'Nationale Sport Week ijzersterk initiatief' Allemaal j goed gekleed Ontbijt en sport voor 7.500 kids Lotto: DSM w Sportlets krijgen kinderen in beweging 2009 Nummer 1 www.nationalesportweek.nl A Serieus advies bij speciaalzaak DE MEESTE MILJ0NAI Testen wat je leuk vindt ~\r randstad Pieter van den Hoogenband, meervoudig olympisch zwem- kampioen, windt er geen doek jes om. Het initiatief om een Nationale Sport Week te orga niseren is ijzersterk. Actief be wegen binnen of buiten is voor iedereen gezond. Als hoofdambassadeur van Lotto, partner in sport van het N0C*NSF en exclusief partner van de Nationale Sport Week, vervult Pieter een prominente rol tijdens de opening van de Sport Week op 18 april in zijn geboortestad Maastricht. Hij werd ambassa deur van Lotto, omdat zij voor de Nederlandse top- en breedtesport van onschatbare waarde is. "Ik ben blij om hun boegbeeld te zijn, zo dat ik het belang van Lotto voor de sport aan iedereen kan laten zien. Lotto investeert jaarlijks miljoe nen in sport, daardoor blijft onder andere de contributie laag. Alle Lotto spelers dragen eigenlijk hun steentje bij aan de mooie sport prestaties die je op televisie ziet." Vroeger was Pieter, die uit een sportief gezin stamt (zijn moeder miste in 1972 net de Olympische Spelen), een allround sportman. Naast zwemmen deed hij aan voetbal, judo, tennis en hockey. De grootste uitdaging vond hij in de zwemsport waar hij steeds zijn grenzen kon verleggen. Wat vond hij daar zo leuk aan? "Het is geen contactsport, weinig blessures en het gevecht met het water vind ik nog steeds een uitdaging." Zijn geheim voor zijn succes dankt hij aan goede begeleiding en het voordeel dat de spanwijd te van zijn armen 10 cm langer is dan zijn lichaamslengte en "ik heb natuurlijke zwemvliezen". Zijn eerste recordtijd zwom hij op 10-jarige leeftijd op de 100 meter vrij (1.09.01), dat verbe terde hij in zijn toptijd naar 47.6, een Nederlands record. Na de Olympische Spelen in Beijing stoptede sympathieke topzwem mer. Hij was niet meer de snelste. "Ik sport nog veel, zwem vijf keer Niet minder dan veer tien ambassadeurs heb ben zich verbonden aan de Nationale Sport Week. Bekende Nederlanders met een heel uiteenlopende achtergrond, van artiesten als Marco Borsato tot ex-sporters als Yvonne van Gennip of televisiepersoonlijk heden als Winston Post. Maar hoe verschillend de ambassa deurs ook zijn, ze staan allemaal vierkant achter het doel van de Nationale Sport Week. En ze zien er allemaal prima gekleed uit. Omdat ook Le Coq Sportif het initiatief van harte ondersteunt, is de sponsorovereenkomst ver lengd. Ook dit jaar voorziet Le Coq Sportif de organisatie en de ambassadeurs van sportkleding en de benodigde materialen. Een van de ambassadeurs die zijn aangekleed, is presenta tor Edward van Cuilenborg. Die noemt sport een van de mooi ste bijzaken van het leven. "Het blijft gewoon heerlijk om met je lichaam en geest bezig te zijn. Sport vraagt om discipline, maar biedt ook steeds nieuwe uitda ging. Sport is verslavend." De Sportlets komen naar de Nationale Sport Week! De Sportlets komen van de planeet Sportus en hebben als missie de kinderen op aarde te laten bewe gen. Rudy Rude doet er als 'the bad guy' alles aan om hun missie te dwarsbomen maar de Sportlets laten dit niet zomaar gebeuren. De Sportlets zetten met de Enerjoy Tour 'Ready set go!' tij dens de Nationale Sport Week in Maastricht, Arnhem, Amsterdam, Westland en Breda een dynami sche show neer. ledereen wordt uitgedaagd om in een warming-up mèe te bewegen en te springen. Volgens Ambassadeur Joris Putman een prima initiatief: "Het goede aan de Nationale Sport Week is om mensen die per defi nitie niet sporten nu wel een keer in actie te brengen. Ik hoop dat we vooral veel kinderen bereiken, daar begint het. Ga sporten! Kijk op www.nationalesportweek.nl Een week lang is er door het hele land een groot sportaanbod. Zwemmen, voetbal, onderwa tersport, golfen, gymnastiek, e- sportgames, trendy sporten, atle tiek, vechtsporten, dance, hockey, handbal, wandelen, roeien, teveel om op te noemen. Veel organisa ties staan klaar je te ontvangen. Je