Peugeot 5008 is toch anders! Missie van Nissan: 'Zero Emission' Daihatsu: mooi compact Honda toont CR-Z Concept Seat game is vernieuwd www.zeeuwsautojournaal.nl Ruimtewagens zijn niet meer weg te denken uit ons huidige straatbeeld. Peugeot daarente gen heeft zich jarenlang afzijdig gehouden. De grote 807 even buiten beschouwing gelaten. Nu komen ze na ruim 10 jaar dan eindelijk met een compacte MPV op de markt: de 5008. Op slinkse wijze heeft Peugeot er een bijzonder model van ge maakt. De nieuwste missie van Nissan heet Zero Emission: Nissan gaat de C02-uitstoot te lijf met elek trische auto's. Met de nieuwe Leaf wordt de eerste stap ge zet. Die auto komt volgend jaar naar Europa en is in 2012 voor het grote publiek beschikbaar. Daihatsu staat bekend om zijn compacte auto's. Als we de stand op de Tokyo Motor Show als leidraad nemen, komt daarin de komende jaren weinig veran dering. Het merk liet op de show een aantal studies zien, die ons inziens productierijp zijn. In de nieuwe versie van de 'Se at Cupra Race' game voor de iPhone/iPod, die Seat eerder dit jaar heeft uitgebracht, zijn nu ook de Leon Qupra en een nieuw stratencircuit opgeno men. Honda pakte op de Tokyo Motor Show uit met enkele sportieve modellen en met vormen van praktisch vervoer. De sportivi teit gaat onmiskenbaar schuil in de CR-Z Concept 2009. Woensdag 4 november 2009 - Pagina 5 Nee, qua uiterlijk is de 5008 gewoon een flinke wagen. Daarover is ieder een het eens. Wie een beetje op de hoogte is van de modellen in auto- land, merkt terecht op dat deze volu mineuze leeuw wel erg veel gelijke nis vertoont met de Citroen C4 Grand Picasso. Citroen behoort tot hetzelfde concern, dus dat is niet vreemd. Open je vervolgens het portier, dan stap je toch echt in een andere we reld. Peugeot heeft het dashboard- ontwerp van de 3008 geleend, inclu sief hoge middentunnel. Aardig om te zien en bovendien lekker prak tisch, de bedieningselementen zitten keurig onder handbereik. Ook het optionele head-up display kennen we reeds van de 3008. Bovenop het dashboard klapt een schermpje om hoog waarop je de snelheid digitaal kunt aflezen. Zo kan de bestuurder zich optimaal concentreren op de in gezette koers. Distance Alert, een passief systeem dat waarschuwt wanneer je te dicht je voorganger nadert, is dus feitelijk overbodig. In de 5008 kun je met maximaal ze ven personen op stap. De achterste twee stoelen zijn louter geschikt voor kinderen. Gebruik je ze niet, dan kun je ze mooi voorover klap pen, waarna een vlakke laadvloer ontstaat. Dat geldt min of meer ook na het wegklappen van het meubilair op de tweede zitrij. De 5008 zet dan met een bagagevolume van maxi maal 2.506 liter een verhuiswagen in de schaduw. Peugeot reserveert twee diesels en twee benzinemoto ren voor de 5008. De 1.6 THP benzi nekrachtbron levert 156 pk en komt vlot voor de dag: 0-100 km/u in 10,5 tel en een top van 195 km/u. Ook de stille 2.0 liter HDiF met 150 pk en 340 Nm aan koppel weet wel raad met de 5008. Opvallend is de enigs zins stugge afstemming. Vooral de ophanging achter is stevig gedempt. De 5008 moet minimaal 24.550 euro opbrengen in combinatie met de 120 pk sterke 1.6 VTi. Dieselen kan vanaf 28.450 euro in de 1.6 HDiF. Een joint venture met NEC moet lei den naar een accustrategie waarin hergebruik, herverkoop en recycling schuil gaan. Nissan liet dit weten op de Tokyo Motor Show. Daar werd ook de Qazana voorge steld. In maart staat de productversie van dat model op de autoshow in Genève. In januari ziet op deze Zwitserse au toshow de 370Z Roadster het levens licht. Genoeg om naar uit te kijken dus voor de Nissanliefhebber. En na tuurlijk voor de natuurliefhebber. Zie de Basket, een vierwielaangedre- ven pick-up. Vierpersoons en flexibel in gebruik. Opmerkelijk was de can vas bekleding van het meubilair. We moesten onmiddellijk denken aan de stoelen van de Panda's van het eer ste uur. Klein en zuinig Daihatsu heeft nog meer moois ge bouwd op het platform waarop de Basket staat. Wat te denken van de compacte DecaDeca (een rechthoeki ge vierzitter) en de e:S. Dat is haast een mini-achtig autootje met ronde vormen. Dit hippe autootje weegt ongeveer 700 kilo en is volgens het merk in staat een verbruik van 1 op 30 waar te maken. Daar kun je nog eens leuk mee thuiskomen! Bovendien biedt deze versie meer functies zoals een nitromodus. De eerste versie van Seat's racega- me, waarin een hoofdrol was wegge legd voor de Ibiza Cupra, is met 400.000 downloads uitgegroeid tot één van de populairste games op dit gebied. De game is gratis beschik baar op de Apple iTunes App Stores. De hybride is wellicht de opvolger van de CRX. De lijnen van de con cept zijn strak en best agressief. De sportcoupé is voorzien van een 1.5 liter motor, een elektromotor en een zesbak. Een andere primeur op de Honda- stand op de Tokyo Motor Show was de Skydeck, een zespersoons MPV. Ruimte en comfort komen er in sa men. Honda stelde ook de HELLO- lijn (Honda Electric Mobility Loop) voor. Een stadsauto, een motorfiets, een scootmobiel en een eenwieler beho ren tot die lijn. Met de drie eerstge noemde elektrische voertuigen kun nen we zonder oefenen uit de voe ten. De eenwieler vraagt nogal wat be heersing van het lichaam. Bij het zien van het front van de stadsauto moesten we meteen denken aan de DAF 33 van weleer. P3 liwtfiö

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 27