tfSTINGL www.zeeuwsautojournaal.nl Deze Mini Cabrio is verleidelijk en ik wed dat je hem niet kunt weerstaan. Je hartstocht wint het van je verstand en je weet het... Als je echter je ratio de voorkeur geeft, moet je deze test niet eens lezen. Woensdag 15 juli 2009 - Pagina 3 "BRITISH OPEN" De Mini is vijftig jaar! Het revolutio naire ontwerp van Alec Issigonis be tekende in 1959 een ware ommekeer in de automobiele gedachtewereld. Hoe is die Mini ontstaan? In 1956 besloot de Egyptische president Nasser in opstand te komen tegen de Europese hegemonie over de lan den in het Midden-Oosten en daarbij nationaliseerde hij het Suezkanaal. Dit leidde tot een gewapend conflict met Groot Brittannië en een rampza lig embargo op de olie-uitvoer. Voor de allereerste keer werd het Westen geconfronteerd met het energieprobleem en de impact op de automobielindustrie was enorm. Dat was het moment dat de directeur- generaal van BMC, Leonard Lord zijn designer Alec issigonis de ambitieu ze opdracht gaf. Het resultaat ken nen we: de als Austin Seven en Mor ris Mini Minor uitgebrachte autoot jes verbaasden vriend en vijand en zouden als revolutionaire mijlpaal in de analen van de automobiele histo rie worden bijgeschreven. BMW nam Rover, Land Rover en Mi ni over, verkocht de eerste twee weer en gaf opdracht de oorspron kelijke Mini in 2000 te vervangen door een retromodel, ontworpen door de Amerikaan Frank Stephens on. (Hij ontwierp trouwens later voor Fiat de 500!) Het zou een gouden greep zijn, want de Miniverkopen re zen sinds 2001 de pan uit. Waar an dere retro-auto's zoals de Volkswa gen New Beetle en de PT Cruiser van Chrysler min of meer flopten, rees de Mini als een phoenix uit de as van zijn illustere voorganger. Auto Accell in Goes, onderdeel van de Zwartepoorte groep vertegen woordigt vanaf het begin de Mini. In maart dit jaar aanschouwde de twee de generatie Cabrio het levenslicht en ik koos een zonnig weekend uit om de in Chili Red gespoten Mini aan een uitgebreide test te onder werpen. Zeeland maakte daarmee kennis met de tweede generatie Mini Cabrio... Cabriogevoel De aah's en ooh's klonken vanaf de overvolle terrassen aan de Zeeuwse kust. De rode Mini vertederde, ver leidde en choqueerde. Zelfs in de tweede generatie zit de Mini Cooper Cabrio nog middenin de puberteit en hij zal er wel nooit uitkomen. Brutaal en cool onttrekt zich deze cabriolet aan de wereldwijde crisis en bepaalt zijn eigen weg. In zijn eerste oplage is hij maar liefst 164.000 maal ver kocht en mijns inziens terecht. Waar concurrenten hun best doen om via ingewikkelde constructies het stalen dak in de koffer gevouwen te krijgen, beschikt de Mini Cabrio nog over 'linnen' dak. De anderen hebben een voorruit die soms vér boven de inzit tenden hangt, de Minivoorruit staat ongelooflijk rechtop en verschaft een super cabriogevoel: in bijna geen an dere auto zit je zó buiten als in deze Mini. De wind door je haren als in oude tijden. Wil je minder Beaufort, gaan de zijruiten omhoog en moeten Genieten De Mini Cabrio is in twee motoren versies te verkrijgen, namelijk de Cooper en de Cooper S. Beide moto ren hebben een cilinderinhoud van 1598 cc. De Cooper heeft 120 pk en de Cooper S dankzij de turbo 175 pk. De motoren zijn het resultaat van een vrijage tussen de techneuten van BMW en Peugeot en behoren tot de hoogmodernste machinerieën die er op dit moment te krijgen zijn. Hoewel ik veel vermogen altijd op mijn verlanglijstje heb staan, kan ik 200 km/h mopper ik zeker niet. Zó stijf als zijn gesloten broertje is de toplessversie echter niet. Wan neer het wegdek, een overweg of een putdeksel niet in overeenstem ming is met de gevestigde norm, siddert het koetswerk een beetje. Wat onvrijwillige vibraties herinne ren me dan aan het feit dat de zelf dragende carrosserie hulp heeft ge kregen van wat extra versterkingen. Begrijp me goed, hij onderscheidt zich daarmee