KTM X-Bow:
aantrekken
Volvo met
krachtbron
Toyota
Avensis
Wagon
Al vroeg
zomer bjj
Daihatsu
Asfalt verslinden met Ford Mondeo
www.zeeuwsautojournaal.nl
W
Zoekend op www.autotrack.nl
blijken auto's van rond
1983/1984 redelijk populair te
zijn. Niet vreemd, omdat dit de
nieuwste bouwjaren zijn die vrij
zijn van wegenbelasting.
De ontwikkeling rond milieu
vriendelijke technieken gaat
verder.
Op diverse terreinen heeft
Toyota zich bewezen. Op het
gebied van degelijkheid heeft
het merk een naam hoog te
houden, terwijl door haar
moderne dieselmotoren ook
zakelijk een flink partijtje
wordt meegeblazen.
Daihatsu is gestart met de Sum-
mersale. De Cuore, Sirion 2 en
Terios zijn tijdelijk in prijs ver
laagd en het voordeel kan tij
dens de Summersale oplopen
tot 4.000 euro. De handgescha
kelde versies van de Daihatsu
Quore zijn tijdens de Summersa
le 600 euro goedkoper en het
voordeel op de versies met au
tomaat loopt op tot 1.600 euro.
Woensdag 3 juni 2009 - Pagina 18
Ben je in de markt voor een Ford
Mondeo op diesel dan heb je feitelijk
keuze uit drie versies. Wij gingen op
pad met de sterkste van het stel, de
2.2 liter TDCi. Inderdaad, met 175
pk en 400 Nm aan koppel absoluut
geen straf.
De 2.2 liter Duratorq dieselmotor
zien we inmiddels in aardig wat mo
dellen van de fabrikant terug. Niet
vreemd, want de zelfontbrander ge
draagt zich keurig. En aangezien je al
vanaf 1.750 tpm de beschikking hebt
over de maximale trekkracht en in
overboost zelfs 420 Nm is inhalen
een koud kunstje. Terugschakelen?
Nee hoor, dat is in veel gevallen niet
eens noodzakelijk. Op de dieselmo
tor, die in samenwerking met PSA is
ontwikkeld, schroeft Ford een enkele
turbo met variabele geometrie. De
onvermijdelijke trillingen die een der
gelijk aggregaat levert, worden door
de aanwezigheid van balansassen
zover mogelijk geëlimineerd. En we
kunnen vertellen dat zein werk
meester zijn, want onaangename vi
braties blijven uit. Ga er eens goed
voor zitten, dan kan de Wagon 2.2
TDCi in 8,9 tellen naar 100 km/u. De
topsnelheid blijft steken op een ac
ceptabele 218 km/u. Maar scheuren,
Alles is een spektakel aan de KTM X-
Bow, de ideale symbiose van een au
to en motorfiets. Vier wielen, een op
circuits afgestemd onderstel en ach
terin de 2 liter TFSI turbomotor van
dat doe je niet snel in deze Mondeo,
nee, lange tijd lekker asfalt verslin
den, dat ligt hem beter. En als je
voor 1.350 euro dan ook nog de
adaptieve cruise control hebt be
steld, dan vormen lange afstanden
helemaal geen probleem. Het sys
teem werkt perfect. Al ben je in
'linksrijdend Nederland' vervolgens
wel voortdurend rechts in aan het
halen met ACC ingeschakeld. Als je
wilt, kun je in de Wagon de complete
inboedel van je huis meenemen met
een maximaal bagagevolume van
liefst 1.745 liter. Ja ruim, dat is ie!
Ook de achterpassagiers zul je niet
snel horen klagen over gebrek aan
bewegingsruimte. Wel over de ietwat
harde (sportieve) afstemming van de
Titanium S. Zo nu en dan gaat de
Mondeo iets te nerveus om met nare
oneffenheden in het wegdek.
De Mondeo Wagon 2.2 TDCi Titani
um S is er vanaf 38.175 euro. Zaken
als 18-inch lichtmetalen wielen, een
sportieve wielophanging,
alcantara/leren bekleding, dual zone
automatische airco, een radio met
cd-speler, een licht- en regensensor
en xenon koplampen zijn bij de prijs
inbegrepen. Conclusie: de 2.2 TDCi
Titanium S biedt veel waar voor je
geld.
Audi met maar liefst 240 pk. De X-
Bow is klein, handelbaar en met nog
geen 800 kg vederlicht. Instappen in
de open tweezitter vraagt wat oefe
ning, maar omdat het stuur eruit
kan, gaat dit toch bijzonder vlot.
Vierpuntsgordel aan, helm op en
gassen maar! Wat een geweldig
speelgoed. Je trekt de X-Bow als het
ware aan, stuur met je achterwerk en
wordt al heel snel één. Geen auto
om illegaal overal zo hard mogelijk
te rijden, maar een vierwieler om
mee van iedere bocht te genieten.
