ttSTINGl www.zeeuwsautojournaal.nl De gevestigde sportwagenorde van Porsche Co heeft er een geduchte concurrent bij gekre gen die niet onderdoet voor de prestaties en lang niet zo duur is! De compleet vernieuwde ge neratie Z-cars is gearriveerd bij Auto Sturm... Ter gelegen heid van de 40e verjaardag van de Z-serie heeft Nissan de 370 Z voor ons gemaakt. Farewell 350Z, high five to the 370Z! Woensdag 4 november 2009 - Pagina 3 W «mm* 3102 "Sportwagen op Eurokoers" Al in 1969 bracht Datsun (Nissan) zijn 240Z uit, een bloedmooie coupé, door Albrecht Graf Goertz ontwor pen. Hij werd meteen de best ver kochte sportwagen ter wereld en daarmee het icoon van de jaren ze ventig! Vorig week reed er nog één mee met de Classic Dutch Car Rally hier in Zeeland... Die Z stamt trouwens af van het Ja panse zinnebeeld Zanshin. Het is symbolisch voor de geestelijke waakzaamheid ten opzichte van te genstanders in gevechtssituaties. Die door de Nissan-ingenieurs weer opgewekte geest heeft sinds de To kyo Motor Show van 2001waar de 350Z het levenslicht aanschouwde, geleid tot een serieus te nemen con current van vele sportwagenmerken. Auto Sturm is inmiddels een begrip in Zeeland wat betreft het mooie merk Nissan met vestigingen in Mid delburg en Goes. In het Zeeuws Au tojournaal hebben al heel wat Nis- santests de autorubriek gesierd. (245/40 R19 voor en 275/35 R19 achter) naadloos draaien en wat denkt u van de heuppartij waar Mari lyn Monroe jaloers op zou zijn ge weest. Tot slot zijn prachtig gevorm de en gespierde achterste dat gelij kenissen vertoont met dat van Carl Lewis Hij is bovendien naar de sportschool geweest en is 47 kilo afgevallen, me de dankzij het gebruik van alumini um bij de motorkap, de portieren en de achterklep. Ook de wielophanging is van hetzelfde lichtmetaal gemaakt. Het koetswerk werd nog stijver, ter wijl ik daar bij de 350Z ook al geen klagen over had. Dwarsbalken achter de stoelen en boven de motor roe ter, een in dit monster onmisbaar in strument. Het stuur is met het ins trumentenpaneel jammer genoeg slechts in de hoogte verstelbaar. De stoelen zitten uitstekend en geven voldoende steun, zelfs bij de heftig ste oefeningen. Je ziel in lijdzaamheid bezitten... Het nummer geeft al aan dat de ci linderinhoud groeide naar 3700 cc. De V6 is bij de testauto gekoppeld aan een 7-traps automaat die ook sequentieel geschakeld kan worden middels peddels aan het stuur. Druk op de startknop en het concert van de zes cilinders begint met een olietemperatuur. De meter van het smeermiddel blijft vooralsnog stoï cijns in zijn ruststand. Pas na 10 ki lometer geeft hij 90 graden aan! Tot die tijd heb ik het gaspedaal bij wijze van spreken met een spons erop ge hanteerd en de motor toont akoesti sche overeenkomsten met een bluesnummer in een rokerige zaal. De automaat schakelt bij lage snel heden slechts hoorbaar en een ver gelijking met het geluid van een in- tercitytrein die optrekt is hier op zijn plaats. Whoaaoooo! Deze kreet is van Michel Vaillant, kent u hem nog? Hoe moet ik an- DOOR ROB STRATING Hij geeft geen krimp in welke bocht dan ook, hij doet precies wat ik zeg en ik vergelijk zijn wegligging met een onverwoestbare Zeeuwse zee dijk, weliswaar geholpen door een leger elektronische kabouters die bij voorbeeld op een circuit ook uitge schakeld kan worden... U weet vast wel dat ik iets met Zwit serland heb en zeker met die mooie Agressief De extra's die chefdesigner Shiro Nakamura zijn 370Z heeft meegege ven kun je het best weergeven als het aanscherpen van de oorlogsbijl. Scherpe kantjes en bevallige rondin gen wisselen elkaar harmonisch af en herinneren aan de samurai. Hij werd 7 centimeter korter, 30 mil limeter breder en zijn wielbasis le verde 10 centimeter in op zijn voor ganger, maar veel belangrijker vind ik dat hij optisch trouw bleef aan het geslaagde concept. Veel Japanse auto's krijgen met een nieuw model een compleet andere uitstraling, maar Nakamura en zijn equipe heb ben die verleiding weerstaan en hem dezelfde lijn gegeven als de succes