TcycX*
STINGL
BEWEEGLIJKE CITYDWERG"
II
Wie IQ zegt, wil intelligentie uit
stralen. Toyota heeft het
Smartconcept goed bekeken en
verder uitgewerkt. Het resul
taat mag gezien worden: een
innovatieve en intelligente klei
ne auto.
WWW.ZEEUWSAUTOJOURNAAL.niL
22 APRIL 2009 - PAGINA 3
Toyota heeft 2009 uitgeroepen tot
het jaar van vernieuwingen. Een
maand geleden testte ik de Avensis
voor u, nu is de IQ aan de beurt en
dan staan de Urban Cruiser en de
Verso nog op mijn verlanglijstje. Bij
Toyota De Jonge hebben ze het er
maar druk mee en dat is goed in de
ze tijden. In dit geval heeft de crew
van Peter de Jonge de 1.0 WT-i
voor me klaargezet en ik ga hem ge
bruiken om de Kiwanis Oldtimerrit
uit te zetten in Oost Zeeuws-Vlaan-
deren. Dat hij voor dit doel uitermate
geschikt is, zal al vlug blijken, want
ik heb nog nooit zo'n relatief snel en
wendbaar autootje meegemaakt.
Vijftig jaar geleden presenteerde
Alec Issigonis zijn mini. Het was we
reldnieuws, want nog nooit bood
een auto van 3 meter lengte zoveel
ruimte binnenin. De IQ is net zo
lang, maar steekt heel anders in el
kaar. De Austin Seven of de Morris
Mini Minor van 1959 bezat geen
passieve veiligheidsvoorzieningen,
zoals airbags, gordels/spanners, car
rosserieverstevigingen en botszones
en dan blijkt maar weer dat die voor
zieningen geweldig veel plaats opei
sen.
De IQ heeft bijvoorbeeld 15 inch
wielen, terwijl de vinding van Issigo
nis het met 10 inch moest doen.
Nee, de koddige Toyota dobbelsteen
is een consequente doorontwikke
ling van het principe waarop de
Smart is gebaseerd. Vooral van ach
teren gezien is de stilistische over
eenkomst met de Smart erg groot,
zeker wat de uitgebouwde bumper
betreft. Aan de andere kant laat de
IQ met zijn stompe bulldoggezicht
heel duidelijk zien dat hij beduidend
breder is uitgevallen. Hij wil ook niet
net als de Smart een city-extremist
zijn, maar een volwaardige mini-auto
met vele gezichten.
over 32 liter en dat is net genoeg
om je tandenborstel neer te leggen.
Het is bij de IQ duidelijk óf óf..: Je
schuift de achterbank naar voren,
klapt de leuningen om en je creëert
238 tot 395 liter kofferruimte, of je
accepteert de ruimte ter grootte van
een handschoenenkastje.
Op de twee voorste zittingen wordt
men uitstekend bediend, want niet
alleen zijn de stoelen groot en com
fortabel, de ellebogen hebben dank
zij die enorme breedte alle ruimte.
Eenmaal plaats genomen heb ik uit
zicht op een dashboardlandschap
dat geheel uit hard plastic is opge
bouwd. De middenconsole lijkt wel
lingsbak tot grote dingen in staat,
zowel wat de prestaties betreft als
op het gebied van het brandstofver
bruik. Hij accelereert in 10 seconden
naar de honderd en heeft een heuse
top van 170 km/h. Dankzij de gunsti
ge versnellingsbakverhoudingen en
zijn minimale gewicht van 935 kilo
gram, gecombineerd met zijn schit
terende luchtweerstandscoëfficiënt
van 0.30 (voor een mini-auto heel
bijzonder!) komt hij aan waarden
van rond de 1 op 25 en dat is na
tuurlijk uiterst verheugend.
Ik ben echter voornamelijk met de
benzine driepitter onderweg geweest
en bij deze testauto was bovendien
maximale uit de krachtbron probeer
te halen. Hij doet er wel ruim vijf se
conden langer over om aan de hon
derd te komen dan zijn dieselbroer
tje en vervolgens zie ik het verbruik
duidelijk omhoog gaan: een gemid
delde van rond de 1 op16 is wel wat
aan de hoge kant voor dit type auto.
Ultrakort
Tijdens het uitzetten van de rit maak
ik gebruik van een normale wegen
kaart, maar ik heb daarnaast heel
veel gemak van de GPS in de IQ.
Vaak moet ik keren, omdat de aan
vankelijk gekozen route niet volstaat.
Ik verbaas me telkens weer over zijn
DOOR ROB STRATING
elektronische kabouter die ingrijpt
wanneer de bestuurder steken laat
vallen. Het heeft de afgelopen nacht
flink geregend en ik ploeg op som
mige plaatsen door dikke plassen
met redelijk veel Zeeuws-Vlaamse
modder. Ineens valt het me op dat
de achterruitenwisser eigenlijk het
verkeerde stukje veegt.
