BURGERJAARVE RSLAG '08 CRIMINALITEIT EN OVERLAST INTERNET MAAK VAN DE JAARWISSELING EEN FEEST! BRIEVEN EN E-MAILS In 2008 zijn vanuit de gemeente drie Probleem Interventieteams (PIT's) actief geweest, vooral gericht op het tegengaan van overlast van jongeren in Vlissingen-Noord, Oost-Souburg en het Midden gebied. Er is voor deze gebieden onder meer een blowverbod in de APV Vlissing'en opgenomen. Eén en ander heeft er toe geleid dat er eind 2008 geen noemenswaardige overlast meer is in de PIT gebieden van de oorspronkelijk geanaly seerde jeugdgroepen. Verder heeft de gemeente voor uitlopend op de verhuizing van het HKPD met Emergis, veilig heidspartners en omwonenden life-** «gs Ook in 2008 ontwikkelde Vlissin- gen.nl zich voor bezoekers verder in de richting van een moderne, publieksvriendelijke website. Naast een paar 'leuke' nieuwigheidjes werden ook de gebruiksmogelijk heden van het digitale loket van de gemeente uitgebreid. In 2008 is het aantal abonnees uitgegroeid tot ruim 800 leden en er melden zich nog wekelijks Vlis- singers (en bezoekers) aan voor de wekelijkse informatie van de gemeente. Aanmelden kan via www.vlissingen.nl/nieuwsbrief Daarnaast zijn sinds november 20Q8 op Vlissingen.nl de eerste gemeentelijke producten en dien sten te verkrijgen via het loket. Uittreksel uit het geboorteregister, huwelijksaktes, echtscheidingsaktes en overlijdensakte en ook kraskaar ten voor parkeervergunninghou- ders zijn met DigiD aan te vragen en daarna ook elektronisch af te rekenen met iDEAL. Sinds de start wordt hier dagelijks gebruik van gemaakt. Statistische cijfers bezoek In 2008 werd Vlissingen.nl wederom goed gevonden. Gemid deld bezochten 37.000 bezoe kers per maand de site. Goed bezochte onderdelen op de site in 2008 ten opzichte van 2007 waren het loket (+25%), bestem mingsplannen (+20%), bibliotheek (+45%), jongsite (+29%). Gemid deld raadplegen 88 bezoekers per dag het digitale loket. Stelt u zich eens voor dat al die vragenstellers extra aan de balie hadden gestaan. Bienvenue en Flessingue Om een groeiend aantal Franstalige bezoekers van dienst te kunnen zijn heeft Vlissingen.nl sinds septem ber 2008 ook een Franstalig deel. Een Engelse en Duitse versie van de informatie over gemeente, de stad, toeristische voorzieningen etc. was al beschikbaar. Elke zomer blijkt opnieuw uit de bezoekcijfers van de een nieuw buurtbeheerplan opge steld. Het doel van de aanpak is om met preventieve maatregelen overlast te voorkomen. Voor wat betreft overlast van kamerverhuur (door buitenlandse werknemers) is in 2008 een integraal plan van aanpak opgesteld om die overlast te bestrijden. Zo is voor bepaalde gebieden een moratorium afgekon digd op verdere kamerverhuur. In september is een integraal plan van aanpak gemaakt voor de jaar wisseling 2008-2009. Het doel van de aanpak was om gezamenlijke maatregelen te nemen om de over last en schade van vernielingen te voorkomen. De oudejaarsnacht Feiten cijfers De jaarlijkse papieren uitgave van het statistisch jaarboek is vervan gen voor een digitale versie www. vlissingen.nl/feiten&cijfers. De Stadsmonitor Vlissingen ver zorgt op de website zeer uitge breide statistische gegevens van de gemeente Vlissingen; van het aantal inwoners tot aan het aantal uitgeleende dvd's bij de bibliotheek. Het grote voordeel van deze publi catie via het web is dat deze gege vens het gehele jaar door