Daihatsu-ambassadeur Hep- man Drenth mag met pensioen Snelste Seats Ibiza ooit nu ook in Zeeland v^aAUTO BMW XIrijplezier kent veel kanten IN BEDRIJF www.zeeuwsautojournaal.nl Na bijna een heel werkzaam le ven in de autowereld gewerkt te hebben, heett Herman Drenth per 1 december voor het laatst zijn gereedschap op geborgen in de werkplaats van Autobedrijf J.W. de Voogd. Hoge Noorden Carrière Tevreden De echte liefhebbers moesten nog even geduld hebben, maar nu zijn de sportiefste versies van de succesvolle SEAT Ibiza echt leverbaar bij de Zeeuwse Seat-dealers Melse in Vlissin- gen en Blankestijn in Goes. Zeeuwse prijzen Door Marina Meijer s Sinds kort staat de BMW X1 bij Autobedrijf Zwartepoorte in Goes. Tijd om deze cross-over eens te testen dus. Wie denkt dat de X1 een kleiner broertje is van de X3 gaat toch wat te kort door de bocht. De X1 is gelanceerd om het gat tussen de 3-serie Touring en de X3 op te vullen: hoger en praktischer dan de 3-serie en lager en sportiever dan de X3. t c? eil «Af e a 11 rn iniinM a a i mi Woensdag 2 december 2009 - Pagina 7 Veel klanten kwamen die dag nog langs om Herman een plezierige tijd te wensen. Het was die dag over weldigend druk en hij is overladen met cadeautjes. In het getuigschrift dat Herman kreeg van de importeur staat het zwart op wit: ,,De heer Drenth heeft Daihatsu op een positieve ma nier naar voren gebracht als een wa re ambassadeur." Ook tijdens ons gesprek laat Herman Drenth keer op keer doorschemeren hoe enthousiast hij is over de merk waaraan hij sinds september 1996 heeft mogen wer ken: Daihatsu en Mitsubishi. Maar het zijn natuurlijk ook merken waar bij het makkelijk is om er enthou siast over te zijn:,.Gelukkig hebben we te maken met merken waar wei nig aan mankeert. Aan Daihatsu's en Mitsubishi's is eigenlijk alleen het reguliere onderhoud te doen: olie verversen, af en toe een nieuwe uit laat of banden vervangen, verder gaat er eigenlijk nooit iets aan ka pot.' Geboortig uit Veendam is Herman Drenth afkomstig uit het hoge noor den. ,,Maar dat is alweer even gele den. 38 jaar geleden ben ik hier in Zeeland komen wonen. Als auto monteur was er in het noorden niet aan werk te komen en ik ben hier bij Scheldepoort gaan werken als ma chinebankwerker. Maar al heel snel wilde ik terug naar mijn eigen vak: automonteur." Nadat Herman Drenth bij Schelde poort de deur achter zich dichtge trokken had, begon hij als automon teur bij Pik, de toenmalige Goese Peugeot-dealer. Na 12Vi sloot deze de deuren. Met zijn ondertussen opgebouwde kennis en ervaring was Herman Drent echter in geen tijd weer aan de slag, ditmaal bi] de Goese Mitsubi- shidealer Tramper Goes. In onze provincie zijn de verhoudin gen tussen de autodealers zonder meer goed. Dus toen de collega-Mit- subishidealer De Voogd uit Vlissin- gen om een deskundige monteur verlegen zat, werd Herman Drenth probleemloos aan hem uitgeleend door Nico Tramper. Er is weliswaar een gezonde concurrentie, maar sa men staan de dealers voor een goed product. Van het een kwam het ander en toen Herman vorige week de deur achter zich dicht trok bij De Voogd had hij er een dienstverband van dertien jaar en dik twee maanden op zitten. De huidige eigenaar en naamgever van het bedrijf, Jan-Willem de Voogd, stond vroeger naast hem in de werkplaats, als collega. „We heb ben altijd veel plezier gehad in ons werk," aldus de goedlachse Drenth. „We pakten alle klussen aan. Zaken die tegenwoordig standaard zijn, zo als een autoradio of airco, waren vroeger luxe artikelen. Die moesten apart ingebouwd worden. Met name op het gebied van elektronica is het vak veel veranderd en mag een nieu we generatie het overnemen." Herman is nu in Barcelona, waar hij door directie en collegae naartoe op vakantie gestuurd is. Maar als hij te rugkomt heeft de trotse opa van drie kleinkinderen zijn handen in ieder geval helemaal vol aan die nieuwe generatie. Voor Seat is dit dan ook het moment om