ttSTINGl
www.zeeuwsautojournaal.nl
De gevestigde sportwagenorde
van Porsche Co heeft er een
geduchte concurrent bij gekre
gen die niet onderdoet voor de
prestaties en lang niet zo duur
is! De compleet vernieuwde ge
neratie Z-cars is gearriveerd
bij Auto Sturm... Ter gelegen
heid van de 40e verjaardag van
de Z-serie heeft Nissan de 370
Z voor ons gemaakt. Farewell
350Z, high five to the 370Z!
Woensdag 4 november 2009 - Pagina 3
W «mm* 3102
"Sportwagen op Eurokoers"
Al in 1969 bracht Datsun (Nissan)
zijn 240Z uit, een bloedmooie coupé,
door Albrecht Graf Goertz ontwor
pen. Hij werd meteen de best ver
kochte sportwagen ter wereld en
daarmee het icoon van de jaren ze
ventig! Vorig week reed er nog één
mee met de Classic Dutch Car Rally
hier in Zeeland...
Die Z stamt trouwens af van het Ja
panse zinnebeeld Zanshin. Het is
symbolisch voor de geestelijke
waakzaamheid ten opzichte van te
genstanders in gevechtssituaties.
Die door de Nissan-ingenieurs weer
opgewekte geest heeft sinds de To
kyo Motor Show van 2001waar de
350Z het levenslicht aanschouwde,
geleid tot een serieus te nemen con
current van vele sportwagenmerken.
Auto Sturm is inmiddels een begrip
in Zeeland wat betreft het mooie
merk Nissan met vestigingen in Mid
delburg en Goes. In het Zeeuws Au
tojournaal hebben al heel wat Nis-
santests de autorubriek gesierd.
(245/40 R19 voor en 275/35 R19
achter) naadloos draaien en wat
denkt u van de heuppartij waar Mari
lyn Monroe jaloers op zou zijn ge
weest. Tot slot zijn prachtig gevorm
de en gespierde achterste dat gelij
kenissen vertoont met dat van Carl
Lewis
Hij is bovendien naar de sportschool
geweest en is 47 kilo afgevallen, me
de dankzij het gebruik van alumini
um bij de motorkap, de portieren en
de achterklep. Ook de wielophanging
is van hetzelfde lichtmetaal gemaakt.
Het koetswerk werd nog stijver, ter
wijl ik daar bij de 350Z ook al geen
klagen over had. Dwarsbalken achter
de stoelen en boven de motor roe
ter, een in dit monster onmisbaar in
strument. Het stuur is met het ins
trumentenpaneel jammer genoeg
slechts in de hoogte verstelbaar. De
stoelen zitten uitstekend en geven
voldoende steun, zelfs bij de heftig
ste oefeningen.
Je ziel in lijdzaamheid bezitten...
Het nummer geeft al aan dat de ci
linderinhoud groeide naar 3700 cc.
De V6 is bij de testauto gekoppeld
aan een 7-traps automaat die ook
sequentieel geschakeld kan worden
middels peddels aan het stuur.
Druk op de startknop en het concert
van de zes cilinders begint met een
olietemperatuur. De meter van het
smeermiddel blijft vooralsnog stoï
cijns in zijn ruststand. Pas na 10 ki
lometer geeft hij 90 graden aan! Tot
die tijd heb ik het gaspedaal bij wijze
van spreken met een spons erop ge
hanteerd en de motor toont akoesti
sche overeenkomsten met een
bluesnummer in een rokerige zaal.
De automaat schakelt bij lage snel
heden slechts hoorbaar en een ver
gelijking met het geluid van een in-
tercitytrein die optrekt is hier op zijn
plaats.
Whoaaoooo!
Deze kreet is van Michel Vaillant,
kent u hem nog? Hoe moet ik an-
DOOR ROB STRATING
Hij geeft geen krimp in welke bocht
dan ook, hij doet precies wat ik zeg
en ik vergelijk zijn wegligging met
een onverwoestbare Zeeuwse zee
dijk, weliswaar geholpen door een
leger elektronische kabouters die bij
voorbeeld op een circuit ook uitge
schakeld kan worden...
U weet vast wel dat ik iets met Zwit
serland heb en zeker met die mooie
Agressief
De extra's die chefdesigner Shiro
Nakamura zijn 370Z heeft meegege
ven kun je het best weergeven als
het aanscherpen van de oorlogsbijl.
Scherpe kantjes en bevallige rondin
gen wisselen elkaar harmonisch af
en herinneren aan de samurai.
Hij werd 7 centimeter korter, 30 mil
limeter breder en zijn wielbasis le
verde 10 centimeter in op zijn voor
ganger, maar veel belangrijker vind
ik dat hij optisch trouw bleef aan
het geslaagde concept. Veel Japanse
auto's krijgen met een nieuw model
een compleet andere uitstraling,
maar Nakamura en zijn equipe heb
ben die verleiding weerstaan en hem
dezelfde lijn gegeven als de succes
volle 350Z. Hij lijkt op geen enkele
andere sportwagen, zó exotisch ge
stileerd is hij. Je ziet, zeker bij deze
witte uitvoering, al van verre dat hij
hard kan gaan.
