Adri van Espen is 40 Auto Poppe levert vijftien VW
jaar bij de Opeldeaier Transporters aan AZZ
Een auto moet eigenlijk toch
heel wat doorstaan: in de zo
mer wordt hij blootgesteld aan
temperaturen die soms oplopen
tot zestig graden in de Spaanse
zon en in de winter, als hij pech
heeft, tot - 40° in de Zwitserse
wintersportplaats Sankt Moritz
op bijna 2000 meter. Een mens
past zich aan de seizoenen aan,
maar veel autobezitters denken
alleen aan zichzelf en niet aan
hun trouwe vierwieler, want
die moet alles maar kunnen.
Op vrijdag 27 november krijgt
autotechnicus Adri van Espen uit
Waarde een receptie aangebo
den bij AutoTeam, omdat hij deze
zomer 40 jaar in dienst was.
Auto Poppe heeft al vele jaren,
tot volle tevredenheid van het
management van de Stichting
AZZ, het wagenpark in beheer.
Dit wagenpark bestaat uit een
reeks Volkswagen personen
auto's en bedrijfswagens. Afge
lopen maand werd er weer een
aantal Transporters, waaron
der Kombi's, aan toegevoegd.
Ze werden feestelijk afgeleverd
aan de Stichting.
WWW.Z.ttUW5AU IUJUUKNAAL.NL
Woensdag 18 november - Pagina 13
Veilig en zeker de winter door
met de wintercheck bij uw dealer
Voorkomen is beter dan genezen,
vandaar dat het buitengewoon zinnig
is om voordat het écht gaat winteren
even bij uw merkendealer langs te
gaan om juist die specifieke onder
delen van uw auto die wintergevoe-
lig zijn te laten checken.
Grip op de weg
Laten we beginnen bij de banden: er
heeft op dat punt al een cultuurom
slag plaatsgevonden. Er rijden als
maar meer mensen op winterhanden
en al in veel landen wordt het zelfs
verplicht. Van oktober tot maart is
het gebruik van winterhanden meer
dan raadzaam.
Wanneer de temperatuur namelijk
onder de 7°Celcius zakt, verharden
de zomerbanden waarop u normaal
rijdt en voeren ze regen, sneeuw en
modder slecht af. De winterhand
daarentegen blijft onder alle tempe
raturen, hoe laag ze ook zijn, even
zacht en de speciale groeven zorgen
ervoor dat u optimale grip hebt. U
zou alleen al het verschil moeten er
varen als u met zomer- of met win
terhanden door plassen rijdt! De
slipweerstand op gladde en natte
wegen is vele malen groter dan bij
een zomerband in de winter.
De montage is veel eenvoudiger dan
u denkt.
U laat bij uw dealer de wielen met de
zomerbanden achter en hij monteert
eind oktober de winterhanden op
eveneens licht metalen velgen. Die
kosten vandaag-de-dag ook niet
meer de hoofdprijs.
Een controle op de toestand van de
remmen, schijven en trommels is
eveneens noodzakelijk. Heeft u wel
eens gezien wat zout allemaal met
uw remmen kan doen? Als u door
de spaken van uw lichtmetalen wie
len heen kijkt, ziet u de schijven.
Normaal zijn ze blank, maar kijk
eens hoe ze er uit zien na een dag
rijden over met zout bestrooide we
gen..: één bonk roest! Geeft niet,
eerst zachtjes inremmen om het
roest eraf te^schrapen.
In deze donkere dagen is goed zicht
van levensbelang, dus de ruitenwis
sers laten vervangen. Staat uw auto
altijd buiten, haal de ruitenwissers
even van de voorruit, opdat ze niet
aan de ruit vastvriezen of koop voor
een habbekrats zo'n beschermhoes
voor de voorruit. Houd uw ruiten
ook van binnen schoon, opdat het
zicht optimaal blijft!
We gaan nog een aantal andere za
ken belichten die direct met de win
ter te maken hebben en die u wel
licht kunnen helpen. De accu heeft
het moeilijk, want temperaturen rond
en onder het vriespunt zijn funest
voor accu's die op hun laatste benen
lopen. Laat uw accu even testen,
want er is niets vervelender dan dat
hij u op cruciale momenten in de
steek laat.
De accupolen schoonmaken en in
vetten is simpel en werkt preventief.
Hoeveel antivries zit er in het koel
systeem? Tot hoeveel graden bene
den nul is dat gegarandeerd? Zit er
een sticker onder de motorkap ge
plakt met een controledatum en het
aantal graden?
