Audi e-tron: supersportwagen
auto'smotoren
Peugeot BB1:
compact en
lekker zuinig
Audi stelde op de IAA in Frankfurt de e-tron voor. Die wordt
volledig elektrisch aangedreven en is vanaf de eerste
pennenstreek als elektrische auto ontworpen.
De nieuwe Toyota Land
Cruiser is nog verder verfijnd
Nieuw Seat IBZ Concept
Twizy, ideaal in
de binnenstad
Nieuwe Trabant
komt in 2012
Achter elkaar
bij de VW LI
WWW.ZEEUWSAUTOJOURI\IAAL.NL
Showroom Van grote patsers tot kleine mini's
WOENSDAG 7 OKTOBER 2009
Het eerste wat door je
hoofd schiet bij het zien van
de Peugeot BB1 is 'de
smart'. De auto heeft trek
jes van de compacte smart
maar eenmaal het vizier op
het grote logo zijn de Peu-
geot-designkenmerken ui
teraard te herkennen. Het
merk spreekt over mobili
teit van de toekomst en de
zithouding achter het stuur
doet denken aan die op een
motorfiets. Overigens is het
een conceptcar maar je
weet maar nooit in een we
reld waarin alles draait om
compact en zuinig. Wie
weet, zien we de Peugeot
BB1 over enkele jaren re
gelmatig rondrijden.
Een lithium-ion-batterij met
een capaciteit van 42,4 kWH,
die via het stopcontact of een
snellader is op te laden,
'voedt' vier elektromotoren
(voor elk wiel één). Dat
maakt de Audi e-tron tot een
quattro.
De Audi e-tron heeft een ver
mogen van 313 pk en een
koppel van maar liefst 4.500
Nm. Daarmee sprint hij in 4,8
seconden van 0-100 kilome
ter per uur en haalt hij een
topsnelheid van 200 kilome
ter per uur (begrensd). Audi
kiest in de e-tron voor litihum-
ionbatterijen, net als in de Q5
Hybrid die het merk binnen
kort lanceert. Een volledig le
ge batterij kun je via een nor
maal stopcontact (230 V, 16
ampère) in 6 a 8 uur opladen.
Een speciale lader (400 V, 63
ampère) verkort de laadtijd
tot circa 2,5 uur. De Duitse in
genieurs werken ook aan een
draadloos laadstation dat
werkt op basis van inductie.
Dit laadstation kan thuis of in
speciale parkeergarages wor
den geplaatst.
In alle uithoeken van de wereld is de Toyota Land
Cruiser te vinden. Het is hét werkpaard bij uitstek.
Op de IAA lanceerde Toyota de nieuwste generatie
die meteen al bij eerste aanblik een vertrouwde uit
straling heeft.
Een van de belangrijke opdrachten die de ontwik
kelingsafdeling kreeg, was het zuiniger maken van
de motoren. Toyota belooft dan ook dat de 4 liter
V6 benzine en 3 liter D-4D 12 procent minder
brandstof nodig hebben om een kilometer verder
te komen. De benzinemotor levert een forse 249
pk, terwijl de diesel het met 173 pk moet stellen.
Wijzigingen aan carrosserie en wielophanging zor
gen voor een flink stijvere constructie.
Ook de Land Cruiser wordt bijna geregeerd door
vergaande elektronica. De zevenzitter heeft vol
waardige stoelen achterin.
De markt voor compacte stationwagons is qua
aanbod zeer beperkt. Alleen de Skoda Fabia, Peu
geot 207 SW en Renault Clio Estate strijden er om
de gunsten van de klant. In het verleden had ook
Seat met de Cordoba Vario een aantrekkelijk aan
bod, maar dat model is tussen wal en schip geraakt.
Volgend jaar echter lanceert het Spaanse merk de
Ibiza ST en hoe deze auto er ongeveer uit gaat zien,
werd in Frankfurt op de IAA getoond aan de hand
van deze IBZ Concept. Het moge duidelijk zijn dat
ondanks het afwijkende front de Ibiza ST straks tot
en met de B-stijl gelijk zal worden aan de bestaan
de vijfdeurs.
Zoals het model laat zien, zit de portiergreep voor
de achterdeuren in de C-stijl verwerkt, zoals bij de
Leon. Aan de achterkant is de uitstraling al aardig
compleet. Gewoon een kwestie van gewone ver
lichting erin en een iets minder scherp gesneden
bumper met 'normale' uitlaten.
Belangrijk is het bagagevolume dat minimaal 410
liter groot is. De Ibiza ST is 4,22 meter lang.
Elektrisch rijden en dat voor één
persoon. Renault bedoelt de
Twizy nog als een vingeroefe
ning, maar een vierwielige,
overdekte motorfiets kan in de
toenemende stadsdrukte wel
eens dé uitkomst voor veel ver-
voers- en parkeerproblemen
vormen. Nog handiger dan een
Smart. En natuurlijk prettiger
en sneller dan de fiets. Boven
dien zit je heerlijke droog in de
Twizy én weet je zeker dat je be
wonderende blikken oogst.
Ruim 3 miljoen exemplaren zijn
er sinds 1958 van de Trabant ge
maakt, dé droom voor mensen
uit het voormalige Oostblok.
Maar in 2012 moet dit karretje
herrijzen in de vorm van een
volledig elektrisch aangedreven
exemplaar. Een typische retro-
auto die de komende jaren ver
der zal worden uitgewerkt tot
een productiewaardig voertuig.
De Trabi haalt en top van 130 ki
lometer per uur en komt op een
volle lading 160 kilometer ver.
Volkswagen heeft een 1 liter-au
to: de LI. Die wordt aangedre
ven door een TDI- én een elek
tromotor. De opstelling van de
twee zitplaatsen achter elkaar is
Messcherschmitt-achtig. De
body van de auto weegt 124 kilo
en het totaal gewicht bedraagt
380 kilo.
De maximum snelheid van het
voertuig is 160 kilometer per
uur en het verbruik 1,38 liter
diesel per 100 kilometer. De uit
stoot is 36 gram per kilometer.