ook geactualiseerd en aangevuld kun nen worden. van 2008/2009 is aanzienlijk rusti ger verlopen dan die van het jaar daarvoor. Tot slot is er in 2008 samen met de politie en openbaar ministerie gestart met het aanpak ken van de overlast van scooters en gepimpte auto's in Vlissingen. Jeugd en veiligheid Het Jeugd Interventie Team (JIT) is onveranderd ingezet in 2008: bin nen een week worden de ouders van (nieuw gesignaleerde) overlast gevende jongeren bezocht door de jeugdagent en een maatschappe lijk werkster. De provincie Zeeland heeft een subsidie toegekend om de effecten van het J IT te onderzoe ken en te bekijken hoe de metho diek ook elders inzetbaar is. De aanpak van het middelenge bruik onder jongeren is integraal opgepakt in de doelstellingen van de PITs en het JIT. Daarnaast is in 2008 het project gezonde school genotsmiddelen ingezet. Ook is, als actie voortvloeiend uit de Veiligheidskern (waarin de bur gemeester op strategisch niveau overlegt, met alle veiligheidspart ners als politie, justitie, brand weer, woningbouwverenigingen, welzijnswerk en scholen), veel werk verzet om te komen tot het convenant schoolveiligheid, dat begin 2009 is ondertekend door de Walcherse gemeenten, de scholen, politie en justitie. weer binnen 6 weken en 26% pas later dan 6 weken). Hieruit blijkt dat een tijdige afhandeling, evenals in voorgaande jaren, niet gelukt is. Onderstaand zijn de gegevens van de afgelopen 3 jaar vermeld. Er is dus niet echt sprake van een duide lijke verbetering. Burgerbrieven De gemeente registreert zoge noemde burgerbrieven apart. Dit zijn brieven van burgers, bedrijven en instellingen die een spoedige afhandeling vereisen, omdat hier voor geen wettelijke procedures en termijnen gelden (vergunningaan vragen, bezwaarschriften e.d. zijn bijv. geen burgerbrieven, omdat hier vaste procedures voor zijn). Van de burgerbrieven is een aparte berekening gemaakt. Van de 7.333 brieven in 2008 waren er 480 bur gerbrieven, ofwel 6,5%. Het is de bedoeling dat deze bijzondere aan dacht krijgen bij de behandeling. Dit blijkt ook wel uit de cijfers: 24% was eind februari 2009 nog niet afgedaan, 76% wel (waarvan 38% binnen 6 weken en 38% pas na 6 weken). Een positief verschil van 13% dus t.o.v. "gewone" brieven. E-mails Het aantal geregistreerde ingeko men e-mailberichten bedroeg 599, ofwel 8% van het totaal aantal geregistreerde ingekomen stukken. Van deze e-mails waren er 234 als burgerbrief aangemerkt, ofwel 39%. Hieruit blijkt dat steeds meer men sen hun klachten en verzoeken per e-mail indienen (in 2006 was dit 5% van het totaal, in 2007 was dit 8% en in 2008 eveneens 8%). Wat gaat er verbeteren? Tijdige afhandeling van brieven en e-mails is heel belangrijk, waarbij met name de burgerbrieven speci fieke aandacht dienen te krijgen. Daarnaast is niet elke brief binnen 6 weken af te handelen, bijvoor beeld bepaalde subsidieverzoeken. Deze brieven moeten dan ook apart benaderd worden. Dit jaar wordt het proces van inge komen en antwoordbrieven verder gedigitaliseerd, met name ook om de doorlooptijd en afhandeling van brieven te bespoedigen. Ingekomen brieven 2006 (totaal 7.956) 2007 (totaal 6.747) 2008 (totaal 7.333) Afgedaan binnen 6 weken 39% 3.103 40% 2.695 37% 2.738 Afgedaan na 6 weken 31% 2.466 23% 1.537 26% 1.859 Nog in behandeling 30% 2.387 37% 2.515 37% 2.736 Burgerbrieven 2006 (totaal 711) 2007 (totaal 576) 