Hij heeft wat mij betreft het gezicht
van een Romeinse gladiator met
ogen die zó van een valk afkomstig
zouden kunnen zijn. De vormgeving
van de voor -en achterlichten roepen
associaties op met een boemerang.
Kijk eens naar de machtig uitge
bouwde wielkasten waarin de enor
me 19 inch lichtmetalen wielen
Cockpit
Ik kan haast niet wachten om te
gaan rijden, maar daarvoor nestel ik
me achter het mooie lederen volant.
Mijn benen belanden ergens diep in
het vooronder en zo hoort het ook.
Ik word overmand door een nostal
gisch weemoedig gevoel dat me her
innert aan lang vervlogen tijden: een
twoseater met voor mij een eindelo
ze motorkap met daaronder een dik
ke motor en natuurlijk de aandrijving
op de achterwielen...
Ten opzichte van zijn voorganger is
het interieur duidelijk opgewaar
deerd. Bijna alle hardplasticsoorten
zijn gelukkig verdwenen op de mid
denconsole na. Het instrumentenpa
neel ziet er niet meer zo goedkoop
uit en de toerenteller zit gewoon
recht voor mijn snufferd. Daar hoort
het belangrijkste instrument ook te
zitten. Bovenop het dashboard be
vinden zich drie klokken die keurig
naar de piloot zijn gegroepeerd. Eén
daarvan is een olietemperatuurme
spannende ouverture. Meteen al bij
het wegrijden ervaart de coureur dat
de Z hem alles probeert te vertellen
over wat er onder de dikke banden
doorrolt. Verschillende soorten as
falt, straatstenen, witte strepen en
oneffenheden worden luid en duide
lijk doorgegeven. Begrijp me goed,
ik vind dat het bij zo'n soort auto
haast noodzakelijk is: het contact
met de weg moet voelbaar zijn. Het
koelwater is al aan het eind van de
straat op temperatuur. Dit ervaar ik
via een digitaal metertje links op het
dash. Van mij had dat net zo'n mooi
metertje mogen zijn als die van de
De zinnelijkheid van de Japanse
sportwagenfascinatie pur sang! Op
momenten als deze kan ik het Bose
Audiosysteem met de 6 speakers,2
subwoofers en de 6 cd-wisselaar, de
bluetooth en de audiobediening op
het stuur missen als kiespijn. Ik ge
niet met volle teugen en laat al het
geluid langs mijn smaakpapillen
gaan: de brullende motor, de rate
lende banden en het fluiten van de
wind.
Niet alleen qua uitstraling en presta
ties wordt de concurrentie bleek om
de neus, wat dacht u van zijn prijs?
Vanaf 59.400 euro staat hij in de
boeken!
U heeft vast al opgemerkt dat we
een nieuwe fotograaf hebben voor
de test in het Zeeuws Autojournaal..:
mag ik u even voorstellen aan Simo-
ne Posthumus. Ze studeert fotogra
fie en gaat hierbij graag even voor u
op de foto met de flitsende Nissan!
pen associaties op met een kooicon
structie die we bij toerwagens aan
treffen...
ders op papier weergeven wat voor
geluid er bij de acceleratie van 0-
100 km/h in 5,6 seconden hoort? Ik
controleer alle meters voordat ik de
331 paardenkrachten middels het
koppel van 366 Nm op het asfalt ga
loslaten...Het zescilinder orkest lijkt
op de Kaisermarsch van Richard
Wagner: alle registers open. Als een
getergd dier brult de Nissan het uit,
alle zeven trappen loopt hij brachiaal
door, pas schakelend bij 7500 toe
ren. Snerpend, brullend en happend
naar adem volgt hij de druk van mijn
rechtervoet:120 km/h in 7,4 secon
den, voor de 160 km/h heeft hij
maar 12.6 seconden nodig en de
200 km grens bereikt hij in nog geen
20 seconden!
passen. Wat zou ik de Z graag mee
nemen en met hem de Klausenpas
in Zwitserland rijden, net als de gro
te coureurs van weleer. Sequentieel
schakelen met de peddels. Als ik
voor een haarspeldbocht terugscha
kel, geeft hij automatisch tussengas,
zodat hij op toeren blijft, is het ge
weldig?
Dat het koetswerk inderdaad stijver
is geworden, ervaar ik heel duidelijk.
Ik zit bij wijze van spreken bijna met
m'n achterste op het asfalt en voel
hem via mijn gevoelige sensoren in
mijn ruggengraat.
Wat een sportwagen, wat knap ge
daan, Nissan!