IfÉSTINGL
ff
Met een stralend nieuw familie
gezicht is de tweede generatie
van de Mazda 3 gestart. Uiter
aard maakt de jacht op de elite
in het segment deel uit van het
programma, want de Mazda 3
vecht om een plaats in de Golf-
klasse.
WWW.Z.LLUW5AUIUJUUKN AAL.NL
Woensdag 18 november - Pagina 3
"Sterk nummer
Mazda bevindt zich op de linkerbaan
van de autoweg. In Europa verkocht
men vorig jaar 9,3 procent meer au
to's en in Zwitserland zelfs 29,7 pro
cent meer. Dat die positieve trend
geconsolideerd moet worden, toont
ons de nieuwe Mazda 3.
De 4.49 m 7 cm) lange allroun-
der staat op het zogenaamde C1
platform, dat samen met Ford en
Volvo is ontwikkeld. Hij heeft een
paar maanden geleden zijn voorgan
ger afgelost, die van 2003 tot 2009
in een oplage van ruim twee miljoen
stuks vele klanten heeft blij gemaakt.
Met 1458 kg is hij ondanks zijn toe
genomen buitenmaten toch 15 kg
lichter uitgevallen dan zijn voorgan
ger en dat hebben de Mazdatech-
neuten natuurlijk erg knap gedaan:
het koetswerk werd stijver, maar
dankzij het gebruik van hoogwaardi
ge staalsoorten, werd die reductie
bereikt.
Hetzelfde verhaal heb ik destijds ook
al bij de test van de Mazda 2 geme
moreerd en dan is 15 kg een hele
boel!
Al weer jaren is Autobedrijf Tramper
aan de Pearyweg in Goes een mo
derne en betrouwbare dealer waar
directeur Rinze Back de scepter
zwaait in de showroom en zijn colle
ga directeur Ruud Koole de aftersa-
les voor zijn rekening neemt.
Glimlachen alstublieft..
Dat zeg ik niet voor niets: als je de
Mazda in de ogen kijkt, moet je van
zelf een beetje glimlachen. Hij is ver
re van contactarm, kijkt je vrolijk aan
en lacht gewoon heel vriendelijk te
rug.
De hightech koplampen staan op de
uiterste hoeken van de breed uitge
klopte voorschermen en buigen net
als de achterlichten vér door in de
flanken.
In heel het koetswerk kom ik de
vloeiende beweging tegen die de de
signers Franz von Holzhausen (USA)
en Laurens van de Acker (NL) vorig
jaar met de designstudie op de auto
salon in Genève lieten zien. Die stu
die heette 'Nagare' en dat betekent
in het Japans inderdaad 'vloeiende
beweging'. In ieder geval zie ik zowel
bij de Mazda 2, de 3 en de 6 heel
herkenbare familietrekjes die alle
maal verwijzen naar die studie van
de twee maestro's!
Ook de schuin geplaatste achterlich
ten, met enige fantasie als de vleu
gels van een vlinder getekend, ko
men uit hun koker en vervolmaken
het bijzondere ontwerp.
Aan deze brave Mazda 3 zie je heel
duidelijk dat er ook iets heel snels
van te maken valt en die zag ik dan
ook op de IAA in Frankfurt: de Maz
da 3 MPS die onder zijn gewelfde
motorkap een 260 pk Turbomotor
herbergt en die tot heel grote presta
ties in staat is.
Hoogwaardige cockpit
Instappen betekent dat ik uitzicht
heb op een solide, mooi getekend en
voelig voor krassen en dat is nou
weer een beetje jammer.
Aan alle soorten opbergmogelijkhe-
den is gedacht, zelfs voor grotere
spullen en flessen.
Ruim
De voorzittingen geven voldoende
steun en ik stapte, zelfs na een lan
gere rit, fris en fruitig uit.
Achterin zitten zelfs drie volwasse
nen aangenaam en noch de knieën,
noch de hoofden komen ruimte te
kort. Dat komt zeker op het conto
van de relatief lange wielbasis van
2.64 m en dat is een bijzonder aan
gename toevoeging voor kroostrijke
valt aan de ene kant niet op, omdat
hij zo heerlijk stil en gecultiveerd is,
aan de andere kant door zijn fijne
souplesse. Dat is terug te voeren op
zijn langeslagprincipe en de daarop
afgestemde elektronica. In tegenstel
ling tot zijn sterkere broers, is het
daarom geen stoplichtsprinter en ac
celereert hij weliswaar gelijkmatig,
maar trekt met zijn 12,3 seconden
naar de honderd geen daverend ap
plaus.
