tlSTINGL www.zeeuwsautojournaal.nl De dubbele nul in de naam staat bij Peugeot altijd voor een on gewone carrosserievorm. In dit geval gaat het over een ei genzinnige en inmiddels o zo succesvolle creatie van het grote Franse merk. Woensdag 9 september 2009 - Pagina 3 Al tachtig jaar zet Peugeot in zijn ty pebenamingen een nul in het mid den. Dat begon in 1929 met de 201. Men heeft er ook patent op, want toen Porsche het in 1963 waagde om een 901 te presenteren, beriep Peugeot zich op zijn alleenrecht en werd de Duitse sportwagen omge doopt in 911. Omdat ook bij Peugeot de wereld niet alleen bestaat uit li mousines, stationcars en cabriolets, moest er voor aparte modellen een andere cijfercombinatie gevonden worden en zodoende werd in 2004 de 1007 geïntroduceerd, een micro van met enorme schuifdeuren. De 4007 verscheen als SUV in 2006 en op de voorjaarssalon in Genève werd dus de 3008 aan het publiek gepresenteerd. Verkoopadviseur Laurens Reer van PTA Goes regelde de testauto voor me: een 3008 GT voorzien van de 150 pk turbo benzine zestienklepper met 150 pk. Crossover Zelfs de Fransen, die voor alle bui tenlandse namen wel een eigen woord hebben - ze schromen bij voorbeeld niet om achterop een 16V 'seize soupapes' te zetten - geven de 3008 de subtitel 'crossover' mee en daarmee is eigenlijk alles gezegd, al wordt het er niet altijd duidelijker op. Het woord crossover geeft aan dat hij van een heleboel modellen wel wat heeft: een beetje stationcar, een vleug SUV, een smeer MPV, kortom een auto die aan heel veel wensen van heel veel mensen moet kunnen voldoen. Als de voortekenen niet be driegen is het designteam van Peu geot daar heel goed in geslaagd, want op dit moment hebben de ver koopteams van alle PTA vestigingen (Goes, Vlissingen, Middelharnis, Roosendaal en Steenbergen) er zo'n honderd exemplaren kunnen op schrijven en dat is waarlijk een pres tatie in een paar zomermaanden tijd! Ik ga hem maar eens met u bekij ken... Eigenzinnig en stoer Lang, heel lang deed de Peugeot ontwerpploeg een beroep op de Itali aanse carrosserier Pininfarina, maar inmiddels hebben ze het heft zelf in handen genomen. De creaties blijven zich als vanouds onderscheiden, al was het alleen maar door de gepron onceerde leeuwenbek die vele mo dellen siert. Ook de 3008 heeft een sprekend voorkomen, al is dat aan de voor- pu^ui 3002 U W W "PeugeOOt!" kant heel wat ronder en dikker dan we tot nu toe gewend waren. De koplampen zijn iets ondergeschikter geworden aan zijn dikke neus met de grote grille en de chromen leeuw daarboven. Hij oogt aan alle kanten eigenzinnig en stoer, wat vooral tot uitdrukking komt in de manier waar op de grote 18 inch lichtmetalen wielen in de uitgeklopte spatscher- men draaien. Hij heeft het voorko men van een vierwielaandrijver, maar dat is hij ten opzichte van zijn directe concurrenten als de Volks wagen Tiguan, de Ford Kuga en de Nissan Qashqai niet. Dat stoere ui- ken met het design, ten tweede met de keus van de materialen en ten derde met de bijzondere verlichting van het instrumentenpaneel. De grote klokken hebben chromen randen en zijn mooi gevormd. Ze hebben echter wel een nadeel, want ze spiegelen bij zonlicht nogal. De ontwerper van de schuin geplaatste en dikke middenconsole mag van mij een prijs krijgen, zó prachtig ge vormd is die. De haptonomisch ge vormde versnellingspook staat op de plaats der plaatsen, prachtig hoog opgesteld. Tijdens mijn uitgebreide testrit betrap ik mezelf erop dat ik af een duveltje uit een doosje ver schijnt midden boven het instrumen tenpaneel, recht voor mijn neus een doorzichtig schermpje met de naam: 'head-up display'. Digitaal wordt hier zowel de snelheid, de instelling van de cruisecontrole en nog een aantal zaken weergegeven. Heel handig en overzichtelijk. Ruimte en aflegmoge- lijkheden worden met hoofdletters geschreven. Achterin zitten de pas sagiers als een vorst. En route In