ttSTING^
www.zeeuwsautojournaal.nl
Leve de spacebox: een lifestyle
familieauto met compacte afme
tingen. Citroën heeft precies op
tijd zo'n praktische, spaarzame
en betaalbare auto op de weg
gezet. Test van de 1.6 liter ben
zineversie.
Woensdag 20 mei 2009 - Pagina 3
e? pumui i.i VTi
"Kunst en ruimte
Citroën heeft bijna als geen ander
merk een aanbod op het gebied van
ruimte/familieauto's. Het begint in
Nederland al bij de Berlingo, vervol
gens is daar 'oude' Xsara Picasso,
de C4 Picasso, de C4 Grand Picas
so, de C-Crosser en de C8.
Hoge zitpositie en een variabel inte
rieur en dat verpakt in een markante
gestileerde, compacte carrosse
rie...nee, geen SUV en ook geen
MPV, maar iets er tussenin: hij bezit
van het eerste een forse dosis life
style en van het tweede de veelzij
digheid. Daarmee is de C3 Picasso
het zevende lid van de Citroënfamilie
van ruimteauto's en hij is dankzij zijn
geschetste eigenschappen bijzonder
welkom.
Ik mocht hem onlangs bij Autobe
drijf Van Fraassen uit zijn jasje tillen
en hem aan het verzamelde publiek
presenteren. Uiteraard heb ik me
daartoe op de Geneefse autosalon
uitgebreid laten voorlichten, want
daar zag de jongste spruit van moe
der Citroën het levenslicht in maart
van dit jaar. Ook in Vlissingen bij Au
tobedrijf Van Beek is hij uiteraard in
zijn vele uitvoeringen te bewonde
ren.
DOOR ROB STRATING
Gedurfd design
De uitvoering in de kleur 'Bitter Le
mon' op de foto toont eigenlijk alle
gadgets die de C3 Piccaso nu zo
aantrekkelijk maken. Hij kijkt je tege
lijk brutaal, maar ook vriendelijk aan.
Zijn dikke neus is voorzien van vele
chroom- en zwartaccenten die overal
elders weer terugkomen. Ook de
koplampen zijn rijkelijk van het glim
mende goedje voorzien en mede
daardoor laat hij uit een onuitwisba
re eerste indruk achter.
De beide bollingen op de motorkap
vind ik ontzettend geinig en je ziet ze
ook goed tijdens het rijden.
Citroën is de laatste tijd meesterlijk
in de weer met de voorruit en de A-
stijlen. Bij de C4 Picasso is daar die
enorme, tot in het dak lopende voor
ruit, de C3 Picasso verrast in deze
niet alleen door de grote voorruit,
maar met name door de gedeelde fi-
ligrane A-stijl. Wég is het storende
dikke carrosseriedeel dat in veel ge
vallen het zicht op de weg blokkeer
de. De dubbele stijlen zijn passief
even veilig als zo'n grote dikke en
het scheelt écht in het zicht!
Bij twee van de drie uitvoeringen is
er bovendien een vast glazen dak
verkrijgbaar en dat maakt dat deze
auto over een zee van licht beschikt.
Aan de zijkant en op het dak weer
die combinatie van wagenkleur,
chroom en zwart, waarbij ik op de
mooie Citroënstand in Genève te
vens de bijzondere 17 inch zwart-
chromen lichtmetalen wielen die
naar de naam Clover luisteren, heb
bewonderd. Deze uitvoering had
trouwens ook donker getint glas
vanaf de B-stijl en bezat daardoor
een nog hoger lifestylegehalte!
De C3 Picasso baseert op het plat
form van de Peugeot 207 en meet in
de lengte 4.08 m. Zijn breedte van
1.73 m is voor zijn klasse fors en
zijn hoogte van 1.63 m bewerkstel
ligt uiteraard een uitstekende instap.
in de hoogte iets meer verstelbaar
mogen zijn.
Voor de rest heerst hier van voren
en geweldig ruimtegevoel, hetgeen
niet in de laatste plaats te danken is
aan het vele licht rondom ons.
Als je van te voren de satellietknop
pen van de bedieningshendels hebt
bestudeerd, zijn ze intuïtief te vinden
en is het allemaal zo vertrouwd,
maar dat eerste is wel een voor
waarde. De schakelpook staat wel
haast ideaal en lekker hoog onder
handbereik. Je kunt optioneel voor
ook voor een aluminiumpook kiezen
en die zal bij wat graden vorst best
koud aanvoelen bij de start...
klapbare vliegtuigtafeltjes met een
leeslampje. De kofferruimte wordt
verlicht door een uitneembaar lamp
je dat gebruikt kan worden als za
klamp. Terugplaatsen betekent on
middellijk opnieuw opladen. Handig
toch?
