Daihatsu-ambassadeur Hep-
man Drenth mag met pensioen
Snelste Seats Ibiza
ooit nu ook in Zeeland
v^aAUTO
BMW XIrijplezier
kent veel kanten
IN BEDRIJF
www.zeeuwsautojournaal.nl
Na bijna een heel werkzaam le
ven in de autowereld gewerkt
te hebben, heett Herman
Drenth per 1 december voor
het laatst zijn gereedschap op
geborgen in de werkplaats van
Autobedrijf J.W. de Voogd.
Hoge Noorden
Carrière
Tevreden
De echte liefhebbers moesten
nog even geduld hebben, maar
nu zijn de sportiefste versies
van de succesvolle SEAT Ibiza
echt leverbaar bij de Zeeuwse
Seat-dealers Melse in Vlissin-
gen en Blankestijn in Goes.
Zeeuwse prijzen
Door Marina Meijer s
Sinds kort staat de BMW X1 bij
Autobedrijf Zwartepoorte in
Goes. Tijd om deze cross-over
eens te testen dus. Wie denkt
dat de X1 een kleiner broertje
is van de X3 gaat toch wat te
kort door de bocht. De X1 is
gelanceerd om het gat tussen
de 3-serie Touring en de X3 op
te vullen: hoger en praktischer
dan de 3-serie en lager en
sportiever dan de X3.
t c? eil «Af e a 11 rn iniinM a a i mi
Woensdag 2 december 2009 - Pagina 7
Veel klanten kwamen die dag nog
langs om Herman een plezierige tijd
te wensen. Het was die dag over
weldigend druk en hij is overladen
met cadeautjes.
In het getuigschrift dat Herman
kreeg van de importeur staat het
zwart op wit: ,,De heer Drenth
heeft Daihatsu op een positieve ma
nier naar voren gebracht als een wa
re ambassadeur." Ook tijdens ons
gesprek laat Herman Drenth keer op
keer doorschemeren hoe enthousiast
hij is over de merk waaraan hij sinds
september 1996 heeft mogen wer
ken: Daihatsu en Mitsubishi. Maar
het zijn natuurlijk ook merken waar
bij het makkelijk is om er enthou
siast over te zijn:,.Gelukkig hebben
we te maken met merken waar wei
nig aan mankeert. Aan Daihatsu's
en Mitsubishi's is eigenlijk alleen het
reguliere onderhoud te doen: olie
verversen, af en toe een nieuwe uit
laat of banden vervangen, verder
gaat er eigenlijk nooit iets aan ka
pot.'
Geboortig uit Veendam is Herman
Drenth afkomstig uit het hoge noor
den. ,,Maar dat is alweer even gele
den. 38 jaar geleden ben ik hier in
Zeeland komen wonen. Als auto
monteur was er in het noorden niet
aan werk te komen en ik ben hier bij
Scheldepoort gaan werken als ma
chinebankwerker. Maar al heel snel
wilde ik terug naar mijn eigen vak:
automonteur."
Nadat Herman Drenth bij Schelde
poort de deur achter zich dichtge
trokken had, begon hij als automon
teur bij Pik, de toenmalige Goese
Peugeot-dealer. Na 12Vi sloot deze
de deuren.
Met zijn ondertussen opgebouwde
kennis en ervaring was Herman
Drent echter in geen tijd weer aan de
slag, ditmaal bi] de Goese Mitsubi-
shidealer Tramper Goes.
In onze provincie zijn de verhoudin
gen tussen de autodealers zonder
meer goed. Dus toen de collega-Mit-
subishidealer De Voogd uit Vlissin-
gen om een deskundige monteur
verlegen zat, werd Herman Drenth
probleemloos aan hem uitgeleend
door Nico Tramper. Er is weliswaar
een gezonde concurrentie, maar sa
men staan de dealers voor een goed
product.
Van het een kwam het ander en toen
Herman vorige week de deur achter
zich dicht trok bij De Voogd had hij
er een dienstverband van dertien jaar
en dik twee maanden op zitten.
De huidige eigenaar en naamgever
van het bedrijf, Jan-Willem de
Voogd, stond vroeger naast hem in
de werkplaats, als collega. „We heb
ben altijd veel plezier gehad in ons
werk," aldus de goedlachse Drenth.
„We pakten alle klussen aan. Zaken
die tegenwoordig standaard zijn, zo
als een autoradio of airco, waren
vroeger luxe artikelen. Die moesten
apart ingebouwd worden. Met name
op het gebied van elektronica is het
vak veel veranderd en mag een nieu
we generatie het overnemen."
Herman is nu in Barcelona, waar hij
door directie en collegae naartoe op
vakantie gestuurd is. Maar als hij te
rugkomt heeft de trotse opa van drie
kleinkinderen zijn handen in ieder
geval helemaal vol aan die nieuwe
generatie.
