Neem het zekere voor het onzeker met een zomercheck voor de auto vVV^UTO Ford Focus Coupé- Cabriolet is genieten IN BEDRIJF WWW.ZEEUWSAUTOJOURNAAL.iML Zomercheck voor uw auto, het zekere voor het onzekere! De zomer komt eraan en daarmee ook de vakantie. In deze dure tij den heeft u vast bezuinigd..de auto had toch al een beurt gehad in januari, dus waarom nog naar de merkendealer voor een zo mercheck? Leest u even mee? Zwaar Bergen Accu Trekhaak Eindelijk is het dan zover en mag ik een prachtige cabriolet testen. En niet zomaar eenr de Ford Focus Coupé-Cabriolet is eigenlijk twee auto's in één. Met het dak gesloten is het een sportieve coupé en met het dak open is het een stijlvolle ca briolet. Uiteraard hebben we een schitterende zonnige dag afgewacht zodat we echt gaan genieten van deze rit. Woensdag 1 juli 2009 - Pagina 11 Elke keer als we de contactsleutel van de auto omdraaien, vinden we het de normaalste zaak van de wereld dat de motor zonder morren aanslaat. Ver volgens rijden we er mee naar ons werk, naar de supermarkt of...naar ons vakantieadres, al ligt dat niet der tig of zestig kilometer van ons huis, maar misschien wel een slordige 1500 kilometer. Bovendien wordt die afstand ook nog eens volgeladen, misschien zelfs wel met een caravan afgelegd; de omstandigheden zijn niet bepaald autovriendelijk te noemen. De auto die dagelijks trouw het woon-werkvervoer voor zijn rekening neemt, is niet per definitie toegerust om de loodzware vakantierit tot een goed einde te brengen. U kunt zich geen voorstelling maken hoe zwaar de eisen zijn die aan de techniek wor den gesteld. Daarom is de zomer- of vakantiebeurt eigenlijk een ontzettend goed idee, zeker gezien de lange in tervallen tussen de normale beurten. De auto die diep in de veren in een zo kort mogelijke tijd honderden kilome ters moet afleggen, heeft het zwaar. Laten we daarom eens gaan kijken hoe we onze automobiel hierop het beste door de vakman bij uw mer kendealer kunnen laten voorbereiden. Het contact met de weg wordt onder houden door de banden. Kunnen de ze nog een paar duizend kilometer mee? Zijn er geen beschadigingen en verkeert ook de reserveband in een puike conditie? Aan de slijtage kan de vakman trouwens nog veel meer zien. Is de uitlijning en de balans nog wel in orde? Een niet optimale uitlijning en balancering kan leiden tot trillin gen in het stuur en zelfs tot beschadi ging van de stuurinrichting. Vaak ont staan deze beschadigingen door con tact met stoepranden of onzachte aanrakingen met verkeersremmers. Die laatste obstakels veroorzaken trouwens ook veel schade aan draag- armen en veren. Soms merkt u niet eens dat u met een gebroken veer rondrijdt. De bandenspanning dient vervolgens te worden aangepast bij zwaardere belasting. Een tweede zorg waaraan de werk plaats vari uw dealer aandacht zal schenken bij een vakantiebeurt, is het koelsysteem van uw auto. We kennen de beelden allemaal wel: een rokende motor, de motorkap open en een ver hit gezicht achter de vangrails, in af wachting van hulp. Met een goed werkende ventilator, voldoende olie in de motor en de (automatische) ver snellingsbak en koelvloeistof in de ra diator (en een lekvrij koelsysteem) is dit soort vakantie-ellende goeddeels te voorkomen. Zitten alle slangen nog vast, zijn ze niet uitgedroogd? Hangt de demper nog in al zijn rubbers? Het werkplaatspersoneel van uw merken dealer ziet het allemaal in één oogop slag. Als u de bergen ingaat, kijk dan alvast thuis eens even naar de technische gegevens van uw auto en zoek het koppeltoerental op. Rijdt u een berg pas, vergeet dan al die goedbedoelde adviezen voor milieuvriendelijk laag- toerig rijden even. Om het maximale rendement uit uw auto te halen moet u rond dat koppeltoerental blijven. Gemiddeld bij een benzinemotor zal dat ongeveer vierduizend en bij een moderne diesel om en nabij de twee duizend toeren liggen. Schrikt u niet voor het lawaai dat de motor maakt, maar het is voor de koeling van de motor en de automaat veel beter dat er toeren gemaakt worden.. Wat die automaat betreft: in de bergen zélf (sequentieel) schakelen! Ook de accu krijgt het in de zomer goed voor zijn kiezen. De problemen van een slecht werkende accu lijken voorbehouden aan de winter, maar de schade die hiervan de oorzaak is, ontstaat veelal in de zomer. Onder de motorkap loopt de temperatuur op tot ongekende hoogte! Meer lastig dan echt een probleem is het als