Het dashboard is een soort PDA en
alle bedieningsknoppen zitten op het
stuurkussen. Elektronische onder
steuning, die is er niet. Je moet alles
zelf doen en dat maakt de X-Bow ge
weldig. Het verkeer om je heen denkt
dat je van Mars komt. Prijzen vanaf
78.504 euro. Exclusiviteit verzekerd
met een jaarproductie van 600 stuks.
De klassieker
Op auto's van 25 jaar en ouder hoeft
geen houderschapsbelasting betaald
te worden. Mensen die hiervan ge
bruik willen maken, zoeken veelal
naar modellen die zo nieuw mogelijk
zijn om vlot met het verkeer mee te
kunnen. Maar wat kun je uit die
bouwjaren verwachten, wat kost het
en hoe ziet zo'n auto eruit? Er staan
in het land een paar honderd auto's
uit deze bouwjaren te koop. Dat be
gint met een Volkswagen Golf, Ford
Escort of Skoda voor bedragen on
der de 1.000 euro. Meestal leuk voor
de doe-het-zelver, maar geen accep
tabel alternatief voor een moderne
auto. Er zijn bedrijven die in Zuid-
Europese landen op zoek gaan naar
dit soort auto's en daar vaak roest
vrije exemplaren vinden met weinig
kilometers. Een ook dat soort auto's
is al voor minder dan 2.000 euro te
vinden, voor wie goed zoekt althans.
Het loont bij auto's uit deze bouwja
ren zeer zeker de moeite om vooral
de staat van de carrosserie eens
goed te laten controleren. Roest was
in die jaren een zeer bekend feno
meen, maar als een merkdealer bij
voorbeeld een Renault Fuego uit
1983 van de eerste eigenaar durft
aan te bieden, zegt alleen al dat feit
wat over de kwaliteit. Wie houdt van
uitdaging, die kan voor nog geen
drieduizend euro beginnen aan een
'echte' Jaguar XJ of een Porsche
944, terwijl er ook wel cabrio's voor
dat geld te koop zijn zoals een VW
Golf of Talbot Samba, wie kent 'm
nog? Redelijk populair en dus iets
duurder zijn modellen van Mercedes,
BMW en Audi. Doorgaans wat grote
re auto's die door hun oudere tech
nieken duurder zijn in brandstof,
maar ook rustig op gas kunnen wor
den omgebouwd. Gemiddeld geno
men hebben die grote limo's wel
meer kilometers gereden. Leuke en
verrassende modellen staan er ge
noeg te koop, zoals een Ford Sierra
XR4, Lancia Beta Coupe en Fiat 124
Spider, maar in dat laatste geval zit
ten we al royaal boven de 10.000 eu
ro. En dat is de categorie van de
grote Duitse auto's zoals de Merce
des S-klasse of BMW 7-serie. Be
schouw het vinden als een hobby,
kijk uitvoerig rond, dan komt u be
slist een juweel tegen!
Volvo komt met een krachtige vijfci
linder Flexifuelmotor, een krachtbron
die dus kan lopen op E85 (bioet-
hanol). Door aanpassingen aan soft
ware en turbodruk lever de 2.5 liter
nu 231 pk en een koppel van 340
Nm. Dat is 30 pk en 40 Nm meer dan
voorheen. Deze 2.5 FT krachtbron is
televeren in de V70 en S80. De zesde
versnelling fungeert als overdrive.
De derde generatie Avensis is re
cent gelanceerd en geldt meteen
als een veilige, betrouwbare en
uiterst degelijke keuze.
En die indruk geeft de auto ook
meteen als we op stap gaan. Al
les voelt solide en plezierig aan
en de verschillende materialen
zijn keurig verwerkt. Geen auto
waarin je enorm moet gaan zoe
ken naar verschillende bedie
ningselementen. Stoel en spiegel
afstellen, gordel om en wegrij
den. Zo eenvoudig kan autorij
den zijn. De handgeschakelde
zesbak schakelt uitermate soe
pel, de besturing is op een ui
terst prettige manier bekrachtigd
het comfort van het onderstel is
van een behoorlijk hoog niveau.
Het is duidelijk dat Toyota per
fectie nastreeft. We mogen het
het merk dan ook niet kwalijk
nemen dat de Avensis qua rijge-
voel erg neutraal- overkomt. Het
model is immers afgestemd op
een zeer brede klantengroep. De
prijzen beginnen gunstig vanaf
23.940 euro (1.6 benzine sedan),
de diesel Wagon start vanaf
29.570 euro.
Ook de versies van de Daihatsu Si
rion 2 zijn tijdelijk met 1.800 euro in
prijs verlaagd. Daihatsu introduceert
nu ook een Terios Limited Edition.
Deze uitvoeringen van de Terios is
3.180 euro goedkoper.