Achterin zit je iets hoger dan de
voorin en dat is handig voor het
meekijken over de schouder. De ach
terbank kan in de lengte worden ver
schoven en ook de leuningen
(60/40) zijn verstelbaar. Als de leu
ningen worden omgeklapt, gaan de
zittingen automatisch ook mee en
ontstaat er dankzij de verstelbare
bodem in de kofferruimte een mooie
jammer, dat Citroën niet net als
BMW en Mini een zesbak monteert
bij dezelfde motor. Dat scheelt
brandstofverbruik en motorgeluid op
bijvoorbeeld de autoweg. Want bij
125 km/h maakt hij bijna 400 toe
ren/min. En dat kan je gemakkelijk
reduceren door zo'n zesde trap. De
testauto komt bijna aan 1400 kilo-
Panorama
Inderdaad, het instappen is voor
jong en oud een fluitje van een cent.
Het eerste dat opvalt is dat geweldi
ge panoramische uitzicht waaraan
de reeds beschreven A-stijlen debet
zijn. Middenin het dashboard-
landchap, zo ongeveer ergens aan
de einder, bevindt zich een ovaal
instrumentenpaneel waarin digitale
meters de slag met de analoge heb
ben gewonnen. Nu zijn we dat van
Citroën gewend, want had de DS
zo'n vijftig jaar geleden ook niet zo'n
snelheidsmeter? Of je nu van dit
soort instrumenten houdt, of niet, je
kunt er niet omheen: ze liggen ge
weldig goed in het blikveld en dank
zij de instelbare lichtsterkte laten ze
zich in het muizenbioscoopje niet
door het zonlicht van de wijs bren
gen.
Mooie generfde kunststoffen, alumi-
niumdecor, een leuk stuurtje en een
fors in het interieur geïntegreerde
middenconsole - alles ziet er keurig
netjes afgewerkt uit.
De stoelen zitten aanvankelijk goed,
maar na een lange rit vind ik de zit
ting wat aan de korte kant en het
stuurverstelling zou zowel axiaal als
gram en dan is in combinatie met
die vijfbak een gemiddeld testver-
bruik van bijna 8 liter begrijpelijk.
Hij is niet echt licht en dat merk je
bij wat snellere bochten: hij is goed
moedig onderstuurd en bij plotselin
ge uitwijkmanoeuvres grijpt de stan
daard ESP kordaat in.
In het bijzonder past de comfortabe
le veer/demperafstemming meester
lijk bij de lounge ambiance die de
kleine ruimtevirtuoos met de promi
nente kunstenaarsnaam in zijn
meest luxueuze versie (Exclusive)
uitstraalt: een prachtige audio-instal-
latie met 6 luidsprekers, USB en
MP3 aansluitingen en een geschei
den klimaatbeheersing.
Citroën heeft weer gescoord en hoe!
Alle C3's Picasso
Naast de geteste 1.6 VTi is er nog
een 1.4 VTi die 95 pk levert. De 1.6
HDi (commonraildiesel) heeft 110
pk/260 Nm. De consumentenprijzen
liggen tussen de 14.808 en de
22.295 euro afhankelijk van de uit
voering.
De foto's voor de test zijn gemaakt
door verkoopadviseur Jos Buitendijk
van Autobedrijf Van Fraassen.
Variabel
Er zijn heel wat vernuftige aflegmo-
gelijkheden gecreëerd in de C3: het
dashboardkastje is in een aantal uit
voeringen gekoeld en dat is met de
zomer voor de boeg natuurlijk geen
luxe. Het is echter vrij laag gemon
teerd en is voor de bestuurder slecht
bereikbaar. Onder de stoel van de
voorpassagier bevindt zich een lade
van 3 liter inhoud, grote portiervak
ken, cupholders en voor de kinderen
achterin zijn er handige opbergplaat
sen in de vloer.
Die kinderen hebben daar achterin
trouwens de beschikking over uit-
vlakke laadvloer. Ook de stoelleuning
van de voorpassagier kan worden
omgeklapt, waardoor er een variabe
le koffer/bergruimte ontstaat van
285 tot 1506/1550 liter.
Comfortabel
Onder de bevallige motorkap van de
testauto draait een samen met BMW
ontwikkelde 1.6 liter benzinemotor
met variabele kleptiming, vandaar de
toevoeging VTi. De machine is in het
geval van deze C3 nog zeer maagde
lijk, want er staat maar 41 kilometer
op de teller. Ik ga vervolgens na
tuurlijk uiterst behoedzaam met hem
om, want ook bij moderne motoren
moeten zuigers aan cilinders wen
nen. De eerste duizend kilometer zou
je bij een nieuwe auto dan ook ei
genlijk in één ruk moeten rijden, ui
teraard met wisselende en iets te
hoge toerentallen. Hij bezit 120 pk
en een koppel van 160 Nm. Dankzij
de langere slag en het kleppen/mo-
tormanagement is de motor van
huis uit al lekker soepel. Ik neem
aan dat hij ingereden de 10.9 secon
den haalt naar de honderd, maar ik
heb het natuurlijk niet uitgepro-
beerd. Ik vind het wel een beetje