www.zeeuwsautojournaal.nl Woensdag 1 juli 2009 - Pagina 3 Meer comfort, meer veiligheid en minder verbruik. Bovendien presenteert de nieuwe E-klas- se van Mercedes zich als een karaktertype met opvallend scherpe kanten. Ik testte voor u de meest luxe uitvoering met de drieliter V6 voorzien van de nieuwste commonrailtechniek. Op de salon van Genève in maart dit jaar was ik bij de wereldpremière van de nieuwe E-Klasse. Gordon Wagener presenteerde daar zijn al lereerste creatie als chef designer en opvolger van Peter Pfeiffer. Op de achtergrond stond een Mercedes 180 uit 1953 en ook door die 'Pon ton' was jk gebiologeerd. Daar stond namelijk mijn allereerste auto..! In een keurig kostuum hield Wage ner zijn voordracht: "In feite ligt de oorsprong van de E-Klasse toen in 1949 de 170 werd geïntroduceerd. In de loop van volgende zestig jaar hebben we meer dan tien miljoen exemplaren gebouwd, waarvan al leen al 1,3 miljoen sinds 2002 van het vorige model." "We wilden dat de nieuwe E-Klasse zelfbewuster zou worden met nog meer status dan zijn voorganger", verklaarde de kunstenaar van wie we weten dat hij ronde koplampen niet mooi vindt. "Hij mag echter niet grimmig overkomen, in tegendeel, hij moet er modern en soeverein uit zien..!" Verkoopadviseur Jos Klapthor van Zeelanddealer van Oeveren-Vervaet had de zilvergrijze 350 CDI voor me geregeld en hem gewassen en ge streken klaargezet en ik mocht me zelf een heel weekend verwennen. Debbie is receptioniste/telefoniste .bij de vestiging in Goes en ik heb al mijn charmes aangewend om haar op de foto te zetten met de nieuwe E-Klasse. Midden op de zaterdag middag voor de splinternieuwe zaak van opticien Cees de Jonge. Een chi que zonnebril van Dolce Gabana en het plaatje is perfect! Kantige vormen Geesten scheiden zich vaak door formaliteiten. Het verlangen naar avant-gardistische kenmerken ty peert de tekenaar Wagener. Hij durft van rechte paden af te wijken en hij brengt zijn creatie dan ook met veel verve. Wie het lijnenspel echter een bepaalde tijd langs zijn smaakpapil len laat gaan, ontdekt een grote ma te modernisme, een zorgvuldige om gang met proporties en nauwelijks modieuze 'Spielereien'. De coupélijn en de geprononceerde heup, rudiment van de 180 gelden tegenwoordig als een retro-must. Als eerste valt natuurlijk de stoere, haast agressieve neus op met de vi riele koplampen die dankzij de kanti ge uitstraling een scherp contrast vormen met de haast lieve ronde ogen van zijn voorganger. Ze sym boliseren haast de vastberadenheid en het optimisme van een goede on dernemer. De grille is breder en hoger dan we de laatste jaren gewend zijn en heeft bij de Avantgarde 4 en bij de andere twee uitvoeringen vijf etages. De Avantgarde heeft in de machtige spoiler LED-verlichting in de vorm van een boomerang. "Zo'n auto heeft de wereld nodig!", zei Wagener op de persconferentie. Hij werkte al Tempomat, 1500 omwentelingen van de krukas, verder geen geluid en wat zie ik? Ondanks zijn gewicht van 1830 kg geeft de verbruiksmeter 1 op 19 aan! Ik ben er van overtuigd dat zijn ongelooflijke CW-waarde van 0.25 daar tevens debet aan is. Daar komt de toevoeging BlueEFFICIENCY nog bij: dankzij een tiental maatrege len is deze diesel de schoonste ter wereld en voldoet hij aan de EU6 norm! Op de tweede plaats verbaas ik me over die andere kant van zijn ambi valentie: geef je de Benz de sporen, reizen is begonnen. Daarvoor zorgt het buitengewone en op een hoog peil staande comfort dankzij de luchtvering met adaptieve schokbre- kers. De technici hebben inderdaad de lat weer hoger gelegd door wind en weggeluiden tot een absoluut mi nimum te reduceren. Waarom zit de ze Mercedes niet in het verzeke ringspakket voor mensen met stress en rugklachten? Big brother De stoel zit in eerste instantie ideaal, DOOR ROB STRATING den tegen met snelheidsbeperkin gen. De Mercedes ziet via een came