2008 (totaal 480) Afgedaan binnen 6 weken 44% 313 49% 282 38% 180 Afgedaan na 6 weken 36% 256 25% 145 38% 183 Nog in behandeling 20% 142 26% 149 24% 117 WOENSDAG 5 AUGUSTUS 2009 Redactie: afdeling Communicatie postbus 3000, 4380 GV Vlissingen telefoon: (0118) 487000 communicatie@vlissingen.nl www.vlissingen.nl/burgerjaarverslag Fotografie: Ruben Oreel website hoé belangrijk deze anderstalige siteonderde len zijn. Hyves Vlissingen in Beweging organiseert vele sportieve activiteiten voor de Vlis- singse jeugd. Om met deze jeugd in contact te komen en te blijven wordt naast de eigen website www.vlissin- geninbeweging.nl en de jeugdsite van de gemeente www.vlissingen. nl/jong sinds 2008 ook Hyves inge zet: vlissingeninbeweging.hyves.nl. Kinderen kunnen als het ware lid worden en zodoende actief op de hoogte worden gehouden van alle activiteiten, maar leuker nog: zelf ook reacties achterlaten. Werk in uitvoering Binnen de gemeente wordt dagelijks op, aan en langs de weg gewerkt. De afdeling Beheer Leefomgeving zorgt voor al het onderhoud, maar soms worden wegen ook tijdelijk af gezet vanwege werkzaamheden bij nieuwbouwprojecten. Om de overlast te beperken wordt via de website zo goed en compleet mogelijk gecommuni ceerd waar en wanneer er werk zaamheden zijn. Het overzicht vindt u op www.vlissingen.nl/ werkinuitvoering. In 2008 werd door de Stichting Vlissingen Promotie en Bibliotheek Vlissingen voor het eerst de Foto van het jaar wedstrijd op Vlissingen.nl georganiseerd. Vlissingers en bezoekers werd gevraagd Vlissingse foto's in te zenden die een uniek of bijzonder kenmerk van deze stad tonen, met 1477 inzendingen als resultaat. De maandelijks door de redactie uitgekozen winnaar van de mooiste foto ontving een prijzenpakket en nam deel aan de jaarverkiezing. Door een vakjury onder voorzitterschap van de bekende Vlissingse fotograaf Lex de Meester werd uiteindelijk Bas Schaak uit Middelburg tot winnaar gekozen. In 2009 wordt de wedstrijd vervolgd. De gemeente, politie, brandweer en Stichting Palladium sloegen in 2008 de handen ineen om de schade rond de jaarwisseling te beperken. Voorat in 2007 waren er veel brandjes, overlast en vernielingen voor forse schade en gevoelens van onveiligheid. Op oudejaarsavond organiseerden de horecaondernemers vanaf 21.00 uur een feest op het Beltamypark. Stichting Palladium organiseerde in samenwerking met de jongeren, feesten in jon gerencentra De Paraplu (Paauwenburg) en Multi Culti (Oost- Souburg). Iedere jongere die in een positieve sfeer het nieuwe jaar wilde ingaan, was van harte welkom. De feesten waren een groot suc ces, de sfeer was goed en de schade werd tot een minimum beperkt? De gemeente ontvangt jaarlijks duizenden brieven en e-mails. Veel daarvan worden geregistreerd en tijdig afgehandeld. Maar, eerlijk is eerlijk, dat kan altijd sneller en beter... In 2008 zijn 7.333 ingekomen brie ven geregistreerd. Dit zijn overigens niet alle brieven die de gemeente ontvangen heeft; dat zijn er name lijk veel meer. Veel vragen, informa tieverzoeken en meldingen kunnen direct afgehandeld worden en wor den dan niet extra geregistreerd. Van deze 7.333 brieven is eind februari 2009 berekend welke daar van al afgehandeld zijn en welke nog in behandeling zijn. Het bleek dat toen 37% nog steeds niet was afgedaan en 63% wel (waarvan 37%

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 11