Merkendealers sponsore Kiwanis Oldtimerrit EU Autoschadeteam Baarends neemt nieuwe Mercedes Atego in gebruik IN BEDRIJF www.zeeuwsautojournaal.nl Voor de 15e keer organiseert de Kiwanisclub Goes-de Beve- landen de Bloesem Oldtimerrit op a.s. zaterdag 9 mei. De veelkleurige combinatie staat de stralen in de voor jaarszon en technisch direc teur Peter Sinke is gepast trots op zijn nieuwe aanwinst. Woensdag 6 mei 2009 - Pagina 13 Door Rob Strating naar Terneuzen naar de grens om rond het middaguur in Absdale de lunch te gebruiken. Daarna gaat de optocht verder via St. Jansteen naar Emmahaven en de Paal om rond 15.00 uur een tussenstop te maken in Hotel de Linde in Kloos- terzande. De rit eindigt tenslotte bij Autobedrijf Van Oeveren-Vervaet aan de Productjeweg in Terneuzen. De Zeeuwse Mercedesdealer heeft vestigingen in Goes en Terneuzen en wil graag gastheer zijn voor de enthousiaste deelnemers die weten dat het goede doel van de opbreng sten dit jaar naar Terre des Hom mes gaat. Al 15 jaar worden de sponsorgelden besteed aan kinder doelen. Zo waren onder andere de stichting Sawasdee die scholen bouwt in Cambodja en het zieken huisproject van dokter de Haas in Tanzania bij vorige ritten doel van sponsoring. Onderhoud en reparatie Vrijwel alle merkendealers spon soren dit prachtige project en daar naast worden de inmiddels bejaarde auto's vaak bij de dealers onder houden. Marco Zuidijk, servicema nager bij Van Oeveren-Vervaet in Goes en Terneuzen: "Wij onderhou den natuurlijk nieuwe, maar ook oude Mercedessen, want dat zijn maar 80.000 km gelopen en met hulp van de technici van Van Oeve- ren in de Couwervestraat in Goes, werd hij na een periode van 12 jaar stilstaan weer rijdbaar gemaakt. Veertig jaar geleden was een oude auto 'not done' en men verklaarde mij voor gek. Ik reed er zelfs mee naar Italië. Een briefje naar de fa briek leverde trouwens een origine le brochure en een handleiding op en werd begeleid met de wens dat ik nog veel plezier van hem zou mogen beleven! Toen ik in de zomer van 1973 de 100.000 kilometer haalde, kreeg ik via Van Oeveren een gouden Merce- desspeld met oorkonde uitgereikt! 280SL Eën van onze Kiwanisleden rijdt een 280SL uit 1968, een oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt ge bouwde tweezitter. Inmiddels is de snelheidsmeter met een schaalver deling met mijlen vervangen door een uitvoering met kilometers. Ook de in mijn ogen lelijke Amerikaanse koplampen weken voor de exempla ren die designer en kunstenaar Paul Bracque ze indertijd had bedoeld. De auto is in onderhoud bij Van Oe veren-Vervaet en af en toe moet er een onderdeel worden besteld. Zo bleek bij de APK-keuring onlangs de achterste uitlaatdemper lek te zijn. Er werd vóór 15.00 uur een nieuwe besteld en de volgende morgen ligt hij dan om 8.00 klaar. We hebben het dan wel over een auto van 41 jaar oud! Mocht u zin en tijd hebben a.s. za terdag: het schouwspel van zoveel mooie en goed onderhouden auto mobielen is altijd de moeite waard en Zeeuws-Vlaanderen is niet ver meer... Na vele jaren ritten-op o.a. de Beve- landen, Walcheren, Schouwen-Dui- veland, Tholen en St. Philipsland is nu Zeeuws-Vlaanderen aan de beurt. De start vindt plaats bij res taurant Zomerlust in Axel en wel om 10.45 uur. De ruim tachtig au to's rijden in colonne, onmisbaar bijgestaan door het MBTZ, het Mo tor Begeleidingsteam Zeeland, ver volgens via het Kanaal van Gent we aan onze status verplicht. Mer cedes is namelijk één van de weini ge automerken die de historische automobielen koestert en óe onder- delenvoorziening op peil houdt. Er moet mij echter wel iets van het hart en dat geldt voor bezitters of potentiële eigenaren van oude Mer cedessen: komt u voor