fÊSTING
www.zeeuwsautojournaal.nl
Het zijn hot items: de alterna
tieve brandstoffen. De IAA in
Frankfurt stond vorige week
helemaal in het teken van dit
onderwerp. Honda is samen
met Toyota het verst en al heel
lang in dit segment actief. Het
merk biedt exotische hybride
techniek aan tegen een zacht
prijsje.
Woensdag 7 oktober 2009 - Pagina 3
"Gehybridiseerd
De beide Japanse hybride auto's
hebben qua vormgeving overeen
komsten en dat heeft direct te ma
ken met de CW-waarde. Honda no
teert een luchtweerstands-coëfficiënt
van 0.28 en dat is heel mooi. Het
wordt onder andere bereikt door de
gladde neus, de pijlvorm, de coupé-
look en de bijzonder gevormde ach
terkant met de lichtband die de ach
terruit in tweeën deelt. De optimale
stroomlijn komt het best tot zijn
recht bij hogere snelheden, waarbij
het verbruik wordt geminimaliseerd,
terwijl de hybridetechniek voorna
melijk wordt ingezet bij lage snelhe
den. Ideale voorwaarden eigenlijk!
Honda Goes wordt al een poos
voortvarend aangestuurd door vesti
gingsdirecteur Leendert Krijger. Hij
zorgt samen met verkoopadviseur
Alexander Reuter voor steeds stij
gende verkopen. Zo verkochten bei
de Hondadealers (Brielle en Goes) in
de maand augustus 45 nieuwe au
to's!
Natuurlijk stond de spierwitte Insight
gewassen en gestreken voor me
klaar.
Gerieflijk
Voor stappen we heel gemakkelijk in
en dankzij de optimale verstelling
van de stoelen en het stuur, vindt ie
dereen gemakkelijk een goede zit-
houding. De stoelen geven overal
voldoende steun, al vond ik de iets
naar voren geplaatste hoofdsteunen
een beetje storend.
De bestuurder en zijn voorpassagier
genieten van de overvloedige ruimte
voorin. De enorme achterportieren
nodigen uit om plaats te nemen,
maar pas op, want de aflopende
Cruisen en sparen
De bediening van de hybridetechniek
is probleemloos: de benzinemotor
start elektrisch, selectiehendel in de
D-stand en gas geven. Zowel de ver-
bruiksmeter links als de achtergrond
bij de snelheidsmeter manen tot zui
nig rijden en ik betrap me erop dat
ik me daardoor laat beïnvloeden! Het
is een sport om zo 'groen' mogelijk
te rijden. Ik word beloond door het
groeiend aantal bladeren aan de tak
jes van de boompjes op het display.
Als ik op deze manier rijd, haaj ik
met gemak een gemiddelde van 1 op
wen van de motor, een eigenschap
die niet bij de spaarmodus past. Dat
heeft ook deels te maken met de
CVT bak, een Continue Variabele
Transmissie, eigenlijk een moderne
doorontwikkeling van de oorspron
kelijke Variomatic van het Dafje. Om
dat bij zo'n acceleratie de bak auto
matisch kiest voor zijn optimale kop
pel bij 4500 toeren, is de motor nog
al rumoerig. Weliswaar kan er met
peddels aan het stuur ook manueel
geschakeld worden, hetgeen bijvoor
beeld in de bergen noodzakelijk is.
In dat soort gebieden merk je niet
DOOR ROB STRATING
mooi weg, al laat hij akoestisch goed
horen op wat voor een weg zijn wie
len rijden. Met een draaicirkel van 11
meter en voorzien van elektronische
parkeerhulpen, levert hij bijvoorbeeld
in parkeergarages geen problemen
op. De brede C-stijlen en de gedeel-
Geïntegreerd
Bij de Insight spreken we in tegen
stelling tot de Toyota over milde hy
bridetechniek. Het wordt IMA ge
noemd (Integrated Motor Assistent).
Een verbrandingsmotor met een
geïntegreerde elektrische assistent
motor. Het lijkt in de verte eigenlijk
wel op de elektrische fiets: de benzi
nemotor is te vergelijken met de fiet
ser die vervolgens een duwtje in de
rug krijgt van de elektromotor. Die
elektromotor bevindt zich op de
plaats waar normalerwijze het vlieg
wiel zit, namelijk tussen de motor en
de CVT bak. Hij wordt ook als gene
rator gebruikt en laadt in dat geval
de accu weer op.