niet van vele andere cabriolets, want het kost heel wat in de krullen op weg naar het feest niet in de war raken, is daar altijd nog het eenvoudig te monteren windscherm. Dreigt er een onweersbui, sluit de kap in 15 seconden, of in afwachting van de eerste druppels nog niet hele maal, want het laatste gedeelte bo ven mijn echtgenote en ik sluit en opent als een schuifdakje. Wat een mogelijkheden toch om dakloos te zijn... Helemaal gesloten blijft hij spannend: meer stof en toch verleidelijk! De schitterend geïsoleerde kap met de verwarmde achterruit heeft een on gelooflijk dikke rudimentaire C-stijl die binnenin heel veel zicht weg neemt, maar van buiten gezien flat teert. Uiterlijk kreeg de tweede versie een nieuwe, iets langere neus om hem nog voetgangersvriendelijker te ma ken bij een calamiteit. De grille lijkt nu iets meer op die van de MK II uit 1968. De mistlampen met de separa te stadslichten (hoe Engels toch...) verhuisden naar de spoiler onder de veel dikkere bumper. De zwarte wiel- uitsparingen en de dito A-stijlen ge ven de auto meer cachet. Wat dacht u van de zwarte strepen op de mo torkap? Stoer en retro tegelijk... spanningen om zo'n auto superstijf te maken en bovendien kan het ab soluut geen kwaad. Pubers zijn bij tijd en wijlen stout, ook deze. Pubers zoeken grenzen op en zolang ze niet worden tegenge houden, overschrijden ze diezelfde grenzen met gemak. Gelukkig is daar DSC, een BMW-naam voor ESP. Wanneer hij te enthousiast de bocht in- of uitgaat, raakt de voorwielaan drijver een beetje onderstuurd en herkent hij zijn eigen grenzen niet. Nu kan je met het cabriootje ook heerlijk kruisen: landweggetjes met 80 km/u in z'n zesde versnelling. Hij blijkt dan over een minimale dorst te bezitten: 1 op 20 haal ik met gemak! Ik word in mijn spaarwoede ook nog geholpen door het start/stopsys teem. Bij een stoplicht slaat de mo tor af en start bij het ontkoppelen weer automatisch. Eenmalig Vroeger hadden bijna alle Engelse auto's de snelheidsmeter in het mid den van het dashboard. Dat had di rect te maken met het feit dat zowel bij links of rechts stuur dat ding kon tieerde knopjes en herfdeltjes, een hel voor ergonomen. De toerenteller zit voor m'n snufferd en daar hoort hij ook. Daarnaast is een ronde teller gemonteerd die aan geeft hoe lang ik helemaal open heb gereden, the Always-Open-Timer: wel 6 uur! Big brother is watching me... De kap komt opgevouwen achterop liggen en neemt uiteraard wat zicht weg als ik door de achteruitkijkspie gel kijk, gelukkig zijn dan zijn er nog die twee knoeperds van buitenspie gels... De kofferbak opent en sluit anders om en ben je niet zwaarder dan 80 kg, mag je er zelfs.op zitten. De bak biedt normaal 125 liter bagageruim te, te vergroten tot 660 liter. U kunt uw Mini op honderdduizend manieren opleuken en individualise ren en ik zou dat zeker doen. Ik houd van dit soort auto's: geweldig cabrio, Engelse uitstraling, Duitse techniek en lekker spannend en dat vanaf 27.000 euro..! Marlie is helemaal wég van de Mini Cabrio en ik heb haar met de beauty vereeuwigd op de Kattendijksedijk. British open in Zeeland! blijven zitten. Praktisch toch? In het kader van het retrotijdperk heeft men gemeend de klok 5 x zo groot te maken, hij spiegelt en is niet goed af te lezen. Minifans zeuren daar na tuurlijk niet over, ook niet over de onlogisch verspreide en gedifferen- Ik heb uiteraard ook met de span nende Cooper S gereden, maar voor de Cabrio volstaat de 1.6 liter met de 120 pk net zo goed. Als ik hem op zijn staart trap, spurt hij in nauwelijks 9 seconden naar de honderd en met zijn top van bijna DOOR ROB STRATING het met de 'gewone' Cooper best vinden. Die naam stamt overigens van zijn createur, Formule 1 baas John Cooper die in 1961 de Mini on der zijn naam opvoerde en vervol gens vele race - en rallysuccessen boekte.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 23