tBtw» tlSTINGL www.zeeuwsautojournaal.nl De Seat Exeo is geen tabula ra sa, geen onbeschreven blad. Als basis voor de grootste Se at onder de Volkswagenvlag dient de vorige Audi A4. Ik test te de chique Spanjaard voor u. Woensdag 1? juni 2009 - Pagina 3 "Hispano Germania" Het begin van de Sociedad Espanola de Autoviles de Tourismo lag in het jaar 1919, toen Fiat uit Turijn in Spanje een vestiging opende. Vanaf 1931 werden de in Spanje gebouw de wagens onder de naam Fiat-Hi- spanias verkocht. In 1949 verving een financierings maatschappij die naam door SEAT en kregen alle in Spanje geprodu ceerde Fiats die naam. Midden jaren '80 doet Fiat haar Spaanse dochter bij de vuile was en na een klein staatkundig Iberisch intermezzo komt SEAT in de jaren '90 in handen van het Volkswagenconcern en dat zou het merk geen windeieren leg gen. De fabriek werd naar Duits voorbeeld gesaneerd en er werden designers aangetrokken die SEAT naar een veel hoger plan moesten brengen. Eén van die mannen was Walter de Silva, een grootmeester wat betreft de autoarchitectuur en inmiddels chef-designer van de hele Volkswagengroep waartoe Audi, SE AT, Skoda, Bentley en Lamborghini behoren. De titel Hispano Germania verzon ik met een knipoog naar Hispano Sui za, dat mooie Spaans/Zwitserse merk uit het verre verleden. SEAT heeft een groot marktaandeel in het sportief getinte A-,B- en C- segment, maar had nog geen verte genwoordiger in de luxe midden klasse. Daarom besloot het manage ment tot een grootschalige operatie: de complete productielijn van de eind 2007 gestopte Audi A4 werd gedemonteerd en met twaalfhonderd vrachtauto's van het Beierse Ingol- stadt naar de Spaanse stad Martorell getransporteerd en weer opge bouwd. Dit soort besparingsmetho den hebben weliswaar een bijsmaak je, maar er zijn zeker ook voordelen: recyclingmodellen zijn vlug en goed koop te realiseren en de techniek is betrouwbaar en dat schept bok ver trouwen. SEAT doet het hier in Zeeland erg goed en dat is beslist ook te danken aan de beide enthousiaste dealers, namelijk Autobedrijf Blankestijn in Goes en Autobedrijf Melse in Vliss- ingen. Een stap verden De naam Exeo is afgeleid van het Latijnse woo'rd exire en dat betekent 'een stap verder' of 'verder gaan'. Nooit eerder was de brochure zó chique als van deze Exeo: mat en glanzend zwart wisselen elkaar stijl vol af en daarmee onderstreept SE AT het chique karakter van de nieu we middenklasser. Ik zag hem voor het eerst op de autosalon in Parijs in oktober 2008. SEAT chef-designer Luc Donckerwolke kreeg de op dracht van de Audi A4 een echte SE AT te maken en dat is hem keurig gelukt. De van oorsprong Belgische ontwerper gaf de Exeo dezelfde grille cijfertype gekregen. Het dikke leren stuur, voorzien van het forse SEAT- logo is op allerlei manieren verstel baar en optimaliseert daarmee de ideale zithouding, uiteraard in com binatie met de eveneens goed ver stelbare voorstoel. Ook alle knopjes op de mooi gevormde middencon sole zijn van een hoogwaardige kunststof gemaakt. Ik controleer dat plaats achterin, zeker voor de twee buitenste passagiers. De kofferruim te is verrassend ruim bemeten: met 460 liter slokte hij met gemak de vliegtuigbagage van twee personen op. Uiteraard vormt de SEAT geen uitzondering op het gebied van de vergroting van de bergruimte: de leuningen worden omgeklapt en er ontstaat nog veel meer ruimte. DOOR ROB STRATING bestuurders via allerlei elektronische kaboutertjes bijstaan. Hij is erg ge voelig voor de druk van de rechter- altijd door even met mijn ring langs dat materiaal te gaan. De