www.zeeuwsautojournaal.nl Woensdag 1 juli 2009 - Pagina 3
Meer comfort, meer veiligheid
en minder verbruik. Bovendien
presenteert de nieuwe E-klas-
se van Mercedes zich als een
karaktertype met opvallend
scherpe kanten. Ik testte voor
u de meest luxe uitvoering met
de drieliter V6 voorzien van de
nieuwste commonrailtechniek.
Op de salon van Genève in maart dit
jaar was ik bij de wereldpremière
van de nieuwe E-Klasse. Gordon
Wagener presenteerde daar zijn al
lereerste creatie als chef designer en
opvolger van Peter Pfeiffer. Op de
achtergrond stond een Mercedes
180 uit 1953 en ook door die 'Pon
ton' was jk gebiologeerd. Daar stond
namelijk mijn allereerste auto..!
In een keurig kostuum hield Wage
ner zijn voordracht: "In feite ligt de
oorsprong van de E-Klasse toen in
1949 de 170 werd geïntroduceerd.
In de loop van volgende zestig jaar
hebben we meer dan tien miljoen
exemplaren gebouwd, waarvan al
leen al 1,3 miljoen sinds 2002 van
het vorige model."
"We wilden dat de nieuwe E-Klasse
zelfbewuster zou worden met nog
meer status dan zijn voorganger",
verklaarde de kunstenaar van wie we
weten dat hij ronde koplampen niet
mooi vindt. "Hij mag echter niet
grimmig overkomen, in tegendeel,
hij moet er modern en soeverein uit
zien..!"
Verkoopadviseur Jos Klapthor van
Zeelanddealer van Oeveren-Vervaet
had de zilvergrijze 350 CDI voor me
geregeld en hem gewassen en ge
streken klaargezet en ik mocht me
zelf een heel weekend verwennen.
Debbie is receptioniste/telefoniste .bij
de vestiging in Goes en ik heb al
mijn charmes aangewend om haar
op de foto te zetten met de nieuwe
E-Klasse. Midden op de zaterdag
middag voor de splinternieuwe zaak
van opticien Cees de Jonge. Een chi
que zonnebril van Dolce Gabana en
het plaatje is perfect!
Kantige vormen
Geesten scheiden zich vaak door
formaliteiten. Het verlangen naar
avant-gardistische kenmerken ty
peert de tekenaar Wagener. Hij durft
van rechte paden af te wijken en hij
brengt zijn creatie dan ook met veel
verve. Wie het lijnenspel echter een
bepaalde tijd langs zijn smaakpapil
len laat gaan, ontdekt een grote ma
te modernisme, een zorgvuldige om
gang met proporties en nauwelijks
modieuze 'Spielereien'.
De coupélijn en de geprononceerde
heup, rudiment van de 180 gelden
tegenwoordig als een retro-must.
Als eerste valt natuurlijk de stoere,
haast agressieve neus op met de vi
riele koplampen die dankzij de kanti
ge uitstraling een scherp contrast
vormen met de haast lieve ronde
ogen van zijn voorganger. Ze sym
boliseren haast de vastberadenheid
en het optimisme van een goede on
dernemer.
De grille is breder en hoger dan we
de laatste jaren gewend zijn en heeft
bij de Avantgarde 4 en bij de andere
twee uitvoeringen vijf etages. De
Avantgarde heeft in de machtige
spoiler LED-verlichting in de vorm
van een boomerang. "Zo'n auto
heeft de wereld nodig!", zei Wagener
op de persconferentie. Hij werkte al
Tempomat, 1500 omwentelingen van
de krukas, verder geen geluid en wat
zie ik? Ondanks zijn gewicht van
1830 kg geeft de verbruiksmeter 1
op 19 aan! Ik ben er van overtuigd
dat zijn ongelooflijke CW-waarde van
0.25 daar tevens debet aan is. Daar
komt de toevoeging BlueEFFICIENCY
nog bij: dankzij een tiental maatrege
len is deze diesel de schoonste ter
wereld en voldoet hij aan de EU6
norm!
Op de tweede plaats verbaas ik me
over die andere kant van zijn ambi
valentie: geef je de Benz de sporen,
reizen is begonnen. Daarvoor zorgt
het buitengewone en op een hoog
peil staande comfort dankzij de
luchtvering met adaptieve schokbre-
kers. De technici hebben inderdaad
de lat weer hoger gelegd door wind
en weggeluiden tot een absoluut mi
nimum te reduceren. Waarom zit de
ze Mercedes niet in het verzeke
ringspakket voor mensen met stress
en rugklachten?