Als u bij een merkendealer in onder
houd bent, hoeft u zich niet ongerust
te maken, want bij elke beurt wordt
dat gecontroleerd. Ook het tankje
voor de ruitenwisservloeistof niet
vergeten. In de winter moet daar een
speciale wintervloeistof in die in de
juiste verhouding met water moet
worden gemengd, om bevriezing te
voorkomen en om uw ruiten helder
te houden. U bezuinigt toch niet op
ruitenwissers, hoop ik. In deze don
kere tijden zijn ruitenwisserbladen
die strepen trekken absoluut uit den
boze.
De airco helpt ook in de winter om
de beslagen ruiten te voorkomen,
maar dan moet het filter niet ver
stopt zitten met pollen en stof. De
merkendealer kan dat snel voor u
uitzoeken!
Die airco heeft ook een vervelende
bijwerking: de ruiten a$n de binnen
zijde worden veel vlugger vuil dan
wanneer er geen airco aanwezig is.
Veegt u maar eens met uw vinger
langs de binnenkant van de voorruit.
Schoonmaken levert zo veel meer
zicht op.
Goed zicht
Zijn uw lichten goed afgesteld? Zijn
er geen lampjes kapot? Controleer
uw verlichting, want die is van le
vensbelang! Heeft u een auto met
xenonlicht, worden de koplampen el
ke keer wanneer u de ruit schoon
spuit ook schoon gespoten. Bij vorst
komt het wel eens voor dat die on
misbare spuitmondjes op de bumper
dichtgevroren zijn. Dus niet alleen de
ruit ijsvrij maken, want niet alle au
to's hebben verwarmde ruitensproei
ers...
De portieren niet vergeten! Als de
auto buiten slaapt, is het zinnig om
de rubbers en de sloten met silico-
nenspray, talkpoeder of glycerine te
behandelen, om vastvriezen te voor
komen.
Nog een gewetensvraag: Uw auto
staat buiten en het heeft gevroren.
Start u de auto eerst en gaat u ver
volgens krabben of andersom?
Vooral benzinemotoren worden on
der die temperaturen stationair maar
moeilijk warm en het is ontzettend
slecht voor de motor en voor het
milieu!
Dus eerst krabben en dan met de zij
ruit open warm rijden!
Op de foto v.i.n.r: de heer Hein Abbing, raad van bestuur AZZ. Ineke Poppe, directie Au
to Poppe, Loes van de Velde, secretaresse AZZ, Jan van As, Manager Fleetsales en
Ralph Heetesonne, technische specialist Auto Poppe.
Tekst en fotobewerking: André van der Velde.
De receptie begint volgende week
vrijdag om 17.00 uur in de grote
showroom van AutoTeam in Klein
Frankrijk.
Wilt u Adri de hand schudden en te
vens herinneringen ophalen, is daar
voor ruimschoots de gelegenheid!
Adri begon na de Ambachtsschool
bij Louisse Goes. In 1978 verhuisde
het bedrijf dat inmiddels Auto Hen
driks heette, naar Klein Frankrijk en
hij viert nu zijn jubileum bij het be
drijf, dat weer al jaren onder de
naam AutoTeam Opeis, Chevrolets
en Cadillacs verkoopt.
Op de foto staat Adri bij de Eijsink,
de eerste auto die Louisse in 1912
verkocht. Niemand anders dan Adri
van Espen kreeg die auto aan de
praat...
De stichting Agogische Zorgcentra'
Zeeland (AZZ) biedt behandeling en
begeleiding aan kinderen, jongeren
en hun ouders bij opvoedings-, ge-
drags- en/of ontwikkelingsproble
men. AZZ helpt kinderen bij voor
keur thuis in het eigen gezin. Aan-
vulend kunnen andere vormen van
hulp, zoals dagbehandeling. Crisis
hulp, 24 uursbehandeling of bege
leid zelfstandig wonen worden gebo
den. Wanneer een kind (tijdelijk) niet
thuis kan blijven, vangt AZZ een kind
bij voorkeur op in een pleeggezin.
Voor alle hulp geldt dat die zo snel
mogelijk start en niet langer duurt
dan noodzakelijk is.
AZZ heeft onlangs weer 15 nieuwe
VW Transporters geleased bij Auto
Poppe ter vervanging van de oude
bussen. De meeste bussen worden
gebruikt om kinderen en jongeren,
die verblijven in een behandelgroep,
te vervoeren. AZZ heeft bijna 40 be-
handellocaties. In een behandel
groep verblijven meestal 6 tot 8 kin
deren of jongeren. Voor het vervoer
van deze kinderen is het noodzakelijk
om veilige en betrouwbare auto's te
hebben, waarin voldoende ruimte is
voor alle kinderen en hun begelei
ders. De Transporters voldoen aan
deze criteria. Ook worden ze ingezet
door de facilitaire Dienst.