Optimale mogelijkheden
in een fraaie verpakking
Toyota de Jonge levert nieuwe beprijf
Toyota voor Reddingsbrigade
vWJVUTO
De Nissan Pixo:
welcome to simplicity
www.zeeuwsautojournaal.nl
Peugeot 3008: optimale ge
bruiksmogelijkheden in een
fraaie verpakking.
Op tiet badstpand in Vlissingen
was het op vrijdag 5 juni - om
precies te zijn: om 16.00 uur -
groot feest. Op dat moment
heeft de strandbewakingspost
van de Gemeente Vlissingen de
nieuwe Toyota LandCruiser
evenals de compleet nieuwe
reddingsboot officieel in ge
bruik genomen. Wethouder Rob
van Dooren ontving uit handen
van verkoopadviseur Jürgen
Westerhof de sleutels van de
nieuwe auto en doopte daarna
de nieuwe reddingsboot even
als de nieuwe Toyota LandCrui
ser met een fles champagne.
Met de introductie van de Pixo
presenteert Nissan een com
pacte hatchback die de aanval
opent op het steeds drukker
wordende A-segment. De Pixo
was dit voorjaar voor het
eerst te zien op de Autosalon
van Parijs en nu kan ik deze
hippe hatchback ophalen bij
Auto Sturm in Middelburg.
Woensdag 26 augustus 2009 - Pagina 11
Tekst en foto André van der Velde
Je voelt je achter het stuur van een
3008 als een piloot in een cockpit
van een privévliegtuig. Ik kijk altijd
naar lage sportwagens; dat vind ik
prachtig. In sommige kan ik niet
eens behoorlijk instappen, en uit
stappen wordt al helemaal een wor
steling. En dan dat rijden in het
drukke verkeer, zo laag bij de grond,
tussen al die grote vrachtwagens...
Ja, u begrijpt het al: ik ben echt een
liefhebber van het medium-SUV en
medium-MPV segment. Alles wat je
wilt kunnen inladen zonder karretje
erachter en zonder een grote, zware
auto te hoeven kopen. Fietsen erin,
vakantie-uitrusting, noem maar op.
In de 3008 kan dat in combinatie
met een goede wegligging, zonder
overhellen in de bochten. Met luxe,
leer, mooie geluidsinstallatie, naviga
tie, prachtig dashboard met head-up
display. Verkoopadviseur Sjors
Scheepstra van PTA Goes kan u dat
allemaal haarfijn uitleggen.
Op gladde wegen staat de 3008 ook
zijn mannetje. Hij heeft een 'Grip-
control', waardoor hij, zeker als u
'Mud and snow' banden heeft, over
glibberig terrein kunt rijden zoals
sneeuw en ijs. Vraag het gerust aan
Sjors.
De moderne, zuinige motoren van de
Peugeot 3008 kunnen 120 of 150 pk
leveren (op benzine). Uit de diesel
motoren kunt u kiezen tussen de
110,150 of 163 pk. De laatste heeft
een 6-traps automaat. Een proefrit
zal u verbazen, dus maak gerust een
afspraak. Als u belt, krijgt u de re
ceptioniste aan de telefoon. Haar
naam is Mariëlla Suurmond. Zij staat
op de foto. Tot een volgende keer.
er een standaard reddingsbrigade
voertuig is ontwikkeld. Daarnaast is
er een speciale lijst opgesteld met
aanvullende aanpassingen. Iedere
reddingsbrigade kan naar eigen in
zicht aangeven welke extra aanpass
ingen gewenst zijn.
Aanpassingen
In het geval van deze auto zijn de
stoelen van een speciale lederen be
kleding voorzien. De gehele vloer is
voorzien van een speciale waterdich
te coating voor een maximale be
scherming tegen de invloeden van
zeewater en zand. Daarnaast is er in
de laadruimte een zogenoemde 'Fer-
no' brancard gemonteerd.
Vanzelfsprekend is de auto voorzien
van alle nodige communicatie appa
ratuur en is er een beeldscherm ge
monteerd waarop beelden worden
getoond van de camera achterop het
voertuig. Het volledige voertuig is
voorzien van de originele BiZa stri
ping en de nieuwste sirene alsmede
een uitgebreide zwaailichtbalk voor
zien van LED flitsers (ook in de gril
le). Aan de voorzijde van de bumper
is een speciale pushbar gemonteerd,
voorzien van een elektrisch aange
dreven lier en een speciale trekhaak
kogel waarmee er perfect met de
reddingsboot gerangeerd kan wor
den.