Big brother
De stoel zit in eerste instantie ideaal,
DOOR ROB STRATING
den tegen met snelheidsbeperkin
gen. De Mercedes ziet via een came
raatje hoe hard men mag rijden en
dan verschijnt er keurig een ver
keersbord met bijvoorbeeld 50 op
het display. Hij waarschuwt zelfs na
bepaalde tijd middels de afbeelding
van een kopje koffie dat er gepau-
r jso cw
"Einsame Klasse"
een paar jaar onder de hoede van
zijn voorganger Pfeiffer en hij mocht
een aantal jaren geleden de SLR op
zijn naam schrijven.
De auto vertoont ongeveer dezelfde
buitenmaten als de vorige versie: hij
groeide in de lengte slechts 12 mm
en de wielbasis met 20 mm tot 2.87
m. Zijn gewicht van 1825 kg heeft
hij te danken aan het vele gebruik
van aluminium en magnesium.
De lat nog hoger
Als ik hem start, klinkt er in de verte
nog het geluid van de machine die
Rudolf Diesel ooit bedacht. Wat zou
die man genieten als ik hem zou
kunnen laten zien, horen en voelen
wat de techneuten in de loop van de
decennia met zijn vinding hebben
gedaan. Hij zou versteld staan van
de drieliter V6, van de 231 pk en
nog meer van het immense koppel
van 540 Nm dat al bij 1600 toeren
zijn maximum bereikt.
Het resultaat is ambivalent, op de
eerste plaats mede dankzij de zeven
traps automaat die nauwelijks voel
baar schakelt. Ik zie het uitsluitend
aan de toerenteller.
Zomer in Zeeland, 100 km/h op de
krijg je letterlijk een schop in je rug,
al moet u dat niet te letterlijk nemen,
want de superstoelen voorzien van
mooi leer absorberen dat meester
lijk. Hij spurt met een minimum aan
geluid in zeven seconden naar de
honderd en op de Duitse Autobahn
zal hij maar al te graag zijn top van
250 km/h laten zien. Bitte schön
Herr Diesel..!
Nog even een paar bochten met wat
verhoogde snelheid: de stuurprecisie
en de o zo veilige wegliggingkarakte-
ristiek zorgen voor een dynamisch
en soeverein geheel. Het aangename
maar het kan nog beter: via een be
dieningspaneel stel ik de lenden-
steun nog beter in. Vervolgens nog
wat rugmassage en ik kan de com
plete crisis het hoofd bieden. De ver
stelling van de beide voorstoelen is
een peulenschil dankzij het gestileer
de paneeltje op het portier. Het
mooie leren stuur wordt ook elek
trisch op hoogte en diepte gesteld,
dus wie doet me wat?
Mercedes heeft nooit uitgeblonken
in dashboarddesign. Heel lang was
het aan de saaie kant. Dat is welis
waar over, maar ik mis nu de oog
strelende synthese van het geheel.
De functionaliteit en de materialen
zijn echter absoluut top, aan ergono
mie ontbreekt het niet, de klokken
zijn uitstekend afleesbaar en hoera:
de temperatuurmeter is weer terug!
Als ik de muis van mijn hand op het
vooruitstekende kussentje op de
middenconsole leg, kan ik het multi
media COMMANDsysteem moeite
loos bedienen, een ronde duw/draai-
knop waarmee ik de navigatie, de ra
dio/cd en telefoon kan bedienen. Hij
is van het kind-kan-de-was-doen-
principe en dat spreekt me ontzet
tend aan.
Onderweg komt men nogal wat bor-
zeerd moet worden. Big brother is
watching you!
Twee aangeschafte vliegtuigkoffers
en twee trolleys kon ik met gemak
kwijt in de 540 liter grote koffer
ruimte. Met vier volwassenen ver
volgens onderweg is alleen maar
een genoegen, want de luchtvering
houdt hem horizontaal.
Voorzien van bi-xenonlicht, actieve
bochtenverlichting en de adaptieve
grootlichtassistent wordt rijden in
het donker één groot lichtfeest. Hij
herkent voetgangers en tegenlig
gers en dimt automatisch, maar de
overgang tussen groot- en dimlicht
is vloeiend, zodat ik niet wordt ge
hinderd door abrupte wisselingen
van het licht. Nooit eerder heb ik
met groot licht zoveel van de weg
gezien als met deze Mercedes.
Vanaf 49.900 en 899 euro leasebe
drag staan de diverse E-Klasses in
de showroom bij Van Oeveren-Ver
vaet. Het benzinegamma telt twee
viercilinders, één V6 en een V8, drie
viercilinder diesels en de geteste V6
CDI. Help, ik ben op zoek naar een
hulpverlener. Ik moet namelijk na
een weekend E-klasse afkicken...
ttSTINGL