bruynseels-vochten gratjs Op de grens van stad en land www.bruvo.be VOOR NIEUWBOUW RENOVATIE KUNSTSTOFen ALUMINIUM Food Fun is van alles wat dé Weekkrant DeFaam ALTIJD ACTUEEL: DEWEEKKRANT.NL Woensdag 22 april 2009 - Pagina 41 BRASSCHAATSTEENWEG 292 2920 KALMTHOUT Werken+ Hoe vind je de juiste baan? FOTO: ED DEWAERHEUT Bij de vacaturesite Monster- board.nl zien ze het gebeuren: Werk gaat een andere plaats in nemen in het leven van de werk zoekenden; ze veranderen van 'workaholics' in 'lifeaholics'. Ze zijn op zoek naar verrijking van hun leven, werk moet het leven veraangenamen. Verder wil de werkzoekende controle hebben over zijn carrière en is op zoek naar onafhankelijke hulpmidde len die hem daar in kunnen hel pen. Want als je werk goed is, is je leven goed. "Haal het beste uit jezelf door op zoek te gaan naar de baan die aansluit bij je wensen", is het ad vies van Monsterboard. Dat on danks de snel verslechterde po sitie van de werkzoekende onder invloed van de recessie. Was er vorig jaar nog volop werk in alle sectoren, nu is dat tot beperkt tot de overheid (zorg, onderwijs, de fensie e.d.) en de juridische be roepen. De verwachtingen voor 2009 zijn ook niet rooskleurig. Dat stelt andere eisen aan het zoeken en behouden van vak mensen, stelt men bij Monster board: "Wij denken dat werkge vers meer en meer moeten gaan kijken naar de zachte compo nenten van sollicitanten, zoals vaardigheden en persoonlijke doelen. In plaats van naar de ge ijkte harde eisen zoals opleiding en werkervaring." Dat leidt tot de zogenaamde Food Fun boerderij. De activi teiten variëren van agrarische kinderopvang, productie en verkoop van streekproducten, educatie, recreatie tot agrarisch natuur- en landschapsbeheer. De landbouw heeft daarmee een manier gevonden om een oase van rust te zijn in een maatschappij waarin mensen vervreemd raken van de natuur. Met de oprichting van de Task- force Multifunctionele Land bouw heeft de overheid de sec- Contact met dieren. tor een duwtje in de goede rich ting gegeven. In de multifunc tionele landbouw is de wens van de consument van groot belang. In 2008 is een verken nende studie gedaan naar de consumentenbeleving op de boerderij en wat blijkt: Consu menten komen graag op de Food Fun boerderij; het geeft hen een goed gevoel. En ze zien persoonlijk voordeel. Wel komen ze met een eigen beeld van wat de boerderij is, FOTO: ED DEWAERHEUT veelal ingegeven door nostalgi sche beelden. Agrarisch onder nemers kunnen die beelden deels gebruiken bij het ver markten van hun producten en" diensten. De boerderij mag geen commerciële uitstraling hebben, er zijn dieren, de boer(in) woont op het bedrijf, er worden boerderij producten verkocht en het is een open be drijf waar je hartelijk wordt ont vangen. FABRICATIE en MAATWERK Alle SERRES, RAMEN DEUREN in KUNSTSTOF en ALUMINIUM NIEUWBOUW en RENOVATIE Keuze uit VELE KLEUREN ALLES IN EIGEN BEHEER Van ONTWERP tot VOLLEDIGE AFWERKING SINDS 1983 10 JAAR WAARBORG GEEN AANBETALING PLAATSING 000R ONZE VAKMENSEN FUNDERINGEN INBEGREPEN met VEKA kunststofprofielen met VAN BEVEREN alumïniumprofielen AVAN BEVEREN U M I N I U M Food betreft het kopen van producten op de boerderij en is Fun het (mee)doen aan recreatieve dagactiviteiten J op de boerderij. Kinderen hebben er de vrijheid om tei spelen, contact met dieren en er is het educatieve as pect rondom de her komst van voedsel. Vraag een stadskind waar de melk van daan komt en je loopt grote kans als antwoord te krijgen: "Uit de fa- briek!". In deze tijd van verstedelijking wordt de kloof tussen stad en land^ alleen maar groter. Omdat veel boeren het be- |f staansrecht van hun be-> drijf veilig willen stellen en schaalvergroting lang niet ~v--' altijd mogelijk is in ons vol- v le landje, wordt begonnen met multifunctionele land bouw.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 61