Neem het zekere voor het onzeker
met een zomercheck voor de auto
vVV^UTO
Ford Focus Coupé-
Cabriolet is genieten
IN BEDRIJF
WWW.ZEEUWSAUTOJOURNAAL.iML
Zomercheck voor uw auto, het
zekere voor het onzekere! De
zomer komt eraan en daarmee
ook de vakantie. In deze dure tij
den heeft u vast bezuinigd..de
auto had toch al een beurt gehad
in januari, dus waarom nog naar
de merkendealer voor een zo
mercheck? Leest u even mee?
Zwaar
Bergen
Accu
Trekhaak
Eindelijk is het dan zover en
mag ik een prachtige cabriolet
testen. En niet zomaar eenr de
Ford Focus Coupé-Cabriolet is
eigenlijk twee auto's in één.
Met het dak gesloten is het een
sportieve coupé en met het dak
open is het een stijlvolle ca
briolet. Uiteraard hebben we
een schitterende zonnige dag
afgewacht zodat we echt gaan
genieten van deze rit.
Woensdag 1 juli 2009 - Pagina 11
Elke keer als we de contactsleutel van
de auto omdraaien, vinden we het de
normaalste zaak van de wereld dat de
motor zonder morren aanslaat. Ver
volgens rijden we er mee naar ons
werk, naar de supermarkt of...naar
ons vakantieadres, al ligt dat niet der
tig of zestig kilometer van ons huis,
maar misschien wel een slordige
1500 kilometer. Bovendien wordt die
afstand ook nog eens volgeladen,
misschien zelfs wel met een caravan
afgelegd; de omstandigheden zijn niet
bepaald autovriendelijk te noemen.
De auto die dagelijks trouw het
woon-werkvervoer voor zijn rekening
neemt, is niet per definitie toegerust
om de loodzware vakantierit tot een
goed einde te brengen. U kunt zich
geen voorstelling maken hoe zwaar
de eisen zijn die aan de techniek wor
den gesteld. Daarom is de zomer- of
vakantiebeurt eigenlijk een ontzettend
goed idee, zeker gezien de lange in
tervallen tussen de normale beurten.
De auto die diep in de veren in een zo
kort mogelijke tijd honderden kilome
ters moet afleggen, heeft het zwaar.
Laten we daarom eens gaan kijken
hoe we onze automobiel hierop het
beste door de vakman bij uw mer
kendealer kunnen laten voorbereiden.
Het contact met de weg wordt onder
houden door de banden. Kunnen de
ze nog een paar duizend kilometer
mee? Zijn er geen beschadigingen en
verkeert ook de reserveband in een
puike conditie? Aan de slijtage kan de
vakman trouwens nog veel meer zien.
Is de uitlijning en de balans nog wel
in orde? Een niet optimale uitlijning
en balancering kan leiden tot trillin
gen in het stuur en zelfs tot beschadi
ging van de stuurinrichting. Vaak ont
staan deze beschadigingen door con
tact met stoepranden of onzachte
aanrakingen met verkeersremmers.
Die laatste obstakels veroorzaken
trouwens ook veel schade aan draag-
armen en veren. Soms merkt u niet
eens dat u met een gebroken veer
rondrijdt. De bandenspanning dient
vervolgens te worden aangepast bij
zwaardere belasting.
Een tweede zorg waaraan de werk
plaats vari uw dealer aandacht zal
schenken bij een vakantiebeurt, is het
koelsysteem van uw auto. We kennen
de beelden allemaal wel: een rokende
motor, de motorkap open en een ver
hit gezicht achter de vangrails, in af
wachting van hulp. Met een goed
werkende ventilator, voldoende olie in
de motor en de (automatische) ver
snellingsbak en koelvloeistof in de ra
diator (en een lekvrij koelsysteem) is
dit soort vakantie-ellende goeddeels
te voorkomen. Zitten alle slangen nog
vast, zijn ze niet uitgedroogd? Hangt
de demper nog in al zijn rubbers? Het
werkplaatspersoneel van uw merken
dealer ziet het allemaal in één oogop
slag.
Als u de bergen ingaat, kijk dan alvast
thuis eens even naar de technische
gegevens van uw auto en zoek het
koppeltoerental op. Rijdt u een berg
pas, vergeet dan al die goedbedoelde
adviezen voor milieuvriendelijk laag-
toerig rijden even. Om het maximale
rendement uit uw auto te halen moet
u rond dat koppeltoerental blijven.
Gemiddeld bij een benzinemotor zal
dat ongeveer vierduizend en bij een
moderne diesel om en nabij de twee
duizend toeren liggen. Schrikt u niet
voor het lawaai dat de motor maakt,
maar het is voor de koeling van de
motor en de automaat veel beter dat
er toeren gemaakt worden.. Wat die
automaat betreft: in de bergen zélf
(sequentieel) schakelen!
Ook de accu krijgt het in de zomer
goed voor zijn kiezen. De problemen
van een slecht werkende accu lijken
voorbehouden aan de winter, maar de
schade die hiervan de oorzaak is,
ontstaat veelal in de zomer. Onder de
motorkap loopt de temperatuur op
tot ongekende hoogte!
