Klein maar volwassen
Nieuwe VW Polo
II»
Renault Mégane Estate:
ruimte en dynamiek
IN BEDRIJF
vWJXUTO
www.zeeuwsautojournaal.nl
Van de creditcrisis is vandaag,
16 juli 2009 bij Auto Poppe in
Vlissingen niets te merken!
VW-SUPERSLOOPPREMIE:
Renault en TomTom
Strak en vernieuwend. De
vloeiende en krachtige lijnen
van de Renault Mégane Estate
stralen een energie uit die het
sportieve karakter al verra
den. Deze auto laat zien dat de
sign, sportiviteit en comfort
prima samen gaan.
Woensdag 29 juli 2009 - Pagina 7
Nieuwe Skoda
Skoda breidt het gamma uit met een
SUV, de Yeti. Inmiddels heeft de me
dia kennisgemaakt met de nieuwko
mer, die vanaf oktober in ons land
leverbaar is.
Ruimte, flexibiliteit, veilig en zuinig
zijn enkele karaktereigenschappen
van de Yeti. De bodemvrijheid be
draagt achttien centimeter en in
combinatie met de vierde generatie
Haldex-koppeling zorgt dat voor uit
stekende rijkwaliteiten op de weg en
in het terrein. De Yeti's met vierwiel-
aandrijving zijn te voorzien van een
offroad-knop. Daarmee kan het on
derstel worden ingesteld op ruiger
terrein. Een voorziening die onder
die knop schuil gaat, is Downhill-as
sistant. Het zorgt onder andere voor
een door de techniek gedirigeerde
afdaling. Ook ASR wordt er mee
aangepast om meer slip toe te staan
van de wielen. De Yeti is behalve
met vierwiel- ook leverbaar met
tweewiel aandrijving. De 1.2 liter ba
sismotor (105 pk) is er alleen met
voorwielaandrijving en leverbaar met
de zeventraps DSG-automaat. De 1.8
TSI (160 pk) heeft standaard vier-
wielaandrijving. Skoda levert de Yeti
met een keuze uit drie versies van de
2.0 commonrail TDI-dieselmotor:
110 pk, 140 pk en 170 pk.
De twee laatstgenoemde zijn er al
leen met aandrijving op vier wielen.
De Yeti is met een lengte van 4,22
meter een behoorlijk forse auto. De
Jeep-achtige Skoda oogt vriendelijk
en is 1,79 meter breed en 1,69 me
ter hoog. Het model staat op het on
derstel van de Octavia en wordt ge
bouwd in de fabriek in Kvasiny waar
ook de Superb zijn vorm krijgt. Het
interieur biedt veel ruimte en dat
komt mede door de Varioflex-achter-
bank. Die kennen we van de Room-
ster en bestaat uit drie stoelen, die
in de lengterichting verschuifbaar
zijn. Het maakt de beenruimte aan
trekkelijker of de bagageruimte
wordt vergroot. De inhoud van de
kofferbak kan daardoor variëren van
322 tot 1.760 liter. Veiligheid is een
belangrijk item geweest bij de ont
wikkeling van de nieuwe Skoda. Af
hankelijk van de uitvoering is de Yeti
leverbaar met een knieairbag voor de
bestuurder en zijairbags achterin.
Het aantal airbags kan daarmee
groeien naar negen. Het model kan
voorzien worden van een panora
misch zonnedak en een parkeeras-
sistent. Met dat laatste is parkeren
een eitje. Een kwestie van positie in
nemen voor een parkeervak van mi
nimaal vijf meter en de Yeti gaat ge
hoorzaam het parkeervak in en de
bestuurder hoeft alleen de snelheid
te reguleren. Prijzen heeft Skoda nog
niet bekend gemaakt maar de impor
teur hoopt dat de prijs onder de
twintig mille blijft.
Yeti
Het is een stralende zomerdag, met
super strandweer en toch hebben
vestigingsmanager Jan Jaap Hiet-
kamp en zijn 4 man sterke verkoop
team hun handen vol aan de grote
belangstelling voor de nieuwe VW
Polo. Vandaag is de introductie van
de geheel vernieuwde, kleinste telg
van de Volkswagenfamilie. Klein,
maar volwassen, met afmetingen,
die overeenkomen met de Golf III,
lekker ruim dus. Ik kon er met mijn
lengte van 1.86 royaal in zitten.
