www.zeeuwsautojournaal.nl Renault heeft lang geleden de MPV uitgevonden. Inmiddels is het idee door de concurrentie vele malen gekopieerd. De technici van het merk met de rombus als logo hebben niet stil gezeten en de Scénic en Grand Scénic aan de huidige ei sen aangepast. Ik testte voor u de Scénic 1.4 TCe. Woensdag 2 december 2009 - Pagina 3 "EN AVANT, RENAULT!" Renault is in de loop van de tijd ge weldig innovatief geweest, al duurde het vaak even voordat de goege meente dat ging waarderen. Al in 1951 bracht Renault de allereerste MPV ter wereld op de markt, al heet te dat type toen nog geen Multi Pur pose Vehicle. Het was de Colorale Prairie, een hoge stationcar die zelfs met vierwielaandrijving geleverd kon worden. Hij is tot 1956 gebouwd, maar werd voornamelijk in Frankrijk verkocht. Sensationeel was echter de Espace die in 1984 uitkwam en daarmee zette Renault de trend. Nog steeds is de huidige Espace de maatstaf, waaraan andere fabrikan ten zich toetsen. Op de Parijse Salon in 1996 debu teerde de Mégane Scénic, een midi MPV en alweer was Renault de eer ste met een MPV in dit segment. In middels is de derde generatie Scénic op de weg gezet. Het is inmiddels een apart type geworden dat al sinds de tweede serie de naam Mégane heeft laten vallen. De Auto Centrumgroep heeft vesti gingen in Goes en Vlissingen en de verkoopéquipes zijn op beide loca ties geweldig actief. De Laguna werd twee jaar geleden compleet ver nieuwd en dit jaar was het de beurt aan de Mégane/Scénic-serie. Ver koopadviseur Eelco Zwolle uit Goes stond mij zijn Scénic af en Simone fotografeerde het duo voor de grote showroom, waarin als achtergrond de prachtige Renault Monasix uit 1930 van Gilles Anfray fungeerde. Simone heeft hem nog even apart op de foto gezet. Volwassen Ik heb met de 'normale' Scénic gere den, maar ik wil toch beide uitvoe ringen bespreken, zodat u tussen de verschillen kunt afwegen. Hij heet dan wel geen Mégane meer, maar overal zijn de familietrekjes te zien en dat is ook goed. Renault heeft van de gewaagde creaties van de vorige chefdesigner, Patrick Le- Quément, afscheid genomen. De beide Scénics zien er dan ook een stuk volwassener uit. Het uiterlijk onderscheid zit hem vooral in de neus en de achterlichten én natuur lijk in de lengte. De Scénic op de fo to heeft de luchthappers van de Mé gane Coupé en naar binnen gesti leerde achterlichten. De Grand Scé nic bezit de chique grille die we ook bij de Laguna Coupé tegenkomen en bij deze uitvoering krullen de achter lichten om de hoek naar buiten. Met zijn lengte van 4.56 m is de Grand Scénic bijna 22 cm langer dan zijn broertje, hij overtreft zelfs de allereerste Espace en daarmee boort die grote jongen ook een an dere doelgroep aan. Renault heeft die extra ruimte benut om bijvoor beeld een derde zitrij aan te bieden. De breedte van 1.85 meter bij de twee-eiige tweeling is hetzelfde. raak ik alsmaar meer gecharmeerd van de manier waarop deze informa tie op mij af komt. De meters liggen mooi in het blikveld en mijn aan dacht van de weg wordt niet afge leid. Wanneer het donker wordt, kan de lichtsterkte worden gedimd en ook dat is aangenaam. De stoelen zitten uitstekend en passen bij het comfortabele karakter van de broer tjes Scénic. Overal zijn plaatsen ge schapen waar spullen kunnen wor den opgeborgen- - en gedurende de testrit ligt er daardoor niets te slin geren. Het dashboardkastje is zelfs gekoeld. De ergonomie, ook die van terin keurig in de gaten houden, net als in een touringcar! De stoelen kunnen omgeklapt of uit gebouwd worden en in de Grand Scénic ontstaat daarmee een zaal van 2083 liter en dat is een absoluut record in zijn klasse. Van de vijfde deur was ik iets minder gecharmeerd: alleen mensen tot 1.80 m kunnen er zonder kopstoot onderdoor en het sluiten door mid