Auto Accell meetingpoint
voor Minirijders
Auto Vermeulen helpt
Stichting Humacuba
Grote occasionshow
merkendealers
«OCCtStOH
mams-mest
116 1718
2.!
500,-
ZEELANDHALLENi
PTA breidt zijn activiteiten
in West-Brabant uit
m mm IWl® f KJ Door Rob Strating
mm*
www.zeeuwsautojournaal.nl
BEPRiJF
Op zaterdagmiddag 14 maart jl.
deed de Mini Seven Club Neder
land tijdens haar Zeelandrit Au
to Accell aan, de dealer voor
de huidige Mini.
Auto Vermeulen is ooit begon
nen als Ladadealer. Via die in
gang kon het autobedrijf uit
Goes de stichting Humacuba ge
weldig blij maken.
Van 16 tot en met 18 april a.s.
organiseren de gezamenlijke
merkendealer Midden-Zeeland
een grote occasionshow in de
Zeelandhallen in
Goes.
WOL
Wtms&nmm!
mmwm
FiMcmwormr mmo
Peugeotdealer PTA had al vesti
gingen in Goes, Vlissingen en
Middelharnis, maar daar zijn
onlangs Roosendaal en Zeven
bergen aan toegevoegd.
8 APRIL 2008 -PAGINA 13
Het was een drukte van belang daar
op het grote terrein van Auto Zwar-
tepoorte. De Mini bestaat namelijk
50 jaar en dat wil zeggen dat de Mini
Seven Club Nederland heel wat acti
viteiten op het programma heeft
staan dit jaar. Helaas was de laatste
Zeelandrit van de actieve club al
weer tien jaar geleden georganiseerd
en daar moest verandering in komen
vonden de beide leden Michiel van
Gelder uit Krabbendijke en Ferdy
Koole uit Kamperland. Het bijzonde
re wil echter dat de beide heren met
dezelfde plannen rondliepen, maar
het van elkaar niet wisten. De MSCN
bracht hen bij elkaar en de plannen
werden verder samen gesmeed.
Als start- en finishlocatie werd de
Emilissebrouwerij in Kamperland ge
kozen. Bij Auto Accell werd een ver
plichte tussenstop ingelast. Alle
deelnemers werden daar op een kop
koffie met een bolus getrakteerd en
mochten vervolgens een leuke Mini-
tas mee naar huis nemen.
BMC
Onder de vlag van de British Motor
Corporation ontwierp designer Alec
Issigonis eind jaren '50 een sensatie
op autogebied: de Austin Seven en
de Morris Mini-Minor. Ze aan
schouwden het levenslicht op de
London Motorshow in 1959 en sloe
gen als een bom in ten midden van
de Amerikaanse slagschepen met
het vele chroom en uitdagende vleu
gels.
Zo klein van buiten en zo groot van
binnen was een auto nog nooit ge
weest. Als eerste auto ter wereld had
hij een dwarsgeplaatste motor voor
in en hij kleefde werkelijk aan de
weg. Al vlug kwamen er varianten op
het sensationele ontwerp, zoals de
combi die bij Austin Countryman en
bij Morris Traveller heette. John
Cooper, een bekende tuner uit die
tijd maakte hem bloedsnel en onder
de naam Cooper en Cooper S won
nen de wagentjes grote toerwagen-
wedstrijden, maar vooral ook veel
rally's waaronder een aantal keren
de Monte Carlo. Tot grote ergernis
van Alec Issigonis werden er ook
verlengde en luxe versies gebouwd
onder meer door Riley met de Elf en
Wolseley met de Hornet.
Geconserveerd
Op het parkeerterrein van Zwarte-
poorte waren vele varianten te zien:
van mooie geconserveerde uitvoe
ringen tot gebruikerswagens die on
der de modder aankwamen.
Zo werd ik bijgepraat door Jacco
Mol uit Kapelle met zijn prachtige
blauw-witte Austin Cooper uit 1968.
Hij wist me alle details te verteilen
over de Mkl en de MKII.