raatje hoe hard men mag rijden en dan verschijnt er keurig een ver keersbord met bijvoorbeeld 50 op het display. Hij waarschuwt zelfs na bepaalde tijd middels de afbeelding van een kopje koffie dat er gepau- r jso cw "Einsame Klasse" een paar jaar onder de hoede van zijn voorganger Pfeiffer en hij mocht een aantal jaren geleden de SLR op zijn naam schrijven. De auto vertoont ongeveer dezelfde buitenmaten als de vorige versie: hij groeide in de lengte slechts 12 mm en de wielbasis met 20 mm tot 2.87 m. Zijn gewicht van 1825 kg heeft hij te danken aan het vele gebruik van aluminium en magnesium. De lat nog hoger Als ik hem start, klinkt er in de verte nog het geluid van de machine die Rudolf Diesel ooit bedacht. Wat zou die man genieten als ik hem zou kunnen laten zien, horen en voelen wat de techneuten in de loop van de decennia met zijn vinding hebben gedaan. Hij zou versteld staan van de drieliter V6, van de 231 pk en nog meer van het immense koppel van 540 Nm dat al bij 1600 toeren zijn maximum bereikt. Het resultaat is ambivalent, op de eerste plaats mede dankzij de zeven traps automaat die nauwelijks voel baar schakelt. Ik zie het uitsluitend aan de toerenteller. Zomer in Zeeland, 100 km/h op de krijg je letterlijk een schop in je rug, al moet u dat niet te letterlijk nemen, want de superstoelen voorzien van mooi leer absorberen dat meester lijk. Hij spurt met een minimum aan geluid in zeven seconden naar de honderd en op de Duitse Autobahn zal hij maar al te graag zijn top van 250 km/h laten zien. Bitte schön Herr Diesel..! Nog even een paar bochten met wat verhoogde snelheid: de stuurprecisie en de o zo veilige wegliggingkarakte- ristiek zorgen voor een dynamisch en soeverein geheel. Het aangename maar het kan nog beter: via een be dieningspaneel stel ik de lenden- steun nog beter in. Vervolgens nog wat rugmassage en ik kan de com plete crisis het hoofd bieden. De ver stelling van de beide voorstoelen is een peulenschil dankzij het gestileer de paneeltje op het portier. Het mooie leren stuur wordt ook elek trisch op hoogte en diepte gesteld, dus wie doet me wat? Mercedes heeft nooit uitgeblonken in dashboarddesign. Heel lang was het aan de saaie kant. Dat is welis waar over, maar ik mis nu de oog strelende synthese van het geheel. De functionaliteit en de materialen zijn echter absoluut top, aan ergono mie ontbreekt het niet, de klokken zijn uitstekend afleesbaar en hoera: de temperatuurmeter is weer terug! Als ik de muis van mijn hand op het vooruitstekende kussentje op de middenconsole leg, kan ik het multi media COMMANDsysteem moeite loos bedienen, een ronde duw/draai- knop waarmee ik de navigatie, de ra dio/cd en telefoon kan bedienen. Hij is van het kind-kan-de-was-doen- principe en dat spreekt me ontzet tend aan. Onderweg komt men nogal wat bor- zeerd moet worden. Big brother is watching you! Twee aangeschafte vliegtuigkoffers en twee trolleys kon ik met gemak kwijt in de 540 liter grote koffer ruimte. Met vier volwassenen ver volgens onderweg is alleen maar een genoegen, want de luchtvering houdt hem horizontaal. Voorzien van bi-xenonlicht, actieve bochtenverlichting en de adaptieve grootlichtassistent wordt rijden in het donker één groot lichtfeest. Hij herkent voetgangers en tegenlig gers en dimt automatisch, maar de overgang tussen groot- en dimlicht is vloeiend, zodat ik niet wordt ge hinderd door abrupte wisselingen van het licht. Nooit eerder heb ik met groot licht zoveel van de weg gezien als met deze Mercedes. Vanaf 49.900 en 899 euro leasebe drag staan de diverse E-Klasses in de showroom bij Van Oeveren-Ver vaet. Het benzinegamma telt twee viercilinders, één V6 en een V8, drie viercilinder diesels en de geteste V6 CDI. Help, ik ben op zoek naar een hulpverlener. Ik moet namelijk na een weekend E-klasse afkicken... ttSTINGL

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 27