auto'smotoren Oude liefde roest niet Chevrolet Volt 10 jaar lang topprestatie Toyota Yaris Cool Rolls Royce Ghost krijgt beul van een V12 Saab 9-5: Zuinige indrukwekkend Smart diesel Seat komt op basis van de vorige Audi A4 Avant met de Exeo ST. In Duitsland zijn ze gecharmeerd van de uitstraling en de toepassingsmogelijkheden van die auto, een oude bekende. Tata Nano: afgeleverd! Showroom Van grote patsers tot kleine mini's WOENSDAG 12 AUGUSTUS 2009 Chevrolet heeft met het prijsgeven van enkele tech nische gegevens een beeld geschetst van de mogelijk heden van de Volt. De ac celeratie van 0 tot 100 km/u zal zo'n 5,9 secon den in beslag nemen Dankzij de karakteristiek van een elektromotor, is het gevoel bij het accelere ren vergelijkbaar met dat van een auto met 260 pk motor. De Volt is ontwor pen om gedurende tien jaar of 240.000 kilometer dienst te doen. waarbij voortdurend dezelfde pres taties moeten worden gele verd. 150 Fleetowners hebben hem in zijn klasse uitgeroe pen tot Company Car of the Year. Dit is de eerste onder scheiding voor de Exeo ST sinds zijn recente internatio nale introductie. De ST kreeg een derde plaats toegekend in het algemeen klassement. Er was meer succes voor Se at. De Altea XL Stationwagon werd tweede in de categorie voor compacte vans en de Ibiza werd tweede in de klas se van kleine importauto's en de Leon nam de derde plaats in de klasse voor compacte auto's. De ST is in Nederland te be stellen met een keuze uit zes motoren, allen met groen energielabel. Ook voldoen al le motoren aan de strenge EU5 regelgeving die in 2011 van kracht wordt. De Seat Exeo ST staat vanaf de twee de helft van augustus bij de Nederlandse Seatdealers. Saab wilde de nieuwe 9-5 graag geheim houden tot eind augus tus, maar de foto's zijn uitgelekt. Ze tonen de 5,01 meter lange se dan die meteen een goede in druk maakt. De auto krijgt een drietal benzine turbomotoren te beginnen met de 1.6 liter die 190 pk levert. Dieselrijders krij gen de bekende 2.0 liter met 160 of 190 pk. De auto staat op de verlengde bodemgroep van de Opel Insignia en is vanaf april volgend jaar verkrijgbaar. Met een CO-2 uitstoot van 88 g/km is de Smart CDI de enige diesel die in de categorie van 14 procent bijtelling valt. Boven dien wordt er op dit kleine zui- nigheidswonder geen BPM be rekend. Het vermogen van de kleine driecilinder is met maar liefst 21 procent gestegen tot 54 pk. De krachtbron voldoet nu aan de Euro5 emissienorm en heeft een trekkracht van 130 Nm. Daarmee wordt de 100 km/u in 16,8 seconden bereikt. Het'spreekt vanzelf dat de Toy ota Yaris Cool standaard airco heeft. De auto is verder com pleet met centrale portierver grendeling met afstandsbedie ning, audio-installatie, de be kende verschuifbare achter bank en voorin de driecilinder 1 liter krachtbron. Dit actiemodel kost 11.500 euro., en wie ge bruik maakt van de Nationale Sloopregeling samen met Toyo ta's Slooppremie betaalt slechts 9.500,- euro Stapsgewijs maakt Rolls-Royce steeds meer be kend over haar nieuwe, kleinere model, de Ghost. Deze nog steeds uit de kluiten gewassen sedan met een lengte van 5,40 meter komt in het programma onder de Phantom. De auto krijgt een geblazen 6.6 liter V12 motor van eigenaar BMW die gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF een vermogen levert van 570 pk en een heerlijk koppel van 780 Nm bij slechts 1.500 tr/min. Daarmee gaat de kolos in 4,9 tellen naar de 100 km/u. Op het gebied van rijdynamiek wil het merk een nieuwe standaard zetten. Tegelijk met deze gegevens maakt het merk bekend dat haar nieuwe telg voor 213.000 euro in de showroom komt, maar dat is dan nog zonder BTW en BPM! De publieksintroductie van de Rolls- Royce Ghost zal binnenkort op de IAA in Frankfurt (september) plaatsvinden. Eindelijk was het zover. Ratan Tata leverde hoogstpersoonlijk de eerste drie Tata Nano's af aan de ongetwijfeld zeer ge lukkig eigenaren. De piepkleine vierzitter is de opvolger van de in India veel gebruikte brommer waar soms volledige gezinnen opzitten en aanhangen. Dat le vert de nodige gevaarlijke ver- keersituaties op. Tata heeft met de Nano een betaalbaar alternatief. De vraag is daarom ook enorm en overtreft verre de productie. Daarom is voor de W eerste 100.000 exemplaren een lote- 4ku wf f in ^et leven geroepen en de gelukki- K ge kopers zijn inmiddels geselecteerd. Helaas werd de oorspronkelijk geplande introductie van de Nano uitgesteld. Er wa ren problemen met de omliggende boeren op de plek waar de fabriek werd gebouwd. Voorlopig wordt de Nano in een bestaande Tata-fabriek geas sembleerd. De Nano is niet geschikt voor verkoop op de Europese markt, maar l ata is wel bezig met de ontwikkeling van een grotere Nano die hier wel verkocht gaat worden vanaf ongeveer 2011.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 53