Mooie naam voor veelzijdige en gebruiksvriendelijke auto Wouters weer terug bij AutoTeam Vlissingen V^aAUTO Suzuki Alto: schoon, compact en voordelig IN BEDRIJF www.zeeuwsautojournaal.nl Renault Grand Scénic; een mooie Franse naam voor een zeer veelzijdige en gebruiks vriendelijke auto. Zoals u weet is Renault zijn Mégane-reeks aan het vernieuwen. De sedan en de zeer fraai gelijnde coupé zijn sinds kort leverbaar en staan hier in Vlissingen in de showroom klaar om te bewon derd te worden. De nieuwe Mé- gane Estate is inmiddels even eens in de showroom te bekij ken. De bijzonder mooie witte coupé staat terecht op een po dium in de spotlights. De moeite van een bezoekie waard! Een van de succesvolste Suzu- ki-modellen ooit is terug! De nieuwe Alto combineert een ui terst scherpe prijs met een op vallend uiterlijk en grootse prestaties. En bovendien is de ze compacte hippe auto stan daard uitgevoerd met vijf deu ren waardoor het ook achterin makkelijk instappen is. Woensdag 15 juli 2009 - Pagina 7 Tekst en foto André van der Velde Verkoper Cor de Rijke zit al ruim 24 jaar in het vak. Hij werkt inmiddels 5 jaar bij de Auto Centrum Groep, zo wel in Vlissingen als in Goes. Toen ik binnenstapte was hij net in gesprek met de vestigingsleider Marcel Thie- len. Tijdens een kopje koffie en een kleine proefrit vertelde hij mij en thousiast over de Grand Scénic. Uitvinder van de ruimteauto Deze Grand Scénic (en de iets klei nere Scénic), zijn al weer van de derde generatie. Renault was een pionier op het gebied van dit soort ruimteauto's, zoals men deze auto's in die tijd noemde. Zij kwamen in 1981 reeds met de eerste generatie Espace (Frans voor ruimte). Dit con cept, de monospace, is door vele au- tofabrieken daarna in vele variaties, ook op de markt gebracht. Nu, in 2009, zijn er eigenlijk geen volume- merken meer, die niet 1 of meer MPV's (zoals ze tegenwoordig ge noemd worden) in hun modellenpro- gramma hebben. In 1995 kwam de eerste generatie Scénic op de markt. Het was direct een groot succes. En nu staat de derde generatie in de showroom. Veiligheid en Comfort In de Euro Encap Crashtest, waar men, geheel onafhankelijk, auto's test op passieve veiligheidseigen schappen, haalde de Renault Scénic (wederom) de hoogste score: vijf sterren. Maar ook op het gebied van de actieve veiligheid scoort deze Scénic prima: hij heeft variabele air bags, een goed stabiliteitsprogram ma (ESP), en diverse andere elektro nische beveiligingen. Veel is afkom stig uit de Renault Formule I racerij. Verkoopadviseur Cor de Rijke merkt op: "Je voelt je meteen thuis in deze auto. Alles is verfijnd. Het interieur is opgebouwd uit hoogwaardige mate rialen. Kijk maar naar de bedienings knopjes, het centrale dashboard dat een TFT scherm heeft (zoals het beeldscherm van de PC) en dat zorgt voor de goede afleesbaarheid van de meters." .Je bent de auto gelijk gewend. Bij comfortabel rijden hoort ook: auto matisch schakelen. Renault heeft maarliefst drie soorten automatische versnellingen. Op de (Grand) Scénic is een variabele-transmissie lever baar: de CTV. De TCe 130 motor (een 1400 cc Turbo) levert ruim vol doende trekkracht en maakt een be scheiden brandstof en C02 uitstoot mogelijk. De vanaf prijs voor de Scé nic 1.6 16 klepper is: 23.300 euro. Voor de leaserijders onder u: De Grand Scénic Business Line heeft een zeer volledige uitrusting: naviga tie, met telefoon, een uitgebreid sound systeem enz. voor een lease prijs van 465 euro. Na vier jaar bij AutoTeam Goes, is Bram weer teruggekeerd bij de Opel en Chevrolet-dealer in Vrijburg. Hij krijgt leuke reacties van de klanten, die blij zijn om hem weer terug te zien. Wat betekent AutoTeam? AutoTeam is het Opel en Chevrolet dealerbedrijf met wel zes vestigingen, verspreid over Zeeland en Brabant. Dit bedrijf werkt weer samen met andere dealer- bedrijven onder de paraplu van het de Automotions Groep. Wat is de nieuwste aanwinst in de showroom? Dat is de Chevrolet Cru- ze. Een stoer gelijnde ruime sedan met een krachtige look en een lengte van 4.60 m. De designtaai van de nieuwe Chevrolets bevalt mij wel. Ze