Onder de streep zijn die 105 pk en
zijn koppel van 145 Nm weliswaar
voldoende voor het alledaagse ge
bruik, maar op weg naar vakantiebe
stemming via de Autobahnen, wordt
hij om zijn oren gereden.
DOOR ROB STRATING
Zoom-zoom
De wervende term van Mazda werkt
eigenlijk al jaren!
Naast de geteste 1.6 is er de 2.0 liter
die 150 pk bezit. Dan zijn er drie
commonraildiesels in de aanbieding:
de 1.6 CiTD met 109 pk/240 Nm, de
2.2 CiTD met 150 pk/360 Nm en de
van hoogwaardige materialen voor
zien dashboard.
De twee grote, in bekers gevatte
klokken laten zich meer dan uitste
kend aflezen. De bediening van de
klimaatbeheersing en de radio/cd in
stallatie is voorbeeldig functioneel
en laat niets te wensen over.
De zachte materialen en de alumini-
umaccenten wisselen elkaar harmo
nisch af en samen met het van aller
lei functionele knoppen voorziene le
ren stuurwiel ziet het er allemaal
modern en ergonomisch uit.
Bovenop het dashboard is in een
sierlijke 'Schwung' de routeplanner
en het informatiedisplay aange
bracht, een plaats die niet wordt ge
hinderd door eventueel invallende
zonnestralen.
Ondanks het feit dat het schermpje
ver van de chauffeur verwijderd is,
blijft het goed te lezen!
Tijdens het rijden wordt mijn rech
terknie in zijn vrijheid belemmerd
door de brede middenconsole. Het
valt me op dat de kunststoffen die in
de portieren zijn gebruikt lang niet
zo hoogwaardig zijn: ze zijn zelfs ge-
gezinnen. Die zullen ook de 340 liter
grote kofferruimte weten te waarde
ren die eventueel te vergroten is tot
1360 liter.
Om die kofferruimte te beladen moet
je wel over de dikke achterbumper
heen reiken en dat is voor langere
mensen niet altijd even plezierig.
Onderweg
De testauto is voorzien van de basis
benzinemotor, namelijk de 1.6 liter
zestienklepper die 105 pk levert. Hij
Met een gemiddeld testverbruik van
rond de 1 op 16 zullen de meeste
gebruikers tevreden zijn, al snap ik
niet zo goed, waarom er niet stan
daard een zesbak gemonteerd wordt.
Zo'n overdrive helpt in ons land met
al die snelheidsbeperkingen het
brandstofverbruik nog verder naar
beneden te brengen.
Voorzichtig
Hij verrast zijn piloot in vrijwel elke
situatie met een aangenaam wegge
drag, dat vooral bij snel genomen
bochten positief tot uiting komt. Hij
schuift pas heel laat over de voor
wielen weg, wat we in vaktermen
onderstuur noemen.
De meeste chauffeurs zullen dit
nooit ervaren, want de standaard
ESP grijpt allang voorzichtig en na
genoeg onmerkbaar in. In sommige
extreme gevallen als onzorgvuldig
afgewerkte dwarsnaden in het weg
dek, merk ik dat de veer/demperaf
stemming iets nauwkeuriger zou
mogen, want dat soort oneffenheden
worden met een zekere nadruk in
het interieur weergegeven.
laatste, waarmee ik nog even op een
andere locatie heb gestuurd, de 2.2
CiTD die 185 pk heeft met een im
mens koppel van 400 Nm!
De cijfers beloven niet alleen heel
veel, hij maakt het ook waar en heeft
bijvoorbeeld nauwelijks 8 seconden
nodig om aan de honderd te komen.
Vooral zijn tussensprint van 80-120
km/h in 7,7 seconden is indrukwek
kend!
De testauto was uitgevoerd in de zo
genaamde TS+ uitvoering. Dat wil ei
genlijk zeggen dat er bovenop het
uitgebreide standaard - en TSpakket
met allerlei aangename zaken ook
nog verwarmde voorstoelen en een
cruisecontrol is gemonteerd.
De allereerste Mazda3 op de prijslijst
komt op 18.900 euro en de testauto
met al die zaligheden op 22.800 eu
ro.
Simone maakte de foto op de par
keerplaats van Autobedrijf Tramper
op de hoek van de Pearyweg en de
Nansenbaan.