auto'smotoren
Peugeot 207 up to date
Morgan
Aero
SuperSports
Showroom Van grote patsers tot kleine mini's
Aston Martin
gaat mini!
Toyota Urban
Cruiser budget
Uitbreiding
Volvo DRIVe
Zomertijd, oldtimertijd
Genieten: Lexus IS 250C
Ook al is de 207 van Peugeot een bijzonder actueel model, het kan
geen kwaad een auto goed up to date te houden. Vandaar dat
Peugeot zijn succesvolle, compacte model hier en daar retoucheert.
www.zeeuwsautojournaal.nl
WOENSDAG 15 JULI 2009
Morgan is een bijzonder
merk dat zeker zo bijzon
dere auto's maakt.
Volgend jaar verschijnt er
een gelimiteerde oplage
van de Aero SuperSports
voorzien van een bijzonde
re aluminium carrosserie
met uitneembare dakpla
ten.
De importeur heeft voor
Nederland een indicatie-
prijs bekend gemaakt van
220.000 euro inclusief
BTW en BPM. Een stevig
bedrag, maar daarvoor
krijg je ook wel wat: onder
meer een 4,8-liter V8 van
BMW.
Een kleine Aston Martin? Die
gaat er daadwerkelijk komen.
Hij gaat Cygnet heten en wordt
gemaakt op basis van de Toyota
iQ. Deze nieuwe Cygnet combi
neert de kenmerkende designf-
lair van Aston Martin met het
uitermate compacte stadscon-
cept en de lage C02-uitstoot
van de Toyota iQ. Technisch
blijft alles gelijk, waaronder de
keuze uit 2 benzinemotoren.
Deze 'mini' wordt gebouwd
naar de wens van de klant.
Toyota levert de nieuwe Urban
Cruiser voortaan vanaf 17.750
euro onder meer zonder aircon
ditioning en lichtmetalen wie
len. Deze basis Comfort-versie
behoudt de 101 pk sterke 1.3 li
ter 16V die is gekoppeld aan een
start-stop systeem. Zeven air
bags blijven standaard. De Ur
ban Qruiser combineert comp
acte buitenmaten met een stoer
uiterlijk. Ondanks zijn compac
te maten is er toch voldoende
ruimte voor vijf passagiers.
De uiterst zuinige DRTVe-mo-
dellenreeks van Volvo krijgt er
een V70 en S80 bij. Die worden
aangedreven door een slechts
1.6 liter grote dieselmotor. Deze
levert 109 pk en een koppel van
240 Nm. Daarmee komen de
grote auto's tot een C02-uit-
stoot die onder de 130 g/km ligt
en dat is in het segment uniek.
De S80 sprint hiermee in 13 tel
len naar de 100 en haalt een top
van 190 km/u. Deze zuinige
vierdeurs heeft een A-label.
Het is zomer, dé tijd voor oldtimerevenementen in
vrijwel alle Europese landen. Wie in oud materieel
geïnteresseerd is, doet er verstandig aan in de
plaatselijke media te kijken wat er zoal te doen is. In
Frankrijk gonst het in dit jaargetijde van de activi
teit. Ieder boerendorp heeft wel een oogstfeest, uit
gebreide rommelmarkt met omlijstend program
ma of er zijn specifieke oldtimerhappenings. Zo
was het in juni weer raak tijdens de jaarlijkse La Lo
comotion en Fete. Daar komen niet alleen perso
nenauto's van weleer, maar ook bestelwagens,
vrachtwagens, bussen, militair materieel en land-
bouwtractoren aan bod. En als die laatste allemaal
tegelijk hun motoren starten, wordt de blauwe
lucht even aan het zicht onttrokken. Datzelfde kan
overigens ook één auto!
Lekker even alles van je af laten waaien, dat kan
met de nieuwe Lexus IS 250C, de eerste cabriover-
sie van de reeds bestaande sedan. De auto werd af
gelopen najaar op de Autosalon van Parijs ont
huld en heeft nu een prijskaartje. Voorlopig is
er van de Lexus maar één motorvariant, de
2.5 liter zescilinder die is gekoppeld aan een
automatische versnellingsbak. Met 208 pk
komt de auto niets te kort en presteert ui
termate vlot. De Luxury-versie is bijzon
der compleet en komt op 61.200 euro.
Daarvoor krijgt de koper al volledig le
deren bekleding, sportstoelen met elek
trische verstelling, stoelverwarming
voor als het wat minder warm is, 18 in
ch lichtmetaal en keyless entry. Ook heeft
Lexus een Executive-uitvoering die voor 65.800
euro wordt uitgebreid met airconditioning in de
stoelen zelfdimmende buitenspiegels, dorpel
verlichting, regensensor, houtaccenten en geheu
gen op stoelen, spiegels en stuur. Geen straf dus
om met de Lexus IS Cabrio op stap te mogen gaan.
Het front is nog eens goed
bekeken en terug naar de te
kentafel gestuurd.
Er wordt wat royaler omge
sprongen met de carrosseriel-
ak, waarin meer delen worden
gespoten. De vorm van de
luchtinlaat in de bumper is ge
wijzigd en ook de plaatsing
plus omlijsting van de mist
lampen.
In het interieur moet vooral
worden gedacht aan nieuwe
bekledingsmaterialen en een
instrumentarium dat een aan
tal verfraaiingen heeft onder
gaan.
Verder krijgt de 207 een
schakelindicator die mee
moet helpen zuinig te rijden.
De motoren voldoen stuk voor
stuk aan de Euro5 emissie
norm. Eind van de zomer ver
krijgbaar!