zijn verfrissend in het straatbeeld en doen het heel goed in een kleur als blauw en rood. Het interieur is gro tendeels overgenomen van de Opel Insignia. De interieurkleuren maken aparte combinaties mogelijk. De Cru- ze heeft een nieuw ontwikkeld innova tief onderstel. De volgend jaar te ver wachten nieuwe Opel Astra wordt ook gebouwd op dit onderstel. Dat merk je aan de rijeigenschappen: sportief en comfortabel. Vanaf 17.995 euro koopt u een Cruze met 1.6 liter 16 kleppenmotor. Wat is de bestverkopende auto van Opel-Chevrolet op dit moment? Dat is de Opel Insignia, een vorig jaar geïntroduceerde, fraai gelijnde fullsize sedan van wel 4.80 m lang. Deze auto is auto van het jaar 2009! Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in jouw merk? In de tijd van de Dae woo stond dit merk duidelijk onder de Opel. Nu is het zo, dat de merken Op el en Chevrolet steeds meer compo nenten gemeenschappelijk hebben, zoals onderstel, motoren, dashboard, knopjes etcetera. Dus we krijgen meer gelijkwaardigheid en een grote re keuzemogelijkheid voor de klant, want we leveren sportieve (OPC) se dans, luxe sedans en stationcars met alle denkbare opties. Ons (Auto)team staat voor u klaar om u daar alles over te vertellen! Ik mag de Suzuki Alto een dagje le nen bij Garage Sjaak Sonke in Kapel- Ie. De Alto die ik test is in de knal lende kleur Fortune Rose Pearl Me tallic gespoten. Het exterieur van de Suzuki Alto is een elegante mix van fraaie, vloeiende vormen en strakke lijnen. De grote druppelvormige lich- tunits aan de voorzijde en de stoer vormgege ven grille springen meteen in het oog. De bumpers zijn standaard in de carrosseriekleur gespoten. Door de compacte afmetin gen van de Alto zijn parkeren en manoeuvreren in drukke, krappe straten heel eenvou dig. Voor stadsverkeer is deze auto dan ook ideaal, maar ook buiten de stad staat de Alto garant voor veel rijplezier. Daarbij kent de Alto een prettige lichte besturing. De uitge breide ervaring van Suzuki met compacte auto's, in rally's en motor races heef zeker geholpen bij het af stemmen van het stabiele onderstel van de Alto. Hoewel de auto com pact is, is de binnenruimte zeker riant te noemen. De Alto biedt plaats aan vier volwassenen. Het dash board is stijlvol e'n sportief vormge geven en uiterst functioneel. Een op het dashboard geplaatste toerentel- ler met sportief design (bij de Exclu- sive-uitvoering) zorgt voor een speels accent. Handige opbergvak- ken voor kleine spullen zijn in het hele interieur te vinden. Achter de achterbank is volop plaats voor ba gage. Doordat de achterbankleuning neerklapbaar is, kan de bagageruim te flexibel uitgebreid worden tot een indrukwekkend maximum van 774 Jiter. Milieuvriendelijk Het aërodynamische ontwerp van de Alto zorgt voor een lage luchtweer- stand (Cw-waarde 0,30). De auto is voorzien van een zuinige maar krachtige (50 kW/68pk) driecilinder 1 .O-liter benzinemotor. Voorzien van een handgeschakelde vijfversnel lingsbak kent de Alto een zeer laag brandstofverbruik: gemiddeld slechts 4,4 liter per 100 kilometer. Daarbij stoot de Alto slechts 103 gram C02 per kilometer uit. Deze Al to is dan ook beloond met energiel- abel A en vrijgesteld van BPM. De Suzuki Alto is verkrijgbaar in drie trendy uitvoeringen: Base, Comfort en Exclusive. De Base is standaard al zeer compleet uitgevoerd met bij voorbeeld elektrische stuurbekrach tiging en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Comfort voegt daar onder meer centrale deurvergrende ling aan toe en de Exclusive doet er nog een schepje bovenop met als extra onder andere een radio/CD/ MP3 speler. De Alto 1.0 Base is al verkrijgbaar vanaf 7.999 euro. Wie een proefrit wil maken met dit hippe wagentje, is van harte welkom bij Autobedrijf v/d Jagt-Willemse in Vlissingen en bij Garage Sjaak Son ke in Kapelle. Vergeet dan niet om de superleuke brochure van de Alto mee te nemen, één van de leukste autobrochures die ik tot nu toe ge zien heb. Eigenlijk meer een flitsende glossy, maar Suzuki is dan ook niet voor niets een Way of Life!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 27