$4M4* C5 HSTINGL www.zeeuwsautojournaal.nl De Audi Q5 is een succesnum mer. Hij blijkt zowel in eigen ge lederen als bij de concurrentie veel aanzien verworven te heb ben en dat is in het honderdja rig bestaan van het merk een kroon op het hoofd van August Horch. Woensdag 23 september 2009 - Pagina 3 "Dans van de vier ringen" August Horch, een technisch begaaf de Duitse ingenieur, bouwde al sinds 1901 auto's. In 1904 ontwikkelde de aan de Moezel geboren Horch in Zwickau de eerste Duitse viercilin- der. In 1909 verliet hij na onenighe den met zijn mededirectieleden ge dwongen zijn eigen fabriek. Hij mocht geen auto's meer onder zijn eigen naam bouwen. De gedreven technicus zat niet bij de pakken neer en begon in 1910 in dezelfde stad een nieuwe fabriek met de naam Au di. Horch betekent in het Duits 'luis ter'. In het Latijn werd het 'Audi'. De successtory ging voort... Na de beurscrash in 1929 ging het ook in Duitsland slecht en om te overleven besloten vier Saksische autofabrieken, te weten Audi, DKW, Horch en Wanderer samen de Auto Union op te richten. Als teken ver vormde men schaamteloos de vijf Olympische ringen tot vier aaneen geschakelde exemplaren. Al snel werd het concern, net als andere au tofabrieken in Duitsland, door het naziregime ondersteund en brak er op velerlei gebied een bloeitijd aan. Na de oorlog kwamen alle fabrieken in het oosten in Sovjethanden en de grote vooroorlogse merken dreigden verloren te gaan. August Horch zelf heeft echter aan de wieg gestaan van de eerste naoorlogse DKW fa briek in het Beierse Ingolstadt. In 1958 bezat niemand minder dan Daimler-Benz 88 PROCENT van de aandelen van Auto Union DKW en het is aan de huidige concurrent te danken dat de naam Audi in 1965 weer uit de kast werd gehaald, om het merk vervolgens aan Volkswa gen te verkopen. Inmiddels is Audi één van de grootste premiummerken ter wereld! Auto Poppe is de Audi dealer voor Zeeland met als nieuwe locatie de mooie zaak in CarVillage aan de Pe- aryweg in Goes. Ronald de Klerk en Alexander de Pooter zijn de verkoop adviseurs aldaar met een gezonde portie benzine in hun bloed. Ik was blij dat ik Katie op de gevoeli ge plaat mocht vastleggen op een prachtige locatie in Yerseke. Zij heeft de spirit en de uitstraling die horen bij deze geweldige SUV! Sinds zes jaar is Walter de Silva de stuwende designkracht achter het merk uit Ingolstadt en hij is het ook die de typische grille weer heeft in gevoerd, een rudiment uit lang ver vlogen tijden. Hoe je het ook wendt of keert: het design van de Audi's is een mix van sportiviteit en chique uitstraling. De Q5 kwam vorig najaar uit in een tijd dat SUV's in zwaar weer beland waren. Men vond dat ze te groot wa ren en te veel brandstof gebruikten. zich voort en op wat voor manier! Er heerst daar binnen een typische Audisfeer: eenvoudige grote instru menten met witte getallen en rode naalden worden al jaren gebruikt en hebben bewezen dat het gewoon niet beter kan. Audi op z'n best als het om de kwaliteitsindruk gaat. Hoogwaardiger materialen ken ik niet. Alles is uitstekend afgewerkt, de naden zijn overal even klein en de soliditeit straalt er vanaf. De combi natie van de mooie kunststoffen, het chroom, de aluminiumaccenten, het Comfort Waar zijn de tijden gebleven dat vierwielaangedreven voertuigen hot- sebotsen? Dat het allemaal anders kan, bewijst Audi met deze Q5. Ik heb de grootste testafstand afgelegd met de zilvergrijze Q5: de basisuit voering voorzien van de tweeliter commonraildiesel die 170 pk bezit met een koppel van 350 Nm vanaf 1750 toeren. Audi spreekt in de brochure over een performance SUV en dat kan ik beamen, zelfs in de uit voering met de kleinste dieselmotor. DOOR ROB STRATING te spurten en zijn top van 204 km/h mag er ook zijn. Daarbij is de machi ne een stuk stiller gemaakt, dankzij nieuwe Piëzo injectoren, een andere nokkenastandriem en