KTM X-Bow: aantrekken Volvo met krachtbron Toyota Avensis Wagon Al vroeg zomer bjj Daihatsu Asfalt verslinden met Ford Mondeo www.zeeuwsautojournaal.nl W Zoekend op www.autotrack.nl blijken auto's van rond 1983/1984 redelijk populair te zijn. Niet vreemd, omdat dit de nieuwste bouwjaren zijn die vrij zijn van wegenbelasting. De ontwikkeling rond milieu vriendelijke technieken gaat verder. Op diverse terreinen heeft Toyota zich bewezen. Op het gebied van degelijkheid heeft het merk een naam hoog te houden, terwijl door haar moderne dieselmotoren ook zakelijk een flink partijtje wordt meegeblazen. Daihatsu is gestart met de Sum- mersale. De Cuore, Sirion 2 en Terios zijn tijdelijk in prijs ver laagd en het voordeel kan tij dens de Summersale oplopen tot 4.000 euro. De handgescha kelde versies van de Daihatsu Quore zijn tijdens de Summersa le 600 euro goedkoper en het voordeel op de versies met au tomaat loopt op tot 1.600 euro. Woensdag 3 juni 2009 - Pagina 18 Ben je in de markt voor een Ford Mondeo op diesel dan heb je feitelijk keuze uit drie versies. Wij gingen op pad met de sterkste van het stel, de 2.2 liter TDCi. Inderdaad, met 175 pk en 400 Nm aan koppel absoluut geen straf. De 2.2 liter Duratorq dieselmotor zien we inmiddels in aardig wat mo dellen van de fabrikant terug. Niet vreemd, want de zelfontbrander ge draagt zich keurig. En aangezien je al vanaf 1.750 tpm de beschikking hebt over de maximale trekkracht en in overboost zelfs 420 Nm is inhalen een koud kunstje. Terugschakelen? Nee hoor, dat is in veel gevallen niet eens noodzakelijk. Op de dieselmo tor, die in samenwerking met PSA is ontwikkeld, schroeft Ford een enkele turbo met variabele geometrie. De onvermijdelijke trillingen die een der gelijk aggregaat levert, worden door de aanwezigheid van balansassen zover mogelijk geëlimineerd. En we kunnen vertellen dat zein werk meester zijn, want onaangename vi braties blijven uit. Ga er eens goed voor zitten, dan kan de Wagon 2.2 TDCi in 8,9 tellen naar 100 km/u. De topsnelheid blijft steken op een ac ceptabele 218 km/u. Maar scheuren, Alles is een spektakel aan de KTM X- Bow, de ideale symbiose van een au to en motorfiets. Vier wielen, een op circuits afgestemd onderstel en ach terin de 2 liter TFSI turbomotor van dat doe je niet snel in deze Mondeo, nee, lange tijd lekker asfalt verslin den, dat ligt hem beter. En als je voor 1.350 euro dan ook nog de adaptieve cruise control hebt be steld, dan vormen lange afstanden helemaal geen probleem. Het sys teem werkt perfect. Al ben je in 'linksrijdend Nederland' vervolgens wel voortdurend rechts in aan het halen met ACC ingeschakeld. Als je wilt, kun je in de Wagon de complete inboedel van je huis meenemen met een maximaal bagagevolume van liefst 1.745 liter. Ja ruim, dat is ie! Ook de achterpassagiers zul je niet snel horen klagen over gebrek aan bewegingsruimte. Wel over de ietwat harde (sportieve) afstemming van de Titanium S. Zo nu en dan gaat de Mondeo iets te nerveus om met nare oneffenheden in het wegdek. De Mondeo Wagon 2.2 TDCi Titani um S is er vanaf 38.175 euro. Zaken als 18-inch lichtmetalen wielen, een sportieve wielophanging, alcantara/leren bekleding, dual zone automatische airco, een radio met cd-speler, een licht- en regensensor en xenon koplampen zijn bij de prijs inbegrepen. Conclusie: de 2.2 TDCi Titanium S biedt veel waar voor je geld. Audi met maar liefst 240 pk. De X- Bow is klein, handelbaar en met nog geen 800 kg vederlicht. Instappen in de open tweezitter vraagt wat oefe ning, maar omdat het stuur eruit kan, gaat dit toch bijzonder vlot. Vierpuntsgordel aan, helm op en gassen maar! Wat een geweldig speelgoed. Je trekt de X-Bow als het ware aan, stuur met je achterwerk en wordt al heel snel één. Geen auto om illegaal overal zo hard mogelijk te rijden, maar een vierwieler om mee van iedere bocht te genieten. Het dashboard is een soort PDA en alle