auto'smotoren
Lichtgewicht Mazda MX-5
J
:^*iéé
www.zeeuwsautojournaal.nl
Klassieker
Internationaal
Kevertreffen
Beschermd in
High Securities
Europese
Subaru Legacy
Maximaal volume voor
Mercedes E-klasse Estate
Porsche 911 Turbo
Showroom Van grote patsers tot kleine mini's
Lichtgewicht en Iight is al jaren in de mode. Mazda gaat met het gewicht
van al haar auto's aan de slag zodra er een nieuw model verschijnt.
WOENSDAG 26 AUGUSTUS 2009
ZEEUWSE MERKENDEALERS, EN NOG VEEL MEER.
Kip zet het 75-jarig bestaan
luister bij met de Kip Kom-
pakt 300 Classic 75 Limi
ted Edition. Die is qua mo
dellering gebaseerd op een
heuse klassieker maar he
lemaal toegespitst op de
veeleisende sportief inge
stelde caravanner. De deur
zit aan de achterkant om in
het interieur ruimte te ma
ken. De Classic' omvat
een (uitneembaar) keuken
blok, een hangkast en een
seperate legkast. De ban
ken zijn om te bouwen tot
een riant bed. Het geringe
gewicht (550 kilo) en de
geringe luchtweerstand
maken deze caravan ge
schikt voor de kleine, lichte
(zuinige) trekauto. Extra
buitenspiegels zijn niet no
dig en een rijbewijs B is vol
doende. Instapprijs: 9.999
euro.
Vliegbasis Valkenburg in Kat
wijk aan Zee is op 19 en 20 sep
tember (10.00 tot 17.00 uur) het
toneel van een groot interna
tional Kevertreffen. In de Club
straat kan kennis worden ge
maakt met diverse keverclubs.
Zij presenteren behalve de be
kende Kever ook Buggy's, Kar-
mann Ghia's, bussen, kitcars,
fastbacks, Trikes en New Beat
les. Verder is er een onderdelen-
markt en er worden complete
Kevers aangeboden.
BMW lanceert de 7-serie High
Security. De BMW 750Li High
Security en de BMW 760Li High
Security zijn de eerste gepant
serde auto's die voldoen aan de
nieuwe en strengere richtlijnen
van BRV 2009. Beide modellen
zijn goedgekeurd voor de kogel-
beschermingsklasse VR7 en de
carrosserie van de auto's vol
doet zelfs aan de kogelbescher-
mingsklasse VR9. Vrij vertaald:
de High Securities bieden maxi
male bescherming.
Tegen het einde van het jaar
lanceert Subaru de volgende ge
neratie Legacy in ons land. Eer
der toonde het Japanse merk al
een conceptstudie gevolgd door
de foto's van de Amerikaanse
versies van de sedan, Touring-
wagon en Outback. Maar dit is
de Europese variant die slechts
op kleine details afwijkt. Het be
langrijkste verschil: in Europa
wordt uiteraard de boxerdiesel
geleverd. De 2.5 liter turbomo
tor komt niet naar Nederland.
1
De reeks van de nieuwe Mercedes E-klasse is bijna
compleet nu het merk de foto's van de Estate heeft
vrijgegeven. Nu is het alleen nog wachten op de ca
briolet op basis van de coupé. De auto is 4,90 me
ter lang en beschikt na het neerklappen van de
achterbank over een maximaal bagagevolume van
1950 liter en daarmee verslaat dit model alle con
currenten. Het motorenprogramma loopt synch
roon met de sedan en begint met de E200 CDI, een
170 pk sterke diesel. Daarboven nog twee sterkere
varianten van dezelfde motor en uiteindelijk de
E350 CDI met een zescilinder krachtbron. Voor
benzinerijders de vier- en zescilinder CGI-motoren
met directe inspuiting alsmede een V6 en V8 en in
de nabije toekomst ook een E 63 AMG Estate. Prij
zen vanaf 49.899 euro (E200 CGI).
Als Porsche een sterk gewijzigde uitvoe
ring van de vertrouwde 911 op de
markt brengt, duurt het gerui
me tijd voordat alle varian
ten dezelfde veranderin
gen hebben ondergaan. In
de huidige 911-reeks ont
brak nog een actuele
Turbo en die staat nu op
uitkomen. De auto heeft
een nieuwe 3.8 liter zes
cilinder boxermotor die
500 pk levert. Bijzonder,
omdat het de eerste volle
dig nieuwe motor is in de his
torie van de 911 Turbo. De
krachtbron is voorzien van directe
inspuiting en een turbo met variabele geometrie.
In niet meer dan 3,4 seconden wordt de 100 km/u
bereikt en de topsnelheid-is gemeten op 312 km/u.
De nodige elektronica ondersteunt het rijden met
deze 911 Turbo en zorgt voor een verder toegeno
men rijdynamiek. Launch Control is als kermisat
tractie ook in de auto opgenomen voor maximaal
accelereren. Later dit jaar wordt het model ver
krijgbaar. Het brandstofverbruik is met 18 procent
verlaagd. De Coupé kost 204.900 euro en de cabrio
staat op de prijslijst voor 220.250 euro.
En dat zorgt ervoor dat de hui
dige Mazda2, Mazda3 en
Mazda6 gemiddeld lichter zijn
dan hun concurrenten. Ook
de Mazda MX-5 is afgeslankt,
maar deze MX-5 Superlight is
helaas alleen bedoeld als
showmodel afkomstig van
Mazda's Duitse designstudio.
Op de komende IAA in Frank
furt is deze roadster zonder
voorruit te bewonderen.
De naam Superlight maakt
duidelijk dat de MX-5 tot de
laatste gram uitgekleed is. Bij
de zoektocht naar overtollig
gewicht moest zelfs de voor
ruit eraan geloven.
Volgens het Japanse merk is
de Mazda MX-5 de best ver
kochte tweezits sportwagen
ter wereld. Het model is al
weer twintig jaar succesvol
en dat moest gevierd worden.
Daarom komt Mazda met de
ze spannende conceptcar op
basis van diezelfde MX-5. Vol
gens Mazda heeft het
lage(re) wagengewicht van
deze MX-5 positieve invloe
den op de algehele rijpresta-
ties. de mate van C02-uit-
stoot en het brandstofver
bruik.
Jammer dus dat de Superlight
Version na z'n onthulling op
15 september in Frankfurt al
leen nog op andere beurzen
en in het Mazda-museum is te
bewonderen.