$4M4* C5
HSTINGL
www.zeeuwsautojournaal.nl
De Audi Q5 is een succesnum
mer. Hij blijkt zowel in eigen ge
lederen als bij de concurrentie
veel aanzien verworven te heb
ben en dat is in het honderdja
rig bestaan van het merk een
kroon op het hoofd van August
Horch.
Woensdag 23 september 2009 - Pagina 3
"Dans van de vier ringen"
August Horch, een technisch begaaf
de Duitse ingenieur, bouwde al sinds
1901 auto's. In 1904 ontwikkelde de
aan de Moezel geboren Horch in
Zwickau de eerste Duitse viercilin-
der. In 1909 verliet hij na onenighe
den met zijn mededirectieleden ge
dwongen zijn eigen fabriek. Hij
mocht geen auto's meer onder zijn
eigen naam bouwen. De gedreven
technicus zat niet bij de pakken neer
en begon in 1910 in dezelfde stad
een nieuwe fabriek met de naam Au
di. Horch betekent in het Duits 'luis
ter'. In het Latijn werd het 'Audi'. De
successtory ging voort...
Na de beurscrash in 1929 ging het
ook in Duitsland slecht en om te
overleven besloten vier Saksische
autofabrieken, te weten Audi, DKW,
Horch en Wanderer samen de Auto
Union op te richten. Als teken ver
vormde men schaamteloos de vijf
Olympische ringen tot vier aaneen
geschakelde exemplaren. Al snel
werd het concern, net als andere au
tofabrieken in Duitsland, door het
naziregime ondersteund en brak er
op velerlei gebied een bloeitijd aan.
Na de oorlog kwamen alle fabrieken
in het oosten in Sovjethanden en de
grote vooroorlogse merken dreigden
verloren te gaan. August Horch zelf
heeft echter aan de wieg gestaan
van de eerste naoorlogse DKW fa
briek in het Beierse Ingolstadt. In
1958 bezat niemand minder dan
Daimler-Benz 88 PROCENT van de
aandelen van Auto Union DKW en
het is aan de huidige concurrent te
danken dat de naam Audi in 1965
weer uit de kast werd gehaald, om
het merk vervolgens aan Volkswa
gen te verkopen. Inmiddels is Audi
één van de grootste premiummerken
ter wereld!
Auto Poppe is de Audi dealer voor
Zeeland met als nieuwe locatie de
mooie zaak in CarVillage aan de Pe-
aryweg in Goes. Ronald de Klerk en
Alexander de Pooter zijn de verkoop
adviseurs aldaar met een gezonde
portie benzine in hun bloed.
Ik was blij dat ik Katie op de gevoeli
ge plaat mocht vastleggen op een
prachtige locatie in Yerseke. Zij heeft
de spirit en de uitstraling die horen
bij deze geweldige SUV!
Sinds zes jaar is Walter de Silva de
stuwende designkracht achter het
merk uit Ingolstadt en hij is het ook
die de typische grille weer heeft in
gevoerd, een rudiment uit lang ver
vlogen tijden. Hoe je het ook wendt
of keert: het design van de Audi's is
een mix van sportiviteit en chique
uitstraling.
De Q5 kwam vorig najaar uit in een
tijd dat SUV's in zwaar weer beland
waren. Men vond dat ze te groot wa
ren en te veel brandstof gebruikten.
zich voort en op wat voor manier! Er
heerst daar binnen een typische
Audisfeer: eenvoudige grote instru
menten met witte getallen en rode
naalden worden al jaren gebruikt en
hebben bewezen dat het gewoon
niet beter kan. Audi op z'n best als
het om de kwaliteitsindruk gaat.
Hoogwaardiger materialen ken ik
niet. Alles is uitstekend afgewerkt,
de naden zijn overal even klein en de
soliditeit straalt er vanaf. De combi
natie van de mooie kunststoffen, het
chroom, de aluminiumaccenten, het
Comfort
Waar zijn de tijden gebleven dat
vierwielaangedreven voertuigen hot-
sebotsen? Dat het allemaal anders
kan, bewijst Audi met deze Q5. Ik
heb de grootste testafstand afgelegd
met de zilvergrijze Q5: de basisuit
voering voorzien van de tweeliter
commonraildiesel die 170 pk bezit
met een koppel van 350 Nm vanaf
1750 toeren. Audi spreekt in de
brochure over een performance SUV
en dat kan ik beamen, zelfs in de uit
voering met de kleinste dieselmotor.
