Sloopregeling maakt inruilen
oudere auto's aantrekkelijk
ElSr
Kennismakingsavond bij
Auto Poppe geslaagd
Zeeuwse PT Cruiserclub brengt bezoek aan Goes
BEDRIJF
www.zeeuwsautojournaal.nl
Bi] Auto Poppe in Goes stond de
donderdagavond 28 mei in het
teken van kennismaken met
nieuwe en bestaande klanten.
Het werd een ongekend suc
ces!
De Zeeuwse Chrysler PT Crui
serclub begon haar Jaarlijkse
uitstapje vorige week zaterdag
bi] Jan Hop in Goes, de baker
mat van de bijzondere auto.
Woensdag 3 juni 2009 - Pagina 13
De nationale sloopregeling is nét
voor het Pinksterweekend van start
gegaan. De ministerraad heeft op 20
mei ingestemd met het plan en ik zal
u even bijpraten over die nieuwe
wetgeving. De sloopregeling is vori
ge week vrijdag 29 mei officieel van
start gegaan en u kunt er vanaf dit
weekend uw voordeel mee gaan
doen.
Wat is het?
De sloopregeling moet het financieel
aantrekkelijker maken om oudere
personen of bestelauto's versneld
aan te bieden voor sloop en met een
premie om te ruilen voor jongere en
dus schonere auto's. Moderne auto's
zijn minder belastend voor het mi
lieu door de lagere uitstoot van
schadelijke stoffen. Bijkomend voor
deel is dat moderne auto's veiliger
zijn dan hun voorgangers.
Doelgroep
De regeling is gericht op particulie
ren zowel als op bedrijven die hun
oude personen of bestelauto bij een
autobedrijf willen omruilen tegen
een jonger model.
Voorwaarden
Auto's (met een toegestane maxi
mum massa (GWV 3500 kg) die in
aanmerking komen voor de sloopre
geling zijn:
Categorie 1personen/bestelauto's
met een benzinemotor en van bouw
jaar tot en met 1989, een slooppre-
mie van 750 euro;
Categorie 2: personen/bestelauto's
met een benzinemotor en van bouw
jaar 1990 tot en met 1995, een
slooppremie van 1000 euro;
Categorie 3: bestelauto's met een
dieselmotor, een bruto voertuigge
wicht van minder dan 1800 kg en
van bouwjaar tot en met 1999, een
slooppremie van 1000 euro;
Categorie 4: bestelauto's met een
dieselmotor, een bruto voertuigge
wicht van meer dan 1800 kg en van
bouwjaar tot en met 1999, een
slooppremie van 1750 euro;
Categorie 5: personenauto's met een
dieselmotor en van bouwjaar tot en
met 1999, een slooppremie van
1000 euro.
Mits omgeruild tegen een nieuwere:
Personen/bestelauto met benzine
motor vanaf bouwjaar 2001
Personen/bestelauto met dieselmo
tor met een gesloten roetfilter (af fa
briek).
Én mits voldaan aan de volgende
voorwaarden:
De oude auto is vóór 1 maart 2008
op naam van de laatste eigenaar ge
zet en sindsdien is de tenaamstelling
niet gewijzigd;
De oude auto en ook de jongere au-,
to hebben een Nederlands kenteken;
De APK van de oude auto is nog mi
nimaal 3 maanden geldig op het mo
ment van tekenen van de koopover
eenkomst;
De oude auto heeft geen 'WOK-sta-
tus' (wachten op keuren);
De oude auto heeft sinds 1 maart
2008 geen deel uitgemaakt van de
bedrijfsvoorraad van een autobedrijf.
Waarom nu al die maatregelen?
Men heeft daadwerkelijk aangetoond
dat CO, C02, VOS, NOx en PM10
tussen 1990 en 2008 met vele pro
centen zijn teruggebracht door de
inspanningen van vooral de autofa
brikanten. Geen enkele branche heeft
zich zó sterk gemaakt voor het mi
lieu als juist de autobranche en wie
krijgt elke keer van overheidswege
weer de schuld? Juist...!
Door Rob Strating
"Auto Poppe heeft het dealerschap
voortgezet van Autobedrijf van
Strien, in dezelfde gebouwen, maar
met de filosofie van het bedrijf waar
ik al 22 jaar directeur van mag zijn!"
Dit zijn woorden uit de mond van
Gilles Poppe, de man die de zaak in
Walcheren al van zijn vader over
nam.
"Wij zijn van huis uit een familiebe
drijf en onze filosofie is gebaseerd
op het omgaan met mensen. We
hebben besloten om vanaf 1 mei het
dealerschap voor Audi en Volkswa
gen ook op de Bevelanden op ons te
nemen en daardoor zijn we nu als
enige in Nederland regionaal/provin
ciaal dealer!"
Positieve benaderingswijze
Er brandt weer licht en het bruist van
de activiteiten in de beide grote pan
den aan de Pearyweg in Goes. Het is
gezellig druk in de showrooms van
Volkswagen en Audi. Oude en nieu
we klanten, vrienden, bekenden, be
stuurders, vertegenwoordigers van
de importeur en vele anderen felici
teren Gillis Poppe en zijn vrouw.
"Alle neuzen staan bij dit bedrijf de
zelfde kant uit", gaat Gillis enthou
siast verder. "Bij onze vestigingen in
Vlissingen, Goes en Terneuzen wer
ken zo'n negentig mensen die alle
maal de positieve benaderingswijze
hanteren die ons bedrijf zo ken
merkt."
Telefoniste/receptioniste Dianne
Scherp, werkplaatschef Adrie
Scheele, service adviseur Martin van
der Weele en administrateur Bram
Lokers zijn bekende gezichten, maar
ook verkoopadviseurs Bas de
Vroomen (bedrijfswagens), Edwin
van Oosten en Jeroen den Hollander
(Volkswagen) zijn door de wol ge
verfd. Bij Audi treffen we nieuwe ge
zichten aan: Stephen Visser en Ro
nald de Klerk.
We wensen Auto Poppe veel succes
op hun Bevelandse locatie!
Toen Chrysler in 2000 de PT Cruiser
lanceerde, was het misschien wel de
meest spraakmakende auto van het
jaar. Hij had onmiddellijk veel vrien
den, maar er waren ook heel wat
mensen die hem heel lelijk vonden.
Bijzonder is hij in ieder geval en
dankzij zijn nostalgische uiterlijk én
de ontelbare accessoires, leent hij
zich uitermate om gepimpt te wor
den. Ik heb in ieder geval mijn ogen
uitgekeken toen het gezelschap op
het parkeerterrein bij Jan Hop bijeen
stond. De foto toont de wel heel bij
zondere PT die op uitnodiging van
voorzitter Theo van de Velde van de
Zeeuwse PT Cruiserclub naar Goes
was gekomen. De club streek later,
na een kop koffie en een heerlijke
bolus, neer bij het Zwaakse Weel,
waar de hele dag fietsers en wande
laars de bijzondere retro-auto's kon
den bewonderen. Als ik op de site
van de landelijke club kijk, zie ik
staan: "Have you hugged your PT
Cruiser today?" Nou dat doen de ei
genaren allemaal en elke dag, zeker
weten!