Voor Seat is dit dan ook het moment
om de prijzen van de nieuwe Ibiza's
FR, Cupra en Bocanegra vrij te ge
ven. En die prijzen laten er geen twij
fel over bestaan dat SEAT grote am
bities heeft om een prominente plek
voor zich op te eisen in het segment
van de 'hot hatches'.
Enkele maanden geleden presenteer
de SEAT de nieuwe Ibiza's FR, Cupra
en de exclusieve Bocanegra aan de
internationale media, die zich al ui
termate lovend uitlieten over de dy
namische prestaties van deze spor
tieve versies. Ook de combinatie van
de nieuwe twin-charge 1.4 TSI-mo-
tor mechanische en turbocompres
sor) met naar wens 150 of 180 pk,
de nieuwe sequentiële 7-traps DSG-
versnellingsbak met schakelpaddels
aan het stuurwiel en het elektroni
sche XDS sperdifferentieel heeft lou
ter positieve kritieken ontvangen.
Nu is het tijd voor de echte liefheb
bers van om een oordeel te vellen,
want de drie Ibiza-uitvoeringen zijn
nu ook in ons land te bestellen. Een
onderdeel waar ze het nu al zonder
enige twijfel op gaan winnen van de
concurrentie in de 'hot hatch' klasse,
zijn de zeer scherpe prijzen die de
dealers Melse en Blankestijn kunnen
presenteren aan de Zeeuwse liefheb
bers van sportieve hatchbacks.
klapbaar. Zo kunnen er bijvoorbeeld
maximaal vier paar ski's of twee
snowboards worden vervoerd met
behoud van vier zitplaatsen. Wij heb
ben het deze ochtend niet uitgepro
beerd maar BMW belooft dat de vier-
wielaandrijving zelfs onder moeilijke
rijomstandigheden maximale tractie
biedt. Zodra xDrive aan de hand van
diverse parameters, zoals stuuruit-
slag en wieltoerentallen, een neiging
tot over- of onderstuur herkent, re
ageert het systeem direct: met be
hulp van een elektronisch geregelde
lamellenkoppeling wordt de aandrijf-
kracht razendsnel flexibel over voor-
en achterwielen verdeeld, voor opti
male grip. Daarmee combineert xDri
ve de voordelen van aandrijving op
alle wielen met de toonaangevende
dynamiek van een BMW. Misschien
volgende keer toch maar eens buiten
de gebaande paden rijden...
De BMW X1 is leverbaar vanaf
34.950 euro voor de sDrive1.8i, dit
type is trouwens leverbaar vanaf
maart 2010. Bij de dieselmodellen
moet 38.350 euro betaald worden
voor de sDrive 18d, deze is leverbaar
vanaf december 2009. Het type dat
ik deze ochtend heb mogen testen,
de sDrive 20d, staat ook voor klaar
bij Autobedrijf Zwartepoorte in Goes
voor een testrit. Veel plezier alvast!
tomatisch af bij stilstand van de auto
zodra je de koppeling bedient en de
transmissie in neutraal zet, bijvoor
beeld bij een rood verkeerslicht of in
een file. Als het koppelingspedaal
weer wordt ingeduwd, slaat de mo
tor weer aan. Door deze maatregel
vermindert het brandstofgebruik
vooral in het stadsverkeer aanzien
lijk. Daarnaast is er de schakelindica
tor. Want laten we eerlijk zijn: op tijd
in de juiste versnelling is één van de
meest effectieve (en meest simpele)
mogelijkheden om brandstof te be
sparen. De schakelindicator advi
seert een hogere of lagere versnel
ling als deze een gunstiger brand
stofverbruik oplevert. Beter voor het
milieu en beter voor de portemon
nee.
Wat de ruimte betreft, die is er in
deze auto meer dan genoeg. De rug
leuning van de achterbank is in de
verhouding 40:20:40 gedeeld neer
Op het eerste gezicht lijkt de auto
een compacte wagen, maar er blijkt
wel heel veel te ontdekken bij dit
stoere model. Dat
begint al bij het
design: de oplo
pende lijnen over
de flanken dragen
bij aan de dynami
sche verschijning
van de nieuwe
BMW X1. De ge
prononceerde mo
torkap en de kop
lampen in drie-ogen-design verlenen
de voorzijde een markant gezicht,
terwijl de L-vormige achterlichten in
combinatie met het horizontale lij
nenspel de achterzijde optisch bre
der maken.
Ook het interieur van de auto is keu
rig uitgevoerd. Laten we beginnen bij
de cockpit. De hogere zitpositie biedt
een bijzonder goed zicht op de weg.
De BMW X1 beschikt over een Auto
Start Stop functie. De auto slaat au