IfÉSTINGL ff Met een stralend nieuw familie gezicht is de tweede generatie van de Mazda 3 gestart. Uiter aard maakt de jacht op de elite in het segment deel uit van het programma, want de Mazda 3 vecht om een plaats in de Golf- klasse. WWW.Z.LLUW5AUIUJUUKN AAL.NL Woensdag 18 november - Pagina 3 "Sterk nummer Mazda bevindt zich op de linkerbaan van de autoweg. In Europa verkocht men vorig jaar 9,3 procent meer au to's en in Zwitserland zelfs 29,7 pro cent meer. Dat die positieve trend geconsolideerd moet worden, toont ons de nieuwe Mazda 3. De 4.49 m 7 cm) lange allroun- der staat op het zogenaamde C1 platform, dat samen met Ford en Volvo is ontwikkeld. Hij heeft een paar maanden geleden zijn voorgan ger afgelost, die van 2003 tot 2009 in een oplage van ruim twee miljoen stuks vele klanten heeft blij gemaakt. Met 1458 kg is hij ondanks zijn toe genomen buitenmaten toch 15 kg lichter uitgevallen dan zijn voorgan ger en dat hebben de Mazdatech- neuten natuurlijk erg knap gedaan: het koetswerk werd stijver, maar dankzij het gebruik van hoogwaardi ge staalsoorten, werd die reductie bereikt. Hetzelfde verhaal heb ik destijds ook al bij de test van de Mazda 2 geme moreerd en dan is 15 kg een hele boel! Al weer jaren is Autobedrijf Tramper aan de Pearyweg in Goes een mo derne en betrouwbare dealer waar directeur Rinze Back de scepter zwaait in de showroom en zijn colle ga directeur Ruud Koole de aftersa- les voor zijn rekening neemt. Glimlachen alstublieft.. Dat zeg ik niet voor niets: als je de Mazda in de ogen kijkt, moet je van zelf een beetje glimlachen. Hij is ver re van contactarm, kijkt je vrolijk aan en lacht gewoon heel vriendelijk te rug. De hightech koplampen staan op de uiterste hoeken van de breed uitge klopte voorschermen en buigen net als de achterlichten vér door in de flanken. In heel het koetswerk kom ik de vloeiende beweging tegen die de de signers Franz von Holzhausen (USA) en Laurens van de Acker (NL) vorig jaar met de designstudie op de auto salon in Genève lieten zien. Die stu die heette 'Nagare' en dat betekent in het Japans inderdaad 'vloeiende beweging'. In ieder geval zie ik zowel bij de Mazda 2, de 3 en de 6 heel herkenbare familietrekjes die alle maal verwijzen naar die studie van de twee maestro's! Ook de schuin geplaatste achterlich ten, met enige fantasie als de vleu gels van een vlinder getekend, ko men uit hun koker en vervolmaken het bijzondere ontwerp. Aan deze brave Mazda 3 zie je heel duidelijk dat er ook iets heel snels van te maken valt en die zag ik dan ook op de IAA in Frankfurt: de Maz da 3 MPS die onder zijn gewelfde motorkap een 260 pk Turbomotor herbergt en die tot heel grote presta ties in staat is. Hoogwaardige cockpit Instappen betekent dat ik uitzicht heb op een solide, mooi getekend en voelig voor krassen en dat is nou weer een beetje jammer. Aan alle soorten opbergmogelijkhe- den is gedacht, zelfs voor grotere spullen en flessen. Ruim De voorzittingen geven voldoende steun en ik stapte, zelfs na een lan gere rit, fris en fruitig uit. Achterin zitten zelfs drie volwasse nen aangenaam en noch de knieën, noch de hoofden komen ruimte te kort. Dat komt zeker op het conto van de relatief lange wielbasis van 2.64 m en dat is een bijzonder aan gename toevoeging voor kroostrijke valt aan de ene kant niet op, omdat hij zo heerlijk stil en gecultiveerd is, aan de andere kant door zijn fijne souplesse. Dat is terug te voeren op zijn langeslagprincipe en de daarop afgestemde elektronica. In tegenstel ling tot zijn sterkere broers, is het daarom geen stoplichtsprinter en ac celereert hij weliswaar gelijkmatig, maar trekt met