeft dus
diezelfde tweeliter, maar dan met
177 pk/350 Nm, de 23d haalt uit de
zelfde cilinderinhoud 204 pk/400
Nm. Tot slot is de X1 maar met één-
benzinemotor verkrijgbaar: de 28i,
een drieliter zescilinder in lijn met
258 pk.
De nieuwe koning van de SUV's op
het gebied van de behendigheid heet
BMW X1. De compacte s-Drive of x-
Drivé overtuigt met een prima
plaatsaanbod en een krachtige,
spaarzame motor.