www.zeeuwsautojournaal.nl
Renault heeft lang geleden de
MPV uitgevonden. Inmiddels is
het idee door de concurrentie
vele malen gekopieerd. De
technici van het merk met de
rombus als logo hebben niet
stil gezeten en de Scénic en
Grand Scénic aan de huidige ei
sen aangepast. Ik testte voor u
de Scénic 1.4 TCe.
Woensdag 2 december 2009 - Pagina 3
"EN AVANT, RENAULT!"
Renault is in de loop van de tijd ge
weldig innovatief geweest, al duurde
het vaak even voordat de goege
meente dat ging waarderen. Al in
1951 bracht Renault de allereerste
MPV ter wereld op de markt, al heet
te dat type toen nog geen Multi Pur
pose Vehicle. Het was de Colorale
Prairie, een hoge stationcar die zelfs
met vierwielaandrijving geleverd kon
worden. Hij is tot 1956 gebouwd,
maar werd voornamelijk in Frankrijk
verkocht. Sensationeel was echter
de Espace die in 1984 uitkwam en
daarmee zette Renault de trend. Nog
steeds is de huidige Espace de
maatstaf, waaraan andere fabrikan
ten zich toetsen.
Op de Parijse Salon in 1996 debu
teerde de Mégane Scénic, een midi
MPV en alweer was Renault de eer
ste met een MPV in dit segment. In
middels is de derde generatie Scénic
op de weg gezet. Het is inmiddels
een apart type geworden dat al sinds
de tweede serie de naam Mégane
heeft laten vallen.
De Auto Centrumgroep heeft vesti
gingen in Goes en Vlissingen en de
verkoopéquipes zijn op beide loca
ties geweldig actief. De Laguna werd
twee jaar geleden compleet ver
nieuwd en dit jaar was het de beurt
aan de Mégane/Scénic-serie. Ver
koopadviseur Eelco Zwolle uit Goes
stond mij zijn Scénic af en Simone
fotografeerde het duo voor de grote
showroom, waarin als achtergrond
de prachtige Renault Monasix uit
1930 van Gilles Anfray fungeerde.
Simone heeft hem nog even apart
op de foto gezet.
Volwassen
Ik heb met de 'normale' Scénic gere
den, maar ik wil toch beide uitvoe
ringen bespreken, zodat u tussen de
verschillen kunt afwegen.
Hij heet dan wel geen Mégane meer,
maar overal zijn de familietrekjes te
zien en dat is ook goed. Renault
heeft van de gewaagde creaties van
de vorige chefdesigner, Patrick Le-
Quément, afscheid genomen. De
beide Scénics zien er dan ook een
stuk volwassener uit. Het uiterlijk
onderscheid zit hem vooral in de
neus en de achterlichten én natuur
lijk in de lengte. De Scénic op de fo
to heeft de luchthappers van de Mé
gane Coupé en naar binnen gesti
leerde achterlichten. De Grand Scé
nic bezit de chique grille die we ook
bij de Laguna Coupé tegenkomen en
bij deze uitvoering krullen de achter
lichten om de hoek naar buiten.
Met zijn lengte van 4.56 m is de
Grand Scénic bijna 22 cm langer
dan zijn broertje, hij overtreft zelfs
de allereerste Espace en daarmee
boort die grote jongen ook een an
dere doelgroep aan. Renault heeft
die extra ruimte benut om bijvoor
beeld een derde zitrij aan te bieden.
De breedte van 1.85 meter bij de
twee-eiige tweeling is hetzelfde.
raak ik alsmaar meer gecharmeerd
van de manier waarop deze informa
tie op mij af komt. De meters liggen
mooi in het blikveld en mijn aan
dacht van de weg wordt niet afge
leid. Wanneer het donker wordt, kan
de lichtsterkte worden gedimd en
ook dat is aangenaam. De stoelen
zitten uitstekend en passen bij het
comfortabele karakter van de broer
tjes Scénic. Overal zijn plaatsen ge
schapen waar spullen kunnen wor
den opgeborgen- - en gedurende de
testrit ligt er daardoor niets te slin
geren. Het dashboardkastje is zelfs
gekoeld. De ergonomie, ook die van
terin keurig in de gaten houden, net
als in een touringcar!
De stoelen kunnen omgeklapt of uit
gebouwd worden en in de Grand
Scénic ontstaat daarmee een zaal
van 2083 liter en dat is een absoluut
record in zijn klasse.
