Peugeot 5008 is toch anders!
Missie van Nissan:
'Zero Emission'
Daihatsu: mooi compact
Honda toont CR-Z Concept
Seat game is vernieuwd
www.zeeuwsautojournaal.nl
Ruimtewagens zijn niet meer
weg te denken uit ons huidige
straatbeeld. Peugeot daarente
gen heeft zich jarenlang afzijdig
gehouden. De grote 807 even
buiten beschouwing gelaten. Nu
komen ze na ruim 10 jaar dan
eindelijk met een compacte
MPV op de markt: de 5008. Op
slinkse wijze heeft Peugeot er
een bijzonder model van ge
maakt.
De nieuwste missie van Nissan
heet Zero Emission: Nissan gaat
de C02-uitstoot te lijf met elek
trische auto's. Met de nieuwe
Leaf wordt de eerste stap ge
zet. Die auto komt volgend jaar
naar Europa en is in 2012 voor
het grote publiek beschikbaar.
Daihatsu staat bekend om zijn
compacte auto's. Als we de
stand op de Tokyo Motor Show
als leidraad nemen, komt daarin
de komende jaren weinig veran
dering. Het merk liet op de
show een aantal studies zien,
die ons inziens productierijp
zijn.
In de nieuwe versie van de 'Se
at Cupra Race' game voor de
iPhone/iPod, die Seat eerder dit
jaar heeft uitgebracht, zijn nu
ook de Leon Qupra en een
nieuw stratencircuit opgeno
men.
Honda pakte op de Tokyo Motor
Show uit met enkele sportieve
modellen en met vormen van
praktisch vervoer. De sportivi
teit gaat onmiskenbaar schuil
in de CR-Z Concept 2009.
Woensdag 4 november 2009 - Pagina 5
Nee, qua uiterlijk is de 5008 gewoon
een flinke wagen. Daarover is ieder
een het eens. Wie een beetje op de
hoogte is van de modellen in auto-
land, merkt terecht op dat deze volu
mineuze leeuw wel erg veel gelijke
nis vertoont met de Citroen C4
Grand Picasso. Citroen behoort tot
hetzelfde concern, dus dat is niet
vreemd.
Open je vervolgens het portier, dan
stap je toch echt in een andere we
reld. Peugeot heeft het dashboard-
ontwerp van de 3008 geleend, inclu
sief hoge middentunnel. Aardig om
te zien en bovendien lekker prak
tisch, de bedieningselementen zitten
keurig onder handbereik. Ook het
optionele head-up display kennen we
reeds van de 3008. Bovenop het
dashboard klapt een schermpje om
hoog waarop je de snelheid digitaal
kunt aflezen. Zo kan de bestuurder
zich optimaal concentreren op de in
gezette koers. Distance Alert, een
passief systeem dat waarschuwt
wanneer je te dicht je voorganger
nadert, is dus feitelijk overbodig.
In de 5008 kun je met maximaal ze
ven personen op stap. De achterste
twee stoelen zijn louter geschikt
voor kinderen. Gebruik je ze niet,
dan kun je ze mooi voorover klap
pen, waarna een vlakke laadvloer
ontstaat. Dat geldt min of meer ook
na het wegklappen van het meubilair
op de tweede zitrij. De 5008 zet dan
met een bagagevolume van maxi
maal 2.506 liter een verhuiswagen in
de schaduw. Peugeot reserveert
twee diesels en twee benzinemoto
ren voor de 5008. De 1.6 THP benzi
nekrachtbron levert 156 pk en komt
vlot voor de dag: 0-100 km/u in 10,5
tel en een top van 195 km/u. Ook de
stille 2.0 liter HDiF met 150 pk en
340 Nm aan koppel weet wel raad
met de 5008. Opvallend is de enigs
zins stugge afstemming. Vooral de
ophanging achter is stevig gedempt.
De 5008 moet minimaal 24.550 euro
opbrengen in combinatie met de 120
pk sterke 1.6 VTi. Dieselen kan vanaf
28.450 euro in de 1.6 HDiF.
Een joint venture met NEC moet lei
den naar een accustrategie waarin
hergebruik, herverkoop en recycling
schuil gaan. Nissan liet dit weten op
de Tokyo Motor Show.
Daar werd ook de Qazana voorge
steld. In maart staat de productversie
van dat model op de autoshow in
Genève.
In januari ziet op deze Zwitserse au
toshow de 370Z Roadster het levens
licht. Genoeg om naar uit te kijken
dus voor de Nissanliefhebber. En na
tuurlijk voor de natuurliefhebber.
Zie de Basket, een vierwielaangedre-
ven pick-up. Vierpersoons en flexibel
in gebruik. Opmerkelijk was de can
vas bekleding van het meubilair. We
moesten onmiddellijk denken aan de
stoelen van de Panda's van het eer
ste uur.
Klein en zuinig
Daihatsu heeft nog meer moois ge
bouwd op het platform waarop de
Basket staat. Wat te denken van de
compacte DecaDeca (een rechthoeki
ge vierzitter) en de e:S. Dat is haast
een mini-achtig autootje met ronde
vormen.
Dit hippe autootje weegt ongeveer
700 kilo en is volgens het merk in
staat een verbruik van 1 op 30 waar
te maken. Daar kun je nog eens leuk
mee thuiskomen!
Bovendien biedt deze versie meer
functies zoals een nitromodus.
De eerste versie van Seat's racega-
me, waarin een hoofdrol was wegge
legd voor de Ibiza Cupra, is met
400.000 downloads uitgegroeid tot
één van de populairste games op dit
gebied. De game is gratis beschik
baar op de Apple iTunes App Stores.
De hybride is wellicht de opvolger
van de CRX. De lijnen van de con
cept zijn strak en best agressief. De
sportcoupé is voorzien van een 1.5
liter motor, een elektromotor en een
zesbak.
Een andere primeur op de Honda-
stand op de Tokyo Motor Show was
de Skydeck, een zespersoons MPV.
Ruimte en comfort komen er in sa
men. Honda stelde ook de HELLO-
lijn (Honda Electric Mobility Loop)
voor.
Een stadsauto, een motorfiets, een
scootmobiel en een eenwieler beho
ren tot die lijn. Met de drie eerstge
noemde elektrische voertuigen kun
nen we zonder oefenen uit de voe
ten.
De eenwieler vraagt nogal wat be
heersing van het lichaam. Bij het
zien van het front van de stadsauto
moesten we meteen denken aan de
DAF 33 van weleer.
P3 liwtfiö