DS inside Zuinigheid troef? Mercedes S
Exeo ST is ruim en sportief
Economische crisis heeft
positief effect op milieu
Magazine Mijn Quad
TomTom
White Pearl
Nieuwe Prius
Met de TomTom White Pearl
richt de navigatiefabrikant
zich op vrouwen.
Met een marktaandeel van
twaalf procent in de maand
mei breekt Toyota in Neder
land records. Met de nieu
we Prius op komst belooft
dat nog wat voor de rest
van het jaar.
Citroen laat mondjesmaat ele
menten los van de DS-lijn. Nu is
het interieur onthuld en heeft
het begrip 'car configurator'
een nieuwe impuls gekregen
met de designstudio DS Inside
op internet.
Wie in de toekomst grote auto's
wil blijven verkopen, zal flink in
de weer moeten om het brand
stofverbruik aan te pakken.
Seat maakt haast met de lan
cering van de Exeo ST. Niet
vreemd, het merk heeft hoog
gespannen verkoopverwach
tingen van het model dat even
als de Exeo-sedan is geba
seerd op het vorige Audi A4-
model. Het is eerste stap van
Seat in het segment. Dat doet
het met een stationwagon die
elegant is, een sportieve lijn
heeft en luxe is afgewerkt.
Mijn Quad is het eerste full co
lour glossy magazine dat hele
maal in het teken staat van
quads. De laatste jaren lijken
quads alsmaar populairder te
worden.
WWW. 2 Et O WSA UrüJOURNAA LN L
Woensdag 17 juni 2009 - Pagina 18
De uitvoering is gebaseerd op de
TomTom ONE IQ Routes editie
en beschikt over de gebruikelijke
navigatie-eigenschappen en ba
siskenmerken zoals: gemakkelijk
in gebruik, Map Share technolo
gie, het 'Help me!' Menu en nog
vele andere functies. Met zijn
luxe vormgeving en speciale
content verzekert dit apparaat
ontspannen en prettige naviga-
tie-ervaringen in stijl. De White
Pearl en de houder kunnen veilig
worden opgeborgen in een bij
passend zijden tasje met trek-
koord, wat de set compleet
maakt.
De nieuweling heeft zijn visite
kaartje inmiddels afgegeven.
Toyota heeft al 1.500 onderte
kende verkoopcontracten, voor
de nieuwe Prius in huis. De Pri
us is een vijfzitter met een C02-
uitstoot per kilometer van min
der dan 90 gram.
Het interieur kenmerkt zich door veel
chromen en lederen details. Zelfs het
plafond van de DS Inside is met le
der bekleed. In het gehele interieur is
het monogram DS terug te vinden,
dat staat voor Different Spirit.
Op www.dsinside.citroen.com is het
nu mogelijk om in 3D de DS Inside
vorm te geven, geheel custom made.
Met behulp van Paper Vision techno
logie kan men kiezen tussen 'Paris
style' of 'Ethnic' om hiermee een ge
heel persoonlijke en op maat ge
maakte eigen concept car DS Inside
te maken. Dus neem ook eens een
kijkje op de website
www.dsinside.citroen.com
De Exeo ST is vijf millimeter langer
dan zijn sedan-broer. Centraal staat
uiteraard de bagageruimte. Die heeft
een inhoud van 442 liter en kan
groeien naar 1.354 liter.
De Exeo ST beschikt in die opstelling
over een vlakke laadvloer. In de nor
male opstelling onttrekt een rol-
scherm het zicht aan de bagage. Ver
der biedt het bagagecompartiment
(Style-uitvoering) over een net en
haken voor de bevestiging daarvan.
Seat levert de ST met een keuze uit
zes motoren.
Vijf zijn er direct leverbaar, twee 2.0
liter diesels (143,170 pk) en drie
benzinemotoren (102,150, 200 pk).
Alle motoren zijn gekoppeld aan een
zesbak. Multitronic wordt later lever
baar voor de 2.0 TSI. De prijs start
bij 25.295 euro.
Mercedes is zojuist gestart met de
levering van de vernieuwde S-klas-
se. Daarin worden, voor zover dat
nog niet het geval was, alle elektro
nische systemen bekend uit de nieu
we E-klasse aangeboden.
