Adri van Espen is 40 Auto Poppe levert vijftien VW jaar bij de Opeldeaier Transporters aan AZZ Een auto moet eigenlijk toch heel wat doorstaan: in de zo mer wordt hij blootgesteld aan temperaturen die soms oplopen tot zestig graden in de Spaanse zon en in de winter, als hij pech heeft, tot - 40° in de Zwitserse wintersportplaats Sankt Moritz op bijna 2000 meter. Een mens past zich aan de seizoenen aan, maar veel autobezitters denken alleen aan zichzelf en niet aan hun trouwe vierwieler, want die moet alles maar kunnen. Op vrijdag 27 november krijgt autotechnicus Adri van Espen uit Waarde een receptie aangebo den bij AutoTeam, omdat hij deze zomer 40 jaar in dienst was. Auto Poppe heeft al vele jaren, tot volle tevredenheid van het management van de Stichting AZZ, het wagenpark in beheer. Dit wagenpark bestaat uit een reeks Volkswagen personen auto's en bedrijfswagens. Afge lopen maand werd er weer een aantal Transporters, waaron der Kombi's, aan toegevoegd. Ze werden feestelijk afgeleverd aan de Stichting. WWW.Z.ttUW5AU IUJUUKNAAL.NL Woensdag 18 november - Pagina 13 Veilig en zeker de winter door met de wintercheck bij uw dealer Voorkomen is beter dan genezen, vandaar dat het buitengewoon zinnig is om voordat het écht gaat winteren even bij uw merkendealer langs te gaan om juist die specifieke onder delen van uw auto die wintergevoe- lig zijn te laten checken. Grip op de weg Laten we beginnen bij de banden: er heeft op dat punt al een cultuurom slag plaatsgevonden. Er rijden als maar meer mensen op winterhanden en al in veel landen wordt het zelfs verplicht. Van oktober tot maart is het gebruik van winterhanden meer dan raadzaam. Wanneer de temperatuur namelijk onder de 7°Celcius zakt, verharden de zomerbanden waarop u normaal rijdt en voeren ze regen, sneeuw en modder slecht af. De winterhand daarentegen blijft onder alle tempe raturen, hoe laag ze ook zijn, even zacht en de speciale groeven zorgen ervoor dat u optimale grip hebt. U zou alleen al het verschil moeten er varen als u met zomer- of met win terhanden door plassen rijdt! De slipweerstand op gladde en natte wegen is vele malen groter dan bij een zomerband in de winter. De montage is veel eenvoudiger dan u denkt. U laat bij uw dealer de wielen met de zomerbanden achter en hij monteert eind oktober de winterhanden op eveneens licht metalen velgen. Die kosten vandaag-de-dag ook niet meer de hoofdprijs. Een controle op de toestand van de remmen, schijven en trommels is eveneens noodzakelijk. Heeft u wel eens gezien wat zout allemaal met uw remmen kan doen? Als u door de spaken van uw lichtmetalen wie len heen kijkt, ziet u de schijven. Normaal zijn ze blank, maar kijk eens hoe ze er uit zien na een dag rijden over met zout bestrooide we gen..: één bonk roest! Geeft niet, eerst zachtjes inremmen om het roest eraf te^schrapen. In deze donkere dagen is goed zicht van levensbelang, dus de ruitenwis sers laten vervangen. Staat uw auto altijd buiten, haal de ruitenwissers even van de voorruit, opdat ze niet aan de ruit vastvriezen of koop voor een habbekrats zo'n beschermhoes voor de voorruit. Houd uw ruiten ook van binnen schoon, opdat het zicht optimaal blijft! We gaan nog een aantal andere za ken belichten die direct met de win ter te maken hebben en die u wel licht kunnen helpen. De accu heeft het moeilijk, want temperaturen rond en onder het vriespunt zijn funest voor accu's die op hun laatste benen lopen. Laat uw accu even testen, want er is niets vervelender dan dat hij u op cruciale momenten in de steek laat. De accupolen schoonmaken en in vetten is simpel en werkt preventief. Hoeveel antivries zit er in het koel systeem? Tot hoeveel graden bene den nul is dat gegarandeerd? Zit er een sticker onder de motorkap ge plakt met een controledatum en het aantal graden? Als u bij een merkendealer in onder houd bent, hoeft u zich niet ongerust te maken, want bij elke beurt wordt dat