del van de handgreep kan men ver geten, want de teleskoopveren bie den nogal wat weerstand. DOOR ROB STRATING ook dapper aan mee en de 1.4 turbo beschikt daardoor over een koppel van 190 Nm bij 2250 toeren. De ma chine is heerlijk stil en omdat er al vlug geschakeld kan worden, kun je op landwegen in de polder het kop peltoerental aardig aanhouden en is de motor heerlijk soepel. Op de snel wegen echter, maakt hij me in z'n Ik vind voorts de lijnvoering van de beide auto's heel goed gelukt: zowel de 16- als de 17 inch lichtmetalen wielen draaien naadloos in de flink uitgeklopte spatschermen. Ruimtelijke variabiliteit Allereerst de instap: zowel jonge als wat oudere mensen zullen de instap meteen waarderen. De portieren zwaaien ver open en je hoeft niet te bukken of te klimmen om binnen te komen. Het dashboard doet denken aan het glooiende landschap van Lotharin gen. Het ruimtegevoel voorin wordt versterkt door het strakke design van die paysage, het landschap. In het dal bevinden zich twee luch troosters in aluminium gevat. Aan de horizon prijkt een zacht glooiende overkapping waaronder zich de snel heidsmeter bevindt en het scherm van het navigatiesysteem dat Re nault samen met TomTom heeft ont wikkeld. De digitale snelheidsmeter en de ge projecteerde toerenteller zitten links van het midden onder de overkap ping. Van huis uit ben ik een fan van analoge klokken, maar gaandeweg Comfort, comfort, comfortable! Ik moest bij deze titel even denken aan het liedje van Marice Chevalier: formi, formi, formidable! Ik had de neiging om dat chanson onderweg te zingen omdat het comfort hét steekwoord is bij de Scénicfamilie. Het reizen met deze automobielen is een waar genoegen: de créateurs van Renault hebben de absolute synthese gevonden tussen aan de ene kant het comfortabele reizen en aan de andere kant een uitstekend weggedrag bij snel genomen boch ten, of zoals ik heb uitgeprobeerd bij de slalomproef. Al lang heb ik geen testauto meerge- reden die de dwarsnaden en om hoogstekende putdeksels met zoveel behoedzaamheid weet weg te filteren voor zijn inzittenden als deze Scé nics. De testauto is uitgerust met de nieu we 1.4 TCe met 130 pk. Dankzij de roep om kleinere en zuiniger moto ren, ontwikkelen de diverse autofa brikanten in navolging van de suc cesvolle commonraildiesels, benzi nemotoren met een relatief kleine ci linderinhoud die gebruik maken van uitlaatgasturbo's. Renault doet daar zes net even teveel toeren, waardoor het benzineverbruik in die discipline een beetje tegenvalt. De zesde had van mij wat meer overdrivekarakter kunnen meekrijgen. Aan de andere kant trekt hij als een lier, zeker tus sen de 80 en de 120 km/h in z'n vijf: daar heeft hij slechts 13 seconden voor nodig! Toutes les Scénics Er zijn drie benzinemotoren verkrijg baar, te beginnen met de 1.6 16V met 110 pk, vervolgens de geteste 1.4 TCe en dan is er nog de tweeliter met 140 pk die gecombineerd is met een CVT bak. De commonraildiesels van Renault zijn het absoluut waard om genoemd te worden: er zijn er drie, allemaal tweeliters, de eerste met 110 pk/240 Nm, de tweede met 130 pk/300 Nm en de laatste met 160 pk/380 Nm. De instapprijs voor de normale Scé nic bedraagt 23.300 euro en voor de Grand Scénic 24.300 euro Renault heeft weer twee Multi- talenten op de weg gezet die vooral scoren met hun variabele ruimte en hun ongelooflijke comfort! Touringcar Ook achterin is het op de drie sepa rate stoelen goed toeven, mede om dat hoofd en benen niets tekort ko men. Als er sprake is van een derde zitrij, moet er soms wat geschoven worden met de stoelen op de tweede rij, maar dat is logisch. Via een uitklapbaar spiegeltje kan vader en/of moeder de kinderen ach- het navigatiesysteem, staat op een hoog peil.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 31