het vooronder ligt de 1.6 liter tur- DOOR ROB STRATING leren. Ik heb wat moeite met de be diening van de cruisecontrole: hij zit verscholen achter het stuur en re ageert niet altijd zoals ik het wil. Voor de rest heb ik bijzonder weinig aan te merken, een complete en goed doordachte koets. Zoals u begrijpt, is de 3008 al met al een bijzonder fijne reisauto die heel terlijk heeft ook een mooie kant als we naar zijn zijruitlijn kijken. Samen met de vlak liggende achterruit her ken ik zelfs een coupélijn en dat siert hem in vele opzichten. De relatief kleine achterklep suggereert een ho ge tildrempel, maar niets is minder waar, want het onderste gedeelte van de laadklep kan worden omge klapt. De 3008 maakt aan alle kanten indruk en dat merk ik ook onderweg: aan belangstelling geen gebrek! Chique en functioneel Instappen is een feestje op zich, want je hoeft niet te bukken of te klimmen. Natuurlijk vinden de oude ren onder mijn lezerspubliek dit bij zonder aangenaam, maar de groep jongeren en met name moeders met kleine kinderen weten dit soort au to's in toenemende mate te waarde ren: de grote portieren en een ach terbank op. hoogte is voor veel men sen gewoon een uitkomst! Plaats nemen achter het aangename dikke leren volant is ronduit een ge noegen. Ik waan me vooral in het donker in de cockpit van een luxe privéjet. Dat heeft ten eerste te ma- en toe meer schakel dan eigenlijk noodzakelijk is, gewoon omdat het al een plezier op zich is. Probeert u het maar eens uit en u zult het met me eens zijn! Het materiaal van het dashboard is met zorg gekozen en bestaat uitsluitend uit hoogwaardige kunststoffen die aangenaam aanvoe len. Net als bij Volvo verschijnt het scherm voor de routeplanner boven op het dashboard uit zijn slaapstand en is mede door de goede verstel baarheid uitstekend afleesbaar. Als bo benzinemotor die Peugeot samen met BMW heeft ontwikkeld. Ik kende hem al uit andere Peugeots en ik vind het een heel fijne motor. Hij be zit een lange slag (77 x 85,5), in de basis staat deze machine al garant voor veel souplesse. Combineer dat met een turbo en het resultaat mag er zijn: een koppel van 240 Nm bij slechts 1400 toeren! Hij ontwikkelt bovendien nog 150 pk en dat is niet mis. Als ik mijn best doe, gaat hij binnen de 9 seconden naar de hon derd en op de Duitse autosnelwegen haalt hij de 200 km/h op z'n sloffen. De motor is bovendien geweldig stil. Over dat laatste gesproken: alles is stil rondom de 3008, want ik kan hem niet betrappen op wind- en bandengeruis en dat heeft uiteraard direct te maken met zijn luchtweer- standcoëfficiënt, een CW waarde van 0.30 en de uitstekende en omvang rijke isolatie op vitale punten. Hij is verregaand comfortabel afge stemd. Bovendien is de GT uitgerust met de zogenoemde 'Dynamic Rol ling Control', een systeem dat bij fel bochtenwerk de auto stabieler maakt en overhellen tegengaat en op de gewone weg het comfort laat preva- wat ruimte biedt en de voordelen van vele andere types in zich ver enigt. Toutes les 3008 Er zijn voorlopig twee benzineversies en twee commonraildiesels beschik baar. De beide benzinemotoren zijn 1.6 liter zestienkleppers. De eerste heeft 120 pk en de tweede dankzij de turbo 150 pk.. De eerste diesel is een 1.6 HDI met 110 pk/240 Nm, de tweede een 2.0 I HDI met 150 pk/340 Nm. Qua uitvoeringen zijn er de SR, de ST, de Première en de GT. Ik schreef al dat hij het voorkomen heeft van een SUV. Een beetje kan dat gevoel benaderd worden door de 'Grip Con trol' als optie te bestellen: een sys teem dat aangepaste tractie verzorgt bij sneeuw, modder en zand. Ik heb niet de zwarte test GT op de foto gezet, omdat deze kleur de bij zondere lijnen van het koetswerk te veel verhuld. Manon past met haar paard trouwens veel beter in de zo merse omgeving bij de nieuwe kleur die 'Vapor Grey' genoemd wordt. Een schitterende combinatie!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 23