gecontroleerd. Ook het tankje voor de ruitenwisservloeistof niet vergeten. In de winter moet daar een speciale wintervloeistof in die in de juiste verhouding met water moet worden gemengd, om bevriezing te voorkomen en om uw ruiten helder te houden. U bezuinigt toch niet op ruitenwissers, hoop ik. In deze don kere tijden zijn ruitenwisserbladen die strepen trekken absoluut uit den boze. De airco helpt ook in de winter om de beslagen ruiten te voorkomen, maar dan moet het filter niet ver stopt zitten met pollen en stof. De merkendealer kan dat snel voor u uitzoeken! Die airco heeft ook een vervelende bijwerking: de ruiten a$n de binnen zijde worden veel vlugger vuil dan wanneer er geen airco aanwezig is. Veegt u maar eens met uw vinger langs de binnenkant van de voorruit. Schoonmaken levert zo veel meer zicht op. Goed zicht Zijn uw lichten goed afgesteld? Zijn er geen lampjes kapot? Controleer uw verlichting, want die is van le vensbelang! Heeft u een auto met xenonlicht, worden de koplampen el ke keer wanneer u de ruit schoon spuit ook schoon gespoten. Bij vorst komt het wel eens voor dat die on misbare spuitmondjes op de bumper dichtgevroren zijn. Dus niet alleen de ruit ijsvrij maken, want niet alle au to's hebben verwarmde ruitensproei ers... De portieren niet vergeten! Als de auto buiten slaapt, is het zinnig om de rubbers en de sloten met silico- nenspray, talkpoeder of glycerine te behandelen, om vastvriezen te voor komen. Nog een gewetensvraag: Uw auto staat buiten en het heeft gevroren. Start u de auto eerst en gaat u ver volgens krabben of andersom? Vooral benzinemotoren worden on der die temperaturen stationair maar moeilijk warm en het is ontzettend slecht voor de motor en voor het milieu! Dus eerst krabben en dan met de zij ruit open warm rijden! Op de foto v.i.n.r: de heer Hein Abbing, raad van bestuur AZZ. Ineke Poppe, directie Au to Poppe, Loes van de Velde, secretaresse AZZ, Jan van As, Manager Fleetsales en Ralph Heetesonne, technische specialist Auto Poppe. Tekst en fotobewerking: André van der Velde. De receptie begint volgende week vrijdag om 17.00 uur in de grote showroom van AutoTeam in Klein Frankrijk. Wilt u Adri de hand schudden en te vens herinneringen ophalen, is daar voor ruimschoots de gelegenheid! Adri begon na de Ambachtsschool bij Louisse Goes. In 1978 verhuisde het bedrijf dat inmiddels Auto Hen driks heette, naar Klein Frankrijk en hij viert nu zijn jubileum bij het be drijf, dat weer al jaren onder de naam AutoTeam Opeis, Chevrolets en Cadillacs verkoopt. Op de foto staat Adri bij de Eijsink, de eerste auto die Louisse in 1912 verkocht. Niemand anders dan Adri van Espen kreeg die auto aan de praat... De stichting Agogische Zorgcentra' Zeeland (AZZ) biedt behandeling en begeleiding aan kinderen, jongeren en hun ouders bij opvoedings-, ge- drags- en/of ontwikkelingsproble men. AZZ helpt kinderen bij voor keur thuis in het eigen gezin. Aan- vulend kunnen andere vormen van hulp, zoals dagbehandeling. Crisis hulp, 24 uursbehandeling of bege leid zelfstandig wonen worden gebo den. Wanneer een kind (tijdelijk) niet thuis kan blijven, vangt AZZ een kind bij voorkeur op in een pleeggezin. Voor alle hulp geldt dat die zo snel mogelijk start en niet langer duurt dan noodzakelijk is. AZZ heeft onlangs weer 15 nieuwe VW Transporters geleased bij Auto Poppe ter vervanging van de oude bussen. De meeste bussen worden gebruikt om kinderen en jongeren, die verblijven in een behandelgroep, te vervoeren. AZZ heeft bijna 40 be- handellocaties. In een behandel groep verblijven meestal 6 tot 8 kin deren of jongeren. Voor het vervoer van deze kinderen is het noodzakelijk om veilige en betrouwbare auto's te hebben, waarin voldoende ruimte is voor alle kinderen en hun begelei ders. De Transporters voldoen aan deze criteria. Ook worden ze ingezet door de facilitaire Dienst.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 37