onderweg naar het warme zui den de airconditioning er mee op houdt. Probeer dan maar eens het Éi DOOR ROB STRATING hoofd koel te houden! In plaats van een ontspannen autorit met elke twee uur een warme tussenstop, wordt nu de hele rit er één van puffen en steu nen in de file, terwijl je daar niet op bent voorbereid. "Was dan toch nog even langs de garage gegaan, om de airco te laten controleren", word je van alle kanten verweten...Hoewel we hopen op goed weer, moeten we voorbereid zijn op een fikse regenbui. Leveren de ruitenwissers nog steeds een streeploze en heldere voorruit op? Vanzelfsprekend vult uw dealer ook het ruitensproeierreservoir bij, als u de ruitenwissers laat vervangen. De auto die met een caravan of vouwwagen naar het vakantieadres rijdt, zal bij de zomercheck ook wor den gecontroleerd op de bevestiging van de trekhaak en de aansluitingen van de bijbehorende stroomvoorzie ning. Bij een tussentijdse vervanging van de caravan en/of auto, kan het best zijn dat één of beide voertuigen niet meer is voorzien van de ver trouwde zevenpolige aansluiting, maar van een nieuwe, bijvoorbeeld dertienpolige uitvoering. Als je daar op de dag van vertrek achterkomt, is dat redelijk aan de late kant. Uw mer kendealer loopt tijdens de vakantie beurt ook nog even de verlichting na. Bij auto's zonder hoogtevertelling van de koplampen kan een zware bela ding leiden tot het verblinden van te genliggers. Alles in orde? Dan kun nen we veilig en vertrouwd op weg. Maar stop voor alle zekerheid de lijst met dealeradressen in Europa of het algemeen alarmnummer van uw merk in het dashboardkastje. Goede reis en een plezierige vakantie toegewenst namens alle merken- dealers! stoelen met lendensteunverstelling voor de bestuurder. Het type Titani um heeft daarnaast nog wat extra's zoals Cruise Control, Dual-zone air conditioning (DEATC) en het Visibili ty Pack met automatische koplam pen, automatisch dimmende binnen spiegel, een regensensor en regelba re dashboardverlichting. Het is wel duidelijk dat welk type je ook kiest, je altijd in een comfortabele én spor tieve flitsende auto rijdt. Wanneer het wat frisser wordt en je toch met open dak wilt rijden (want zo hoort het uiteindelijk), kun je al tijd het windscherm (optioneel) om hoog doen. Het windscherm is op vouwbaar en wordt geleverd in een handige tas die in de kofferruimte opgeborgen kan worden. De Ford Focus Coupé-Cabriolet is verkrijgbaar vanaf 30.395 euro voor de Trend en vanaf 32.645 euro voor de Titanium. Dieselmodellen begin nen bij 38.195 euro. Voor het be wonderen van deze auto en eventu eel een zomerse testrit kunt u te recht bij Autobedrijf Joosse in Vliss- ingen en bij Auto Adria in Goes. Meer informatie op www.ford-ioos- se.nl en www.ford-autoadria.nl. Groetjes Marina farina, het Italiaanse designhuis en is echt een auto voor diegenen die zich aangetrokken voelen tot design Wij rijden deze ochtend over allerlei schilderachtige weggetjes richting Westkapelle en proberen toch een beetje de toerist uit te hangen. Zo leuk is het dus om in een cabrio te rijden. Daar zijn we nu wel achter! Het gevoel van vrijheid is bijna tast baar terwijl je toch bent omgeven door de nieuwste technische snuf jes. Zo is er (optioneel) de Bluetooth technologie waarmee je handsfree kunt bellen, je mobiele telefoon kunt regelen en audio- en navigatiesyste men met je stem kunt bedienen (Voice Control System). Het type Trend beschikt standaard onder an dere over 16" licht metalen velgen, elektrisch verstelbare en verwarmba- re buitenspiegels met geïntegreerde clignoteurs en verwarmbare voor- Verkoper Jan de Jonge van Autobe drijf Joosse in Vlissingen demon streert eerst even hoe eenvoudig het hardtop-dak is in- en uit te vouwen. Je kunt gewoon blijven zitten en door een druk op de knop verandert de gestroomlijnde coupé in een handomdraai in een verbluffende cabriolet. Het fijne aan de Ford Focus Coupé-Cabriolet is dat je er met ge mak met zijn vie ren in kunt zitten, zoals wij deze ochtend hebben ondervonden. Dus toch het sportieve van een coupé, gecombineerd met de ruimte van een gezinsauto. De stoelen zitten buitengewoon comfortabel en de le deren bekleding (standaard in de Ti tanium, het type dat wij testen) maakt het geheel echt af. Bovendien is de auto standaard uitgerust met airconditioning. Deze Focus is ont worpen in samenwerking met Pinin-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 35