Uitgerust met de modernste tech
niek: nog beter, nog schoner, nog
zuiniger en met een nog betere weg-
ligging. De superschone motoren
zorgen voor een lage bijtelling voor
de zakelijke markt.
De belangstellenden laten het niet al
leen bij rondkijken; er worden ook
zaken gedaan. Prijsinformatie: De
Polo 1.2 Easyline, het 3 cyl. instap
model, kost vanaf: 13.290 euro. De
behoorlijk compleet uitgeruste Polo
ConfoiHine met 1.4 16 kleps motor
met 85 PK kost vanaf: 15.950,-
Van eenvoudige tot complete uitrus
ting zijn er 4 mogelijkheden: Easy
line, Trendline, Confortline en High-
line.
Volgend jaar wordt de Poloreeks
weer uitgebreid met: de Polo Blu-
emotion, deze wordt BPM vrij; de
Polo GTI, voor de sportieve rijders
en de CrossPolo, voor de individu
alistische klanten.
Als u nu een Polo koopt, ontvangt u
van Volkswagen, inclusief de 1000,-
slooppremie van de overheid, 2500
euro_Volkswagenslooppremie.
de auto in moeilijke omstandigheden
is verbeterd door het elektronisch
stabiliteitsprogramma (ESP) en de
onderstuurcontrole (CSV), met name
op glad wegdek, 's Nachts zorgen de
bi-Xenonkoplampen voor meer
(diepte)zicht en een bredere licht
bundel.
De Mégane Estate kan uitgerust
worden met een nieuw navigatiesys
teem dat is ontwikkeld door Renault
en TomTom en maakt ingebouwde
navigatie toegankelijk. Dit nieuwe
navigatiesysteem is gemakkelijk te
gebruiken en te updaten en waar
schuwt voor gevaarlijke situaties en
snelheidsbeperkingen. Het systeem
is keurig in het dashboard geïnte
greerd, daarom zijn snoeren en zuig
nap verleden tijd.
De Renault Mégane Estate is ver
krijgbaar in vier verschillende uitvoe
ringen: Authentique, Expression, Dy-
namique en Privilege. De prijzen be
ginnen bij 18.900 euro voor de Au
thentique 1.6.
Meer informatie over de Renault Mé
gane Estate bij Autocentrum Wal
cheren in Vlissingen of Autocentrum
Goes.
met zijn ruime interieur en de vele
opbergmogelijkheden duidelijk ge
richt op het welzijn van zijn passa
giers. Bovendien kun je in deze auto
ook de nodige bagage meenemen.
We zouden er zo mee op vakantie
willen. De bagageruimte van de Mé
gane heeft een inhoud van 524 dm3
achter de achterbank. Met de achter
bank neergeklapt is de maximale ba
gageruimte 1600 dm3. De indeelba-
re bagageruimte is erg handig. De
spullen worden goed op hun plaats
gehouden en alles is perfect te orga
niseren. Ideaal dus voor een verre
reis.
Op gebied van veiligheid streeft Re
nault al jarenlang perfectie na. In de
ze nieuwe Mégane gaat Renault
weer een stap verder. Controle over
Bij Autocentrum Walcheren in Vliss
ingen staat deze prachtige auto voor
ons klaar. De Mégane Estate bevat
alle laatste technische innovaties van
Renault die het gebruiksgemak ver
hogen zoals de Renault Card waar
mee de auto kan worden geopend
en gestart. Zodra we nog maar even
op weg zijn, is ons duidelijk dat het
hier een hele comfortabele auto be
treft. Hij schakelt soepel en trekt
snel op. De stevige wegligging en
het reactieve en
veilige rijgedrag
dankt de Renault
Megane Estate
aan een perfect
uitgebalanceerd
chassis en bijzon
der nauwkeurige
besturing. In com
binatie met een
krachtige benzine
motor zorgt dit
voor een sensatio
nele rijervaring.
De Mégane bewijst het: rijden in een
Estate is geweldig!
Deze wagen is ontworpen om zowel
de bestuurder als alle passagiers op
timaal comfort te bieden. Voorin zit
je heerlijk, doordat de stoelen op
verschillende manieren afgesteld
kunnen worden. Achterin zitten de
passagiers erg comfortabel met veel
beenruimte. De Mégane Estate is