auto'smotoren Lichtgewicht Mazda MX-5 J :^*iéé www.zeeuwsautojournaal.nl Klassieker Internationaal Kevertreffen Beschermd in High Securities Europese Subaru Legacy Maximaal volume voor Mercedes E-klasse Estate Porsche 911 Turbo Showroom Van grote patsers tot kleine mini's Lichtgewicht en Iight is al jaren in de mode. Mazda gaat met het gewicht van al haar auto's aan de slag zodra er een nieuw model verschijnt. WOENSDAG 26 AUGUSTUS 2009 ZEEUWSE MERKENDEALERS, EN NOG VEEL MEER. Kip zet het 75-jarig bestaan luister bij met de Kip Kom- pakt 300 Classic 75 Limi ted Edition. Die is qua mo dellering gebaseerd op een heuse klassieker maar he lemaal toegespitst op de veeleisende sportief inge stelde caravanner. De deur zit aan de achterkant om in het interieur ruimte te ma ken. De Classic' omvat een (uitneembaar) keuken blok, een hangkast en een seperate legkast. De ban ken zijn om te bouwen tot een riant bed. Het geringe gewicht (550 kilo) en de geringe luchtweerstand maken deze caravan ge schikt voor de kleine, lichte (zuinige) trekauto. Extra buitenspiegels zijn niet no dig en een rijbewijs B is vol doende. Instapprijs: 9.999 euro. Vliegbasis Valkenburg in Kat wijk aan Zee is op 19 en 20 sep tember (10.00 tot 17.00 uur) het toneel van een groot interna tional Kevertreffen. In de Club straat kan kennis worden ge maakt met diverse keverclubs. Zij presenteren behalve de be kende Kever ook Buggy's, Kar- mann Ghia's, bussen, kitcars, fastbacks, Trikes en New Beat les. Verder is er een onderdelen- markt en er worden complete Kevers aangeboden. BMW lanceert de 7-serie High Security. De BMW 750Li High Security en de BMW 760Li High Security zijn de eerste gepant serde auto's die voldoen aan de nieuwe en strengere richtlijnen van BRV 2009. Beide modellen zijn goedgekeurd voor de kogel- beschermingsklasse VR7 en de carrosserie van de auto's vol doet zelfs aan de kogelbescher- mingsklasse VR9. Vrij vertaald: de High Securities bieden maxi male bescherming. Tegen het einde van het jaar lanceert Subaru de volgende ge neratie Legacy in ons land. Eer der toonde het Japanse merk al een conceptstudie gevolgd door de foto's van de Amerikaanse versies van de sedan, Touring- wagon en Outback. Maar dit is de Europese variant die slechts op kleine details afwijkt. Het be langrijkste verschil: in Europa wordt uiteraard de boxerdiesel geleverd. De 2.5 liter turbomo tor komt niet naar Nederland. 1 De reeks van de nieuwe Mercedes E-klasse is bijna compleet nu het merk de foto's van de Estate heeft vrijgegeven. Nu is het alleen nog wachten op de ca briolet op basis van de coupé. De auto is 4,90 me ter lang en beschikt na het neerklappen van de achterbank over een maximaal bagagevolume van 1950 liter en daarmee verslaat dit model alle con currenten. Het motorenprogramma loopt synch roon met de sedan en begint met de E200 CDI, een 170 pk sterke diesel. Daarboven nog twee sterkere varianten van dezelfde motor en uiteindelijk de E350 CDI met een zescilinder krachtbron. Voor benzinerijders de vier- en zescilinder CGI-motoren met directe inspuiting alsmede een V6 en V8 en in de nabije toekomst ook een E 63 AMG Estate. Prij zen vanaf 49.899 euro (E200 CGI). Als Porsche een sterk gewijzigde uitvoe ring van de vertrouwde 911 op de markt brengt, duurt het gerui me tijd voordat alle varian ten dezelfde veranderin gen hebben ondergaan. In de huidige 911-reeks ont brak nog een actuele Turbo en die staat nu op uitkomen. De auto heeft een nieuwe 3.8 liter zes cilinder boxermotor die 500 pk levert. Bijzonder, omdat het de eerste volle dig nieuwe motor is in de his torie van de 911 Turbo. De krachtbron is voorzien van directe inspuiting en een turbo met variabele geometrie. In niet meer dan 3,4 seconden wordt de 100 km/u bereikt en de topsnelheid-is gemeten op 312 km/u. De nodige elektronica ondersteunt het rijden met deze 911 Turbo en zorgt voor een verder toegeno men rijdynamiek. Launch Control is als kermisat tractie ook in de auto opgenomen voor maximaal accelereren. Later dit jaar wordt het model ver krijgbaar. Het brandstofverbruik is met 18 procent verlaagd. De Coupé kost 204.900 euro en de cabrio staat op de prijslijst voor 220.250 euro. En dat zorgt ervoor dat de hui dige Mazda2, Mazda3 en Mazda6 gemiddeld lichter zijn dan hun concurrenten. Ook de Mazda MX-5 is afgeslankt, maar deze MX-5 Superlight is helaas alleen bedoeld als showmodel afkomstig van Mazda's Duitse designstudio. Op de komende IAA in Frank furt is deze roadster zonder voorruit te bewonderen. De naam Superlight maakt duidelijk dat de MX-5 tot de laatste gram uitgekleed is. Bij de zoektocht naar overtollig gewicht moest zelfs de voor ruit eraan geloven. Volgens het Japanse merk is de Mazda MX-5 de best ver kochte tweezits sportwagen ter wereld. Het model is al weer twintig jaar succesvol en dat moest gevierd worden. Daarom komt Mazda met de ze spannende conceptcar op basis van diezelfde MX-5. Vol gens Mazda heeft het lage(re) wagengewicht van deze MX-5 positieve invloe den op de algehele rijpresta- ties. de mate van C02-uit- stoot en het brandstofver bruik. Jammer dus dat de Superlight Version na z'n onthulling op 15 september in Frankfurt al leen nog op andere beurzen en in het Mazda-museum is te bewonderen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 18