klank be paalt dan heel duidelijk de kwaliteit. De klimaatbeheersing is keurig net jes links en rechts gescheiden. Als optie is een GPS te bestellen, maar ik vind het scherm daarvoor te laag zitten. Het leidt de aandacht teveel af van wat er op de weg gebeurt. Hier aan kun je bijvoorbeeld zien dat het design van het dashboard niet meer helemaal up-to-date is. Zijn wielbasis van 2.64 m garandeert in de meeste gevallen voldoende Vlot en zuinig Onder zijn bijzonder gevormde mo torkap draait de 1.8 T, een 1781 cc grote viercilinder twintigklepper die 150 pk levert. Al meteen merk ik dat al bij 1800.omwentelingen van de krukas zijn maximale koppel van 220 Nm bereikt wordt. Hij spurt het snelst vooruit als ik rond de 2000 toeren schakel. De als in Spaanse knoflookboter schakelende zesbak is een feestje, zó exact gaat hij door de coulisse heen. Dat de motor met zo'n laag koppeltoerental en grote mate van souplesse meebrengt, spreekt haast voor zich: als je niet van schakelen houdt, word je er in deze Exeo ook niet moe van. Wil je snel onderweg zijn, heeft hij er maar 9 seconden voor nodig om aan de 100 km/h te komen en met zijn top van 217 km/h bij onze oosterburen valt hij niet uit de toon. De techneuten hebben bij de afstem ming een geslaagde mix gevonden tussen comfort en sportiviteit. Bij de testauto zijn trouwens 17 inch wie len gemonteerd die het sportieve ka rakter nog iets vergroten. In snel ge nomen bochten is hij controleerbaar onderstuurd en hij zal ook bij plotse linge uitwijkmanoeuvres onervaren voet: ik heb met hem bijna 1 op 20 gereden, maar 1 op 9 is ook goed mogelijk. Hij weegt onbelast 1375 kg, maar mag bijna 600 kg meetor sen en dat is voor zijn klasse erg veel, bij deze een compliment! Alle Exeo's Er zijn drie benzinemotoren beschik baar, namelijk de 1.6 met 102 pk, de 1.8 T met 150 pk en de 2.0 TSI met 200 pk. Voorlopig bevat het com- monrailgamma wat betreft de die sels op dit moment twee gegadig den, namelijk de 2.0 TDI met 143 pk/320 Nm en de 2.0 TDI met 170 pk/350 Nm. Drie luxeversies com pleteren het geheel: de Reference, de Style en de Sport. Het prijzensca- la begint bij 23.995 euro en eindigt bij 34.695 euro en daar zullen de vergelijkbare concurrenten niet blij mee zijn. Theater De Mythe in Goes leek me een uitstekende fotolocatie. Het leek net alsof de partytent al klaar stond voor de introductie van de SEAT Exeo. Met Carmen aan mijn zijde en de Hispano Germania voor de deur kan er eigenlijk niets meer mis gaan! Herkenbare soliditeit Ook in het interieur vinden we be kende trekjes en als ik goed kijk, zie ik in grote lijnen het dashboard van de Audi A4 Cabriolet met de vijf gro te luchtroosters terug. Hoogwaardi ge materialen sieren het in het alge meen ergonomische dashboard en dat is absoluut nieuw voor een Seat. De klokken zijn een beetje naar de bestuurder te gericht, zijn uitstekend afleesbaar, maar hebben een ander mee als de Ibiza en de holle motor kap herkennen we ook van de Altea c.s. Onder de bumper hebben de grote luchtinlaten sportieve honin- graatroosters gekregen geheel in de lijn van de sportieve telgen van de SEAT-familie. De zijlijn is heel ty pisch Audi gebleven, terwijl Donc kerwolke de achterzijde decent op waardeerde met herkenbare achter lichten. De nummerplaat verhuisde naar beneden en de 4.66 m lange, 1.77 m brede en 1.43 m hoge Exeo is beslist de moeite waard om te zien en bezit zelfs een hoge mate van chique charisma. Sommige ty pes hebben separate dubbele uitlaat pijpen en dat belooft heel wat! V e

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 29