*20
"DE PUNTJES OP DE i GEZET!
tlSTINGL
Ff
www.zeeuwsautojournaal.nl
Met de nieuwe i20 laat Hyundai
zien dat het Koreaanse merk
niet bang is van de Volkswagen
Polo en Co. Ik heb met de 5-
deurs gereden en heb de
flitsende 3-deurs op de gevoeli
ge plaat laten vastleggen.
Woensdag 6 mei 2009 - Pagina 3
Auto Sturm heeft zowel in Middel
burg als in Goes een gedegen repu
tatie opgebouwd als Nissandealer.
Sinds Pasen dit jaar worden op bei
de vestigingen ook Hyunda's ver:
kocht en de broers Hans en Johnny
Sturm pakken hun nieuwe dealer
schap voortvarend aan.
Ik testte voor u de nieuwe i20.
De vijfdeurs zag ik voor het eerst op
de Parijse salon in oktober en op de
salon van Genève in maart dit jaar
deed de driedeurs zijn ogen open.
Hyundai was de hoofdsponsor van
de Uefa Euro 2008 in Zwitserland en
Oostenrijk en blijkbaar heeft die actie
het mooie bedrijf geen windeieren
gelegd. Daarnaast is het modellen-
gamma in de onderbouw (A-,B-,C-
segment) drastisch aangepakt: de
smalle en hoge Atos werd vervangen
door de in India gebouwde i10, de
geteste i20 vervangt de Getz en de
i30 met al zijn carrosserievarianten
is sinds 2007 een geweldig succes.
Men heeft in het afgelopen halfjaar
in Europa een verkoopstijging van
zo'n 8% kunnen noteren en dat is
gezien de omstandigheden eigenlijk
spectaculair. Met fabrieken in Zuid-
Korea, India, de Verenigde Staten,
China, Japan, Tsjechië, Turkije en
Rusland produceert de Hyundai Mo
tor Company modellen voor de ge
hele wereld.
Bovendien is hij kwalitatief ijzersterk
en dat straalt hij ook uit!"
Karakter
De typische Hyundai karakterlijnen
bepalen duidelijk zijn uitstraling: de
druppelvormige, verleidelijke ogen,
de V-vorm op de motorkap, de bij
zondere vorm van de mistlampunits
en de gestileerde chromen grille be
palen zijn charismatische neus.
Vooral de zijkant met zijn concave
en convexe lijnen overtuigt bij de
driedeurs nog spannender als bij de
harde kunststofsoort, het óogt
hoogwaardiger. De afwisselende alu
minium accenten bezorgen hem zo
wel een dynamische als chique uit
straling. Het stuur is mooi ontwor
pen en heeft zelfs in de basisuitvoe
ring al knoppen om de audio-instal-
latie te bedienen. Ook is het zowel in
hoogte als axiaal verstelbaar en dat
verdient een dik compliment!
Ik ben in no time aan alle bedie
ningsknoppen en hendels gewend
en dat zegt wat over de ergonomie.
In de middenconsole is zelfs een in
gebouwde aansluiting voor onder
driedeurs: de voorstoelen gaan
maximaal naar voren! Ok de hoofd
ruimte valt me alles mee. De koffer
ruimte groeide met 15% naar 370 li
ter in de normale stand tot 1060 liter
met omgeklapte zittingen en rugleu
ningen.
Comfortabel, zuinig en stil
De 1.2 liter die in het vooronder ligt,
is een compleet nieuw ontwikkelde
krachtbron die op velerlei gebied
voldoet aan de moderne eisen en
waarvoor de techneuten terecht een
DOOR ROB STRATING
zonde dosis souplesse beschikt.
Dankzij alle mogelijke elektronische
hulpkabouters, zoals ABS en ESP re
ageert de i20 bijzonder veilig bij
plotselinge uitwijkmanoeuvres. Bo
vendien durf ik met hem met gemak
Born in Germany
Zo Duits was een kleine Koreaanse
auto nog nooit! Hij werd in het Hes-
sische Rüsselsheim getekend, de
geboorteplaats notabene van Opel
en wel door de Duitse chefdesigner
Thomas Bürkle.
Wereldwijd telt de Hyundai Motor
Company maar liefst vijfhonderd de
signers. Vijftig daarvan zijn werk
zaam in het European Design
Technical Centre in Rüsselsheim. Zij
zorgen ervoor dat de nieuwste
Hyundai's perfect zijn afgestemd op
de Europese wensen. "Want", zegt
Thomas Bürkle, "Hier geldt nu een
maal een andere smaak ten aanzien
van auto's dan elders in de wereld.
