tBtw»
tlSTINGL
www.zeeuwsautojournaal.nl
De Seat Exeo is geen tabula ra
sa, geen onbeschreven blad.
Als basis voor de grootste Se
at onder de Volkswagenvlag
dient de vorige Audi A4. Ik test
te de chique Spanjaard voor u.
Woensdag 1? juni 2009 - Pagina 3
"Hispano Germania"
Het begin van de Sociedad Espanola
de Autoviles de Tourismo lag in het
jaar 1919, toen Fiat uit Turijn in
Spanje een vestiging opende. Vanaf
1931 werden de in Spanje gebouw
de wagens onder de naam Fiat-Hi-
spanias verkocht.
In 1949 verving een financierings
maatschappij die naam door SEAT
en kregen alle in Spanje geprodu
ceerde Fiats die naam. Midden jaren
'80 doet Fiat haar Spaanse dochter
bij de vuile was en na een klein
staatkundig Iberisch intermezzo
komt SEAT in de jaren '90 in handen
van het Volkswagenconcern en dat
zou het merk geen windeieren leg
gen. De fabriek werd naar Duits
voorbeeld gesaneerd en er werden
designers aangetrokken die SEAT
naar een veel hoger plan moesten
brengen. Eén van die mannen was
Walter de Silva, een grootmeester
wat betreft de autoarchitectuur en
inmiddels chef-designer van de hele
Volkswagengroep waartoe Audi, SE
AT, Skoda, Bentley en Lamborghini
behoren.
De titel Hispano Germania verzon ik
met een knipoog naar Hispano Sui
za, dat mooie Spaans/Zwitserse
merk uit het verre verleden.
SEAT heeft een groot marktaandeel
in het sportief getinte A-,B- en C-
segment, maar had nog geen verte
genwoordiger in de luxe midden
klasse. Daarom besloot het manage
ment tot een grootschalige operatie:
de complete productielijn van de
eind 2007 gestopte Audi A4 werd
gedemonteerd en met twaalfhonderd
vrachtauto's van het Beierse Ingol-
stadt naar de Spaanse stad Martorell
getransporteerd en weer opge
bouwd. Dit soort besparingsmetho
den hebben weliswaar een bijsmaak
je, maar er zijn zeker ook voordelen:
recyclingmodellen zijn vlug en goed
koop te realiseren en de techniek is
betrouwbaar en dat schept bok ver
trouwen.
SEAT doet het hier in Zeeland erg
goed en dat is beslist ook te danken
aan de beide enthousiaste dealers,
namelijk Autobedrijf Blankestijn in
Goes en Autobedrijf Melse in Vliss-
ingen.
Een stap verden
De naam Exeo is afgeleid van het
Latijnse woo'rd exire en dat betekent
'een stap verder' of 'verder gaan'.
Nooit eerder was de brochure zó
chique als van deze Exeo: mat en
glanzend zwart wisselen elkaar stijl
vol af en daarmee onderstreept SE
AT het chique karakter van de nieu
we middenklasser. Ik zag hem voor
het eerst op de autosalon in Parijs in
oktober 2008. SEAT chef-designer
Luc Donckerwolke kreeg de op
dracht van de Audi A4 een echte SE
AT te maken en dat is hem keurig
gelukt. De van oorsprong Belgische
ontwerper gaf de Exeo dezelfde grille
cijfertype gekregen. Het dikke leren
stuur, voorzien van het forse SEAT-
logo is op allerlei manieren verstel
baar en optimaliseert daarmee de
ideale zithouding, uiteraard in com
binatie met de eveneens goed ver
stelbare voorstoel. Ook alle knopjes
op de mooi gevormde middencon
sole zijn van een hoogwaardige
kunststof gemaakt. Ik controleer dat
plaats achterin, zeker voor de twee
buitenste passagiers. De kofferruim
te is verrassend ruim bemeten: met
460 liter slokte hij met gemak de
vliegtuigbagage van twee personen
op. Uiteraard vormt de SEAT geen
uitzondering op het gebied van de
vergroting van de bergruimte: de
leuningen worden omgeklapt en er
ontstaat nog veel meer ruimte.
DOOR ROB STRATING
bestuurders via allerlei elektronische
kaboutertjes bijstaan. Hij is erg ge
voelig voor de druk van de rechter-
altijd door even met mijn ring langs
dat materiaal te gaan. De klank be
paalt dan heel duidelijk de kwaliteit.
