Merkendealers sponsore
Kiwanis Oldtimerrit
EU
Autoschadeteam Baarends neemt nieuwe Mercedes Atego in gebruik
IN BEDRIJF
www.zeeuwsautojournaal.nl
Voor de 15e keer organiseert
de Kiwanisclub Goes-de Beve-
landen de Bloesem Oldtimerrit
op a.s. zaterdag 9 mei.
De veelkleurige combinatie
staat de stralen in de voor
jaarszon en technisch direc
teur Peter Sinke is gepast
trots op zijn nieuwe aanwinst.
Woensdag 6 mei 2009 - Pagina 13
Door Rob Strating
naar Terneuzen naar de grens om
rond het middaguur in Absdale de
lunch te gebruiken. Daarna gaat de
optocht verder via St. Jansteen
naar Emmahaven en de Paal om
rond 15.00 uur een tussenstop te
maken in Hotel de Linde in Kloos-
terzande. De rit eindigt tenslotte bij
Autobedrijf Van Oeveren-Vervaet
aan de Productjeweg in Terneuzen.
De Zeeuwse Mercedesdealer heeft
vestigingen in Goes en Terneuzen
en wil graag gastheer zijn voor de
enthousiaste deelnemers die weten
dat het goede doel van de opbreng
sten dit jaar naar Terre des Hom
mes gaat. Al 15 jaar worden de
sponsorgelden besteed aan kinder
doelen. Zo waren onder andere de
stichting Sawasdee die scholen
bouwt in Cambodja en het zieken
huisproject van dokter de Haas in
Tanzania bij vorige ritten doel van
sponsoring.
Onderhoud en reparatie
Vrijwel alle merkendealers spon
soren dit prachtige project en daar
naast worden de inmiddels bejaarde
auto's vaak bij de dealers onder
houden. Marco Zuidijk, servicema
nager bij Van Oeveren-Vervaet in
Goes en Terneuzen: "Wij onderhou
den natuurlijk nieuwe, maar ook
oude Mercedessen, want dat zijn
maar 80.000 km gelopen en met
hulp van de technici van Van Oeve-
ren in de Couwervestraat in Goes,
werd hij na een periode van 12 jaar
stilstaan weer rijdbaar gemaakt.
Veertig jaar geleden was een oude
auto 'not done' en men verklaarde
mij voor gek. Ik reed er zelfs mee
naar Italië. Een briefje naar de fa
briek leverde trouwens een origine
le brochure en een handleiding op
en werd begeleid met de wens dat
ik nog veel plezier van hem zou
mogen beleven!
Toen ik in de zomer van 1973 de
100.000 kilometer haalde, kreeg ik
via Van Oeveren een gouden Merce-
desspeld met oorkonde uitgereikt!
280SL
Eën van onze Kiwanisleden rijdt een
280SL uit 1968, een oorspronkelijk
voor de Amerikaanse markt ge
bouwde tweezitter. Inmiddels is de
snelheidsmeter met een schaalver
deling met mijlen vervangen door
een uitvoering met kilometers. Ook
de in mijn ogen lelijke Amerikaanse
koplampen weken voor de exempla
ren die designer en kunstenaar Paul
Bracque ze indertijd had bedoeld.
De auto is in onderhoud bij Van Oe
veren-Vervaet en af en toe moet er
een onderdeel worden besteld. Zo
bleek bij de APK-keuring onlangs
de achterste uitlaatdemper lek te
zijn. Er werd vóór 15.00 uur een
nieuwe besteld en de volgende
morgen ligt hij dan om 8.00 klaar.
We hebben het dan wel over een
auto van 41 jaar oud!
Mocht u zin en tijd hebben a.s. za
terdag: het schouwspel van zoveel
mooie en goed onderhouden auto
mobielen is altijd de moeite waard
en Zeeuws-Vlaanderen is niet ver
meer...
Na vele jaren ritten-op o.a. de Beve-
landen, Walcheren, Schouwen-Dui-
veland, Tholen en St. Philipsland is
nu Zeeuws-Vlaanderen aan de
beurt. De start vindt plaats bij res
taurant Zomerlust in Axel en wel
om 10.45 uur. De ruim tachtig au
to's rijden in colonne, onmisbaar
bijgestaan door het MBTZ, het Mo
tor Begeleidingsteam Zeeland, ver
volgens via het Kanaal van Gent
we aan onze status verplicht. Mer
cedes is namelijk één van de weini
ge automerken die de historische
automobielen koestert en óe onder-
delenvoorziening op peil houdt.