de prijzen van de nieuwe Ibiza's FR, Cupra en Bocanegra vrij te ge ven. En die prijzen laten er geen twij fel over bestaan dat SEAT grote am bities heeft om een prominente plek voor zich op te eisen in het segment van de 'hot hatches'. Enkele maanden geleden presenteer de SEAT de nieuwe Ibiza's FR, Cupra en de exclusieve Bocanegra aan de internationale media, die zich al ui termate lovend uitlieten over de dy namische prestaties van deze spor tieve versies. Ook de combinatie van de nieuwe twin-charge 1.4 TSI-mo- tor mechanische en turbocompres sor) met naar wens 150 of 180 pk, de nieuwe sequentiële 7-traps DSG- versnellingsbak met schakelpaddels aan het stuurwiel en het elektroni sche XDS sperdifferentieel heeft lou ter positieve kritieken ontvangen. Nu is het tijd voor de echte liefheb bers van om een oordeel te vellen, want de drie Ibiza-uitvoeringen zijn nu ook in ons land te bestellen. Een onderdeel waar ze het nu al zonder enige twijfel op gaan winnen van de concurrentie in de 'hot hatch' klasse, zijn de zeer scherpe prijzen die de dealers Melse en Blankestijn kunnen presenteren aan de Zeeuwse liefheb bers van sportieve hatchbacks. klapbaar. Zo kunnen er bijvoorbeeld maximaal vier paar ski's of twee snowboards worden vervoerd met behoud van vier zitplaatsen. Wij heb ben het deze ochtend niet uitgepro beerd maar BMW belooft dat de vier- wielaandrijving zelfs onder moeilijke rijomstandigheden maximale tractie biedt. Zodra xDrive aan de hand van diverse parameters, zoals stuuruit- slag en wieltoerentallen, een neiging tot over- of onderstuur herkent, re ageert het systeem direct: met be hulp van een elektronisch geregelde lamellenkoppeling wordt de aandrijf- kracht razendsnel flexibel over voor- en achterwielen verdeeld, voor opti male grip. Daarmee combineert xDri ve de voordelen van aandrijving op alle wielen met de toonaangevende dynamiek van een BMW. Misschien volgende keer toch maar eens buiten de gebaande paden rijden... De BMW X1 is leverbaar vanaf 34.950 euro voor de sDrive1.8i, dit type is trouwens leverbaar vanaf maart 2010. Bij de dieselmodellen moet 38.350 euro betaald worden voor de sDrive 18d, deze is leverbaar vanaf december 2009. Het type dat ik deze ochtend heb mogen testen, de sDrive 20d, staat ook voor klaar bij Autobedrijf Zwartepoorte in Goes voor een testrit. Veel plezier alvast! tomatisch af bij stilstand van de auto zodra je de koppeling bedient en de transmissie in neutraal zet, bijvoor beeld bij een rood verkeerslicht of in een file. Als het koppelingspedaal weer wordt ingeduwd, slaat de mo tor weer aan. Door deze maatregel vermindert het brandstofgebruik vooral in het stadsverkeer aanzien lijk. Daarnaast is er de schakelindica tor. Want laten we eerlijk zijn: op tijd in de juiste versnelling is één van de meest effectieve (en meest simpele) mogelijkheden om brandstof te be sparen. De schakelindicator advi seert een hogere of lagere versnel ling als deze een gunstiger brand stofverbruik oplevert. Beter voor het milieu en beter voor de portemon nee. Wat de ruimte betreft, die is er in deze auto meer dan genoeg. De rug leuning van de achterbank is in de verhouding 40:20:40 gedeeld neer Op het eerste gezicht lijkt de auto een compacte wagen, maar er blijkt wel heel veel te ontdekken bij dit stoere model. Dat begint al bij het design: de oplo pende lijnen over de flanken dragen bij aan de dynami sche verschijning van de nieuwe BMW X1. De ge prononceerde mo torkap en de kop lampen in drie-ogen-design verlenen de voorzijde een markant gezicht, terwijl de L-vormige achterlichten in combinatie met het horizontale lij nenspel de achterzijde optisch bre der maken. Ook het interieur van de auto is keu rig uitgevoerd. Laten we beginnen bij de cockpit. De hogere zitpositie biedt een bijzonder goed zicht op de weg. De BMW X1 beschikt over een Auto Start Stop functie. De auto slaat au

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 35