Verrassend
Drie meter zijn voldoende om veel in
huis te hebben. In tegenstelling tot
de Smart heeft de IQ een achter
bankje dat omgeklapt kan worden.
Hoe gek het ook klinkt, er kan rechts
achterin een volwassene zitten! Dat
komt weer, omdat het dashboard ter
hoogte van de passagier spectacu
lair naar voren swingt. De stoel kan
zonder problemen naar voren wor
den geschoven en daarmee wordt er
ruimschoots beenruimte geregeld
voor de achterste medereiziger. Ach
ter de bestuurder kan echter hoog
stens een kinderstoeltje worden ge
monteerd. De bagageruimte beschikt
met achterbankje in stelling slechts
een CVT bak gemonteerd. Bij de test
van de Avensis heb ik al gememo
reerd dat deze duwschakelband ei
genlijk een moderne doorontwikke
ling is van de Variomatic van het
Dafje destijds.
De 998 cc driecilinder is een pittig
broertje als je hem maar op toeren
houdt. In de toerenkelder reageert
hij een beetje slap, maar de combi
natie met de CVT heeft ook een an
dere kant: in de stad draait hij met
50 km/h slechts 1000 toeren en
daarmee verbruikt hij bijna niets. Hij
dreunt daarbij wel een beetje en op
toeren hoor je de drie cilindertjes
hard werken, zeker wanneer ik het
In Japan rijden ze links en met ons
verkeer is dus geen rekening gehou
den...
Alle intelligentie bij elkaar
Toyota levert voor zijn kleine spruit
drie motoren, waarvan ik er al twee
heb beschreven. De 1.0 met 68 pk is
dus het dappere driecilindertje.
Daarnaast is er ook een 1.3 viercilin-
der verkrijgbaar doe 99 pk bezit.
Gecombineerd met de zesbak komt
deze uitvoering die slechts 885 kilo
gram weegt, zelfs aan een top van
180 km/u!
Tot slot die zuinige, maar ook snelle
1.4 D-4D met 90 pk/190 Nm.
Er zijn drie luxeversies die luisteren
naar de namen Comfort, Aspiration
en Dynamic.
Voorts is zo'n IQ met allerlei leuke
gadgets op te leuken en ik moet zeg
gen, daar leent hij zich best goed
voor. De prijsrange begint bij 12.990
en eindigt bij 21.050 euro.
Melissa en Sophie zijn fanatieke
hockeysters en ze kunnen niet wach
ten tot dat ze achttien zijn, want la
ten we eerlijk zijn: ze passen gewel
dig bij dat intelligente, flitsende au
tootje!
een beetje op een Japanse versie
van de helm van Darth Vader van de
Starwars en de deurgrepen hebben
wel iets van de winglets van een Air
bus. Ik zoek eigenlijk tevergeefs naar
handige opbergruimtes die je juist in
dit soort auto's hoort te vinden, of
het moet de ruimte onder de achter
bank zijn.
De optionele routeplanner staat keu
rig in het zicht bovenop het dash
board, is gecombineerd met het au-
diosysteem met Aux en USB aan
sluiting. De GPS werkt met touchs
creen en de rest van de bedienings
knoppen en hendels laat niets te
wensen over. De radiobediening ge
beurt overigens heel handig door
middel van een knop op het kleine
stuurwiel.
Twee motoren
De IQ is leverbaar met een moderne
commonraildiesel, nl. de 1.4 D-4D
met 90 pk en een koppel van 190
Nm tussen 1800 en 3200 toeren en
de bekende driecilinder benzinemo
tor die ook in de Aygo is terug te
vinden.
De diesel is met zijn zes versnel-
ultra- korte draaicirkeltje: 7.9 meter.
Dat heb ik nog maar één keer eerder
meegemaakt, nl. bij de Triumph Her
ald en Spitfire in de jaren '60. Dat
waren echter achterwielaandrijvers
en dan is het een stuk logischer.
Voor een voorwielaangedreven auto
is deze Toyota werkelijk een wereld
wonder op dat gebied!
Niet alleen in de stad
Ondanks zijn geringe wielbasis en
niet al te lange veeruitslagen is de
kleine Toyota verrassend comforta
bel. Hij filtert een heleboel onaange
name oneffenheden eigenlijk prima
weg. Je hebt op de snelweg abso
luut niet het idee in een mini auto te
zitten en dat siert hem. Ik doe altijd
even een slalomproef om plotselinge
uitwijkmanoeuvres na te doen. Hoe
hoger de snelheid, des te zwaarder
gaat hij sturen. Bovendien wordt hij
alsmaar meer onderstuurd en daar
mee verliest hij een stuk van dat
handige karakter. Ik zeg er echter
meteen bij dat dit soort oefeningen
in de praktijk van onze kleine nieu
weling maar zelden voorkomen.
Mocht het in noodgevallen toch ge
beuren is daar altijd nog de ESP, de