Twee nieuwe Mondeo's voor Taxibedrijf Livo 12 Cuores van De Voogd naar TSA v^&AUTO Peugeot 3008: Een pracht van een crossover www.zeeuwsautojournaal.nl 11 mei is een mooie zonnige dag. Jan-Willem de Voogd van de gelijknamige Daihatsu dealer op Vrijburg, heeft het er maar druk mee. 12 nieuwe auto's be tekent 12 kentekenbewijzen, 12 contactsleutels en 12 chauffeurs! Deze week staat voor ons bi] PTA Goes de Peugeot 3008 klaar. Een zogenaamde crossover, met de eigenschap pen van zowel een SUV als van een MPV. Deze 3008 is werke lijk een juweel van een auto, vol met praktische oplossingen en met tal van nieuwe technolo gieën. Woensdag 20 mei 2009 - Pagina 8 Tekst en foto: André van der Velde Taxibedrijf Livo is gevestigd aan de Logistiekweg f, op Vrijburg, voorbij de Sligro. Een taxi legt jaarlijks zo'n 50.000 km af. En dat moet hij tech nisch goed aankunnen. Directeur Ad de Vos vertelt: In de Ford Mondeo hebben wij veel vertrouwen. De ruimte is enorm. Hij rijdt heerlijk en als hij ook nog eens weinig on derhoud vraagt, dan gaan we moge lijk een groot deel van ons wagen park (21 auto's!) vervangen door Fords van Autobedrijf Joosse. Dat klinkt de aanwezige directeur ver koop van voornoemde firma uiter aard als muziek in de oren. Hij heeft ter gelegenheid van de aflevering van 2 Mondeo Titanium Stationwa Wie zijn Taxi Livo? Twaalf jaar geleden wilde Ad de Vos een taxibedrijf oprichten. In verband met vergunningen was er geen nieu we plek vrij. Ik heb mij toen gewend tot de heer Lignie, uit Serooskerke. Hij had een vergunning, maar deed er niets mee. Onze beide namen heb ik samengevoegd tot LIVO. Wij zijn een sterk groeiend taxibedrijf, dat binnen kort mogelijk uit zijn jasje groeit. Dan gaan we uitkijken naar een groter pand. Zoon Danny de Vos zit nog op school. Hij volgt een opleiding be drijfseconomie aan de HZ. In zijn vrije tijd werkt hij ook bij Taxi Livo. Het personeel bestaat uit 25 werknemers. Zodra Danny zijn opleiding afgerond beeft neemt hij de leiding van het be drijf van zijn vader over. Tekst en foto: André van der Velde In colonne gaan we op weg, richting Goes. Onderweg wordt diverse keren gestopt om foto's te maken. Na een poosje komen we aan bij het be drijfspand van "Top Service Al lroundpreventie", een firma, die al 12 Daihatsu's van Autobedrijf De Voogd heeft rijden. Het was even draaien en keren voor alle 12 auto's netjes voor de deur stonden. De Cuore kost 30 euro belasting per jaar! De oprichter, de heer Rob de Jong zegt:wij gebruiken ze voor de bui tendienst. De Cuores zijn lekker zui nig en ijzersterk. Je krijgt 3 jaar ga rantie". Jan-Willem de Voogd voegt hier aan toe: "De auto heeft zo weinig C02 uitstoot dat hij BPM vrij is en slechts 30 euro wegenbelasting per jaar kost." We noemen gelijk nog even het brandstofverbruik: 1 op 22,7 ge middeld, zeker niet slecht voor een auto, die van 0-100 km/uur in 11,1 seconde rijdt. De Daihatsu Cuore 1.0 Trend is er vanaf 8.999 euro. Maar met een vet te slooppremie wordt dat bedrag nog een stuk minder. Op de foto ziet u links: de heer Rody Degeling, directeur van T.S.A., de au to's in ontvangst nemen van de heer Jan-Willem de Voogd, directeur van Autobedrijf De Voogd (rechts). gons een heerlijke taart meegeno men. Transits voor vervoer Vlissingse haven naar Schiphol Wij doen veel ritten naar Schiphol. Zeelui, die met verlof naar huis gaan, bijv. mensen uit de Filippijnen, me ren aan in de haven van Vlissingen. Ze gaan dan met onze taxi naar Schiphol om vandaar naar huis te kunnen vliegen. Zij hebben onder tussen in diverse havens voordelige aankopen gedaan: TV's, koelkasten enz. Deze artikelen kunnen natuurlijk niet in een gewone taxi, maar die gaan in een taxibusje. Hiervoor ge bruiken we de Ford Transit. We heb ben er drie. Ze rijden prima en zijn erg sterk. wel zo prettig. Uiteraard biedt de 3008 een ruime keuze uit hightech audio-uitrustingen. Afhankelijk van het type kunt u kiezen uit de Peuge ot Connect Sound met MP3, de Peu geot Connnect Nav of de Peugeot Connect 3D Nav. Uiteraard hebben we even in de kofferbak gekeken. Ook hier laat de Peugeot niets te wensen over. De achterklep wordt in twee delen geo pend. Het onderste deel van de ach terklep kun je eenvoudig omlaag- klappen wat van pas komt bij het in laden van zware of moeilijk te ver voeren voorwerpen. Verder heeft de kofferruimte een laadvloer met ver schillende standen. Ongekend vin dingrijk en bijzonder praktisch: de verstelbare laadvloer heeft drie stan den die in één handomdraai en zon der gereedschap kunnen worden in gesteld. Alles bij elkaar een bagage ruimte van 432 liter en met neerge klapte achterbank ruim 1200 liter. De kinderwagen kan makkelijk mee! De Peugeot 3008 is verkrijgbaar vanaf 23.800 euro voor de 1.6 Vti en vanaf 28.100 euro voor de 1.6 HdiF. Deze nieuwe Peugeot 3008 staat bij PTA Goes in de showroom, zowel in Goes als in Vlissingen, klaar voor een testrit. Cockpit Wanneer je in de Peugeot 3008 stapt, krijg je het gevoel dat in een buitengewoon luxe auto zit. Een ont zettend ruim interieur en een super modern dashboard geven je het idee dat je je in een cockpit waant. Tech nologische snufjes als een elektri sche handrem, een parkeerhulp voor en achter en de Distance Alert ma ken het geheel compleet. Deze Dis tance Alert is een waarschuwings systeem dat de afstand tot de voor ligger aangeeft. De parkeerhulp stelt bij parkeermanouevres nauwkeurig de afstand tot eventuele obstakels vast. De parkeerhulp zendt via het centrale display en de luidspreker die zicht het dichtst bij het obstakel bevindt snelle of minder snelle sig nalen uit. Verder valt op dat de auto nagenoeg geruisloos is. En dat is Het eerste dat mij opvalt zodra ik achter het stuur zit is het head-up display. Dit is een projectielens die automatisch opklapt op het dash board precies in het gezichtsveld van de bestuurder. Dit schermpje geeft alle nodige rij-informatie weer zoals de snelheid en instelling van de cruise control. Zo word je voor zien van alle infor matie terwijl je je ogen op de weg kunt houden voor een veilige manier van rijden. Afhan kelijk van het type van de Peugeot 3008 is dit head- up display, al dan niet optioneel of standaard, lever baar. De ontwerpers van de 3008 hebben het concept van een MPV (ver naar voren geplaatste voorruit) weten te combineren met de eigenschappen van de populaire SUV. Dit is terug te zien aan de gedeelde achterklep, de laag uitgesneden zijruiten en de ho ge zit achter het stuur. Het resultaat is een evenwichtig geheel met een stoere en robuuste uitstraling.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 30