De klimaatbeheersing is keurig net
jes links en rechts gescheiden. Als
optie is een GPS te bestellen, maar
ik vind het scherm daarvoor te laag
zitten. Het leidt de aandacht teveel af
van wat er op de weg gebeurt. Hier
aan kun je bijvoorbeeld zien dat het
design van het dashboard niet meer
helemaal up-to-date is.
Zijn wielbasis van 2.64 m garandeert
in de meeste gevallen voldoende
Vlot en zuinig
Onder zijn bijzonder gevormde mo
torkap draait de 1.8 T, een 1781 cc
grote viercilinder twintigklepper die
150 pk levert. Al meteen merk ik dat
al bij 1800.omwentelingen van de
krukas zijn maximale koppel van 220
Nm bereikt wordt. Hij spurt het
snelst vooruit als ik rond de 2000
toeren schakel. De als in Spaanse
knoflookboter schakelende zesbak is
een feestje, zó exact gaat hij door de
coulisse heen. Dat de motor met
zo'n laag koppeltoerental en grote
mate van souplesse meebrengt,
spreekt haast voor zich: als je niet
van schakelen houdt, word je er in
deze Exeo ook niet moe van. Wil je
snel onderweg zijn, heeft hij er maar
9 seconden voor nodig om aan de
100 km/h te komen en met zijn top
van 217 km/h bij onze oosterburen
valt hij niet uit de toon.
De techneuten hebben bij de afstem
ming een geslaagde mix gevonden
tussen comfort en sportiviteit. Bij de
testauto zijn trouwens 17 inch wie
len gemonteerd die het sportieve ka
rakter nog iets vergroten. In snel ge
nomen bochten is hij controleerbaar
onderstuurd en hij zal ook bij plotse
linge uitwijkmanoeuvres onervaren
voet: ik heb met hem bijna 1 op 20
gereden, maar 1 op 9 is ook goed
mogelijk. Hij weegt onbelast 1375
kg, maar mag bijna 600 kg meetor
sen en dat is voor zijn klasse erg
veel, bij deze een compliment!
Alle Exeo's
Er zijn drie benzinemotoren beschik
baar, namelijk de 1.6 met 102 pk, de
1.8 T met 150 pk en de 2.0 TSI met
200 pk. Voorlopig bevat het com-
monrailgamma wat betreft de die
sels op dit moment twee gegadig
den, namelijk de 2.0 TDI met 143
pk/320 Nm en de 2.0 TDI met 170
pk/350 Nm. Drie luxeversies com
pleteren het geheel: de Reference,
de Style en de Sport. Het prijzensca-
la begint bij 23.995 euro en eindigt
bij 34.695 euro en daar zullen de
vergelijkbare concurrenten niet blij
mee zijn.
Theater De Mythe in Goes leek me
een uitstekende fotolocatie. Het leek
net alsof de partytent al klaar stond
voor de introductie van de SEAT
Exeo. Met Carmen aan mijn zijde en
de Hispano Germania voor de deur
kan er eigenlijk niets meer mis gaan!
Herkenbare soliditeit
Ook in het interieur vinden we be
kende trekjes en als ik goed kijk, zie
ik in grote lijnen het dashboard van
de Audi A4 Cabriolet met de vijf gro
te luchtroosters terug. Hoogwaardi
ge materialen sieren het in het alge
meen ergonomische dashboard en
dat is absoluut nieuw voor een Seat.
De klokken zijn een beetje naar de
bestuurder te gericht, zijn uitstekend
afleesbaar, maar hebben een ander
mee als de Ibiza en de holle motor
kap herkennen we ook van de Altea
c.s. Onder de bumper hebben de
grote luchtinlaten sportieve honin-
graatroosters gekregen geheel in de
lijn van de sportieve telgen van de
SEAT-familie. De zijlijn is heel ty
pisch Audi gebleven, terwijl Donc
kerwolke de achterzijde decent op
waardeerde met herkenbare achter
lichten. De nummerplaat verhuisde
naar beneden en de 4.66 m lange,
1.77 m brede en 1.43 m hoge Exeo
is beslist de moeite waard om te
zien en bezit zelfs een hoge mate
van chique charisma. Sommige ty
pes hebben separate dubbele uitlaat
pijpen en dat belooft heel wat!
V
e