geluidsdem- pende maatregelen. Alleen bij lage snelheden wordt men nog wat Maatpak Audi heeft in de loop van de jaren heel mooie auto's gebouwd. Ik weet nog dat ik bij de eerste Audi 100 op de RAI in 1968 heb staan kwijlen. Omdat de zesde versnelling geen overdrive is draait de motor bij 200 km/h wel 4500 toeren en dat heeft in een land als Duitsland zijn weerslag op het verbruik. Bij ons echter zijn gemiddelden van rond de 1 op 16 heel wel mogelijk. Alle Q vijven Er zijn twee benzinemotoren die de naam TFSI meekrijgen, dat wil zeg gen dat ze voorzien zijn van een uit laatgasturbo. Ze hebben beide twee liter inhoud, de één heeft 180, de andere 211 pk. De V6 heeft 3,2 liter en beschikt over 270 pk. Dan zijn er drie commonraildiesels, de geteste 2.0 I met 170 pk/350 Nm, de 2.0 I met 143 pk/320 Nm en dan is er de mooie 3.0 V6 met 240 pk/500 Nm bij 1500 toeren! Met een instapprijs van 48.250 euro slaat de Audi absoluut geen slecht figuur... Het comfort van de 1705 zware SUV staat op een hoog peil, hij rijdt als een grote limousine, maar met de wetenschap dat alle vier de wielen worden aangedreven. Het centrale differentieel verdeelt de aandrijf- krachten middels een elektronische sturing 60 procent naar de achter wielen en 40 procent voor. Audi heeft bij alle types de motor wat naar achteren gelegd, zodat de ge wichtsverdeling optimaal is. Daar door wordt de indruk versterkt dat de auto precies doet wat je hem op draagt. Je hoeft de grenzen van zijn kunnen niet op te zoeken om dat vast te stellen. Hij rijdt ongelooflijk stabiel rechtuit, je hoeft hem niet te corrigeren. De wegliggingkarakteris- tiek in snel genomen bochten is ronduit neutraal: geen over- of on derstuur te bekennen. Dat ligt niet in de laatste plaats ook aan de precieze besturing die de subjectieve indruk van een grote mate van veiligheid achterlaat. Bij dat bochtenwerk helt hij trouwens nauwelijks over. De TDI zorgt in combinatie met de handgeschakelde zesbak voor goede prestaties: hij heeft slechts tien seconden nodig om naar de honderd dieselgeluiden waar, verder is het aangenaam stil. Bovendien produ ceert hij, ook bij hogere snelheden nauwelijks wind- en bandengeruis. Ik noteer bij 120 km/h op z'n cruise in de zesde versnelling slechts 67dB en dat is écht niet veel! Er gingen stemmen op dat men ze zou gaan weren in steden als Am sterdam en Nijmegen. Inmiddels is die storm weer geluwd en wordt de Q5 geweldig goed verkocht. Per soonlijk vind ik dat de Q5 wat beter geproportioneerd is dan zijn grote broer. Het lijkt wel of de couturier hem een maatpak heeft gegeven. Alles klopt aan hem: de stoere neus met natuurlijk de vier ringen, de sprekende LED dagrijverlichting, de coupélijn van de zijruiten, de decent uitgeklopte spatschermen met de grote lichtmetalen wielen en zijn be vallige achterwerk met alweer die mooie ledjes. Met zijn lengte van 4.63m, zijn breedte van 1.88m en zijn hoogte van 1.65m past hij ook gewoon op een parkeerplaats bij Al- bert Heijn en hoef je geen rare frat sen uit te halen in parkeergarages. Hoogwaardige soliditeit Wie plaats neemt, stelt tevreden vast dat de motorkap zichtbaar blijft, waardoor manoeuvreren gemakkelij ker is. Bovendien wordt de overzich telijkheid vergemakkelijkt door de royaal gedimensioneerde buitenspie gels. De indruk van functionaliteit zet hout en het leer roept bij mij het ge voel van wellness op: het is onge looflijk aangenaam om in zo'n am biance te reizen. Ik heb met verschillende uitvoerin gen gereden, de één met meer op ties dan de andere. Èen optie die ik voor ruim 4.000 euro zeker zou be stellen is MMI navigatie plus. Zelden heb ik zo'n mooie schermweergave gezien als bij dit systeem. De duw/draaiknop voor het audio/navi- gatiesysteem is heel eenvoudig te bedienen, ik had de handleiding bij wijze van spreken niet eens nodig.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 23