www.zeeuwsautojournaal.nl
Woensdag 3 juni 2009 - Pagina 3
"KMI
i Ati»
MK NU TOCH EENS!"
Zijn grote ogen zijn guitig en hij ver
tedert... Daarbij is hij een stuk vol-
wassener uitgevallen dan zijn voor
ganger. Hij verrast met minimale
verbruikscijfers en een klein prijsje.
100 jaar Suzuki
Wat hebben weefgetouwen met au
to's te maken? Michio Suzuki werd
op 10 februari 1887 geboren in Ha-
mamatsu, 200 kilometer ten zuid
westen van Tokio. Zijn onderne-
mersbloed bruiste toen hij in 1909
een fabriek voor weefgetouwen be
gon. In 1920 ging hij naar de beurs,
juist op het moment dat automobie
len de wereld gingen veroveren. Nu
hobbelde Japan op dat gebied een
beetje achter de feiten aan en duur
de het allemaal wat langer dan in
Europa. In 1936 echter kocht Mi
chio Suzuki een Austin 7 om hem
met zijn ingenieurs compleet te ont
leden en de techniek te leren begrij
pen. Al in 1937 stelde Suzuki zijn
eerste prototype voor. De grote we
reldbrand gooide roet in het eten en
na de oorlog concentreerde men
zich weer op weefmachines. Toen
echter de textielmarkt in 1951 in el
kaar zakte, werd Suzuki creatief en
kwam met zijn allereerste motorfiets
op de markt, de Power Free. Al in
1954 rolden er 72.000 van de band
en werd de Suzuki Motor Co. Ltd.
opgericht.
Met de Suzulight in 1955 werd de
allereerste serieauto gepresenteerd
en daarmee werd de basis gelegd
voor het automobiele succes dat be
staat uit vooral veel fourwheeldrives
(vanaf 1968) en auto's in het A- en
B-segment. In motoren (marktleider
in Nederland), Quads en buiten
boordmotoren heeft men zich uiter
aard gespecialiseerd.
Vandaag de dag heeft Suzuki meer
dan 45.000'mensen in dienst in Ja
pan, China, Thailand, Indonesië, In
dia, Pakistan, Spanje, Hongarije en
Egypte. Men produceert bij elkaar
ruim 2,6 miljoen auto's per jaar! De
Alto wordt trouwens bij Maruti in
India gebouwd.
Suzuki wordt op de Bevelanden
door Garage Sjaak Sonke vertegen
woordigd en op Walcheren door Au
tobedrijf Van der Jagt-Willemse.
negen, meter flitst hij door de klein
ste straatjes in de stad, daarbij ge
holpen door de niet altijd directe,
maar aangenaam lichte elektrome-
chanische stuurbekrachtiging die
het parkeren in garages en op nau
we plaatsjes aangenaam onder
steunt.
Verrassend
Instappen alstublieft...vier portieren
maken de instap zowel voor- als
achterin zonder spierverrekking mo-
Opbergruimtes zijn er genoeg en
daarbij valt het relatief grote dash
boardkastje op. Om nog extra frisse
lucht te genereren, heeft men de
achterste twee portieren voorzien
van uitklapbare ruiten.
Als de in twee delen neerklapbare
achterbank nog rechtop staat kan hij
129 liter bagage bergen, te vergro
ten tot 774 liter.
Veilig
Suzuki heeft veel aandacht besteed
een elektronische remkrachtverdeler
en ESP, waarmee zowel over - als
onderstuur wordt voorkomen.
Pittig en zuinig
Onder het motorkapje draait een
997 cc grote driecilinder die 68 pk
levert. Met het typische kernachtige
driecilindergeluid spurt hij in 13,5
seconden naar de honderd en ik
verbaas me erover hoelang je in de
versnellingen-kunt doortrekken. In
z'n tweede kom ik bijna aan de hon-
DOOR ROB STRATING
vering een heleboel akelige wegon-
effenheden weg. Bij snelle bochten
ontpopt hij zich als een échte voor-
wielaangedreven onderstuurder. Ga
je dan van het gas, draait hij zijn
achterste versneld de bocht in, tot
dat de ESP ingrijpt.
Eigenwijs
De kleur van de testauto doet me
denken aan een frambozensnoepje
en hij kijkt je met zijn wijd openge
sperde ogen guitig en eigenwijs
aan. En met de markante, glimla
chende grille lijkt hij te willen zeg
gen: "Hey, onderschat mij niet!"
