www.zeeuwsautojournaal.nl Woensdag 3 juni 2009 - Pagina 3 "KMI i Ati» MK NU TOCH EENS!" Zijn grote ogen zijn guitig en hij ver tedert... Daarbij is hij een stuk vol- wassener uitgevallen dan zijn voor ganger. Hij verrast met minimale verbruikscijfers en een klein prijsje. 100 jaar Suzuki Wat hebben weefgetouwen met au to's te maken? Michio Suzuki werd op 10 februari 1887 geboren in Ha- mamatsu, 200 kilometer ten zuid westen van Tokio. Zijn onderne- mersbloed bruiste toen hij in 1909 een fabriek voor weefgetouwen be gon. In 1920 ging hij naar de beurs, juist op het moment dat automobie len de wereld gingen veroveren. Nu hobbelde Japan op dat gebied een beetje achter de feiten aan en duur de het allemaal wat langer dan in Europa. In 1936 echter kocht Mi chio Suzuki een Austin 7 om hem met zijn ingenieurs compleet te ont leden en de techniek te leren begrij pen. Al in 1937 stelde Suzuki zijn eerste prototype voor. De grote we reldbrand gooide roet in het eten en na de oorlog concentreerde men zich weer op weefmachines. Toen echter de textielmarkt in 1951 in el kaar zakte, werd Suzuki creatief en kwam met zijn allereerste motorfiets op de markt, de Power Free. Al in 1954 rolden er 72.000 van de band en werd de Suzuki Motor Co. Ltd. opgericht. Met de Suzulight in 1955 werd de allereerste serieauto gepresenteerd en daarmee werd de basis gelegd voor het automobiele succes dat be staat uit vooral veel fourwheeldrives (vanaf 1968) en auto's in het A- en B-segment. In motoren (marktleider in Nederland), Quads en buiten boordmotoren heeft men zich uiter aard gespecialiseerd. Vandaag de dag heeft Suzuki meer dan 45.000'mensen in dienst in Ja pan, China, Thailand, Indonesië, In dia, Pakistan, Spanje, Hongarije en Egypte. Men produceert bij elkaar ruim 2,6 miljoen auto's per jaar! De Alto wordt trouwens bij Maruti in India gebouwd. Suzuki wordt op de Bevelanden door Garage Sjaak Sonke vertegen woordigd en op Walcheren door Au tobedrijf Van der Jagt-Willemse. negen, meter flitst hij door de klein ste straatjes in de stad, daarbij ge holpen door de niet altijd directe, maar aangenaam lichte elektrome- chanische stuurbekrachtiging die het parkeren in garages en op nau we plaatsjes aangenaam onder steunt. Verrassend Instappen alstublieft...vier portieren maken de instap zowel voor- als achterin zonder spierverrekking mo- Opbergruimtes zijn er genoeg en daarbij valt het relatief grote dash boardkastje op. Om nog extra frisse lucht te genereren, heeft men de achterste twee portieren voorzien van uitklapbare ruiten. Als de in twee delen neerklapbare achterbank nog rechtop staat kan hij 129 liter bagage bergen, te vergro ten tot 774 liter. Veilig Suzuki heeft veel aandacht besteed een elektronische remkrachtverdeler en ESP, waarmee zowel over - als onderstuur wordt voorkomen. Pittig en zuinig Onder het motorkapje draait een 997 cc grote driecilinder die 68 pk levert. Met het typische kernachtige driecilindergeluid spurt hij in 13,5 seconden naar de honderd en ik verbaas me erover hoelang je in de versnellingen-kunt doortrekken. In z'n tweede kom ik bijna aan de hon- DOOR ROB STRATING vering een heleboel akelige wegon- effenheden weg. Bij snelle bochten ontpopt hij zich als een échte voor- wielaangedreven onderstuurder. Ga je dan van het gas, draait hij zijn achterste versneld de bocht in, tot dat de ESP ingrijpt. Eigenwijs De kleur van de testauto doet me denken aan een frambozensnoepje en hij kijkt je met zijn wijd openge sperde ogen guitig en eigenwijs aan. En met de markante, glimla chende grille