Van de vijfde deur was ik iets minder
gecharmeerd: alleen mensen tot
1.80 m kunnen er zonder kopstoot
onderdoor en het sluiten door mid
del van de handgreep kan men ver
geten, want de teleskoopveren bie
den nogal wat weerstand.
DOOR ROB STRATING
ook dapper aan mee en de 1.4 turbo
beschikt daardoor over een koppel
van 190 Nm bij 2250 toeren. De ma
chine is heerlijk stil en omdat er al
vlug geschakeld kan worden, kun je
op landwegen in de polder het kop
peltoerental aardig aanhouden en is
de motor heerlijk soepel. Op de snel
wegen echter, maakt hij me in z'n
Ik vind voorts de lijnvoering van de
beide auto's heel goed gelukt: zowel
de 16- als de 17 inch lichtmetalen
wielen draaien naadloos in de flink
uitgeklopte spatschermen.
Ruimtelijke variabiliteit
Allereerst de instap: zowel jonge als
wat oudere mensen zullen de instap
meteen waarderen. De portieren
zwaaien ver open en je hoeft niet te
bukken of te klimmen om binnen te
komen.
Het dashboard doet denken aan het
glooiende landschap van Lotharin
gen. Het ruimtegevoel voorin wordt
versterkt door het strakke design
van die paysage, het landschap. In
het dal bevinden zich twee luch
troosters in aluminium gevat. Aan de
horizon prijkt een zacht glooiende
overkapping waaronder zich de snel
heidsmeter bevindt en het scherm
van het navigatiesysteem dat Re
nault samen met TomTom heeft ont
wikkeld.
De digitale snelheidsmeter en de ge
projecteerde toerenteller zitten links
van het midden onder de overkap
ping. Van huis uit ben ik een fan van
analoge klokken, maar gaandeweg
Comfort, comfort, comfortable!
Ik moest bij deze titel even denken
aan het liedje van Marice Chevalier:
formi, formi, formidable! Ik had de
neiging om dat chanson onderweg
te zingen omdat het comfort hét
steekwoord is bij de Scénicfamilie.
Het reizen met deze automobielen is
een waar genoegen: de créateurs
van Renault hebben de absolute
synthese gevonden tussen aan de
ene kant het comfortabele reizen en
aan de andere kant een uitstekend
weggedrag bij snel genomen boch
ten, of zoals ik heb uitgeprobeerd bij
de slalomproef.
Al lang heb ik geen testauto meerge-
reden die de dwarsnaden en om
hoogstekende putdeksels met zoveel
behoedzaamheid weet weg te filteren
voor zijn inzittenden als deze Scé
nics.
De testauto is uitgerust met de nieu
we 1.4 TCe met 130 pk. Dankzij de
roep om kleinere en zuiniger moto
ren, ontwikkelen de diverse autofa
brikanten in navolging van de suc
cesvolle commonraildiesels, benzi
nemotoren met een relatief kleine ci
linderinhoud die gebruik maken van
uitlaatgasturbo's. Renault doet daar
zes net even teveel toeren, waardoor
het benzineverbruik in die discipline
een beetje tegenvalt. De zesde had
van mij wat meer overdrivekarakter
kunnen meekrijgen. Aan de andere
kant trekt hij als een lier, zeker tus
sen de 80 en de 120 km/h in z'n vijf:
daar heeft hij slechts 13 seconden
voor nodig!
Toutes les Scénics
Er zijn drie benzinemotoren verkrijg
baar, te beginnen met de 1.6 16V
met 110 pk, vervolgens de geteste
1.4 TCe en dan is er nog de tweeliter
met 140 pk die gecombineerd is met
een CVT bak. De commonraildiesels
van Renault zijn het absoluut waard
om genoemd te worden: er zijn er
drie, allemaal tweeliters, de eerste
met 110 pk/240 Nm, de tweede met
130 pk/300 Nm en de laatste met
160 pk/380 Nm.
De instapprijs voor de normale Scé
nic bedraagt 23.300 euro en voor de
Grand Scénic 24.300 euro
Renault heeft weer twee Multi-
talenten op de weg gezet die vooral
scoren met hun variabele ruimte en
hun ongelooflijke comfort!
Touringcar
Ook achterin is het op de drie sepa
rate stoelen goed toeven, mede om
dat hoofd en benen niets tekort ko
men. Als er sprake is van een derde
zitrij, moet er soms wat geschoven
worden met de stoelen op de tweede
rij, maar dat is logisch.
Via een uitklapbaar spiegeltje kan
vader en/of moeder de kinderen ach-
het navigatiesysteem, staat op een
hoog peil.