Samenwerking
Zowel verkoopadviseur Jürgen Wes
terhof van Toyota de Jonge als
strandcoördinator Albert Dijkstra na
mens de Gemeente Vlissingen zijn
erg blij met de levering van dit bij
zondere voertuig. Door de goede sa
menwerking van Louwman Parqui
(importeur voor Toyota en Lexus),
Reddingsbrigade Nederland, Autobe
drijf de Jonge als plaatselijke dealer
en natuurlijk de Gemeente Vlissingen
als klant is er een speciaal voertuig
tot stand gekomen dat in vele
(nood)situaties direct kan worden in
gezet.
Toyota heeft samen met REDNED de
LandCruiser zodanig aangepast dat
Tekst Marina Meijers
Het A-segment van compacte auto's
wordt steeds populairder onder de
winkelende automobilist. Steeds
meer autofabrikanten zien hier kan
sen liggen en lanceren een auto in
deze klasse. Met compacte auto's
De Pixo Visia is al verkrijgbaar vanaf
7.999 euro. De Pixo Acenta, het type
dat wij deze ochtend testen kost
8.799. Voor de Acenta, uitgerust als
automaat moet 11.399 euro neerge
legd worden. Wilt u meer informatie
over deze compacte auto? Bij Auto
Sturm in Middelburg en in Goes
staan ze u graag te woord. Of surf
even naar www.autosturm.nl
erg soepel, maar voor wie eigenlijk
helemaal niet van schakelen houdt:
de Pixo is als één van de weinige
auto's in het compacte segment als
automaat verkrijgbaar en hiermee
ook één van de goedkoopste auto's,
zo niet dé goedkoopste, in Europa in
dit segment. Overigens geldt de
BPM-vrijstelling niet voor de auto
maat omdat de viertrapsautomaat
meer brandstof verbruikt.
Wij rijden deze ochtend naar Dom
burg en hoewel het hier natuurlijk
best druk is, kunnen wij zonder
moeite een parkeerplekje vinden.
Veel ruimte hebben we dan ook niet
nodig. Wat betreft de vormgeving is
de Nissan zeer efficiënt. Ondanks
zijn kleine afmetingen is er nog be
hoorlijk wat ruimte. Wanneer de
achterbankleuning is neergeklapt, is
er een bagageruimte van 774 liter.
De Nissan Pixo is verkrijgbaar in
twee uitvoeringen: de Visia en de
als specialisme
kon Nissan na
tuurlijk niet ach
terblijven. Met zijn
lengte van 3,57
meter, breedte van
1,60 meter en
hoogte van 1,47
meter heeft de
Pixo natuurlijk een
prettig formaat
voor in het drukke
stadsverkeer en ook parkeren is
geen probleem met deze auto.
Fijn aan de Pixo is zijn superlage
verbruik. Het gemiddelde verbruik
van de auto is 4,4 liter per 100 kilo
meter of anders gezegd 1 op 22,7.
Doordat de Pixo zo zuinig is, kan de
ze op de BPM-vrijstelling rekenen.
Wanneer je flink doorrijdt, blijkt dat
dit verrassend weinig motorgeluid
oplevert. Bovendien schakelt de auto
Acenta. De instapversie Visia is uit
gerust met stuurbekrachtiging, ABS,
airbags voor de bestuurder en de
voorste passagier, ISOFIX-beves-
tingspunten en een wisser voor de
achterruit. De Acenta is onder ande
re uitgebreid met een Radio/CD-spe-
ler met MP-3, centrale portierver
grendeling met afstandsbediening,
elektrisch bedienbare ramen vóór en
portiegrepen en buitenspiegels in
carosseriekleur. Eventueel kan als
optie voor handbediende airconditio
ning gekozen worden. De Pixo is
verkrijgbaar in zes frisse kleuren
waaronder de Metaallak Greyish
blue, de kleur van onze testauto.
Voor extra bescherming van het in
terieur is er het Protectie-pack, be
staande uit een set van vier verlours
vloermatten en zwarte stootlijsten.
Hiervoor moet 209 euro betaald
worden.