EMU/ X12.0/ ftSTINGL 11 II www.zeeuwsautojournaal.nl Het-weinig-is-meer-principe viert op dit moment hoogtij. De Beierse premiumautofabriek probeert ons te verlokken met haar nieuwste product: de XI een compacte SUV! Waarom ook eigenlijk niet? Sympathiek 7 J J\ 'N Fraai Freude am Fahren s-Drive of x-Drive? Foto's: Simone Posthumus Alle X-Einzer Sweet, sweet X-Teen! Woensdag 16 december 2009 - Pagina 3 SWEET X-TEEN Dat gekrompen SUV's zich gemakke lijker laten parkeren, behendiger te besturen zijn, minder wegen en klei nere, zuinige motoren bezitten en toch nog voldoende ruimte bieden, is een waarheid als een koe. Downsizing is in. Ecologie blijkt dus ook zijn leuke kanten te hebben. De tijden van logge en gigantisch grote SUV's lijken voorbij. BMW speelde een aantal jaren geleden met zijn X3 al een beetje in op die tendens en met de X1 wordt dat nog een keer bevestigd. BMW doet het de laatste tijd erg goed. Terwijl vele autofabrikanten de naweeën van crisislast nog voelen, maakt het Beierse merk weer winst. Centraal staat niet alleen.de sportivi teit, maar zeker ook de zuinigheid en dat scoort! Bij Zwartepoorte wordt daar levens groot op ingespeeld, getuige de enorme reclame op de showroom- ruit. Verkoopadviseur Erik Goud zwaard had de X1 2.0d s-Drive ge wassen en gestreken voor me klaar gezet. Gaat u met me mee? Het recept is duidelijk: het beste uit drie werelden. Het platform stamt van de 3-serie Touring, de motoren komen uit de 1-serie en de vierwiel- aandrijving komt overeen met het x- Drive concept, waarbij de overbren ging 40-60% ten gunste van de ach teras komt. Bij de zwarte testauto komen de car- rosserielijnen niet zo goed tot hun recht, maar dat wordt bij de fotoses sie goedgemaakt: Nellie Schrijver, receptioniste bij Zwartepoorte, toont ons de witte versie, waarbij het te kenwerk van de Nederlandse chefde signer Adrian van Hooydonk veel be ter tot zijn recht komt. Het hoekige polariserende lijnenspel van zijn voorganger Chris Bangle heeft plaatsgemaakt voor een sympathiek ogende SUV die niet eens zo veel kleiner is dan zijn broer, de X3. Opvallend detail bij alle Van Hooy- donk-BMW's is de uit de kluiten ge wassen grille die in de volksmond de naam BMW-nieren meekrijgt. Van oorsprong waren ze lang en smal, maar gaandeweg werden ze alsmaar kleiner. Inmiddels zijn ze veel groter en geprononceerder geworden en het staat de X1 dan ook voortreffe lijk. Zijn dynamische uiterlijk beperkt zich echter niet tot die sprekende grille, maar wordt mede gevormd door de koplampen die in oogkassen gevat zijn en vooral met stadslicht aan imponeren door de vier verlichte ringen. De forse happer onder de bumper komt ook bij een lichtere kleur beter tot zijn recht. Zijn lange neus, de oplopende zijruitlijn tussen de C- en de D- stijl en de vlak lig gende achterruit tonen overeenkom sten met grote broer Gran Turismo en geven hem wat coupé aspiraties. Zijn grootte is een karaktervraag: met zijn lengte van 4.45 m is hij even lang als zijn concurrent, de Volksagen Tiguan en 11 centimeter korter dan de X3. Hij is met zijn breedte van 1.80 m slechts 5 cm smaller dan de X3. Aan de kleine overhang is al te zien dat de wielba sis fors is, nl. 2.76 m. Met een bo ten een plaats aanbieden en je zit daar niet, zoals bij veel concurren ten, in een soort kikkerhouding. Hoofd en benen komen absoluut geen ruimte tekort! De bagageruimte met zijn volume van 420 tot 1350 liter is dankzij de omklapverhouding van 40 20 40 ideaal, zeker wanneer er ski's of snowboards mee moeten. Standaard zijn er op de bodem van de koffer ruimte elastieken aangebracht om spullen te fixeren. Ook handig is de optionele kofferruimte-indeler die ik op de IAA in Frankfurt zag. common-raildiesel. Al vanaf 1000 toeren trekt hij als een lier, maar hij heeft er ook absoluut geen moeite mee om bijvoorbeeld 5000 toeren te maken! In combinatie met de stevig schake lende zesbak zorgt de fijne machine voor een hoop rijplezier. De X1 in deze uitvoering weegt ruim 1600 kg en hij heeft er maar 8,5 seconden voor nodig om aan