auto'smotoren
Oude liefde roest niet
Chevrolet Volt
10 jaar lang
topprestatie
Toyota Yaris
Cool
Rolls Royce Ghost krijgt
beul van een V12
Saab 9-5: Zuinige
indrukwekkend Smart diesel
Seat komt op basis van de vorige Audi A4 Avant met de Exeo ST.
In Duitsland zijn ze gecharmeerd van de uitstraling en de
toepassingsmogelijkheden van die auto, een oude bekende.
Tata Nano: afgeleverd!
Showroom Van grote patsers tot kleine mini's
WOENSDAG 12 AUGUSTUS 2009
Chevrolet heeft met het
prijsgeven van enkele tech
nische gegevens een beeld
geschetst van de mogelijk
heden van de Volt. De ac
celeratie van 0 tot 100
km/u zal zo'n 5,9 secon
den in beslag nemen
Dankzij de karakteristiek
van een elektromotor, is
het gevoel bij het accelere
ren vergelijkbaar met dat
van een auto met 260 pk
motor. De Volt is ontwor
pen om gedurende tien jaar
of 240.000 kilometer
dienst te doen. waarbij
voortdurend dezelfde pres
taties moeten worden gele
verd.
150 Fleetowners hebben
hem in zijn klasse uitgeroe
pen tot Company Car of the
Year. Dit is de eerste onder
scheiding voor de Exeo ST
sinds zijn recente internatio
nale introductie. De ST kreeg
een derde plaats toegekend
in het algemeen klassement.
Er was meer succes voor Se
at. De Altea XL Stationwagon
werd tweede in de categorie
voor compacte vans en de
Ibiza werd tweede in de klas
se van kleine importauto's en
de Leon nam de derde plaats
in de klasse voor compacte
auto's.
De ST is in Nederland te be
stellen met een keuze uit zes
motoren, allen met groen
energielabel. Ook voldoen al
le motoren aan de strenge
EU5 regelgeving die in 2011
van kracht wordt. De Seat
Exeo ST staat vanaf de twee
de helft van augustus bij de
Nederlandse Seatdealers.
Saab wilde de nieuwe 9-5 graag
geheim houden tot eind augus
tus, maar de foto's zijn uitgelekt.
Ze tonen de 5,01 meter lange se
dan die meteen een goede in
druk maakt. De auto krijgt een
drietal benzine turbomotoren
te beginnen met de 1.6 liter die
190 pk levert. Dieselrijders krij
gen de bekende 2.0 liter met 160
of 190 pk. De auto staat op de
verlengde bodemgroep van de
Opel Insignia en is vanaf april
volgend jaar verkrijgbaar.
Met een CO-2 uitstoot van 88
g/km is de Smart CDI de enige
diesel die in de categorie van 14
procent bijtelling valt. Boven
dien wordt er op dit kleine zui-
nigheidswonder geen BPM be
rekend. Het vermogen van de
kleine driecilinder is met maar
liefst 21 procent gestegen tot 54
pk. De krachtbron voldoet nu
aan de Euro5 emissienorm en
heeft een trekkracht van 130
Nm. Daarmee wordt de 100
km/u in 16,8 seconden bereikt.
Het'spreekt vanzelf dat de Toy
ota Yaris Cool standaard airco
heeft. De auto is verder com
pleet met centrale portierver
grendeling met afstandsbedie
ning, audio-installatie, de be
kende verschuifbare achter
bank en voorin de driecilinder 1
liter krachtbron. Dit actiemodel
kost 11.500 euro., en wie ge
bruik maakt van de Nationale
Sloopregeling samen met Toyo
ta's Slooppremie betaalt slechts
9.500,- euro
Stapsgewijs maakt Rolls-Royce steeds meer be
kend over haar nieuwe, kleinere model, de Ghost.
Deze nog steeds uit de kluiten gewassen sedan met
een lengte van 5,40 meter komt in het programma
onder de Phantom. De auto krijgt een geblazen 6.6
liter V12 motor van eigenaar BMW die gekoppeld
aan een achttraps automaat van ZF een vermogen
levert van 570 pk en een heerlijk koppel van 780
Nm bij slechts 1.500 tr/min. Daarmee gaat de kolos
in 4,9 tellen naar de 100 km/u. Op het gebied van
rijdynamiek wil het merk een nieuwe standaard
zetten. Tegelijk met deze gegevens maakt het merk
bekend dat haar nieuwe telg voor 213.000 euro in
de showroom komt, maar dat is dan nog zonder
BTW en BPM! De publieksintroductie van de Rolls-
Royce Ghost zal binnenkort op de IAA in Frankfurt
(september) plaatsvinden.
Eindelijk was het zover. Ratan Tata leverde
hoogstpersoonlijk de eerste drie Tata
Nano's af aan de ongetwijfeld zeer ge
lukkig eigenaren. De piepkleine
vierzitter is de opvolger van de in
India veel gebruikte brommer
waar soms volledige gezinnen
opzitten en aanhangen. Dat le
vert de nodige gevaarlijke ver-
keersituaties op. Tata heeft
met de Nano een betaalbaar
alternatief. De vraag is daarom
ook enorm en overtreft verre de
productie. Daarom is voor de
W eerste 100.000 exemplaren een lote-
4ku wf f in ^et leven geroepen en de gelukki-
K ge kopers zijn inmiddels geselecteerd.
Helaas werd de oorspronkelijk geplande
introductie van de Nano uitgesteld. Er wa
ren problemen met de omliggende boeren op de
plek waar de fabriek werd gebouwd. Voorlopig
wordt de Nano in een bestaande Tata-fabriek geas
sembleerd. De Nano is niet geschikt voor verkoop
op de Europese markt, maar l ata is wel bezig met
de ontwikkeling van een grotere Nano die hier wel
verkocht gaat worden vanaf ongeveer 2011.