ttSTING^ www.zeeuwsautojournaal.nl Leve de spacebox: een lifestyle familieauto met compacte afme tingen. Citroën heeft precies op tijd zo'n praktische, spaarzame en betaalbare auto op de weg gezet. Test van de 1.6 liter ben zineversie. Woensdag 20 mei 2009 - Pagina 3 e? pumui i.i VTi "Kunst en ruimte Citroën heeft bijna als geen ander merk een aanbod op het gebied van ruimte/familieauto's. Het begint in Nederland al bij de Berlingo, vervol gens is daar 'oude' Xsara Picasso, de C4 Picasso, de C4 Grand Picas so, de C-Crosser en de C8. Hoge zitpositie en een variabel inte rieur en dat verpakt in een markante gestileerde, compacte carrosse rie...nee, geen SUV en ook geen MPV, maar iets er tussenin: hij bezit van het eerste een forse dosis life style en van het tweede de veelzij digheid. Daarmee is de C3 Picasso het zevende lid van de Citroënfamilie van ruimteauto's en hij is dankzij zijn geschetste eigenschappen bijzonder welkom. Ik mocht hem onlangs bij Autobe drijf Van Fraassen uit zijn jasje tillen en hem aan het verzamelde publiek presenteren. Uiteraard heb ik me daartoe op de Geneefse autosalon uitgebreid laten voorlichten, want daar zag de jongste spruit van moe der Citroën het levenslicht in maart van dit jaar. Ook in Vlissingen bij Au tobedrijf Van Beek is hij uiteraard in zijn vele uitvoeringen te bewonde ren. DOOR ROB STRATING Gedurfd design De uitvoering in de kleur 'Bitter Le mon' op de foto toont eigenlijk alle gadgets die de C3 Piccaso nu zo aantrekkelijk maken. Hij kijkt je tege lijk brutaal, maar ook vriendelijk aan. Zijn dikke neus is voorzien van vele chroom- en zwartaccenten die overal elders weer terugkomen. Ook de koplampen zijn rijkelijk van het glim mende goedje voorzien en mede daardoor laat hij uit een onuitwisba re eerste indruk achter. De beide bollingen op de motorkap vind ik ontzettend geinig en je ziet ze ook goed tijdens het rijden. Citroën is de laatste tijd meesterlijk in de weer met de voorruit en de A- stijlen. Bij de C4 Picasso is daar die enorme, tot in het dak lopende voor ruit, de C3 Picasso verrast in deze niet alleen door de grote voorruit, maar met name door de gedeelde fi- ligrane A-stijl. Wég is het storende dikke carrosseriedeel dat in veel ge vallen het zicht op de weg blokkeer de. De dubbele stijlen zijn passief even veilig als zo'n grote dikke en het scheelt écht in het zicht! Bij twee van de drie uitvoeringen is er bovendien een vast glazen dak verkrijgbaar en dat maakt dat deze auto over een zee van licht beschikt. Aan de zijkant en op het dak weer die combinatie van wagenkleur, chroom en zwart, waarbij ik op de mooie Citroënstand in Genève te vens de bijzondere 17 inch zwart- chromen lichtmetalen wielen die naar de naam Clover luisteren, heb bewonderd. Deze uitvoering had trouwens ook donker getint glas vanaf de B-stijl en bezat daardoor een nog hoger lifestylegehalte! De C3 Picasso baseert op het plat form van de Peugeot 207 en meet in de lengte 4.08 m. Zijn breedte van 1.73 m is voor zijn klasse fors en zijn hoogte van 1.63 m bewerkstel ligt uiteraard een uitstekende instap. in de hoogte iets meer verstelbaar mogen zijn. Voor de rest heerst hier van voren en geweldig ruimtegevoel, hetgeen niet in de laatste plaats te danken is aan het vele licht rondom ons. Als je van te voren de satellietknop pen van de bedieningshendels hebt bestudeerd, zijn ze intuïtief te vinden en is het allemaal zo vertrouwd, maar dat eerste is wel een voor waarde. De schakelpook staat wel haast ideaal en lekker hoog onder handbereik. Je kunt optioneel voor ook voor een aluminiumpook kiezen en die zal bij wat graden vorst best koud aanvoelen bij de start... klapbare vliegtuigtafeltjes met een leeslampje. De kofferruimte wordt verlicht door een uitneembaar lamp je dat gebruikt kan worden als za klamp. Terugplaatsen betekent on middellijk opnieuw opladen. Handig toch? Achterin zit je iets hoger dan de voorin en dat is handig voor het meekijken over de schouder. De ach terbank kan in de lengte worden ver schoven en ook de leuningen (60/40) zijn verstelbaar. Als