auto'smotoren
Dodge krikt de
Caliber flink op
Elektrische Peugeot
Volvo C30: op scherp!
Lexus laat
de LF-Ch zien
Honda CR-V
2.4 Executive
Showroom Van grote patsers tot kleine mini's
Af-fabriek LPG
Dacia Sandero
WOENSDAG 23 SEPTEMBER 2009
Ov
Wie een Dacia koopt, wil zo
goedkoop mogelijk rijden en
dan past het wel als deze hatch
back af-fabriek wordt aangebo
den met een LPG-installatie. In
het vooronder ligt de 1.4 liter
achtklepper die een vermogen
levert van 75 pk. De auto krijgt
een B-label en valt binnen de
normen voor 20 procent bijtel
ling. De LPG-tank is 35 liter
groot. De Dacia Sandero LPG is
er vanaf 10.695 euro (Ambian
ce), (Laureate 11.695 euro).
In de lijn van de Jeep Compass
en Patriot pakt Dodge nu haar
Caliber aan. Met name de kwa
liteit in het interieur wordt flink
opgekrikt door een compleet
nieuwe inrichting met fraaiere
materialen. Verder komt Dodge
met een 2.2 liter Mercedes die
sel in plaats van de 2.0 TDI die
bij VW werd ingekocht. De 1.8
liter instap benzinemotor wordt
uit het programma geschrapt.
De dieselwijziging is ook van
toepassing op de twee Jeeps.
Eindelijk laat Lexus zien hoe
haar nieuwste conceptmodel
eruit ziet. De LF-Ch zal begin
volgend jaar in een productie
variant het leven zuur gaan ma
ken van de BMW 1-serie en de
Audi A3. Het studiemodel is een
vijfdeurs met een lengte van
4,30 meter, een breedte van 1,79
meter en hoogte van 1,40 meter.
Er zit een hybride aandrijflijn in
de auto. Het model komt met
hybridetechniek, maar geen
diesel.
Er bestaat al weer enige tijd een samenwerking tus
sen Peugeot en Mitsubishi, denk maar aan de in Ja
pan op basis van de Outlander gebouwde 4007.
Volgend jaar komt er nog een Mitsubishi-model
met Peugeot-label naar Europa, de iOn. We heb
ben hier te maken met de Mitsubishi i-Miev waar
van een Peugeot-versie komt met slechts licht aan
gepaste buitenkant. Typisch eigenlijk daar Peugeot
ten tijde van de 106 en de eerste Partner ook zelf
elektrische voertuigen bouwde. De auto maakt ge
bruik van lithium-ion accu's en heeft een actieradi
us van 130 km. De elektromotor levert 64 pk en een
koppel van 180 Nm en dat blijkt genoeg voor een
topsnelheid van 130 km/u. Volgens ingewijden zal
ook Citroen met een eigen versie van de i-Miev ko
men.
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat Volvo ook de
C30 van een facelift zou gaan voorzien. De auto is
technisch immers familie van de S40 en V50 die al
eerder onder het mes gingen, terwijl de eveneens op
dezelfde basis gebouwde C70 coupé-cabrio zojuist
aangepakt werd. De vernieuwde C30 is meteen aan
de voorkant goed te herkennen. Volvo heeft er seri
eus werk van gemaakt. De grille is groter en herbergt
ook het veel grotere merklogo. De bumper is volledig
nieuw van vorm en de koplampen staan onder een
hoek. Hiervoor zijn zelfs de spatborden aangepast. In
het interieur komen er wat nieuwe kleurencombina
ties bij. De motorische opbouw van het programma
blijft gelijk, maar er is wel belangrijk nieuws bij de
1.6D DRTVe. Die kan namelijk worden uitgerust met
een start/stop systeem en daarmee daalt de C02-uit-
stoot naar slechts 104 g/km. Uiteraard voldoet deze
versie aan de voorwaarden voor 20 procent bijtelling.
Tot slot is er een nieuw sportonderstel.
Kortstondig voegt Honda
een nieuwe topversie aan
de CR-V reeks toe, de 2.4
Executive. Deze auto zal
ongetwijfeld op het pro
gramma blijven als volgend
voorjaar een facelift op het
model wordt losgelaten. De
motor levert 166 pk en 220
Nm en presteert navenant
met een top van 190 km/u
en sprint naar de 100 in 11
tellen. De veiligheid van de
inzittenden wordt gewaar
borgd door onder meer zes
airbags en actieve hoofd
steunen. De uitrusting is ui
terst compleet. Gebruiks
mogelijkheden in overvloed
in deze luxueuze CR-V. De
auto kost 42.400 euro,
nauwelijks (495 euro) meer
dan de bestaande 2.0 Exe
cutive.