SEAT Ibiza-reeks uitgebreid
Smalle
Nissan
LandGlider
Eind van het jaap: wintepcontpoles!
www.zeeuwsautojournaal.nl
Zowel de SEAT Ibiza 5-
deurs als de 3-deurs SC
wordt binnenkort lever
baar met de moderne 105
pk sterke versie van de
1.6 TDI CR krachtbron.
De herfst is ingetreden en
dat betekent hoog tijd om
de auto winterklaar te
maken. Dat hoeven we als
automobilisten gelukkig
niet alleen te doen.
Veel merken hebben een
speciale wintercontrole.
C 200 {Compressor Avantgarde
Woensdag 4 november 2009 - Pagina 16
Rjj-impressie... Mercedes E Estate
Deze uitbreiding van het moto
renpallet vormt onderdeel van
het streven van de onderne
ming om in de Ibizareeks in
toenemende mate gebruik te
maken van common-railtech-
nologie voor nog betere mo
torprestaties, aanzienlijk lagere
geluidsniveaus, een lager
brandstofverbruik en een lage
re C02-uitstoot.
De 105 pk 1.6 TDI CR motor
vervangt de 105 pk 1.9 TDI
pompverstuivervariant. De
nieuwe motor is gekoppeld
aan een handgeschakelde vijf
versnellingsbak en is uitgerust
met een DPF partikelfilter,
waardoor volledig wordt vol
daan aan de EU5 emissieregel
geving. Het koppel bedraagt
250 Nm tussen 1.500 en
2.500 tpm en het brandstof
verbruik is slechts 4,2 1/100
km.
Ecologiscli model
De C02-uitstoot van de 105 pk
sterke Ibiza 1.6 TDI CR is 109
g/km. Hiermee is de Ibiza één
van de meest ecologische mo
dellen in zijn martksegment.
De modellen die zijn uitgerust
met deze nieuwe krachtbron
zijn leverbaar met dezelfde uit
rusting- en optiemogelijkhe
den als de rest van de model
reeks.
Nissan heeft in Tokyo op de
Motor Show de LandGlider
gepresenteerd. Of Nissan/Re-
nault-topman Carlos Ghosn al
in de tweezitter heeft gereden,
werd tijdens de presentatie
niet helemaal duidelijk. Dat hij
in het compacte concept past,
weten we zeker. De vierwielige
LandGlider is een alternatief
voor de motorfiets en de 'Car-
ver-techniek' maakt meehan-
gen in de bochten mogelijk.
Twee elektromotoren zorgen
voor de aandrijving. De veilig
heid van de inzittenden wordt
gewaarborgd door allerlei
elektronische systemen.
Van de Mercedes E-klasse
zijn we gewend dat we te ma
ken krijgen met een complete
familie en die is deze keer
groter dan voorheen. Na de
sedan en coupé maakt nu de
Estate z'n opwachting. Een
model dat keurig de lijnen van
deze generatie volgt en tege
lijk zo'n enorm interieurvolu
me heeft dat vrijwel alle con
currenten op achterstand
worden gezet.
De Estate is 4,92 meter lang
maar toont niet overdreven
groot, gelukkig! Het front is
uiteraard volledig gelijk aan
de sedan met zijn hoekige
koplampen en dagrijverlich-
ting onderin de voorbumper.
Het typische knikje ter hoogte
van de achterportieren die de
ontwerpers uit de jaren vijftig
hebben geleend, is ook hier
present, maar is beslist min
der dominerend. De grote
achterlichten zijn deels op de
klep aangebracht. Functionali
teit ten top bij de E Estate
door bijvoorbeeld de elektri
sche achterklep en de een
voud waarmee de achterbank
kan worden neergeklapt.
De optionele derde'zitrij met
ruimte voor twee kinderen die
tegen de rijrichting in plaats
nemen, kan ook heel eenvou
dig in de vloer worden weg
geklapt. Het bagagevolume is
gigantisch met al 675 liter on
der de rolhoes en maximaal
1.950 liter als de bank is
neergeklapt en tot het dak
wordt gestapeld.
Qua motoren en uitrustings
varianten loopt de Estate in
de pas met de sedan. We re
den de direct ingespoten zes
cilinder benzine met 7G-Tro-
nic automaat. Een ronduit
vorstelijke combinatie met
zeer vlotte prestaties (0-100
in 7 sec.) en een prettig laag
geluidsniveau. Ook het brand
stofverbruik wordt behoorlijk
binnen de perken gehouden
zodat deze E 350 CGI zelfs
het BlueEfficiency label
draagt. De tweede kennisma
king met de E Estate betreft
de volstrekt overbodige, maar
o zo leuke E 63 AMG. Met zijn
525 pk en 630 Nm leverende
V8 biturbo motor zijn presta
ties neer te zetten die bijna
niet meer van deze tijd zijn.
Bulderend vliegt de auto in
4,6 seconden naar de 100
km/u, klinkt vooral in de
Sport+ stand uitermate rauw
en doet bij tussengas alleen al
door het geluid vermoeden
dat er vlammen uit de uitlaat
komen. Wat 'n sensatie! Maar
wat wil je voor een auto die
op 145.901 euro uitkomt.
De 'gewone' E Estate start bij
49.900 euro voor de E200
CGI.
Tegen een bescheiden vergoe
ding worden alle wintergevoe-
lige onderdelen van de auto
gecontroleerd en als deze
goed zijn bevonden, wordt in
veel gevallen gedurende de
wintermaanden een gratis
pechservice geboden. Ga naar
de verschillende merkensites
of vraag uw eigen dealer naar
de actievoorwaarden.
Opel bijt bijna traditioneel het
spits af met de Nationale Opel
Testdag, die deze keer op vrij
dag 6 en zaterdag 7 november
wordt gehouden. Opel-rijders
kunnen hun auto gratis laten
testen. En voor 15 euro reikt
de dealer het Opel Winterplan
certificaat uit. Van dit bedrag
schenkt Opel 2 euro aan het
project 'Op voeten en fietsen
naar school' van Veilig Verkeer
Nederland. Een afspraak ma
ken is niet noodzakelijk, maar
kan wel via Opel Direct (0800-
1410) of rechtstreeks bij de
dealer.
Geniet van deze Mercedes-Benz, nu met gratis
afleverkosten incl. 2 jaar garantie t.w.v. 895,
2 maanden garantie
24-iiurs mobiliteitsgarantie
Gegarandeerde kilometerstand
Bekende onderhoudshistorie
Gegarandeerde kwaliteit
Proefritklaar
Gebruik van originele onderdelen
14 dagen of 2.000 km omruilgarantie
Landelijk servicenetwerk
Kijk voor het complete aanbod op onze
website www.VanOeveren-Vervaetni
Palladiumzilver metallic, 51-600 km, Lederlook
Radio/CD Navigatie, Teiefoonvoorbereiding,
Tempomaat, Park Tronic System, 17" Licht
metalen velgen.
Oktober 2007 32-90