fÊSTING www.zeeuwsautojournaal.nl Het zijn hot items: de alterna tieve brandstoffen. De IAA in Frankfurt stond vorige week helemaal in het teken van dit onderwerp. Honda is samen met Toyota het verst en al heel lang in dit segment actief. Het merk biedt exotische hybride techniek aan tegen een zacht prijsje. Woensdag 7 oktober 2009 - Pagina 3 "Gehybridiseerd De beide Japanse hybride auto's hebben qua vormgeving overeen komsten en dat heeft direct te ma ken met de CW-waarde. Honda no teert een luchtweerstands-coëfficiënt van 0.28 en dat is heel mooi. Het wordt onder andere bereikt door de gladde neus, de pijlvorm, de coupé- look en de bijzonder gevormde ach terkant met de lichtband die de ach terruit in tweeën deelt. De optimale stroomlijn komt het best tot zijn recht bij hogere snelheden, waarbij het verbruik wordt geminimaliseerd, terwijl de hybridetechniek voorna melijk wordt ingezet bij lage snelhe den. Ideale voorwaarden eigenlijk! Honda Goes wordt al een poos voortvarend aangestuurd door vesti gingsdirecteur Leendert Krijger. Hij zorgt samen met verkoopadviseur Alexander Reuter voor steeds stij gende verkopen. Zo verkochten bei de Hondadealers (Brielle en Goes) in de maand augustus 45 nieuwe au to's! Natuurlijk stond de spierwitte Insight gewassen en gestreken voor me klaar. Gerieflijk Voor stappen we heel gemakkelijk in en dankzij de optimale verstelling van de stoelen en het stuur, vindt ie dereen gemakkelijk een goede zit- houding. De stoelen geven overal voldoende steun, al vond ik de iets naar voren geplaatste hoofdsteunen een beetje storend. De bestuurder en zijn voorpassagier genieten van de overvloedige ruimte voorin. De enorme achterportieren nodigen uit om plaats te nemen, maar pas op, want de aflopende Cruisen en sparen De bediening van de hybridetechniek is probleemloos: de benzinemotor start elektrisch, selectiehendel in de D-stand en gas geven. Zowel de ver- bruiksmeter links als de achtergrond bij de snelheidsmeter manen tot zui nig rijden en ik betrap me erop dat ik me daardoor laat beïnvloeden! Het is een sport om zo 'groen' mogelijk te rijden. Ik word beloond door het groeiend aantal bladeren aan de tak jes van de boompjes op het display. Als ik op deze manier rijd, haaj ik met gemak een gemiddelde van 1 op wen van de motor, een eigenschap die niet bij de spaarmodus past. Dat heeft ook deels te maken met de CVT bak, een Continue Variabele Transmissie, eigenlijk een moderne doorontwikkeling van de oorspron kelijke Variomatic van het Dafje. Om dat bij zo'n acceleratie de bak auto matisch kiest voor zijn optimale kop pel bij 4500 toeren, is de motor nog al rumoerig. Weliswaar kan er met peddels aan het stuur ook manueel geschakeld worden, hetgeen bijvoor beeld in de bergen noodzakelijk is. In dat soort gebieden merk je niet DOOR ROB STRATING mooi weg, al laat hij akoestisch goed horen op wat voor een weg zijn wie len rijden. Met een draaicirkel van 11 meter en voorzien van elektronische parkeerhulpen, levert hij bijvoorbeeld in parkeergarages geen problemen op. De brede C-stijlen en de gedeel- Geïntegreerd Bij de Insight spreken we in tegen stelling tot de Toyota over milde hy bridetechniek. Het wordt IMA ge noemd (Integrated Motor Assistent). Een verbrandingsmotor met een geïntegreerde elektrische assistent motor. Het lijkt in de verte eigenlijk wel op de elektrische fiets: de benzi nemotor is te vergelijken met de fiet ser die vervolgens een duwtje in de rug krijgt van de elektromotor. Die elektromotor bevindt zich op de plaats waar normalerwijze het vlieg wiel zit, namelijk tussen de motor en de CVT bak. Hij wordt ook als gene rator gebruikt en laadt in dat geval de accu weer op. De combinatie van de 1.3 liter benzi nemotor met 88 pk/121 Nm met de E-motor met 