DOOR ROB STRATING
te spurten en zijn top van 204 km/h
mag er ook zijn. Daarbij is de machi
ne een stuk stiller gemaakt, dankzij
nieuwe Piëzo injectoren, een andere
nokkenastandriem en geluidsdem-
pende maatregelen. Alleen bij lage
snelheden wordt men nog wat
Maatpak
Audi heeft in de loop van de jaren
heel mooie auto's gebouwd. Ik weet
nog dat ik bij de eerste Audi 100 op
de RAI in 1968 heb staan kwijlen.
Omdat de zesde versnelling geen
overdrive is draait de motor bij 200
km/h wel 4500 toeren en dat heeft in
een land als Duitsland zijn weerslag
op het verbruik. Bij ons echter zijn
gemiddelden van rond de 1 op 16
heel wel mogelijk.
Alle Q vijven
Er zijn twee benzinemotoren die de
naam TFSI meekrijgen, dat wil zeg
gen dat ze voorzien zijn van een uit
laatgasturbo. Ze hebben beide twee
liter inhoud, de één heeft 180, de
andere 211 pk. De V6 heeft 3,2 liter
en beschikt over 270 pk.
Dan zijn er drie commonraildiesels,
de geteste 2.0 I met 170 pk/350 Nm,
de 2.0 I met 143 pk/320 Nm en dan
is er de mooie 3.0 V6 met 240
pk/500 Nm bij 1500 toeren! Met een
instapprijs van 48.250 euro slaat de
Audi absoluut geen slecht figuur...
Het comfort van de 1705 zware SUV
staat op een hoog peil, hij rijdt als
een grote limousine, maar met de
wetenschap dat alle vier de wielen
worden aangedreven. Het centrale
differentieel verdeelt de aandrijf-
krachten middels een elektronische
sturing 60 procent naar de achter
wielen en 40 procent voor. Audi
heeft bij alle types de motor wat
naar achteren gelegd, zodat de ge
wichtsverdeling optimaal is. Daar
door wordt de indruk versterkt dat
de auto precies doet wat je hem op
draagt. Je hoeft de grenzen van zijn
kunnen niet op te zoeken om dat
vast te stellen. Hij rijdt ongelooflijk
stabiel rechtuit, je hoeft hem niet te
corrigeren. De wegliggingkarakteris-
tiek in snel genomen bochten is
ronduit neutraal: geen over- of on
derstuur te bekennen. Dat ligt niet in
de laatste plaats ook aan de precieze
besturing die de subjectieve indruk
van een grote mate van veiligheid
achterlaat. Bij dat bochtenwerk helt
hij trouwens nauwelijks over.
De TDI zorgt in combinatie met de
handgeschakelde zesbak voor goede
prestaties: hij heeft slechts tien
seconden nodig om naar de honderd
dieselgeluiden waar, verder is het
aangenaam stil. Bovendien produ
ceert hij, ook bij hogere snelheden
nauwelijks wind- en bandengeruis.
Ik noteer bij 120 km/h op z'n cruise
in de zesde versnelling slechts 67dB
en dat is écht niet veel!
Er gingen stemmen op dat men ze
zou gaan weren in steden als Am
sterdam en Nijmegen. Inmiddels is
die storm weer geluwd en wordt de
Q5 geweldig goed verkocht. Per
soonlijk vind ik dat de Q5 wat beter
geproportioneerd is dan zijn grote
broer. Het lijkt wel of de couturier
hem een maatpak heeft gegeven.
Alles klopt aan hem: de stoere neus
met natuurlijk de vier ringen, de
sprekende LED dagrijverlichting, de
coupélijn van de zijruiten, de decent
uitgeklopte spatschermen met de
grote lichtmetalen wielen en zijn be
vallige achterwerk met alweer die
mooie ledjes. Met zijn lengte van
4.63m, zijn breedte van 1.88m en
zijn hoogte van 1.65m past hij ook
gewoon op een parkeerplaats bij Al-
bert Heijn en hoef je geen rare frat
sen uit te halen in parkeergarages.
Hoogwaardige soliditeit
Wie plaats neemt, stelt tevreden vast
dat de motorkap zichtbaar blijft,
waardoor manoeuvreren gemakkelij
ker is. Bovendien wordt de overzich
telijkheid vergemakkelijkt door de
royaal gedimensioneerde buitenspie
gels. De indruk van functionaliteit zet
hout en het leer roept bij mij het ge
voel van wellness op: het is onge
looflijk aangenaam om in zo'n am
biance te reizen.
Ik heb met verschillende uitvoerin
gen gereden, de één met meer op
ties dan de andere. Èen optie die ik
voor ruim 4.000 euro zeker zou be
stellen is MMI navigatie plus. Zelden
heb ik zo'n mooie schermweergave
gezien als bij dit systeem. De
duw/draaiknop voor het audio/navi-
gatiesysteem is heel eenvoudig te
bedienen, ik had de handleiding bij
wijze van spreken niet eens nodig.