Meer lastig dan echt een probleem is
het als onderweg naar het warme zui
den de airconditioning er mee op
houdt. Probeer dan maar eens het
Éi DOOR ROB STRATING
hoofd koel te houden! In plaats van
een ontspannen autorit met elke twee
uur een warme tussenstop, wordt nu
de hele rit er één van puffen en steu
nen in de file, terwijl je daar niet op
bent voorbereid. "Was dan toch nog
even langs de garage gegaan, om de
airco te laten controleren", word je
van alle kanten verweten...Hoewel
we hopen op goed weer, moeten we
voorbereid zijn op een fikse regenbui.
Leveren de ruitenwissers nog steeds
een streeploze en heldere voorruit
op? Vanzelfsprekend vult uw dealer
ook het ruitensproeierreservoir bij,
als u de ruitenwissers laat vervangen.
De auto die met een caravan of
vouwwagen naar het vakantieadres
rijdt, zal bij de zomercheck ook wor
den gecontroleerd op de bevestiging
van de trekhaak en de aansluitingen
van de bijbehorende stroomvoorzie
ning. Bij een tussentijdse vervanging
van de caravan en/of auto, kan het
best zijn dat één of beide voertuigen
niet meer is voorzien van de ver
trouwde zevenpolige aansluiting,
maar van een nieuwe, bijvoorbeeld
dertienpolige uitvoering. Als je daar
op de dag van vertrek achterkomt, is
dat redelijk aan de late kant. Uw mer
kendealer loopt tijdens de vakantie
beurt ook nog even de verlichting na.
Bij auto's zonder hoogtevertelling van
de koplampen kan een zware bela
ding leiden tot het verblinden van te
genliggers. Alles in orde? Dan kun
nen we veilig en vertrouwd op weg.
Maar stop voor alle zekerheid de lijst
met dealeradressen in Europa of het
algemeen alarmnummer van uw
merk in het dashboardkastje.
Goede reis en een plezierige vakantie
toegewenst namens alle merken-
dealers!
stoelen met lendensteunverstelling
voor de bestuurder. Het type Titani
um heeft daarnaast nog wat extra's
zoals Cruise Control, Dual-zone air
conditioning (DEATC) en het Visibili
ty Pack met automatische koplam
pen, automatisch dimmende binnen
spiegel, een regensensor en regelba
re dashboardverlichting. Het is wel
duidelijk dat welk type je ook kiest,
je altijd in een comfortabele én spor
tieve flitsende auto rijdt.
Wanneer het wat frisser wordt en je
toch met open dak wilt rijden (want
zo hoort het uiteindelijk), kun je al
tijd het windscherm (optioneel) om
hoog doen. Het windscherm is op
vouwbaar en wordt geleverd in een
handige tas die in de kofferruimte
opgeborgen kan worden.
De Ford Focus Coupé-Cabriolet is
verkrijgbaar vanaf 30.395 euro voor
de Trend en vanaf 32.645 euro voor
de Titanium. Dieselmodellen begin
nen bij 38.195 euro. Voor het be
wonderen van deze auto en eventu
eel een zomerse testrit kunt u te
recht bij Autobedrijf Joosse in Vliss-
ingen en bij Auto Adria in Goes.
Meer informatie op www.ford-ioos-
se.nl en www.ford-autoadria.nl.
Groetjes Marina
farina, het Italiaanse designhuis en
is echt een auto voor diegenen die
zich aangetrokken voelen tot design
Wij rijden deze ochtend over allerlei
schilderachtige weggetjes richting
Westkapelle en proberen toch een
beetje de toerist uit te hangen. Zo
leuk is het dus om in een cabrio te
rijden. Daar zijn we nu wel achter!
Het gevoel van vrijheid is bijna tast
baar terwijl je toch bent omgeven
door de nieuwste technische snuf
jes. Zo is er (optioneel) de Bluetooth
technologie waarmee je handsfree
kunt bellen, je mobiele telefoon kunt
regelen en audio- en navigatiesyste
men met je stem kunt bedienen
(Voice Control System). Het type
Trend beschikt standaard onder an
dere over 16" licht metalen velgen,
elektrisch verstelbare en verwarmba-
re buitenspiegels met geïntegreerde
clignoteurs en verwarmbare voor-
Verkoper Jan de Jonge van Autobe
drijf Joosse in Vlissingen demon
streert eerst even hoe eenvoudig het
hardtop-dak is in- en uit te vouwen.
Je kunt gewoon blijven zitten en
door een druk op
de knop verandert
de gestroomlijnde
coupé in een
handomdraai in
een verbluffende
cabriolet. Het fijne
aan de Ford Focus
Coupé-Cabriolet is
dat je er met ge
mak met zijn vie
ren in kunt zitten, zoals wij deze
ochtend hebben ondervonden. Dus
toch het sportieve van een coupé,
gecombineerd met de ruimte van
een gezinsauto. De stoelen zitten
buitengewoon comfortabel en de le
deren bekleding (standaard in de Ti
tanium, het type dat wij testen)
maakt het geheel echt af. Bovendien
is de auto standaard uitgerust met
airconditioning. Deze Focus is ont
worpen in samenwerking met Pinin-