volle 350Z. Hij lijkt op geen enkele andere sportwagen, zó exotisch ge stileerd is hij. Je ziet, zeker bij deze witte uitvoering, al van verre dat hij hard kan gaan. Hij heeft wat mij betreft het gezicht van een Romeinse gladiator met ogen die zó van een valk afkomstig zouden kunnen zijn. De vormgeving van de voor -en achterlichten roepen associaties op met een boemerang. Kijk eens naar de machtig uitge bouwde wielkasten waarin de enor me 19 inch lichtmetalen wielen Cockpit Ik kan haast niet wachten om te gaan rijden, maar daarvoor nestel ik me achter het mooie lederen volant. Mijn benen belanden ergens diep in het vooronder en zo hoort het ook. Ik word overmand door een nostal gisch weemoedig gevoel dat me her innert aan lang vervlogen tijden: een twoseater met voor mij een eindelo ze motorkap met daaronder een dik ke motor en natuurlijk de aandrijving op de achterwielen... Ten opzichte van zijn voorganger is het interieur duidelijk opgewaar deerd. Bijna alle hardplasticsoorten zijn gelukkig verdwenen op de mid denconsole na. Het instrumentenpa neel ziet er niet meer zo goedkoop uit en de toerenteller zit gewoon recht voor mijn snufferd. Daar hoort het belangrijkste instrument ook te zitten. Bovenop het dashboard be vinden zich drie klokken die keurig naar de piloot zijn gegroepeerd. Eén daarvan is een olietemperatuurme spannende ouverture. Meteen al bij het wegrijden ervaart de coureur dat de Z hem alles probeert te vertellen over wat er onder de dikke banden doorrolt. Verschillende soorten as falt, straatstenen, witte strepen en oneffenheden worden luid en duide lijk doorgegeven. Begrijp me goed, ik vind dat het bij zo'n soort auto haast noodzakelijk is: het contact met de weg moet voelbaar zijn. Het koelwater is al aan het eind van de straat op temperatuur. Dit ervaar ik via een digitaal metertje links op het dash. Van mij had dat net zo'n mooi metertje mogen zijn als die van de De zinnelijkheid van de Japanse sportwagenfascinatie pur sang! Op momenten als deze kan ik het Bose Audiosysteem met de 6 speakers,2 subwoofers en de 6 cd-wisselaar, de bluetooth en de audiobediening op het stuur missen als kiespijn. Ik ge niet met volle teugen en laat al het geluid langs mijn smaakpapillen gaan: de brullende motor, de rate lende banden en het fluiten van de wind. Niet alleen qua uitstraling en presta ties wordt de concurrentie bleek om de neus, wat dacht u van zijn prijs? Vanaf 59.400 euro staat hij in de boeken! U heeft vast al opgemerkt dat we een nieuwe fotograaf hebben voor de test in het Zeeuws Autojournaal..: mag ik u even voorstellen aan Simo- ne Posthumus. Ze studeert fotogra fie en gaat hierbij graag even voor u op de foto met de flitsende Nissan! pen associaties op met een kooicon structie die we bij toerwagens aan treffen... ders op papier weergeven wat voor geluid er bij de acceleratie van 0- 100 km/h in 5,6 seconden hoort? Ik controleer alle meters voordat ik de 331 paardenkrachten middels het koppel van 366 Nm op het asfalt ga loslaten...Het zescilinder orkest lijkt op de Kaisermarsch van Richard Wagner: alle registers open. Als een getergd dier brult de Nissan het uit, alle zeven trappen loopt hij brachiaal door, pas schakelend bij 7500 toe ren. Snerpend, brullend en happend naar adem volgt hij de druk van mijn rechtervoet:120 km/h in 7,4 secon den, voor de 160 km/h heeft hij maar 12.6 seconden nodig en de 200 km grens bereikt hij in nog geen 20 seconden! passen. Wat zou ik de Z graag mee nemen en met hem de Klausenpas in Zwitserland rijden, net als de gro te coureurs van weleer. Sequentieel schakelen met de peddels. Als ik voor een haarspeldbocht terugscha kel, geeft hij automatisch tussengas, zodat hij op toeren blijft, is het ge weldig? Dat het koetswerk inderdaad stijver is geworden, ervaar ik heel duidelijk. Ik zit bij wijze van spreken bijna met m'n achterste op het asfalt en voel hem via mijn gevoelige sensoren in mijn ruggengraat. Wat een sportwagen, wat knap ge daan, Nissan!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 25