Vergeten is het schoenendoosde
sign van zijn voorgangers, maar ge
bleven is de vooral in het stadver-
keer geprezen compacte afmetin
gen. Inderdaad behoort de nieuwe
Alto met zijn 2.36 m lange wielbasis
en zijn lengte van 3.50 m tot de
kortste vijfdeurs auto's op de markt.
En met een draaicirkel van slechts
aan de passieve en de actieve veilig
heid en dat is in deze klasse redelijk
uniek. Zes airbags, waaronderzij-
airbags en gordijnhoofdairbags, ge
combineerd met gordelspanners
moeten de inzittenden voor het erg
ste behoeden. Voorts staat de Total
Effective Control Technology voor
kreukelzones en een versterkte kooi
constructie. Verstevigingbalken en.
staal van hoge sterkte completeren
het passieve deel van de veiligheid.
Actief beschikt de Alto over ABS,
De toerenteller staat separaat links
op het dashboard, de ideale plaats
voor dat instrument. Toen toerentel-
lers nog niet tot het standaardpak
ket behoorden zo'n veertig jaar gele
den, zette ik hem bij mijn auto's op
dezelfde plaats! De smalle achter
bank is uitsluitend geschikt voor
kinderen of klein uitgevallen volwas
senen, maar dat had u al begrepen.
De auto weegt leeg toch al 930 kilo
gram, hetgeen voor een deel begrij
pelijk is vanwege die passieve vei
ligheidsmaatregelen. Wil je dus snel
onderweg zijn, moet je gewoon veel
toeren maken, want onderin is er
niet zoveel trekkracht voorhanden.
Ik heb bijvoorbeeld zijn souplesse
gemeten tussen de 80 en de 120
km/h: 23,4 seconden in z'n vierde
en 33,5 seconden in z'n vijfde ver
snelling. De pook staat trouwens
prima onder handbereik en schakelt
lekker exact.
Wat is hij zuinig! Met een beetje be
leid schommelt het verbruik tussen
de 1 op 20 en de 1 op 25 en daar
mee doet hij erg lang met de 35 liter
benzine die in de tank gaat.
Overtuigend voor een auto in deze
klasse is zijn aangename comfort.
Hij filtert met zijn goed afgestemde
Alle Alto's
Er zijn drie luxe uitvoeringen: de Ba
se, de Comfort en de Exclusive. De
basisprijs begint bij 7.999 euro en
de duurste die ik kon vinden is de
Exclusive automaat die op 12.299
euro komt. De testauto kost 10.499
euro en daarvoor krijg je een hele
boel auto!
Anne, Yasmin, Rowan en Danni zijn
van die heerlijke meiden die altijd
bereid zijn een auto voor de foto op
te vrolijken. De Alto wordt er zelfs
ontzettend blij van!
gelijk. Verrassend veel ruimtegevoel
biedt de Alto aan de chauffeur en de
passagier. De stoelen zijn voorzien
van een designstofje en zitten eigen
lijk best goed, ze bieden in ieder ge
val voldoende zijdelingse steun. De
hoofdsteunen zijn geïntegreerd en
daarmee zijn ze niet verstelbaar. Het
dashboard ziet er fris uit, maar be
staat uitsluitend uit hard plastic. De
grote snelheidsmeter is naast ande
re informatie goed te lezen, maar ik
mis een temperatuurmeter. De ra-
dio/cd-speler maakt onderdeel uit
van het dashboard en heeft zes luid
sprekers, een voorziening die in het
verleden in deze klasse ver te zoe
ken was.
derd! Hij produceert daarbij 77,8
Db. Rustig kruisend over de vier
baans met 1-20 km/h maakt hij trou
wens nauwelijks lawaai.
Brochure
Suzuki Nederland heeft voor de Alto
een hele leuke brochure laten ma
ken, waarin er uitgebreid op het mi
lieu wordt ingegaan onder het motto
'Green is fun'. Zo wordt de dance-
club Watt in Rotterdam besproken
die z'n eigen energie opwekt. Ook
worden er allerlei flitsende jonge
mannen en vrouwen geïnterviewd,
waardoor de folder een hoog jeug
dig en eigentijds karakter krijgt.