de leu ningen worden omgeklapt, gaan de zittingen automatisch ook mee en ontstaat er dankzij de verstelbare bodem in de kofferruimte een mooie jammer, dat Citroën niet net als BMW en Mini een zesbak monteert bij dezelfde motor. Dat scheelt brandstofverbruik en motorgeluid op bijvoorbeeld de autoweg. Want bij 125 km/h maakt hij bijna 400 toe ren/min. En dat kan je gemakkelijk reduceren door zo'n zesde trap. De testauto komt bijna aan 1400 kilo- Panorama Inderdaad, het instappen is voor jong en oud een fluitje van een cent. Het eerste dat opvalt is dat geweldi ge panoramische uitzicht waaraan de reeds beschreven A-stijlen debet zijn. Middenin het dashboard- landchap, zo ongeveer ergens aan de einder, bevindt zich een ovaal instrumentenpaneel waarin digitale meters de slag met de analoge heb ben gewonnen. Nu zijn we dat van Citroën gewend, want had de DS zo'n vijftig jaar geleden ook niet zo'n snelheidsmeter? Of je nu van dit soort instrumenten houdt, of niet, je kunt er niet omheen: ze liggen ge weldig goed in het blikveld en dank zij de instelbare lichtsterkte laten ze zich in het muizenbioscoopje niet door het zonlicht van de wijs bren gen. Mooie generfde kunststoffen, alumi- niumdecor, een leuk stuurtje en een fors in het interieur geïntegreerde middenconsole - alles ziet er keurig netjes afgewerkt uit. De stoelen zitten aanvankelijk goed, maar na een lange rit vind ik de zit ting wat aan de korte kant en het stuurverstelling zou zowel axiaal als gram en dan is in combinatie met die vijfbak een gemiddeld testver- bruik van bijna 8 liter begrijpelijk. Hij is niet echt licht en dat merk je bij wat snellere bochten: hij is goed moedig onderstuurd en bij plotselin ge uitwijkmanoeuvres grijpt de stan daard ESP kordaat in. In het bijzonder past de comfortabe le veer/demperafstemming meester lijk bij de lounge ambiance die de kleine ruimtevirtuoos met de promi nente kunstenaarsnaam in zijn meest luxueuze versie (Exclusive) uitstraalt: een prachtige audio-instal- latie met 6 luidsprekers, USB en MP3 aansluitingen en een geschei den klimaatbeheersing. Citroën heeft weer gescoord en hoe! Alle C3's Picasso Naast de geteste 1.6 VTi is er nog een 1.4 VTi die 95 pk levert. De 1.6 HDi (commonraildiesel) heeft 110 pk/260 Nm. De consumentenprijzen liggen tussen de 14.808 en de 22.295 euro afhankelijk van de uit voering. De foto's voor de test zijn gemaakt door verkoopadviseur Jos Buitendijk van Autobedrijf Van Fraassen. Variabel Er zijn heel wat vernuftige aflegmo- gelijkheden gecreëerd in de C3: het dashboardkastje is in een aantal uit voeringen gekoeld en dat is met de zomer voor de boeg natuurlijk geen luxe. Het is echter vrij laag gemon teerd en is voor de bestuurder slecht bereikbaar. Onder de stoel van de voorpassagier bevindt zich een lade van 3 liter inhoud, grote portiervak ken, cupholders en voor de kinderen achterin zijn er handige opbergplaat sen in de vloer. Die kinderen hebben daar achterin trouwens de beschikking over uit- vlakke laadvloer. Ook de stoelleuning van de voorpassagier kan worden omgeklapt, waardoor er een variabe le koffer/bergruimte ontstaat van 285 tot 1506/1550 liter. Comfortabel Onder de bevallige motorkap van de testauto draait een samen met BMW ontwikkelde 1.6 liter benzinemotor met variabele kleptiming, vandaar de toevoeging VTi. De machine is in het geval van deze C3 nog zeer maagde lijk, want er staat maar 41 kilometer op de teller. Ik ga vervolgens na tuurlijk uiterst behoedzaam met hem om, want ook bij moderne motoren moeten zuigers aan cilinders wen nen. De eerste duizend kilometer zou je bij een nieuwe auto dan ook ei genlijk in één ruk moeten rijden, ui teraard met wisselende en iets te hoge toerentallen. Hij bezit 120 pk en een koppel van 160 Nm. Dankzij de langere slag en het kleppen/mo- tormanagement is de motor van huis uit al lekker soepel. Ik neem aan dat hij ingereden de 10.9 secon den haalt naar de honderd, maar ik heb het natuurlijk niet uitgepro- beerd. Ik vind het wel een beetje

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 25