tlSTINGL
www.zeeuwsautojournaal.nl
De dubbele nul in de naam staat
bij Peugeot altijd voor een on
gewone carrosserievorm. In
dit geval gaat het over een ei
genzinnige en inmiddels o zo
succesvolle creatie van het
grote Franse merk.
Woensdag 9 september 2009 - Pagina 3
Al tachtig jaar zet Peugeot in zijn ty
pebenamingen een nul in het mid
den. Dat begon in 1929 met de 201.
Men heeft er ook patent op, want
toen Porsche het in 1963 waagde
om een 901 te presenteren, beriep
Peugeot zich op zijn alleenrecht en
werd de Duitse sportwagen omge
doopt in 911. Omdat ook bij Peugeot
de wereld niet alleen bestaat uit li
mousines, stationcars en cabriolets,
moest er voor aparte modellen een
andere cijfercombinatie gevonden
worden en zodoende werd in 2004
de 1007 geïntroduceerd, een micro
van met enorme schuifdeuren. De
4007 verscheen als SUV in 2006 en
op de voorjaarssalon in Genève
werd dus de 3008 aan het publiek
gepresenteerd.
Verkoopadviseur Laurens Reer van
PTA Goes regelde de testauto voor
me: een 3008 GT voorzien van de
150 pk turbo benzine zestienklepper
met 150 pk.
Crossover
Zelfs de Fransen, die voor alle bui
tenlandse namen wel een eigen
woord hebben - ze schromen bij
voorbeeld niet om achterop een 16V
'seize soupapes' te zetten - geven de
3008 de subtitel 'crossover' mee en
daarmee is eigenlijk alles gezegd, al
wordt het er niet altijd duidelijker op.
Het woord crossover geeft aan dat
hij van een heleboel modellen wel
wat heeft: een beetje stationcar, een
vleug SUV, een smeer MPV, kortom
een auto die aan heel veel wensen
van heel veel mensen moet kunnen
voldoen. Als de voortekenen niet be
driegen is het designteam van Peu
geot daar heel goed in geslaagd,
want op dit moment hebben de ver
koopteams van alle PTA vestigingen
(Goes, Vlissingen, Middelharnis,
Roosendaal en Steenbergen) er zo'n
honderd exemplaren kunnen op
schrijven en dat is waarlijk een pres
tatie in een paar zomermaanden tijd!
Ik ga hem maar eens met u bekij
ken...
Eigenzinnig en stoer
Lang, heel lang deed de Peugeot
ontwerpploeg een beroep op de Itali
aanse carrosserier Pininfarina, maar
inmiddels hebben ze het heft zelf in
handen genomen. De creaties blijven
zich als vanouds onderscheiden, al
was het alleen maar door de gepron
onceerde leeuwenbek die vele mo
dellen siert.
Ook de 3008 heeft een sprekend
voorkomen, al is dat aan de voor-
pu^ui 3002 U W W
"PeugeOOt!"
kant heel wat ronder en dikker dan
we tot nu toe gewend waren. De
koplampen zijn iets ondergeschikter
geworden aan zijn dikke neus met
de grote grille en de chromen leeuw
daarboven. Hij oogt aan alle kanten
eigenzinnig en stoer, wat vooral tot
uitdrukking komt in de manier waar
op de grote 18 inch lichtmetalen
wielen in de uitgeklopte spatscher-
men draaien. Hij heeft het voorko
men van een vierwielaandrijver,
maar dat is hij ten opzichte van zijn
directe concurrenten als de Volks
wagen Tiguan, de Ford Kuga en de
Nissan Qashqai niet. Dat stoere ui-
ken met het design, ten tweede met
de keus van de materialen en ten
derde met de bijzondere verlichting
van het instrumentenpaneel.
De grote klokken hebben chromen
randen en zijn mooi gevormd. Ze
hebben echter wel een nadeel, want
ze spiegelen bij zonlicht nogal. De
ontwerper van de schuin geplaatste
en dikke middenconsole mag van
mij een prijs krijgen, zó prachtig ge
vormd is die. De haptonomisch ge
vormde versnellingspook staat op de
plaats der plaatsen, prachtig hoog
opgesteld. Tijdens mijn uitgebreide
testrit betrap ik mezelf erop dat ik af
een duveltje uit een doosje ver
schijnt midden boven het instrumen
tenpaneel, recht voor mijn neus een
doorzichtig schermpje met de naam:
'head-up display'. Digitaal wordt hier
zowel de snelheid, de instelling van
de cruisecontrole en nog een aantal
zaken weergegeven. Heel handig en
overzichtelijk. Ruimte en aflegmoge-
lijkheden worden met hoofdletters
geschreven. Achterin zitten de pas
sagiers als een vorst.
