Audi e-tron: supersportwagen auto'smotoren Peugeot BB1: compact en lekker zuinig Audi stelde op de IAA in Frankfurt de e-tron voor. Die wordt volledig elektrisch aangedreven en is vanaf de eerste pennenstreek als elektrische auto ontworpen. De nieuwe Toyota Land Cruiser is nog verder verfijnd Nieuw Seat IBZ Concept Twizy, ideaal in de binnenstad Nieuwe Trabant komt in 2012 Achter elkaar bij de VW LI WWW.ZEEUWSAUTOJOURI\IAAL.NL Showroom Van grote patsers tot kleine mini's WOENSDAG 7 OKTOBER 2009 Het eerste wat door je hoofd schiet bij het zien van de Peugeot BB1 is 'de smart'. De auto heeft trek jes van de compacte smart maar eenmaal het vizier op het grote logo zijn de Peu- geot-designkenmerken ui teraard te herkennen. Het merk spreekt over mobili teit van de toekomst en de zithouding achter het stuur doet denken aan die op een motorfiets. Overigens is het een conceptcar maar je weet maar nooit in een we reld waarin alles draait om compact en zuinig. Wie weet, zien we de Peugeot BB1 over enkele jaren re gelmatig rondrijden. Een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 42,4 kWH, die via het stopcontact of een snellader is op te laden, 'voedt' vier elektromotoren (voor elk wiel één). Dat maakt de Audi e-tron tot een quattro. De Audi e-tron heeft een ver mogen van 313 pk en een koppel van maar liefst 4.500 Nm. Daarmee sprint hij in 4,8 seconden van 0-100 kilome ter per uur en haalt hij een topsnelheid van 200 kilome ter per uur (begrensd). Audi kiest in de e-tron voor litihum- ionbatterijen, net als in de Q5 Hybrid die het merk binnen kort lanceert. Een volledig le ge batterij kun je via een nor maal stopcontact (230 V, 16 ampère) in 6 a 8 uur opladen. Een speciale lader (400 V, 63 ampère) verkort de laadtijd tot circa 2,5 uur. De Duitse in genieurs werken ook aan een draadloos laadstation dat werkt op basis van inductie. Dit laadstation kan thuis of in speciale parkeergarages wor den geplaatst. In alle uithoeken van de wereld is de Toyota Land Cruiser te vinden. Het is hét werkpaard bij uitstek. Op de IAA lanceerde Toyota de nieuwste generatie die meteen al bij eerste aanblik een vertrouwde uit straling heeft. Een van de belangrijke opdrachten die de ontwik kelingsafdeling kreeg, was het zuiniger maken van de motoren. Toyota belooft dan ook dat de 4 liter V6 benzine en 3 liter D-4D 12 procent minder brandstof nodig hebben om een kilometer verder te komen. De benzinemotor levert een forse 249 pk, terwijl de diesel het met 173 pk moet stellen. Wijzigingen aan carrosserie en wielophanging zor gen voor een flink stijvere constructie. Ook de Land Cruiser wordt bijna geregeerd door vergaande elektronica. De zevenzitter heeft vol waardige stoelen achterin. De markt voor compacte stationwagons is qua aanbod zeer beperkt. Alleen de Skoda Fabia, Peu geot 207 SW en Renault Clio Estate strijden er om de gunsten van de klant. In het verleden had ook Seat met de Cordoba Vario een aantrekkelijk aan bod, maar dat model is tussen wal en schip geraakt. Volgend jaar echter lanceert het Spaanse merk de Ibiza ST en hoe deze auto er ongeveer uit gaat zien, werd in Frankfurt op de IAA getoond aan de hand van deze IBZ Concept. Het moge duidelijk zijn dat ondanks het afwijkende front de Ibiza ST straks tot en met de B-stijl gelijk zal worden aan de bestaan de vijfdeurs. Zoals het model laat zien, zit de portiergreep voor de achterdeuren in de C-stijl verwerkt, zoals bij de Leon. Aan de achterkant is de uitstraling al aardig compleet. Gewoon een kwestie van gewone ver lichting erin en een iets minder scherp gesneden bumper met 'normale' uitlaten. Belangrijk is het bagagevolume dat minimaal 410 liter groot is. De Ibiza ST is 4,22 meter lang. Elektrisch rijden en dat voor één persoon. Renault bedoelt de Twizy nog als een vingeroefe ning, maar een vierwielige, overdekte motorfiets kan in de toenemende stadsdrukte wel eens dé uitkomst voor veel ver- voers- en parkeerproblemen vormen. Nog handiger dan een Smart. En natuurlijk prettiger en sneller dan de fiets. Boven dien zit je heerlijke droog in de Twizy én weet je zeker dat je be wonderende blikken oogst. Ruim 3 miljoen exemplaren zijn er sinds 1958 van de Trabant ge maakt, dé droom voor mensen uit het voormalige Oostblok. Maar in 2012 moet dit karretje herrijzen in de vorm van een volledig elektrisch aangedreven exemplaar. Een typische retro- auto die de komende jaren ver der zal worden uitgewerkt tot een productiewaardig voertuig. De Trabi haalt en top van 130 ki lometer per uur en komt op een volle lading 160 kilometer ver. Volkswagen heeft een 1 liter-au to: de LI. Die wordt aangedre ven door een TDI- én een elek tromotor. De opstelling van de twee zitplaatsen achter elkaar is Messcherschmitt-achtig. De body van de auto weegt 124 kilo en het totaal gewicht bedraagt 380 kilo. De maximum snelheid van het voertuig is 160 kilometer per uur en het verbruik 1,38 liter diesel per 100 kilometer. De uit stoot is 36 gram per kilometer.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 19