zijn 12,3 seconden naar de honderd geen daverend ap plaus. Onder de streep zijn die 105 pk en zijn koppel van 145 Nm weliswaar voldoende voor het alledaagse ge bruik, maar op weg naar vakantiebe stemming via de Autobahnen, wordt hij om zijn oren gereden. DOOR ROB STRATING Zoom-zoom De wervende term van Mazda werkt eigenlijk al jaren! Naast de geteste 1.6 is er de 2.0 liter die 150 pk bezit. Dan zijn er drie commonraildiesels in de aanbieding: de 1.6 CiTD met 109 pk/240 Nm, de 2.2 CiTD met 150 pk/360 Nm en de van hoogwaardige materialen voor zien dashboard. De twee grote, in bekers gevatte klokken laten zich meer dan uitste kend aflezen. De bediening van de klimaatbeheersing en de radio/cd in stallatie is voorbeeldig functioneel en laat niets te wensen over. De zachte materialen en de alumini- umaccenten wisselen elkaar harmo nisch af en samen met het van aller lei functionele knoppen voorziene le ren stuurwiel ziet het er allemaal modern en ergonomisch uit. Bovenop het dashboard is in een sierlijke 'Schwung' de routeplanner en het informatiedisplay aange bracht, een plaats die niet wordt ge hinderd door eventueel invallende zonnestralen. Ondanks het feit dat het schermpje ver van de chauffeur verwijderd is, blijft het goed te lezen! Tijdens het rijden wordt mijn rech terknie in zijn vrijheid belemmerd door de brede middenconsole. Het valt me op dat de kunststoffen die in de portieren zijn gebruikt lang niet zo hoogwaardig zijn: ze zijn zelfs ge- gezinnen. Die zullen ook de 340 liter grote kofferruimte weten te waarde ren die eventueel te vergroten is tot 1360 liter. Om die kofferruimte te beladen moet je wel over de dikke achterbumper heen reiken en dat is voor langere mensen niet altijd even plezierig. Onderweg De testauto is voorzien van de basis benzinemotor, namelijk de 1.6 liter zestienklepper die 105 pk levert. Hij Met een gemiddeld testverbruik van rond de 1 op 16 zullen de meeste gebruikers tevreden zijn, al snap ik niet zo goed, waarom er niet stan daard een zesbak gemonteerd wordt. Zo'n overdrive helpt in ons land met al die snelheidsbeperkingen het brandstofverbruik nog verder naar beneden te brengen. Voorzichtig Hij verrast zijn piloot in vrijwel elke situatie met een aangenaam wegge drag, dat vooral bij snel genomen bochten positief tot uiting komt. Hij schuift pas heel laat over de voor wielen weg, wat we in vaktermen onderstuur noemen. De meeste chauffeurs zullen dit nooit ervaren, want de standaard ESP grijpt allang voorzichtig en na genoeg onmerkbaar in. In sommige extreme gevallen als onzorgvuldig afgewerkte dwarsnaden in het weg dek, merk ik dat de veer/demperaf stemming iets nauwkeuriger zou mogen, want dat soort oneffenheden worden met een zekere nadruk in het interieur weergegeven. laatste, waarmee ik nog even op een andere locatie heb gestuurd, de 2.2 CiTD die 185 pk heeft met een im mens koppel van 400 Nm! De cijfers beloven niet alleen heel veel, hij maakt het ook waar en heeft bijvoorbeeld nauwelijks 8 seconden nodig om aan de honderd te komen. Vooral zijn tussensprint van 80-120 km/h in 7,7 seconden is indrukwek kend! De testauto was uitgevoerd in de zo genaamde TS+ uitvoering. Dat wil ei genlijk zeggen dat er bovenop het uitgebreide standaard - en TSpakket met allerlei aangename zaken ook nog verwarmde voorstoelen en een cruisecontrol is gemonteerd. De allereerste Mazda3 op de prijslijst komt op 18.900 euro en de testauto met al die zaligheden op 22.800 eu ro. Simone maakte de foto op de par keerplaats van Autobedrijf Tramper op de hoek van de Pearyweg en de Nansenbaan.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 27