TcycX* STINGL BEWEEGLIJKE CITYDWERG" II Wie IQ zegt, wil intelligentie uit stralen. Toyota heeft het Smartconcept goed bekeken en verder uitgewerkt. Het resul taat mag gezien worden: een innovatieve en intelligente klei ne auto. WWW.ZEEUWSAUTOJOURNAAL.niL 22 APRIL 2009 - PAGINA 3 Toyota heeft 2009 uitgeroepen tot het jaar van vernieuwingen. Een maand geleden testte ik de Avensis voor u, nu is de IQ aan de beurt en dan staan de Urban Cruiser en de Verso nog op mijn verlanglijstje. Bij Toyota De Jonge hebben ze het er maar druk mee en dat is goed in de ze tijden. In dit geval heeft de crew van Peter de Jonge de 1.0 WT-i voor me klaargezet en ik ga hem ge bruiken om de Kiwanis Oldtimerrit uit te zetten in Oost Zeeuws-Vlaan- deren. Dat hij voor dit doel uitermate geschikt is, zal al vlug blijken, want ik heb nog nooit zo'n relatief snel en wendbaar autootje meegemaakt. Vijftig jaar geleden presenteerde Alec Issigonis zijn mini. Het was we reldnieuws, want nog nooit bood een auto van 3 meter lengte zoveel ruimte binnenin. De IQ is net zo lang, maar steekt heel anders in el kaar. De Austin Seven of de Morris Mini Minor van 1959 bezat geen passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags, gordels/spanners, car rosserieverstevigingen en botszones en dan blijkt maar weer dat die voor zieningen geweldig veel plaats opei sen. De IQ heeft bijvoorbeeld 15 inch wielen, terwijl de vinding van Issigo nis het met 10 inch moest doen. Nee, de koddige Toyota dobbelsteen is een consequente doorontwikke ling van het principe waarop de Smart is gebaseerd. Vooral van ach teren gezien is de stilistische over eenkomst met de Smart erg groot, zeker wat de uitgebouwde bumper betreft. Aan de andere kant laat de IQ met zijn stompe bulldoggezicht heel duidelijk zien dat hij beduidend breder is uitgevallen. Hij wil ook niet net als de Smart een city-extremist zijn, maar een volwaardige mini-auto met vele gezichten. over 32 liter en dat is net genoeg om je tandenborstel neer te leggen. Het is bij de IQ duidelijk óf óf..: Je schuift de achterbank naar voren, klapt de leuningen om en je creëert 238 tot 395 liter kofferruimte, of je accepteert de ruimte ter grootte van een handschoenenkastje. Op de twee voorste zittingen wordt men uitstekend bediend, want niet alleen zijn de stoelen groot en com fortabel, de ellebogen hebben dank zij die enorme breedte alle ruimte. Eenmaal plaats genomen heb ik uit zicht op een dashboardlandschap dat geheel uit hard plastic is opge bouwd. De middenconsole lijkt wel lingsbak tot grote dingen in staat, zowel wat de prestaties betreft als op het gebied van het brandstofver bruik. Hij accelereert in 10 seconden naar de honderd en heeft een heuse top van 170 km/h. Dankzij de gunsti ge versnellingsbakverhoudingen en zijn minimale gewicht van 935 kilo gram, gecombineerd met zijn schit terende luchtweerstandscoëfficiënt van 0.30 (voor een mini-auto heel bijzonder!) komt hij aan waarden van rond de 1 op 25 en dat is na tuurlijk uiterst verheugend. Ik ben echter voornamelijk met de benzine driepitter onderweg geweest en bij deze testauto was bovendien maximale uit de krachtbron probeer te halen. Hij doet er wel ruim vijf se conden langer over om aan de hon derd te komen dan zijn dieselbroer tje en vervolgens zie ik het verbruik duidelijk omhoog gaan: een gemid delde van rond de 1 op16 is wel wat aan de hoge kant voor dit type auto. Ultrakort Tijdens het uitzetten van de rit maak ik gebruik van een normale wegen kaart, maar ik heb daarnaast heel veel gemak van de GPS in de IQ. Vaak moet ik keren, omdat de aan vankelijk gekozen route niet volstaat. Ik verbaas me telkens weer over zijn DOOR ROB STRATING elektronische kabouter die ingrijpt wanneer de bestuurder steken laat vallen. Het heeft de afgelopen nacht flink geregend en ik ploeg op som mige plaatsen door dikke plassen met redelijk veel Zeeuws-Vlaamse modder. Ineens valt het me op dat de achterruitenwisser eigenlijk het verkeerde stukje veegt. Verrassend Drie meter zijn voldoende om veel in huis te hebben. In tegenstelling