En route
In het vooronder ligt de 1.6 liter tur-
DOOR ROB STRATING
leren. Ik heb wat moeite met de be
diening van de cruisecontrole: hij zit
verscholen achter het stuur en re
ageert niet altijd zoals ik het wil.
Voor de rest heb ik bijzonder weinig
aan te merken, een complete en
goed doordachte koets.
Zoals u begrijpt, is de 3008 al met al
een bijzonder fijne reisauto die heel
terlijk heeft ook een mooie kant als
we naar zijn zijruitlijn kijken. Samen
met de vlak liggende achterruit her
ken ik zelfs een coupélijn en dat siert
hem in vele opzichten. De relatief
kleine achterklep suggereert een ho
ge tildrempel, maar niets is minder
waar, want het onderste gedeelte
van de laadklep kan worden omge
klapt. De 3008 maakt aan alle kanten
indruk en dat merk ik ook onderweg:
aan belangstelling geen gebrek!
Chique en functioneel
Instappen is een feestje op zich,
want je hoeft niet te bukken of te
klimmen. Natuurlijk vinden de oude
ren onder mijn lezerspubliek dit bij
zonder aangenaam, maar de groep
jongeren en met name moeders met
kleine kinderen weten dit soort au
to's in toenemende mate te waarde
ren: de grote portieren en een ach
terbank op. hoogte is voor veel men
sen gewoon een uitkomst!
Plaats nemen achter het aangename
dikke leren volant is ronduit een ge
noegen. Ik waan me vooral in het
donker in de cockpit van een luxe
privéjet. Dat heeft ten eerste te ma-
en toe meer schakel dan eigenlijk
noodzakelijk is, gewoon omdat het al
een plezier op zich is. Probeert u het
maar eens uit en u zult het met me
eens zijn! Het materiaal van het
dashboard is met zorg gekozen en
bestaat uitsluitend uit hoogwaardige
kunststoffen die aangenaam aanvoe
len.
Net als bij Volvo verschijnt het
scherm voor de routeplanner boven
op het dashboard uit zijn slaapstand
en is mede door de goede verstel
baarheid uitstekend afleesbaar. Als
bo benzinemotor die Peugeot samen
met BMW heeft ontwikkeld. Ik kende
hem al uit andere Peugeots en ik
vind het een heel fijne motor. Hij be
zit een lange slag (77 x 85,5), in de
basis staat deze machine al garant
voor veel souplesse. Combineer dat
met een turbo en het resultaat mag
er zijn: een koppel van 240 Nm bij
slechts 1400 toeren! Hij ontwikkelt
bovendien nog 150 pk en dat is niet
mis. Als ik mijn best doe, gaat hij
binnen de 9 seconden naar de hon
derd en op de Duitse autosnelwegen
haalt hij de 200 km/h op z'n sloffen.
De motor is bovendien geweldig stil.
Over dat laatste gesproken: alles is
stil rondom de 3008, want ik kan
hem niet betrappen op wind- en
bandengeruis en dat heeft uiteraard
direct te maken met zijn luchtweer-
standcoëfficiënt, een CW waarde van
0.30 en de uitstekende en omvang
rijke isolatie op vitale punten.
Hij is verregaand comfortabel afge
stemd. Bovendien is de GT uitgerust
met de zogenoemde 'Dynamic Rol
ling Control', een systeem dat bij fel
bochtenwerk de auto stabieler maakt
en overhellen tegengaat en op de
gewone weg het comfort laat preva-
wat ruimte biedt en de voordelen
van vele andere types in zich ver
enigt.
Toutes les 3008
Er zijn voorlopig twee benzineversies
en twee commonraildiesels beschik
baar. De beide benzinemotoren zijn
1.6 liter zestienkleppers. De eerste
heeft 120 pk en de tweede dankzij
de turbo 150 pk.. De eerste diesel is
een 1.6 HDI met 110 pk/240 Nm, de
tweede een 2.0 I HDI met 150
pk/340 Nm.
Qua uitvoeringen zijn er de SR, de
ST, de Première en de GT. Ik schreef
al dat hij het voorkomen heeft van
een SUV. Een beetje kan dat gevoel
benaderd worden door de 'Grip Con
trol' als optie te bestellen: een sys
teem dat aangepaste tractie verzorgt
bij sneeuw, modder en zand.
Ik heb niet de zwarte test GT op de
foto gezet, omdat deze kleur de bij
zondere lijnen van het koetswerk te
veel verhuld. Manon past met haar
paard trouwens veel beter in de zo
merse omgeving bij de nieuwe kleur
die 'Vapor Grey' genoemd wordt.
Een schitterende combinatie!