Jurgen Westerhof wint bij BEDRIJF Toyota wedstrijd tweede prijs Duurzaamheid hoog in het vaandel bij Ford vWjvuTO Toyota Prius: Supergeavanceerde auto www.zeeuwsautojournaal.nl Jürgen Westerhof van De Jonge Vlissingen heeft uitstekend ge presteerd door op de finaledag van de Toyota Skill Contest Sa les 2009 als tweede te eindigen. Voor de Prius ontwikkelde Toy ota een aantal ingenieuze inno vaties om energie - en daar mee de aarde - te kunnen be sparen. Deze nieuwe Full Hyp- brid Prius is voorzien van een unieke reeks baanbrekende technologieën. Woensdag 7 oktober 2009 - Pagina 8 het hart van de organisatie geplaatst. De trainingen in het Louwman Colle ge zijn hier ook op afgestemd. De doelstelling van deze dag is degene die de klant de beste ervaring - zo als hierboven omschreven - kan bie den, uit te roepen tot de winnaar van de Toyota Skill Contest Sales 2009. Verkoopadviseurs van Toyota dealers in heel Nederland deden mee aan de jaarlijks terugkerende Toyota Skill Contest Sales. De voorronden, waaraan 450 verkoopadviseurs en verkoopleiders deelnamen, vonden verspreid in het land plaats. De fina le was in het Louwman College, het opleidingscentrum van Toyota en Lexus importeur Louwman Parqui B.V., waar trainingen op het gebied van management, producttechniek, Sales en After Sales worden gege ven. Foto v.l.n.r.: Pieter van der Vel den (Louwman Parqui B.V.), Peter de Jonge (Dir. Toyota De Jonge Goes en Vlissingen) en Jürgen Wes terhof (Toyota De Jonge Vlissingen) en Lex van den Eisen (Louwman Parqui B.V.) Tekst: André van der Velde Foto: Toyota NL De Vlissingse Toyota-verkoopadvi- seur hoefde alleen Jan Willem Hek van Gebr. van Gent uit Veenendaal voor zich te dulden. Nico van Eijk van CarNet Hellevoetsluis werd der de. De finale vond plaats op woens dag 23 september in het Louwman College, het opleidingscentrum van Toyota en Lexus importeur Louw man Parqui B.V. in Raamsdonks- veer. In de Toyota Skill Contest Sales binden verkoopadviseurs van Toyota dealers op een sportieve manier met elkaar de strijd aan. Dat doen ze aan de hand van opdrachten met betrek king tot hun vakgebied. Bezoek aan de showroom moet unieke ervaring zijn Toyota heeft als doelstelling om klanten een unieke ervaring te bie den, zowel tijdens showroombezoek als in alle toekomstige contacten met het Toyota dealerbedrijf. Bij Toyota wordt immers de klant in Johan Joosse, van Autobedrijf Ford- Joosse nodigde uw verslaggevers Rob Strating en André van der Velde uit voor een Ford persevenement in Teteringen (Br.) Johan Joosse bracht ons persoonlijk in zijn nieuwe Mondeo diesel auto maat naar Restaurant "Het Midden huis", waar het hele Ford modellen- programma met de allernieuwste techniek van 2010 op het parkeerter rein klaar stond om door de pers van zuid Nederland getest te worden. Na de koffie kregen we een presentatie van de PR man van Ford Nederland, Dennis Homberg. "Ford doet erg veel aan duurzame automobiliteit." De meeste toepassingen gaan volgend jaar in productie. We moeten natuur lijk wel zorgen dat er bij deze energie zuinige modellen genoeg power over blijft voor de verlichting, airco en de radio. Ford heeft daarom de presta ties van de accu en de dynamo flink verbeterd en ook het Smart Regene rative Charching levert extra stroom bij het remmen. Eco boost: Wat is dat voor een beest? Ford heeft alle technische middelen uitgebuit om een sterke rendements verbetering van de motoren te reali seren. Er is nu met kleinere en lichte re motoren net zoveel vermogen voor handen, als vroeger in grotere moto ren. Dit bespaart 20 procent brand stof. Maar geeft tegelijk meer rijple zier. Voorbeelden van Eco boost: de 1.6 16 V SCTi motor levert 180 PK; de 2.0 16 V SCTi motor levert vanaf 200 PK! Dit toont aan, dat zuinige, schone motoren, ook sportieve pres taties kunnen leveren. Fond is klaar voor alle vormen van aandrijving Of je nu een elektrische auto op lithi um batterijen wilt, een brandstofcel auto, een hybride auto of een brand stofcelauto met oplaadbare accu, Ford heeft ze allemaal in productie of