de honderd te komen. Indrukwekkend is ook zijn elasticiteit: van 80 naar 120 km/h heeft hij in z'n vierde versnelling slechts 8,2 seconden nodig! DOOR ROB STRATING 3000 euro en ik zou daarmee gaan voor de x-Drive. Zowel op natte als besneeuwde wegen is dat een veel veiliger optie, want de tractie is on geacht de ondergrond fenomenaal en voorzien van winterhanden heb je in wintersportgebieden geen kettin- demvrijheid van 19,5 cm slaat hij in het terrein geen slechte figuur en lacht hij op besneeuwde wegen vele anderen uit. Instappen is natuurlijk bij zo'n SUV een genot, om vervolgens plaats te nemen op stoelen die voldoende steun geven. Het dashboard is BMW-typisch op de bestuurder ge richt en dat is op een enkele uitzon dering na, traditie bij het merk. De meeste materialen zijn, op het hard plastic van de middenconsole na, met zorg gekozen en laten een soli de indruk achter. Het klokkenwerk is voorbeeldig, al mis ik nog steeds de temperatuurmeter, er is plaats ge noeg voor... Het scherm van de GPS is prima geïntegreerd geplaatst en leest uit stekend af. De bediening van het systeem middels de centrale knop (i-Drive) is kinderwerk. Opbergvak- ken zijn er genoeg, al vind ik de (af neembare) bekerhouder bij de pas sagier wat in de weg zitten. Voor een 'kleine' BMW valt het ruim teaanbod reuze mee, zeker in verge lijking met de 1-serie, waarvan hij is afgeleid. Achterin kan men twee vol wassenen zonder een slecht gewe- Deze term is al verschrikkelijk oud, maar geldt nog steeds: een BMW is een rijdersauto en zeker voor man nen net als ik die met achterwielaan drijving zijn groot gegroeid. De test auto is uitgerust met een tweeliter commonraildiesel die 177 pk levert en over een koppel beschikt van 350 Nm bij 1750 toeren. Dit dieselwapen vinden we in vijf verschillende soor ten BMW's terug en overtuigt door zijn stille, gecultiveerde manier van functioneren. Hij overtuigt voorts doorzijn harmonische prestatiecur ve. Dieselnagelen? Turbogat? Niet bij deze langeslag 84,0 x 90,0) Aan de andere kant is zijn souplesse spreekwoordelijk, want ik zet hem met 80 km/h in z'n zes en daarna hoef je bij wijze van spreken niet meer te schakelen. Hij gaat daarbij aards zuinig met de brandstof om, want ik noteer af en toe waarden van tegen de 1 op 19 en gemiddeld komt het testverbruik neer op 1 op 12! Dat betekent met een tankinhoud van 61 liter dat ik in één ruk zonder te tanken van Goes naar de hoofd stad van Zwitserland kan rijden. BMW past bij veel van zijn modellen het start/stopsysteem toe: zodra men voor een stoplicht moet wach ten en de auto in z'n vrij zet, slaat de motor af. Koppeling intrappen en hij start weer onmiddellijk. Ik heb al met veel SUV's gereden, maar zó behendig als deze X1 de slalomproef deed, reed er geen een en hij helt in snel genomen bochten nauwelijks over. Met de standaard 17 inch wielen is hij stukken com fortabeler dan zijn X3 broer. De eerste versie, de s-Drive, staat voor uitsluitend achterwielaandrij ving, de x-Drive voor een elektro nisch geregelde vierwielaandrijving. Het verschil in prijs is een kleine gen nodig, temeer daar de X1 over een goed functionerende 'Bergab- fahrhilfe' beschikt, een elektronische hulp bij steile afdalingen. Hang er bovendien twee ton aan aanhangwa gengewicht achter en je komt overal waar je zijn moet! Een SUV is geen echte terreinauto, daarvoor heeft hij te weinig veeruit- slag en bodemvrijheid, maar voor slechte of onverharde wegen draait hij zijn hand natuurlijk niet om. De instapdiesel heet 18d, maar is ook een tweeliter en heeft 143 pk/320 Nm, de testauto heeft dus diezelfde tweeliter, maar dan met 177 pk/350 Nm, de 23d haalt uit de zelfde cilinderinhoud 204 pk/400 Nm. Tot slot is de X1 maar met één- benzinemotor verkrijgbaar: de 28i, een drieliter zescilinder in lijn met 258 pk. De nieuwe koning van de SUV's op het gebied van de behendigheid heet BMW X1. De compacte s-Drive of x- Drivé overtuigt met een prima plaatsaanbod en een krachtige, spaarzame motor.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 33