In Europa gaat de voorkeur uit naar
verfijnde, elegante auto's met een
krachtige uitstraling. In Korea houdt
men van een dynamisch, op de toe
komst georiënteerd design."
Bürkles jongste creatie, de Hyundai
i20, laat haarfijn zien waar Hyundai
momenteel staat in Europa. "De
Hyundai is onze baby", glimlacht de
sypathieke hoofdontwerper. "Het is
een auto met een krachtige uitstra
ling, vloeiende lijnen, sierlijke boch
ten en een duidelijk familiegezicht.
meer een iPod of USB stick en een
AUX-aansluiting. De stoelen vóór zit
ten meteen goed en in alle uitvoerin
gen is de bestuurdersstoel ook in de
hoogte verstelbaar. Een enorm ver
schil met de vroegere Koreaanse
Hyunda's is toch wel de kleurstelling
van het interieur: van saai grijs naar
allerlei flitsende kleurtjes met span
nende gekleurde randjes.
Achterin is er door de verlengde
wielbasis meer ruimte ontstaan,
maar dan moeten de voorstoelen
niet te ver naar achteren komen. Ik
ben verrast over de instap in de
compliment verdienen! Met zijn ci
linderinhoud van
1248 cc levert hij 78 pk met een
koppel van 119 Nm bij 4000 toeren.
Het machientje weegt slechts 82,4
kilogram en dat is een record in zijn
klasse. Daarbij blijkt hij bijzonder
weinig CO2 uitstoot te produceren,
slechts 124g/km en hij is ook nog
superzuinig: ik noteer waarden van
rond de 1 op 20!
Hij verdient daarmee niet alleen het
A-label, maar schaart zich in zijn
klasse bovenaan de rij van de zuinig
ste auto's. Daar komt nog bij dat de
nieuwe Hyundai met deze motor
fluisterstil te werk gaat, ook bij wat
hogere toeren. Bij een rustige rijwij
ze hoor je hem nauwelijks werken.
Hij schakelt als in Duitse boter en
dat verhoogt het rijplezier, vooral in
de stad.
Ik snap echter niet zo goed, waarom
alleen de dieselversie een zesbak
krijgt. Bij hogere snelheden op de
vierbaansweg mis ik, zeker hier in
ons vlakke landje zo'n zesde trap.
Het toerental bij 120 km/h kan ge
makkelijk nog naar beneden, omdat
de motor van huis uit over een ge-
vijfdeurs. Dankzij die profielrand in
combinatie met de opgaande lijn en
de brede C-stijl krijgt de driedeurs
eigenlijk ook het predikaat coupé
mee. De beide modellen verschillen
ook aan de achterzijde, geaccentu
eerd door compleet andere achter
lichten.
Ten opzichte van de Getz groeide de
i20 aanzienlijk: met 3.94 m werd hij
wel 11 cm langer, zijn breedte groei
de met 4 cm naar 1.71 m en met
1.49 m bleef hij even hoog als zijn
voorganger. De wielbasis nam met
7,5 cm toe en dat merken natuurlijk
in eerste instantie de achterpassa
giers.
Fris design
Ten opzichte van de Getz is het
dashboard geoptimaliseerd, zowel
qua design als wat betreft de ergo
nomie. Zó en niet anders moet het
instrumentenpaneel getekend zijn:
grote, goed afleesbare klokken, hel
der in het blikveld met alle informa
tie die een bestuurder nodig heeft.
Weliswaar bestaat het grootste ge
deelte van het dashboard uit een
grote reizen aan: hij krijgt van mij
het predikaat comfortabel mee, want
hij filtert felle dwarsnaden en akelige
putdeksels keurig weg en doet hier
bij denken aan een grotere auto.
Wat betreft de passieve veiligheid
loopt hij ook voorop met zijn zes
standaard airbags!
Nog meer
Naast de nieuwe 1.2 liter noteer ik
nog twee benzinemotoren voor de
i20: de 1.4 liter met 100 pk en de
1.6 liter met 126 pk. De common-
raildiesel is ook een 1.6 liter met
115 pk en een koppel van 260 Nm
tussen de 1900 en de 2750 toeren.
Er zijn drie Ixeversies: de Active, de
Dynamic en i-Catcher.
Het prijzencircus begint al bij 11.495
euro en hij heeft slechts 20% bijtel
ling!
Het voorjaar verwent ons met uitbot
tend groen en prachtig weer. Hester
studeert fotografie en past met haar
charismatische uitstraling uitstekend
bij de nieuwe i20. De jeugd heeft de
toekomst en beiden laten dat goed
zien!