Er moet mij echter wel iets van het
hart en dat geldt voor bezitters of
potentiële eigenaren van oude Mer
cedessen: komt u voor onderhoud,
vragen of onderdelen naar ons toe
en probeert u het niet eerst bij een
willekeurige garage op de hoek. Ten
eerste hebben wij personeel in de
werkplaats dat geschoold is, ten
tweede hebben we nog werkplaats
handboeken van toentertijd, of we
hebben inzicht in de technische ma
terie via de fabriek. Vaak krijgen we
auto's binnen waaraan onkundig is
gesleuteld en om die schade te her
stellen is de klant dan vele euro's
verder!"
Ervaringen
Ondergetekende schrijft niet alleen
autotests over nieuwe auto's en we
derwaardigheden over de merken
dealers...Ik heb namelijk ook een
meer dan warme belangstelling
voor oude auto's, of het nu oldti
mers zijn, klassiekers of youngti-
mers. Het heden is op het verleden
gebouwd en om het heden te be
grijpen is het onmisbaar om een
duik in de historie te nemen.
Ik kocht mijn allereerste auto in
1970 op het woonwagenkamp in
Goes. Een originele Zeeuwse Mer
cedes-Benz 180 uit 1956, de UD-
06-78. De handelaar op het kamp
had hem bij een veiling in Zierikzee
gekocht en dacht dat het een diesel
was. Het bleek echter om een ben
zineversie te gaan met de laatste
vooroorlogse zijklepmotor
(1800 cc, 52 pk) te gaan en daar
kon hij niets mee. De auto had nog
De aanschaf van de Mercedes Atego
bij Van Oeveren-Vervaet had twee
redenen volgens Peter Sinke: "Onze
vorige oplegger werd getrokken
door een Mercedes Sprinter, maar
die was geschikt tot 4000 kilogram.
Bovendien had de chauffeur slechts
het rijbewijs BE nodig. We gebruiken
de oplegger voor onze haal- en
brengservice in Zuid-West Neder
land en bij een controle door de po
litie bleek dat de auto's op de opleg
ger het toegestane gewicht nét over
troffen. Omdat wij als bedrijf de vei
ligheid hoog in ons vaandel hebben
staan en we geen enkele risico wil
len lopen, hebben we besloten de
nog maar anderhalf jaar oude com
binatie te vervangen door de nieuwe,
veel zwaardere Atego plus oplegger
die geschikt is tot maximaal 8600 ki
logram.. Een tweede reden is de
nieuwe EU richtlijn die in september
2009 van kracht wordt en waarbij
een chauffeursdiploma verplicht gaat
worden voor deze categorie.
We vervoeren niet alleen personen
wagens, die overigens door alle pas
sieve veiligheidseisen alsmaar
zwaarder worden, maar ook bestel
wagens op onze trailer en met deze
combinatie spelen we absoluut op
zeker."
Veilig en mooi
"De oplegger hebben we bij Trailer-
bouw Elburg besteld, qua kennis wat
betreft dit materieel één van de bes
te bedrijven in Nederland," vertelt
Peter Sinke vol geestdrift. "Met na
me de remmen voldoen aan de laat
ste eisen, doordat grotere luchtke-
tels zijn gemonteerd. De trailer heeft
dezelfde wielmaat als de Atego, zo
dat in geval van een lekke band de
zelfde wielen gebruikt kunnen wor
den.
Zoals je ziet staan er nu drie perso
nenwagens op, maar twee grote be
stelwagens is ook geen probleem.
De hydraulische lift heeft een borg,
zodat alle risico's buitengesloten
zijn.
De Atego is uitgevoerd met een
chauffeursstoel, een automatische
versnellingsbak, ABS, ASR en nog
veel meer elektronische hulpmidde
len. De chauffeur is vrijwel meteen
naar de betreffende politieagent ge
reden om hem zijn nieuwe combina
tie te laten zien. Dat kon de man bij
zonder waarderen: 'een man, een
man, een woord, een woord!'
Natuurlijk hebben we hem in onze
kleurencombinatie gespoten, want
hij moet opvallen. Voor deze Atego
waren er geen zijfenders te verkrij
gen, dat zijn de windgeleiders aan de
zijkant van de cabine. Zijn grotere
broer, de Actros, is daar wel mee
uitgerust. Die hebben we toen maar
zelf geconstrueerd, we zijn natuurlijk
in dit bedrijf niet voor een kleintje
vervaard en het staat eigenlijk erg
mooi!"