SEAT Ibiza-reeks uitgebreid Smalle Nissan LandGlider Eind van het jaap: wintepcontpoles! www.zeeuwsautojournaal.nl Zowel de SEAT Ibiza 5- deurs als de 3-deurs SC wordt binnenkort lever baar met de moderne 105 pk sterke versie van de 1.6 TDI CR krachtbron. De herfst is ingetreden en dat betekent hoog tijd om de auto winterklaar te maken. Dat hoeven we als automobilisten gelukkig niet alleen te doen. Veel merken hebben een speciale wintercontrole. C 200 {Compressor Avantgarde Woensdag 4 november 2009 - Pagina 16 Rjj-impressie... Mercedes E Estate Deze uitbreiding van het moto renpallet vormt onderdeel van het streven van de onderne ming om in de Ibizareeks in toenemende mate gebruik te maken van common-railtech- nologie voor nog betere mo torprestaties, aanzienlijk lagere geluidsniveaus, een lager brandstofverbruik en een lage re C02-uitstoot. De 105 pk 1.6 TDI CR motor vervangt de 105 pk 1.9 TDI pompverstuivervariant. De nieuwe motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijf versnellingsbak en is uitgerust met een DPF partikelfilter, waardoor volledig wordt vol daan aan de EU5 emissieregel geving. Het koppel bedraagt 250 Nm tussen 1.500 en 2.500 tpm en het brandstof verbruik is slechts 4,2 1/100 km. Ecologiscli model De C02-uitstoot van de 105 pk sterke Ibiza 1.6 TDI CR is 109 g/km. Hiermee is de Ibiza één van de meest ecologische mo dellen in zijn martksegment. De modellen die zijn uitgerust met deze nieuwe krachtbron zijn leverbaar met dezelfde uit rusting- en optiemogelijkhe den als de rest van de model reeks. Nissan heeft in Tokyo op de Motor Show de LandGlider gepresenteerd. Of Nissan/Re- nault-topman Carlos Ghosn al in de tweezitter heeft gereden, werd tijdens de presentatie niet helemaal duidelijk. Dat hij in het compacte concept past, weten we zeker. De vierwielige LandGlider is een alternatief voor de motorfiets en de 'Car- ver-techniek' maakt meehan- gen in de bochten mogelijk. Twee elektromotoren zorgen voor de aandrijving. De veilig heid van de inzittenden wordt gewaarborgd door allerlei elektronische systemen. Van de Mercedes E-klasse zijn we gewend dat we te ma ken krijgen met een complete familie en die is deze keer groter dan voorheen. Na de sedan en coupé maakt nu de Estate z'n opwachting. Een model dat keurig de lijnen van deze generatie volgt en tege lijk zo'n enorm interieurvolu me heeft dat vrijwel alle con currenten op achterstand worden gezet. De Estate is 4,92 meter lang maar toont niet overdreven groot, gelukkig! Het front is uiteraard volledig gelijk aan de sedan met zijn hoekige koplampen en dagrijverlich- ting onderin de voorbumper. Het typische knikje ter hoogte van de achterportieren die de ontwerpers uit de jaren vijftig hebben geleend, is ook hier present, maar is beslist min der dominerend. De grote achterlichten zijn deels op de klep aangebracht. Functionali teit ten top bij de E Estate door bijvoorbeeld de elektri sche achterklep en de een voud waarmee de achterbank kan worden neergeklapt. De optionele derde'zitrij met ruimte voor twee kinderen die tegen de rijrichting in plaats nemen, kan ook heel eenvou dig in de vloer worden weg geklapt. Het bagagevolume is gigantisch met al 675 liter on der de rolhoes en maximaal 1.950 liter als de bank is neergeklapt en tot het dak wordt gestapeld. Qua motoren en uitrustings varianten loopt de Estate in de pas met de sedan. We re den de direct ingespoten zes cilinder benzine met 7G-Tro- nic automaat. Een ronduit vorstelijke combinatie met zeer vlotte prestaties (0-100 in 7 sec.) en een prettig laag geluidsniveau. Ook het brand stofverbruik wordt behoorlijk binnen de perken gehouden zodat deze E 350 CGI zelfs het BlueEfficiency label draagt. De tweede kennisma king met de E Estate betreft de volstrekt overbodige, maar o zo leuke E 63 AMG. Met zijn 525 pk en 630 Nm leverende V8 biturbo motor zijn presta ties neer te zetten die bijna niet meer van deze tijd zijn. Bulderend vliegt de auto in 4,6 seconden naar de 100 km/u, klinkt vooral in de Sport+ stand uitermate rauw en doet bij tussengas alleen al door het geluid vermoeden dat er vlammen uit de uitlaat komen. Wat 'n sensatie! Maar wat wil je voor een auto die op 145.901 euro uitkomt. De 'gewone' E Estate start bij 49.900 euro voor de E200 CGI. Tegen een bescheiden vergoe ding worden alle wintergevoe- lige onderdelen van de auto gecontroleerd en als deze goed zijn bevonden, wordt in veel gevallen gedurende de wintermaanden een gratis pechservice geboden. Ga naar de verschillende merkensites of vraag uw eigen dealer naar de actievoorwaarden. Opel bijt bijna traditioneel het spits af met de Nationale Opel Testdag, die deze keer op vrij dag 6 en zaterdag 7 november wordt gehouden. Opel-rijders kunnen hun auto gratis laten testen. En voor 15 euro reikt de dealer het Opel Winterplan certificaat uit. Van dit bedrag schenkt Opel 2 euro aan het project 'Op voeten en fietsen naar school' van Veilig Verkeer Nederland. Een afspraak ma ken is niet noodzakelijk, maar kan wel via Opel Direct (0800- 1410) of rechtstreeks bij de dealer. Geniet van deze Mercedes-Benz, nu met gratis afleverkosten incl. 2 jaar garantie t.w.v. 895, 2 maanden garantie 24-iiurs mobiliteitsgarantie Gegarandeerde kilometerstand Bekende onderhoudshistorie Gegarandeerde kwaliteit Proefritklaar Gebruik van originele onderdelen 14 dagen of 2.000 km omruilgarantie Landelijk servicenetwerk Kijk voor het complete aanbod op onze website www.VanOeveren-Vervaetni Palladiumzilver metallic, 51-600 km, Lederlook Radio/CD Navigatie, Teiefoonvoorbereiding, Tempomaat, Park Tronic System, 17" Licht metalen velgen. Oktober 2007 32-90

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 38