kunt dan ervaren hoe leuk en gezond sporten is. Duizenden sportdeuren staan open. Vele vrijwilligers en professionals orga niseren clinics, demonstraties en gratis kennismakingslessen. Laat je inspireren én uitdagen. Kies een sport en ga er naar toe. Sport! PARTNERS IN SPORT Brood, margarine en pindakaas. Naast bewegen is gezonde voe ding ook erg belangrijk voor je ge zondheid. Niet minder dan 7.500 basisschoolleerlingen krijgen in Maastricht een gezond ontbijt voorgeschoteld. De Nationale Sport Week is be doeld voor jong en oud. Toch is bij de Maastrichtse projectweek be wust gekozen voor bijzondere aan dacht voor basisschoolleerlingen. "Alle verenigingen in Maastricht hebben activiteiten voor de wat oudere jeugd en voor volwasse nen," vertelt projectleider Jeroen Wijckmans. "Met de gemeente lijke activiteit beginnen we bij de basis. Uit eerder onderzoek bleek dat Maastricht landelijk gezien iets achterbleef. Om die situatie te ver beteren, is een Sportnota gemaakt en daar maakt het promoten van sport bij de jeugd een belangrijk deel van uit." Tijdens de week is de Maastrichtse jeugd dagelijks met bewegen en gezondheid bezig. "Maar het gaat nog verder," benadrukt Wijckmans. "Veel scholen hebben zich bij het initiatief aangesloten door een complete Maand van Gezondheid te organiseren. Ruim voor de sportweek waren ze op de scholen al volop bezig." Bij die bezigheden past ook het initiatief vooreen speciaal school- ontbijt. Wijckmans regelde zelf het fruit erbij. De rest komt op tafel dankzij Unilever. "We heb ben net onze sponsoring van de Nationale Sport Week met vier jaar verlengd", zegt sponsormana ger Milena van Not van Unilever. "Met de OMO Buitenspeelbond zijn we constant bezig kinderen in beweging te krijgen. Ook trou wens in landen waar kinderen het veel slechter hebben, want we steunen Right to Play. Als partner van NOC*NSF doen we heel graag mee met initiatieven binnen de Nationale Sport Week. Omdat wij ook een aantal producten heb ben die echt goed voor je zijn als je sportief bezig bent, wilden we de Maastrichtse Sportweek ook graag helpen. per week en ik ga nu ook team sporten steeds leuker vinden. Op de vraag wat hij tijdens de Nationale Sport Week gaat doen, antwoordt hij met een stralende lach: "Sporten natuurlijk!" Warenhuizen, supermarktke tens en zelfs bouwmarkten. Sportartikelen kun je tegenwoor dig soms ook letterlijk op elke straathoek kopen. Dat kan han dig zijn maar is niet altijd de ver standigste keuze. Want hoe be paal je van welk materiaal jouw sportshirt bij voorkeur gemaakt moet zijn? En wie adviseert jou over het soort hardloopschoe nen, waarmee je blessurevrij kunt lopen? "Om zeker te zijn van goed en verantwoord advies, ga je naar de sportspeciaalzaak," benadrukt Dave Quadvlieg van branchevereniging Mitex. "Een speciaalzaak verkoopt niet zo maar wat. Het doel is daar ook een sporter met de juiste materi alen beter laten presteren." Ontdekken wat bij je past. Of mis schien vooral wat je leuk vindt. Dat is het doel van de Nationale Sport Doe Test. "Het is gewoon fun om te kijken welke sport bij je past," zegt Elena van der Hoorn van sponsor Zilveren Kruis Achmea. "Maar behalve leuk zijn sport en bewegen ook heel be langrijk om je lekker te voelen en gezond te blijven." Met deelnemers aan de Nationale Sport Doe Test wordt eerst een gezondheidstest gedaan. Daarna kunnen vijf verschillende circuit- tjes worden afgelegd. Bij het ene circuit gaat het meer om kracht, bij een ander juist om uithou dingsvermogen. Meer specifiek zijn de circuits vyaarbij de deel nemer zich op een dansmat be geeft, met een fiets een parcours afwerkt of met een hockeystick en bal pionnen ompusht. Aan het eind van de test wordt duidelijk welke sport het best past. "Daarbij is het belangrijk ste wat je het leukst vindt, je hoeft niet per se een superta lent te zijn," benadrukt Van der Hoorn. "En of je het echt leuk vindt, blijkt wel als je vervol gens een paar gratis proeflessen gaat doen bij de judoclub of de gymnastiekvereniging." Unlimited. Ernst &Young 52JS £>39 UfMJtfiA/CV

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 30