onderhoud, vragen of onderdelen naar ons toe en probeert u het niet eerst bij een willekeurige garage op de hoek. Ten eerste hebben wij personeel in de werkplaats dat geschoold is, ten tweede hebben we nog werkplaats handboeken van toentertijd, of we hebben inzicht in de technische ma terie via de fabriek. Vaak krijgen we auto's binnen waaraan onkundig is gesleuteld en om die schade te her stellen is de klant dan vele euro's verder!" Ervaringen Ondergetekende schrijft niet alleen autotests over nieuwe auto's en we derwaardigheden over de merken dealers...Ik heb namelijk ook een meer dan warme belangstelling voor oude auto's, of het nu oldti mers zijn, klassiekers of youngti- mers. Het heden is op het verleden gebouwd en om het heden te be grijpen is het onmisbaar om een duik in de historie te nemen. Ik kocht mijn allereerste auto in 1970 op het woonwagenkamp in Goes. Een originele Zeeuwse Mer cedes-Benz 180 uit 1956, de UD- 06-78. De handelaar op het kamp had hem bij een veiling in Zierikzee gekocht en dacht dat het een diesel was. Het bleek echter om een ben zineversie te gaan met de laatste vooroorlogse zijklepmotor (1800 cc, 52 pk) te gaan en daar kon hij niets mee. De auto had nog De aanschaf van de Mercedes Atego bij Van Oeveren-Vervaet had twee redenen volgens Peter Sinke: "Onze vorige oplegger werd getrokken door een Mercedes Sprinter, maar die was geschikt tot 4000 kilogram. Bovendien had de chauffeur slechts het rijbewijs BE nodig. We gebruiken de oplegger voor onze haal- en brengservice in Zuid-West Neder land en bij een controle door de po litie bleek dat de auto's op de opleg ger het toegestane gewicht nét over troffen. Omdat wij als bedrijf de vei ligheid hoog in ons vaandel hebben staan en we geen enkele risico wil len lopen, hebben we besloten de nog maar anderhalf jaar oude com binatie te vervangen door de nieuwe, veel zwaardere Atego plus oplegger die geschikt is tot maximaal 8600 ki logram.. Een tweede reden is de nieuwe EU richtlijn die in september 2009 van kracht wordt en waarbij een chauffeursdiploma verplicht gaat worden voor deze categorie. We vervoeren niet alleen personen wagens, die overigens door alle pas sieve veiligheidseisen alsmaar zwaarder worden, maar ook bestel wagens op onze trailer en met deze combinatie spelen we absoluut op zeker." Veilig en mooi "De oplegger hebben we bij Trailer- bouw Elburg besteld, qua kennis wat betreft dit materieel één van de bes te bedrijven in Nederland," vertelt Peter Sinke vol geestdrift. "Met na me de remmen voldoen aan de laat ste eisen, doordat grotere luchtke- tels zijn gemonteerd. De trailer heeft dezelfde wielmaat als de Atego, zo dat in geval van een lekke band de zelfde wielen gebruikt kunnen wor den. Zoals je ziet staan er nu drie perso nenwagens op, maar twee grote be stelwagens is ook geen probleem. De hydraulische lift heeft een borg, zodat alle risico's buitengesloten zijn. De Atego is uitgevoerd met een chauffeursstoel, een automatische versnellingsbak, ABS, ASR en nog veel meer elektronische hulpmidde len. De chauffeur is vrijwel meteen naar de betreffende politieagent ge reden om hem zijn nieuwe combina tie te laten zien. Dat kon de man bij zonder waarderen: 'een man, een man, een woord, een woord!' Natuurlijk hebben we hem in onze kleurencombinatie gespoten, want hij moet opvallen. Voor deze Atego waren er geen zijfenders te verkrij gen, dat zijn de windgeleiders aan de zijkant van de cabine. Zijn grotere broer, de Actros, is daar wel mee uitgerust. Die hebben we toen maar zelf geconstrueerd, we zijn natuurlijk in dit bedrijf niet voor een kleintje vervaard en het staat eigenlijk erg mooi!"

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 35