in voorbereiding. In brandstoffen is nu al een flinke keuze: bio ethanol, CNG (aardgas), LPG, diesel of benzi ne. Niet alleen de auto's zijn milieu vriendelijk, ook de productiemetho den. Productie met behulp van water krachtcentrales, wind- en zonneëner- gie. Aanvoer over water en spoor. Dit zijn voor Ford belangrijke principes. Daarom bouwt Ford zijn fabrieken al tijd aan het water. Ford heeft vijf bin nenschepen, speciaal voor transport van nieuwe auto's, die de fabriek ver laten. Als er een nieuwe Fordfabriek niet aan het water was gebouwd en Henri Ford (de oprichter) zag dat, bij voorbeeld bij de opening van de fa briek, dan moest deze direct ver plaatst worden. Dat gebeurde in Ne derland ook een keer. Het rijcomfort en het lage verbruik van de Mondeo zijn opvallend. Na de presentatie kiezen we voor een testrit in de rode Mondeo. Via de na vigatie worden we door een traject van uiteenlopende weggetjes en we gen door het Brabantse landschap geleid. De auto rijdt moeiteloos en beschikt altijd over ruime vermogens reserves. Wat is er toch veel verbe terd in de techniek, dat je in zo'n gro te automobiel met de cruisecontrol op 90 km/uur rustig 1: 25 kunt rijden. Tekst en foto: André van der Velde/Johan Joosse. Bij Autobedrijf De Jonge in Vlissin gen staat de Prius op ons te wach ten en omdat het echt een compleet andere auto is dan wat we gewend zijn, rijdt vestigingsmanager Alex Vermare eerst een rondje mee. En eigenlijk is dit rondje veel te kort om alle hightech voorzieningen en ver nieuwingen uit te kunnen leggen, maar we kunnen in ieder geval op pad met deze hy bride. Om te be ginnen is daar het revolutionaire So lar Ventilation System. Hierdoor kun je altijd plaatsnemen in een gekoelde auto. Dankzij de eerste op afstand bedien- bare airconditio ning kun je vlak voor je instapt de airconditioning al aanzetten! Nu even een stukje techniek, want daar ontkom je niet aan bij de mi lieuvriendelijke Prius. Voor deze hy bride ontwikkelde Toyota een combi natie van een 1.8 liter VVT-i benzine motor en twee krachtige elektromo toren. Het doel: een laag brandstof verbruik, minimale C02-emissies en krachtige, maar rustgevende presta ties. Het doordachte Full Hybrid Sys tem stemt de aandrijving af op je commando's en kiest afhankelijk van de stand van het gaspedaal voor de elektromotoren, de benzinemotor of beide. Deze opzet betekent dat de diverse krachtbronnen volledig van elkaar gescheiden zijn. Daardoor is het mo gelijk dat de elektromotoren gelijktij dig de benzinemotor ondersteunen voor de aandrijving, en ondertussen energie opwekken om tijdens het rij den elk moment voor een maximale respons en efficiency te kunnen zor gen. Je kunt ervoor kiezen om alleen ge bruik te maken van elektrische ener gie, zodat de auto geen brandstof verbruikt en ook geen schadelijke emissies produceert. Naast de bijzondere techniek, is de Prius ook een fraaie auto om te zien. Een vloeiend, doelmatig lijnenspel vormt een harmonieus geheel met eigentijdse kenmerken als de scherpgesneden koplampunits. De efficiency wordt nog eens verbeterd door de lichtgewicht carrosserie, waarbij de nauwkeurige pasvorm van het plaatwerk zorgt voor een sterke reductie van het windgeruis. Voor de Prius ontwikkelde Toyota bovendien het klimaatneutrale Ecolo gie Plastic, een milieuvriendelijke kunststof. Ook het interieur is prachtig uitge voerd. De heldere en goed afleesba re displays zorgen met hun eenvou dige menubediening voor extra com fort. Het Head Up Display projecteert belangrijke informatie zelfs op de voorruit. De Eco Drive Monitor zorgt voor weergave van het actuele 'brandstofverbruik, de Hybrid System Indicator en de historische gege vens. Een soort logboek dus. De Toyota Prius is verkrijgbaar vanaf 24.990 euro. Dit is inclusief 3 jaar fabrieksgarantie en 5 jaar fabrieks garantie op het Toyota Hybrid Syner gy Drive systeem. Voor meer infor matie over deze bijzondere hybride kun je terecht bij Autobedrijf De Jon ge in Vlissingen en in Goes. IHMiÜ

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 26