DS inside Zuinigheid troef? Mercedes S Exeo ST is ruim en sportief Economische crisis heeft positief effect op milieu Magazine Mijn Quad TomTom White Pearl Nieuwe Prius Met de TomTom White Pearl richt de navigatiefabrikant zich op vrouwen. Met een marktaandeel van twaalf procent in de maand mei breekt Toyota in Neder land records. Met de nieu we Prius op komst belooft dat nog wat voor de rest van het jaar. Citroen laat mondjesmaat ele menten los van de DS-lijn. Nu is het interieur onthuld en heeft het begrip 'car configurator' een nieuwe impuls gekregen met de designstudio DS Inside op internet. Wie in de toekomst grote auto's wil blijven verkopen, zal flink in de weer moeten om het brand stofverbruik aan te pakken. Seat maakt haast met de lan cering van de Exeo ST. Niet vreemd, het merk heeft hoog gespannen verkoopverwach tingen van het model dat even als de Exeo-sedan is geba seerd op het vorige Audi A4- model. Het is eerste stap van Seat in het segment. Dat doet het met een stationwagon die elegant is, een sportieve lijn heeft en luxe is afgewerkt. Mijn Quad is het eerste full co lour glossy magazine dat hele maal in het teken staat van quads. De laatste jaren lijken quads alsmaar populairder te worden. WWW. 2 Et O WSA UrüJOURNAA LN L Woensdag 17 juni 2009 - Pagina 18 De uitvoering is gebaseerd op de TomTom ONE IQ Routes editie en beschikt over de gebruikelijke navigatie-eigenschappen en ba siskenmerken zoals: gemakkelijk in gebruik, Map Share technolo gie, het 'Help me!' Menu en nog vele andere functies. Met zijn luxe vormgeving en speciale content verzekert dit apparaat ontspannen en prettige naviga- tie-ervaringen in stijl. De White Pearl en de houder kunnen veilig worden opgeborgen in een bij passend zijden tasje met trek- koord, wat de set compleet maakt. De nieuweling heeft zijn visite kaartje inmiddels afgegeven. Toyota heeft al 1.500 onderte kende verkoopcontracten, voor de nieuwe Prius in huis. De Pri us is een vijfzitter met een C02- uitstoot per kilometer van min der dan 90 gram. Het interieur kenmerkt zich door veel chromen en lederen details. Zelfs het plafond van de DS Inside is met le der bekleed. In het gehele interieur is het monogram DS terug te vinden, dat staat voor Different Spirit. Op www.dsinside.citroen.com is het nu mogelijk om in 3D de DS Inside vorm te geven, geheel custom made. Met behulp van Paper Vision techno logie kan men kiezen tussen 'Paris style' of 'Ethnic' om hiermee een ge heel persoonlijke en op maat ge maakte eigen concept car DS Inside te maken. Dus neem ook eens een kijkje op de website www.dsinside.citroen.com De Exeo ST is vijf millimeter langer dan zijn sedan-broer. Centraal staat uiteraard de bagageruimte. Die heeft een inhoud van 442 liter en kan groeien naar 1.354 liter. De Exeo ST beschikt in die opstelling over een vlakke laadvloer. In de nor male opstelling onttrekt een rol- scherm het zicht aan de bagage. Ver der biedt het bagagecompartiment (Style-uitvoering) over een net en haken voor de bevestiging daarvan. Seat levert de ST met een keuze uit zes motoren. Vijf zijn er direct leverbaar, twee 2.0 liter diesels (143,170 pk) en drie benzinemotoren (102,150, 200 pk). Alle motoren zijn gekoppeld aan een zesbak. Multitronic wordt later lever baar voor de 2.0 TSI. De prijs start bij 25.295 euro. Mercedes is zojuist gestart met de levering van de vernieuwde S-klas- se. Daarin worden, voor zover dat nog niet het geval was, alle elektro nische systemen bekend uit de nieu we E-klasse aangeboden. Verder is er sprake van een facelift, die zich vooral beperkt tot details. Zo heeft het front een ander aange zicht gekregen vanwege de LED-ver- lichting in dit geval zelfs op twee ni veaus. Maar hét nieuws is toch wel de komst van de S400 Hybrid. Anders dan bijvoorbeeld bij de Lexus LS, wordt de hybride bij de S-klasse van Mercedes volledig ingezet om spaarzaam met de dure brandstof om te gaan. De toevoeging aan het programma is gebaseerd op de S350 en dus voorzien van de beken de 3.5 liter V6 benzinemotor. Die motor heeft een aantal technische ingrepen ondergaan, waardoor het vermogen met 7 pk is toegenomen tot 279 pk en tegelijk het brandstof verbruik is verminderd. En dan spreken we nog niet eens van de toevoegingen die tot het hybride systeem behoren. Tussen motor en versnellingsbak wordt een elektromotor geplaatst die zowel kan meehelpen bij de aan drijving, en bij gas los en remmen zijn werkingsprincipe omdraait en functioneert als een dynamo die energie terugwint. De elektromotor heeft een piekvermogen van 20 pk een koppel van 160 Nm. Het resul taat is een grote auto die in 7,3 se conden naar de 100 km/u accele reert. Maar waar het allemaal om draait: het brandstofverbruik daalt gemiddeld met 21 procent! Deels komt dat ook door de ECO Start/Stop die de motor uitschakelt als men beneden de 15 km/u uitrolt. Starten gaat vliegensvlug als het rempedaal wordt losgelaten. Nor maal rijdend door de stad, buiten de bebouwde kom en op de snelweg is er maar weinig afwijkends te mer ken. Ja, de motor slaat af en toe af, maar dat is geen nieuws meer. Al leen als we vol het gaspedaal intrap pen om snel in te halen, dan voel je dat het systeem even de tijd vraagt en dat het toerental nooit tot de hoogste regionen klimt. En daaraan is te merken dat de elektronica eveneens zwaar is beïnvloed. Op een prachtige display zijn alle ener giestromen goed te volgen. De S400 Hybrid is er vanaf 109.265 euro en kan ook als lange versie worden geleverd. De S-klasse begint als S350 bij 99.048 euro. Het luxueuze magazine (A4-formaat) brengt de lezers onder meer vergelij kende studies van de nieuwste mo dellen, allerlei informatie over kle ding en accessoires en tips voor quadrijders. Mijn Quad - een glossy magazine van honderd pagina's - verschijnt twee keer per jaar in een oplage van 25.000 stuks. De economische crisis blijkt voor be drijven een extra stimulans om hun wagenpark op maatschappelijk ver antwoorde wijze te beheren. De inzet van zuinige auto's met een groen mi- lieulabel zorgt namelijk ook voor kostenvoordelen. Kostenbesparing op het wa genpark wordt in deze tijd dus steeds belangrij ker gevon den dan het groene imago hiervan. De economi sche crisis heeft daar mee dus een positief effect op het milieu. Dit is de belangrijkste conclusie uit het jaarlijkse onderzoek van onderzoeks bureau Heliview in opdracht van BMW Group Nederland. Voor het onderzoek ondervroeg Heli view 300 beheerders van wagenpar ken. Onder de wagenparkbeheerders bleek dat BMW in 2009 de meeste bekendheid geniet als merk met groene labels, Toyota volgt op de tweede plaats. Bij bedrijven met gro te wagenparken is groen rijden de norm geworden, zo concludeert Heli view. Het aanschaffen van een auto met groen A-, B- of C-label is de meest populaire maatregel op het gebied van maatschappelijk verant woord ondernemen. Ook hybride au to's, lagere bijtelling en het aan schaffen van een auto onder de 'slurptax'-grens zijn populair.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 44