*20 "DE PUNTJES OP DE i GEZET! tlSTINGL Ff www.zeeuwsautojournaal.nl Met de nieuwe i20 laat Hyundai zien dat het Koreaanse merk niet bang is van de Volkswagen Polo en Co. Ik heb met de 5- deurs gereden en heb de flitsende 3-deurs op de gevoeli ge plaat laten vastleggen. Woensdag 6 mei 2009 - Pagina 3 Auto Sturm heeft zowel in Middel burg als in Goes een gedegen repu tatie opgebouwd als Nissandealer. Sinds Pasen dit jaar worden op bei de vestigingen ook Hyunda's ver: kocht en de broers Hans en Johnny Sturm pakken hun nieuwe dealer schap voortvarend aan. Ik testte voor u de nieuwe i20. De vijfdeurs zag ik voor het eerst op de Parijse salon in oktober en op de salon van Genève in maart dit jaar deed de driedeurs zijn ogen open. Hyundai was de hoofdsponsor van de Uefa Euro 2008 in Zwitserland en Oostenrijk en blijkbaar heeft die actie het mooie bedrijf geen windeieren gelegd. Daarnaast is het modellen- gamma in de onderbouw (A-,B-,C- segment) drastisch aangepakt: de smalle en hoge Atos werd vervangen door de in India gebouwde i10, de geteste i20 vervangt de Getz en de i30 met al zijn carrosserievarianten is sinds 2007 een geweldig succes. Men heeft in het afgelopen halfjaar in Europa een verkoopstijging van zo'n 8% kunnen noteren en dat is gezien de omstandigheden eigenlijk spectaculair. Met fabrieken in Zuid- Korea, India, de Verenigde Staten, China, Japan, Tsjechië, Turkije en Rusland produceert de Hyundai Mo tor Company modellen voor de ge hele wereld. Bovendien is hij kwalitatief ijzersterk en dat straalt hij ook uit!" Karakter De typische Hyundai karakterlijnen bepalen duidelijk zijn uitstraling: de druppelvormige, verleidelijke ogen, de V-vorm op de motorkap, de bij zondere vorm van de mistlampunits en de gestileerde chromen grille be palen zijn charismatische neus. Vooral de zijkant met zijn concave en convexe lijnen overtuigt bij de driedeurs nog spannender als bij de harde kunststofsoort, het óogt hoogwaardiger. De afwisselende alu minium accenten bezorgen hem zo wel een dynamische als chique uit straling. Het stuur is mooi ontwor pen en heeft zelfs in de basisuitvoe ring al knoppen om de audio-instal- latie te bedienen. Ook is het zowel in hoogte als axiaal verstelbaar en dat verdient een dik compliment! Ik ben in no time aan alle bedie ningsknoppen en hendels gewend en dat zegt wat over de ergonomie. In de middenconsole is zelfs een in gebouwde aansluiting voor onder driedeurs: de voorstoelen gaan maximaal naar voren! Ok de hoofd ruimte valt me alles mee. De koffer ruimte groeide met 15% naar 370 li ter in de normale stand tot 1060 liter met omgeklapte zittingen en rugleu ningen. Comfortabel, zuinig en stil De 1.2 liter die in het vooronder ligt, is een compleet nieuw ontwikkelde krachtbron die op velerlei gebied voldoet aan de moderne eisen en waarvoor de techneuten terecht een DOOR ROB STRATING zonde dosis souplesse beschikt. Dankzij alle mogelijke elektronische hulpkabouters, zoals ABS en ESP re ageert de i20 bijzonder veilig bij plotselinge uitwijkmanoeuvres. Bo vendien durf ik met hem met gemak Born in Germany Zo Duits was een kleine Koreaanse auto nog nooit! Hij werd in het Hes- sische Rüsselsheim getekend, de geboorteplaats notabene van Opel en wel door de Duitse chefdesigner Thomas Bürkle. Wereldwijd telt de Hyundai Motor Company maar liefst vijfhonderd de signers. Vijftig daarvan zijn werk zaam in het European Design Technical Centre in Rüsselsheim. Zij zorgen ervoor dat de nieuwste Hyundai's perfect zijn afgestemd op de Europese wensen. "Want", zegt Thomas Bürkle, "Hier geldt nu een maal een andere smaak ten aanzien van auto's dan elders in de wereld. In Europa gaat de voorkeur uit naar verfijnde, elegante auto's met een krachtige