De combinatie van de 1.3 liter benzi
nemotor met 88 pk/121 Nm met de
E-motor met 14 pk/92 Nm komt vol
gens de fabriek neer op een totaal
van 98 pk/167 Nm. De Insight weegt
1220 kg en als we die cijfers even
op ons laten inwerken, is het niet
moeilijk te raden dat de Honda daar
mee geen sportwagen is...
Dankzij die elektromotor is hij echter
bij een stoplicht vlug op snelheid,
het lijkt wel een beetje op het KERS
systeem in de formule 1.
ge Insist-
nieuwe
daklijn vereist voorzichtigheid wat
het hoofd betreft. Eenmaal plaats ge
nomen verrast de beenruimte, maar
mensen die langer zijn dan 1.80 m
komen met het dak in aanraking.
Terug naar het dashboard: Wat de
gebruikte materialen betreft is hier
flink met de rode stift gewerkt. Van
wege de gewichtsbesparingen wordt
er op het dashboard, de middencon
sole en de portierbekleding voorna
melijk gebruik gemaakt van harde
kunststofsoorten. Een loffelijke uit
zondering vormen het prettig aan
voelende leren stuur en de dito se
lectiehendel voor de CVT bak.
Honda monteert sinds de nieuwe Ci
vic een paar jaar geleden een futu
ristisch instrumentenpaneel voorzien
van allerlei kleuren. Vlak voor mijn
neus prijkt een grote toerenteller,
terwijl bovenop het dashboard de
snelheid digitaal wordt getoond, al
naar gelang de manier van rijden
met een groene of een blauwe ach
tergrond.
Er zijn veel gevarieerde opbergmo-
gelijkheden gecreëerd en de koffer
ruimte bestaat standaard uit 408 li
ter, te vergroten tot 1117 liter.
w w whondagocs n*
22 en dat was ook de bedoeling.
Voor het stoplicht slaat de motor af
en wanneer ik mijn voet weer van de
rem haal, wordt er weer elektrisch
gestart. In de stad en op 60 en 80
kilometerwegen is dit de beste mo
dus en worden er druk bomen met
blaadjes verzameld. Telkens wanneer
er afgeremd wordt, laadt de accu
weer op.
Moet er opgeschoten worden, dan
krijgt de Insight een volkomen ander
karakter. Het gas intrappen beant
woordt hij met een luid uitschreeu-
zoveel meer van de voordelen van
de hybridetechniek. Dan zal de accu
snel leeg raken en de benzinemotor
de grootste moeite hebben om de
Insight op snelheid te houden. Maar
we wonen in Nederland en daar
heeft hij het duidelijk beter naar zijn
zin.
Druk je bijvoorbeeld de groene 'Eco-
knop' in, wordt de afstemming van
de CVT bak en de benzinemotor ge
optimaliseerd: gaspedaalbeweging
worden vertraagd, de klimaatbeheer
sing aangepast, het benzineverbruik
daalt en de accu wordt sneller opge
laden.
Comfortabel
Zijn hele wezen is eigenlijk gericht
op dat cruisen en sparen. Ga je wat
te hard een scherpe bocht in, ver
toont hij een uitgesproken onder
stuurkarakter. Dat wil zeggen dat hij
eigenlijk rechtuit wil. De standaard
aanwezige ESP grijpt dan wel in,
maar van een sportief weggedrag is
dan natuurlijk geen sprake. De ve-
ring/schokdemping is op comfort af
gestemd en hij filtert daarmee aller
lei vervelende wegoneffenheden heel
de achterruit beïnvloeden wel het
zicht naar achter.
Goedkoopste hybride
Honda heeft met de Insight een
schitterende 'groene' auto op de
weg gezet die zijn berijder stimuleert
op zo zuinig mogelijk te rijden. Dat
hij goed aanslaat bewijst het feit dat
de fabriek de productie maar nauwe
lijks aankan.
De Insight stoot slechts 101 gram
C02 per kilometer uit en dat is ten
opzichte van de gemiddelde uitstoot
van 166 gram heel weinig. Daardoor
krijgen leaserijders slechts 14% fis
cale bijtelling. Voor particulieren be
gint de prijsrange bij 19.950 euro en
daarmee is de Honda gewoon de
goedkoopste hybride. Voorlopig krij
gen kopers nog 75% korting op de
wegenbelasting en men hoopt na 1
januari helemaal geen wegenbelas
ting te moeten betalen.
Laura wilde heel graag meewerken
aan de fotosessie van de groene
Honda Insight. Zij behoort tot de he
dendaagse jeugd en die heeft de toe
komst...!