lijkt hij te willen zeg gen: "Hey, onderschat mij niet!" Vergeten is het schoenendoosde sign van zijn voorgangers, maar ge bleven is de vooral in het stadver- keer geprezen compacte afmetin gen. Inderdaad behoort de nieuwe Alto met zijn 2.36 m lange wielbasis en zijn lengte van 3.50 m tot de kortste vijfdeurs auto's op de markt. En met een draaicirkel van slechts aan de passieve en de actieve veilig heid en dat is in deze klasse redelijk uniek. Zes airbags, waaronderzij- airbags en gordijnhoofdairbags, ge combineerd met gordelspanners moeten de inzittenden voor het erg ste behoeden. Voorts staat de Total Effective Control Technology voor kreukelzones en een versterkte kooi constructie. Verstevigingbalken en. staal van hoge sterkte completeren het passieve deel van de veiligheid. Actief beschikt de Alto over ABS, De toerenteller staat separaat links op het dashboard, de ideale plaats voor dat instrument. Toen toerentel- lers nog niet tot het standaardpak ket behoorden zo'n veertig jaar gele den, zette ik hem bij mijn auto's op dezelfde plaats! De smalle achter bank is uitsluitend geschikt voor kinderen of klein uitgevallen volwas senen, maar dat had u al begrepen. De auto weegt leeg toch al 930 kilo gram, hetgeen voor een deel begrij pelijk is vanwege die passieve vei ligheidsmaatregelen. Wil je dus snel onderweg zijn, moet je gewoon veel toeren maken, want onderin is er niet zoveel trekkracht voorhanden. Ik heb bijvoorbeeld zijn souplesse gemeten tussen de 80 en de 120 km/h: 23,4 seconden in z'n vierde en 33,5 seconden in z'n vijfde ver snelling. De pook staat trouwens prima onder handbereik en schakelt lekker exact. Wat is hij zuinig! Met een beetje be leid schommelt het verbruik tussen de 1 op 20 en de 1 op 25 en daar mee doet hij erg lang met de 35 liter benzine die in de tank gaat. Overtuigend voor een auto in deze klasse is zijn aangename comfort. Hij filtert met zijn goed afgestemde Alle Alto's Er zijn drie luxe uitvoeringen: de Ba se, de Comfort en de Exclusive. De basisprijs begint bij 7.999 euro en de duurste die ik kon vinden is de Exclusive automaat die op 12.299 euro komt. De testauto kost 10.499 euro en daarvoor krijg je een hele boel auto! Anne, Yasmin, Rowan en Danni zijn van die heerlijke meiden die altijd bereid zijn een auto voor de foto op te vrolijken. De Alto wordt er zelfs ontzettend blij van! gelijk. Verrassend veel ruimtegevoel biedt de Alto aan de chauffeur en de passagier. De stoelen zijn voorzien van een designstofje en zitten eigen lijk best goed, ze bieden in ieder ge val voldoende zijdelingse steun. De hoofdsteunen zijn geïntegreerd en daarmee zijn ze niet verstelbaar. Het dashboard ziet er fris uit, maar be staat uitsluitend uit hard plastic. De grote snelheidsmeter is naast ande re informatie goed te lezen, maar ik mis een temperatuurmeter. De ra- dio/cd-speler maakt onderdeel uit van het dashboard en heeft zes luid sprekers, een voorziening die in het verleden in deze klasse ver te zoe ken was. derd! Hij produceert daarbij 77,8 Db. Rustig kruisend over de vier baans met 1-20 km/h maakt hij trou wens nauwelijks lawaai. Brochure Suzuki Nederland heeft voor de Alto een hele leuke brochure laten ma ken, waarin er uitgebreid op het mi lieu wordt ingegaan onder het motto 'Green is fun'. Zo wordt de dance- club Watt in Rotterdam besproken die z'n eigen energie opwekt. Ook worden er allerlei flitsende jonge mannen en vrouwen geïnterviewd, waardoor de folder een hoog jeug dig en eigentijds karakter krijgt.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 21