uitstraling. In Korea houdt men van een dynamisch, op de toe komst georiënteerd design." Bürkles jongste creatie, de Hyundai i20, laat haarfijn zien waar Hyundai momenteel staat in Europa. "De Hyundai is onze baby", glimlacht de sypathieke hoofdontwerper. "Het is een auto met een krachtige uitstra ling, vloeiende lijnen, sierlijke boch ten en een duidelijk familiegezicht. meer een iPod of USB stick en een AUX-aansluiting. De stoelen vóór zit ten meteen goed en in alle uitvoerin gen is de bestuurdersstoel ook in de hoogte verstelbaar. Een enorm ver schil met de vroegere Koreaanse Hyunda's is toch wel de kleurstelling van het interieur: van saai grijs naar allerlei flitsende kleurtjes met span nende gekleurde randjes. Achterin is er door de verlengde wielbasis meer ruimte ontstaan, maar dan moeten de voorstoelen niet te ver naar achteren komen. Ik ben verrast over de instap in de compliment verdienen! Met zijn ci linderinhoud van 1248 cc levert hij 78 pk met een koppel van 119 Nm bij 4000 toeren. Het machientje weegt slechts 82,4 kilogram en dat is een record in zijn klasse. Daarbij blijkt hij bijzonder weinig CO2 uitstoot te produceren, slechts 124g/km en hij is ook nog superzuinig: ik noteer waarden van rond de 1 op 20! Hij verdient daarmee niet alleen het A-label, maar schaart zich in zijn klasse bovenaan de rij van de zuinig ste auto's. Daar komt nog bij dat de nieuwe Hyundai met deze motor fluisterstil te werk gaat, ook bij wat hogere toeren. Bij een rustige rijwij ze hoor je hem nauwelijks werken. Hij schakelt als in Duitse boter en dat verhoogt het rijplezier, vooral in de stad. Ik snap echter niet zo goed, waarom alleen de dieselversie een zesbak krijgt. Bij hogere snelheden op de vierbaansweg mis ik, zeker hier in ons vlakke landje zo'n zesde trap. Het toerental bij 120 km/h kan ge makkelijk nog naar beneden, omdat de motor van huis uit over een ge- vijfdeurs. Dankzij die profielrand in combinatie met de opgaande lijn en de brede C-stijl krijgt de driedeurs eigenlijk ook het predikaat coupé mee. De beide modellen verschillen ook aan de achterzijde, geaccentu eerd door compleet andere achter lichten. Ten opzichte van de Getz groeide de i20 aanzienlijk: met 3.94 m werd hij wel 11 cm langer, zijn breedte groei de met 4 cm naar 1.71 m en met 1.49 m bleef hij even hoog als zijn voorganger. De wielbasis nam met 7,5 cm toe en dat merken natuurlijk in eerste instantie de achterpassa giers. Fris design Ten opzichte van de Getz is het dashboard geoptimaliseerd, zowel qua design als wat betreft de ergo nomie. Zó en niet anders moet het instrumentenpaneel getekend zijn: grote, goed afleesbare klokken, hel der in het blikveld met alle informa tie die een bestuurder nodig heeft. Weliswaar bestaat het grootste ge deelte van het dashboard uit een grote reizen aan: hij krijgt van mij het predikaat comfortabel mee, want hij filtert felle dwarsnaden en akelige putdeksels keurig weg en doet hier bij denken aan een grotere auto. Wat betreft de passieve veiligheid loopt hij ook voorop met zijn zes standaard airbags! Nog meer Naast de nieuwe 1.2 liter noteer ik nog twee benzinemotoren voor de i20: de 1.4 liter met 100 pk en de 1.6 liter met 126 pk. De common- raildiesel is ook een 1.6 liter met 115 pk en een koppel van 260 Nm tussen de 1900 en de 2750 toeren. Er zijn drie Ixeversies: de Active, de Dynamic en i-Catcher. Het prijzencircus begint al bij 11.495 euro en hij heeft slechts 20% bijtel ling! Het voorjaar verwent ons met uitbot tend groen en prachtig weer. Hester studeert fotografie en past met haar charismatische uitstraling uitstekend bij de nieuwe i20. De jeugd heeft de toekomst en beiden laten dat goed zien!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 25