tot de Smart heeft de IQ een achter bankje dat omgeklapt kan worden. Hoe gek het ook klinkt, er kan rechts achterin een volwassene zitten! Dat komt weer, omdat het dashboard ter hoogte van de passagier spectacu lair naar voren swingt. De stoel kan zonder problemen naar voren wor den geschoven en daarmee wordt er ruimschoots beenruimte geregeld voor de achterste medereiziger. Ach ter de bestuurder kan echter hoog stens een kinderstoeltje worden ge monteerd. De bagageruimte beschikt met achterbankje in stelling slechts een CVT bak gemonteerd. Bij de test van de Avensis heb ik al gememo reerd dat deze duwschakelband ei genlijk een moderne doorontwikke ling is van de Variomatic van het Dafje destijds. De 998 cc driecilinder is een pittig broertje als je hem maar op toeren houdt. In de toerenkelder reageert hij een beetje slap, maar de combi natie met de CVT heeft ook een an dere kant: in de stad draait hij met 50 km/h slechts 1000 toeren en daarmee verbruikt hij bijna niets. Hij dreunt daarbij wel een beetje en op toeren hoor je de drie cilindertjes hard werken, zeker wanneer ik het In Japan rijden ze links en met ons verkeer is dus geen rekening gehou den... Alle intelligentie bij elkaar Toyota levert voor zijn kleine spruit drie motoren, waarvan ik er al twee heb beschreven. De 1.0 met 68 pk is dus het dappere driecilindertje. Daarnaast is er ook een 1.3 viercilin- der verkrijgbaar doe 99 pk bezit. Gecombineerd met de zesbak komt deze uitvoering die slechts 885 kilo gram weegt, zelfs aan een top van 180 km/u! Tot slot die zuinige, maar ook snelle 1.4 D-4D met 90 pk/190 Nm. Er zijn drie luxeversies die luisteren naar de namen Comfort, Aspiration en Dynamic. Voorts is zo'n IQ met allerlei leuke gadgets op te leuken en ik moet zeg gen, daar leent hij zich best goed voor. De prijsrange begint bij 12.990 en eindigt bij 21.050 euro. Melissa en Sophie zijn fanatieke hockeysters en ze kunnen niet wach ten tot dat ze achttien zijn, want la ten we eerlijk zijn: ze passen gewel dig bij dat intelligente, flitsende au tootje! een beetje op een Japanse versie van de helm van Darth Vader van de Starwars en de deurgrepen hebben wel iets van de winglets van een Air bus. Ik zoek eigenlijk tevergeefs naar handige opbergruimtes die je juist in dit soort auto's hoort te vinden, of het moet de ruimte onder de achter bank zijn. De optionele routeplanner staat keu rig in het zicht bovenop het dash board, is gecombineerd met het au- diosysteem met Aux en USB aan sluiting. De GPS werkt met touchs creen en de rest van de bedienings knoppen en hendels laat niets te wensen over. De radiobediening ge beurt overigens heel handig door middel van een knop op het kleine stuurwiel. Twee motoren De IQ is leverbaar met een moderne commonraildiesel, nl. de 1.4 D-4D met 90 pk en een koppel van 190 Nm tussen 1800 en 3200 toeren en de bekende driecilinder benzinemo tor die ook in de Aygo is terug te vinden. De diesel is met zijn zes versnel- ultra- korte draaicirkeltje: 7.9 meter. Dat heb ik nog maar één keer eerder meegemaakt, nl. bij de Triumph Her ald en Spitfire in de jaren '60. Dat waren echter achterwielaandrijvers en dan is het een stuk logischer. Voor een voorwielaangedreven auto is deze Toyota werkelijk een wereld wonder op dat gebied! Niet alleen in de stad Ondanks zijn geringe wielbasis en niet al te lange veeruitslagen is de kleine Toyota verrassend comforta bel. Hij filtert een heleboel onaange name oneffenheden eigenlijk prima weg. Je hebt op de snelweg abso luut niet het idee in een mini auto te zitten en dat siert hem. Ik doe altijd even een slalomproef om plotselinge uitwijkmanoeuvres na te doen. Hoe hoger de snelheid, des te zwaarder gaat hij sturen. Bovendien wordt hij alsmaar meer onderstuurd en daar mee verliest hij een stuk van dat handige karakter. Ik zeg er echter meteen bij dat dit soort oefeningen in de praktijk van onze kleine nieu weling maar zelden voorkomen. Mocht het in noodgevallen toch ge beuren is daar altijd nog de ESP, de

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 29