Verder is er sprake van een facelift,
die zich vooral beperkt tot details.
Zo heeft het front een ander aange
zicht gekregen vanwege de LED-ver-
lichting in dit geval zelfs op twee ni
veaus.
Maar hét nieuws is toch wel de
komst van de S400 Hybrid. Anders
dan bijvoorbeeld bij de Lexus LS,
wordt de hybride bij de S-klasse van
Mercedes volledig ingezet om
spaarzaam met de dure brandstof
om te gaan. De toevoeging aan het
programma is gebaseerd op de
S350 en dus voorzien van de beken
de 3.5 liter V6 benzinemotor. Die
motor heeft een aantal technische
ingrepen ondergaan, waardoor het
vermogen met 7 pk is toegenomen
tot 279 pk en tegelijk het brandstof
verbruik is verminderd. En dan
spreken we nog niet eens van de
toevoegingen die tot het hybride
systeem behoren.
Tussen motor en versnellingsbak
wordt een elektromotor geplaatst
die zowel kan meehelpen bij de aan
drijving, en bij gas los en remmen
zijn werkingsprincipe omdraait en
functioneert als een dynamo die
energie terugwint. De elektromotor
heeft een piekvermogen van 20 pk
een koppel van 160 Nm. Het resul
taat is een grote auto die in 7,3 se
conden naar de 100 km/u accele
reert. Maar waar het allemaal om
draait: het brandstofverbruik daalt
gemiddeld met 21 procent! Deels
komt dat ook door de ECO
Start/Stop die de motor uitschakelt
als men beneden de 15 km/u uitrolt.
Starten gaat vliegensvlug als het
rempedaal wordt losgelaten. Nor
maal rijdend door de stad, buiten de
bebouwde kom en op de snelweg is
er maar weinig afwijkends te mer
ken. Ja, de motor slaat af en toe af,
maar dat is geen nieuws meer. Al
leen als we vol het gaspedaal intrap
pen om snel in te halen, dan voel je
dat het systeem even de tijd vraagt
en dat het toerental nooit tot de
hoogste regionen klimt. En daaraan
is te merken dat de elektronica
eveneens zwaar is beïnvloed. Op
een prachtige display zijn alle ener
giestromen goed te volgen.
De S400 Hybrid is er vanaf 109.265
euro en kan ook als lange versie
worden geleverd. De S-klasse begint
als S350 bij 99.048 euro.
Het luxueuze magazine (A4-formaat)
brengt de lezers onder meer vergelij
kende studies van de nieuwste mo
dellen, allerlei informatie over kle
ding en accessoires en tips voor
quadrijders.
Mijn Quad - een glossy magazine
van honderd pagina's - verschijnt
twee keer per jaar in een oplage van
25.000 stuks.
De economische crisis blijkt voor be
drijven een extra stimulans om hun
wagenpark op maatschappelijk ver
antwoorde wijze te beheren. De inzet
van zuinige auto's met een groen mi-
lieulabel zorgt namelijk ook voor
kostenvoordelen. Kostenbesparing
op het wa
genpark
wordt in
deze tijd
dus steeds
belangrij
ker gevon
den dan
het groene
imago
hiervan. De
economi
sche crisis
heeft daar
mee dus
een positief effect op het milieu. Dit
is de belangrijkste conclusie uit het
jaarlijkse onderzoek van onderzoeks
bureau Heliview in opdracht van
BMW Group Nederland.
Voor het onderzoek ondervroeg Heli
view 300 beheerders van wagenpar
ken. Onder de wagenparkbeheerders
bleek dat BMW in 2009 de meeste
bekendheid geniet als merk met
groene labels, Toyota volgt op de
tweede plaats. Bij bedrijven met gro
te wagenparken is groen rijden de
norm geworden, zo concludeert Heli
view. Het aanschaffen van een auto
met groen A-, B- of C-label is de
meest populaire maatregel op het
gebied van maatschappelijk verant
woord ondernemen. Ook hybride au
to's, lagere bijtelling en het aan
schaffen van een auto onder de
'slurptax'-grens zijn populair.