14 pk/92 Nm komt vol gens de fabriek neer op een totaal van 98 pk/167 Nm. De Insight weegt 1220 kg en als we die cijfers even op ons laten inwerken, is het niet moeilijk te raden dat de Honda daar mee geen sportwagen is... Dankzij die elektromotor is hij echter bij een stoplicht vlug op snelheid, het lijkt wel een beetje op het KERS systeem in de formule 1. ge Insist- nieuwe daklijn vereist voorzichtigheid wat het hoofd betreft. Eenmaal plaats ge nomen verrast de beenruimte, maar mensen die langer zijn dan 1.80 m komen met het dak in aanraking. Terug naar het dashboard: Wat de gebruikte materialen betreft is hier flink met de rode stift gewerkt. Van wege de gewichtsbesparingen wordt er op het dashboard, de middencon sole en de portierbekleding voorna melijk gebruik gemaakt van harde kunststofsoorten. Een loffelijke uit zondering vormen het prettig aan voelende leren stuur en de dito se lectiehendel voor de CVT bak. Honda monteert sinds de nieuwe Ci vic een paar jaar geleden een futu ristisch instrumentenpaneel voorzien van allerlei kleuren. Vlak voor mijn neus prijkt een grote toerenteller, terwijl bovenop het dashboard de snelheid digitaal wordt getoond, al naar gelang de manier van rijden met een groene of een blauwe ach tergrond. Er zijn veel gevarieerde opbergmo- gelijkheden gecreëerd en de koffer ruimte bestaat standaard uit 408 li ter, te vergroten tot 1117 liter. w w whondagocs n* 22 en dat was ook de bedoeling. Voor het stoplicht slaat de motor af en wanneer ik mijn voet weer van de rem haal, wordt er weer elektrisch gestart. In de stad en op 60 en 80 kilometerwegen is dit de beste mo dus en worden er druk bomen met blaadjes verzameld. Telkens wanneer er afgeremd wordt, laadt de accu weer op. Moet er opgeschoten worden, dan krijgt de Insight een volkomen ander karakter. Het gas intrappen beant woordt hij met een luid uitschreeu- zoveel meer van de voordelen van de hybridetechniek. Dan zal de accu snel leeg raken en de benzinemotor de grootste moeite hebben om de Insight op snelheid te houden. Maar we wonen in Nederland en daar heeft hij het duidelijk beter naar zijn zin. Druk je bijvoorbeeld de groene 'Eco- knop' in, wordt de afstemming van de CVT bak en de benzinemotor ge optimaliseerd: gaspedaalbeweging worden vertraagd, de klimaatbeheer sing aangepast, het benzineverbruik daalt en de accu wordt sneller opge laden. Comfortabel Zijn hele wezen is eigenlijk gericht op dat cruisen en sparen. Ga je wat te hard een scherpe bocht in, ver toont hij een uitgesproken onder stuurkarakter. Dat wil zeggen dat hij eigenlijk rechtuit wil. De standaard aanwezige ESP grijpt dan wel in, maar van een sportief weggedrag is dan natuurlijk geen sprake. De ve- ring/schokdemping is op comfort af gestemd en hij filtert daarmee aller lei vervelende wegoneffenheden heel de achterruit beïnvloeden wel het zicht naar achter. Goedkoopste hybride Honda heeft met de Insight een schitterende 'groene' auto op de weg gezet die zijn berijder stimuleert op zo zuinig mogelijk te rijden. Dat hij goed aanslaat bewijst het feit dat de fabriek de productie maar nauwe lijks aankan. De Insight stoot slechts 101 gram C02 per kilometer uit en dat is ten opzichte van de gemiddelde uitstoot van 166 gram heel weinig. Daardoor krijgen leaserijders slechts 14% fis cale bijtelling. Voor particulieren be gint de prijsrange bij 19.950 euro en daarmee is de Honda gewoon de goedkoopste hybride. Voorlopig krij gen kopers nog 75% korting op de wegenbelasting en men hoopt na 1 januari helemaal geen wegenbelas ting te moeten betalen. Laura wilde heel graag meewerken aan de fotosessie van de groene Honda Insight. Zij behoort tot de he dendaagse jeugd en die heeft de toe komst...!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 21