bedieningsknoppen zitten op het stuurkussen. Elektronische onder steuning, die is er niet. Je moet alles zelf doen en dat maakt de X-Bow ge weldig. Het verkeer om je heen denkt dat je van Mars komt. Prijzen vanaf 78.504 euro. Exclusiviteit verzekerd met een jaarproductie van 600 stuks. De klassieker Op auto's van 25 jaar en ouder hoeft geen houderschapsbelasting betaald te worden. Mensen die hiervan ge bruik willen maken, zoeken veelal naar modellen die zo nieuw mogelijk zijn om vlot met het verkeer mee te kunnen. Maar wat kun je uit die bouwjaren verwachten, wat kost het en hoe ziet zo'n auto eruit? Er staan in het land een paar honderd auto's uit deze bouwjaren te koop. Dat be gint met een Volkswagen Golf, Ford Escort of Skoda voor bedragen on der de 1.000 euro. Meestal leuk voor de doe-het-zelver, maar geen accep tabel alternatief voor een moderne auto. Er zijn bedrijven die in Zuid- Europese landen op zoek gaan naar dit soort auto's en daar vaak roest vrije exemplaren vinden met weinig kilometers. Een ook dat soort auto's is al voor minder dan 2.000 euro te vinden, voor wie goed zoekt althans. Het loont bij auto's uit deze bouwja ren zeer zeker de moeite om vooral de staat van de carrosserie eens goed te laten controleren. Roest was in die jaren een zeer bekend feno meen, maar als een merkdealer bij voorbeeld een Renault Fuego uit 1983 van de eerste eigenaar durft aan te bieden, zegt alleen al dat feit wat over de kwaliteit. Wie houdt van uitdaging, die kan voor nog geen drieduizend euro beginnen aan een 'echte' Jaguar XJ of een Porsche 944, terwijl er ook wel cabrio's voor dat geld te koop zijn zoals een VW Golf of Talbot Samba, wie kent 'm nog? Redelijk populair en dus iets duurder zijn modellen van Mercedes, BMW en Audi. Doorgaans wat grote re auto's die door hun oudere tech nieken duurder zijn in brandstof, maar ook rustig op gas kunnen wor den omgebouwd. Gemiddeld geno men hebben die grote limo's wel meer kilometers gereden. Leuke en verrassende modellen staan er ge noeg te koop, zoals een Ford Sierra XR4, Lancia Beta Coupe en Fiat 124 Spider, maar in dat laatste geval zit ten we al royaal boven de 10.000 eu ro. En dat is de categorie van de grote Duitse auto's zoals de Merce des S-klasse of BMW 7-serie. Be schouw het vinden als een hobby, kijk uitvoerig rond, dan komt u be slist een juweel tegen! Volvo komt met een krachtige vijfci linder Flexifuelmotor, een krachtbron die dus kan lopen op E85 (bioet- hanol). Door aanpassingen aan soft ware en turbodruk lever de 2.5 liter nu 231 pk en een koppel van 340 Nm. Dat is 30 pk en 40 Nm meer dan voorheen. Deze 2.5 FT krachtbron is televeren in de V70 en S80. De zesde versnelling fungeert als overdrive. De derde generatie Avensis is re cent gelanceerd en geldt meteen als een veilige, betrouwbare en uiterst degelijke keuze. En die indruk geeft de auto ook meteen als we op stap gaan. Al les voelt solide en plezierig aan en de verschillende materialen zijn keurig verwerkt. Geen auto waarin je enorm moet gaan zoe ken naar verschillende bedie ningselementen. Stoel en spiegel afstellen, gordel om en wegrij den. Zo eenvoudig kan autorij den zijn. De handgeschakelde zesbak schakelt uitermate soe pel, de besturing is op een ui terst prettige manier bekrachtigd het comfort van het onderstel is van een behoorlijk hoog niveau. Het is duidelijk dat Toyota per fectie nastreeft. We mogen het het merk dan ook niet kwalijk nemen dat de Avensis qua rijge- voel erg neutraal- overkomt. Het model is immers afgestemd op een zeer brede klantengroep. De prijzen beginnen gunstig vanaf 23.940 euro (1.6 benzine sedan), de diesel Wagon start vanaf 29.570 euro. Ook de versies van de Daihatsu Si rion 2 zijn tijdelijk met 1.800 euro in prijs verlaagd. Daihatsu introduceert nu ook een Terios Limited Edition. Deze uitvoeringen van de Terios is 3.180 euro goedkoper.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 36