auto'smotoren Peugeot 207 up to date Morgan Aero SuperSports Showroom Van grote patsers tot kleine mini's Aston Martin gaat mini! Toyota Urban Cruiser budget Uitbreiding Volvo DRIVe Zomertijd, oldtimertijd Genieten: Lexus IS 250C Ook al is de 207 van Peugeot een bijzonder actueel model, het kan geen kwaad een auto goed up to date te houden. Vandaar dat Peugeot zijn succesvolle, compacte model hier en daar retoucheert. www.zeeuwsautojournaal.nl WOENSDAG 15 JULI 2009 Morgan is een bijzonder merk dat zeker zo bijzon dere auto's maakt. Volgend jaar verschijnt er een gelimiteerde oplage van de Aero SuperSports voorzien van een bijzonde re aluminium carrosserie met uitneembare dakpla ten. De importeur heeft voor Nederland een indicatie- prijs bekend gemaakt van 220.000 euro inclusief BTW en BPM. Een stevig bedrag, maar daarvoor krijg je ook wel wat: onder meer een 4,8-liter V8 van BMW. Een kleine Aston Martin? Die gaat er daadwerkelijk komen. Hij gaat Cygnet heten en wordt gemaakt op basis van de Toyota iQ. Deze nieuwe Cygnet combi neert de kenmerkende designf- lair van Aston Martin met het uitermate compacte stadscon- cept en de lage C02-uitstoot van de Toyota iQ. Technisch blijft alles gelijk, waaronder de keuze uit 2 benzinemotoren. Deze 'mini' wordt gebouwd naar de wens van de klant. Toyota levert de nieuwe Urban Cruiser voortaan vanaf 17.750 euro onder meer zonder aircon ditioning en lichtmetalen wie len. Deze basis Comfort-versie behoudt de 101 pk sterke 1.3 li ter 16V die is gekoppeld aan een start-stop systeem. Zeven air bags blijven standaard. De Ur ban Qruiser combineert comp acte buitenmaten met een stoer uiterlijk. Ondanks zijn compac te maten is er toch voldoende ruimte voor vijf passagiers. De uiterst zuinige DRTVe-mo- dellenreeks van Volvo krijgt er een V70 en S80 bij. Die worden aangedreven door een slechts 1.6 liter grote dieselmotor. Deze levert 109 pk en een koppel van 240 Nm. Daarmee komen de grote auto's tot een C02-uit- stoot die onder de 130 g/km ligt en dat is in het segment uniek. De S80 sprint hiermee in 13 tel len naar de 100 en haalt een top van 190 km/u. Deze zuinige vierdeurs heeft een A-label. Het is zomer, dé tijd voor oldtimerevenementen in vrijwel alle Europese landen. Wie in oud materieel geïnteresseerd is, doet er verstandig aan in de plaatselijke media te kijken wat er zoal te doen is. In Frankrijk gonst het in dit jaargetijde van de activi teit. Ieder boerendorp heeft wel een oogstfeest, uit gebreide rommelmarkt met omlijstend program ma of er zijn specifieke oldtimerhappenings. Zo was het in juni weer raak tijdens de jaarlijkse La Lo comotion en Fete. Daar komen niet alleen perso nenauto's van weleer, maar ook bestelwagens, vrachtwagens, bussen, militair materieel en land- bouwtractoren aan bod. En als die laatste allemaal tegelijk hun motoren starten, wordt de blauwe lucht even aan het zicht onttrokken. Datzelfde kan overigens ook één auto! Lekker even alles van je af laten waaien, dat kan met de nieuwe Lexus IS 250C, de eerste cabriover- sie van de reeds bestaande sedan. De auto werd af gelopen najaar op de Autosalon van Parijs ont huld en heeft nu een prijskaartje. Voorlopig is er van de Lexus maar één motorvariant, de 2.5 liter zescilinder die is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Met 208 pk komt de auto niets te kort en presteert ui termate vlot. De Luxury-versie is bijzon der compleet en komt op 61.200 euro. Daarvoor krijgt de koper al volledig le deren bekleding, sportstoelen met elek trische verstelling, stoelverwarming voor als het wat minder warm is, 18 in ch lichtmetaal en keyless entry. Ook heeft Lexus een Executive-uitvoering die voor 65.800 euro wordt uitgebreid met airconditioning in de stoelen zelfdimmende buitenspiegels, dorpel verlichting, regensensor, houtaccenten en geheu gen op stoelen, spiegels en stuur. Geen straf dus om met de Lexus IS Cabrio op stap te mogen gaan. Het front is nog eens goed bekeken en terug naar de te kentafel gestuurd. Er wordt wat royaler omge sprongen met de carrosseriel- ak, waarin meer delen worden gespoten. De vorm van de luchtinlaat in de bumper is ge wijzigd en ook de plaatsing plus omlijsting van de mist lampen. In het interieur moet vooral worden gedacht aan nieuwe bekledingsmaterialen en een instrumentarium dat een aan tal verfraaiingen heeft onder gaan. Verder krijgt de 207 een schakelindicator die mee moet helpen zuinig te rijden. De motoren voldoen stuk voor stuk aan de Euro5 emissie norm. Eind van de zomer ver krijgbaar!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 21