Een opvallende Travelier bleek uit
Portugal afkomstig, want hij be
schikte niet over dubbele deuren,
maar over een achterklep uit één ge
heel.
Tot slot kwam ik Valesca Lefeber te
gen die haar Mini Cooper 1000 A
voor haar 18e verjaardag had gekre
gen. Ze bleek het Minivirus van haar
vader te hebben geërfd.
Een geslaagde Zeelandrit mede
dankzij de Minidealer Auto Accell!
Chris Bal van de stichting Humacu
ba, in feite een medisch humanitaire
stichting die hulp biedt aan noodlij
dende instanties in Cuba: "Naast me
dische hulpgoederen helpen we ook
om onze mensen mobiel te houden.
Het wagenpark in Cuba bestaat voor
60% uit Lada's van allerlei types die
meestal 20 a 30 jaar oud zijn. De
meeste auto's hebben geen thermo
staat meer, rijden rond met kapotte
koppakkingen, opgelapte veren, de
solate remmen en slechte verlich
ting.
Zielsgelukkig
Dankzij Auto Vermeulen hebben we
heel veel onderdelen gekregen, deels
uit het magazijn in Goes, maar ook
van de voormalige importeur Gremi
uit Groningen. We verschepen op dit
moment zo'n 8 containers per jaar
en we zijn zielsgelukkig met deze
nieuwe onderdelen.
Ik zou bij deze een oproep willen
doen aan alle Ladabezitters in Zee
land: hoe oud uw Lada ook is, wij
hebben als stichting belangstelling
voor uw auto. Wilt u via www.huma-
cuba.com laten weten dat u uw Lada
aan ons wilt schenken?"
De merkendealers Midden-Zeeland
heten u van harte welkom op het
grootste occasionspektakel van Zuid-
West Nederland! Wij hebben er zin
in, u ook?
Het spektakel is com
pleet. Na precies een
jaar gaan de merkenda-
lers hun mooiste en
beste occasions prepa
reren en verzamelen in
de Zeelandhallen. Ruim
450 premium occa
sions staan daar te
wachten op u! TJ krijgt
tot 2500 euro inruilkor-
ting voor uw oude auto
en parkeren is gratis,
want u krijgt een uitrij-
kaart van ons.
Openingstijden: donder
dag 16 en vrijdag 17
april van 14.00- 21.00
uur, zaterdag 18 april
van 10.00 tot 17.00
uur.
DE MERKDEALERS VAN MIDDEN-ZEELAND PRESENTEREN:
donderdag vrijdag zaterdag
APRIL APRIL APRIL
INRUIL
BONUS
Arjan den Toonder is algemeen direc
teur van de PTA groep. Onlangs wer
den er wat naamswijzigingen doorge
voerd. Elke vestiging krijgt achter de
letters PTA de naam van de plaats
waar die is gevestigd.
Arjan den Toonder:" Peugeot zit ons
in het bloed. De naam PTA stamt nog
uit de tijd dat Peugeot en Talbot zich
vestigden aan de Westhavendijk in
Goes. Talbot was een gerenommeerd
Frans automerk dat in 1896 al eigen
automobielen bouwde. In 1960 ver
dween de naam Talbot en werd het
Simca, rond 1980 nam Peugeot Sim-
ca over en werd de naam Talbot weer
ingevoerd. In die tijd ontstond de
naam PTA (Peugeot Talbot Auto's).
Vanaf het begin was de algehele lei
ding in handen van mijn vader Johan
den Toonder die nog steeds een ac
tieve rol speelt in onze organisatie."
Bijna verdubbeling
Arjan den Toonder geeft aan dat PTA
door wil groeien: "Het is weliswaar
geen doel op zich, maar wel te ver
klaren. In het huidige dealerklimaat is
schaalvergroting een absolute must.
Door met evenveel mensen meer te
kunnen doen, kan je als dealerbedrijf
veel efficiënter werken. Toen de beide
Peugeotvestigingen in Roosendaal en
Zevenbergen wegvielen, werden wij
gevraagd en vanzelfsprekend hadden
wij zin om ook in West-Brabant de
Peugeotrijders te bedienen. Die forse
uitbreiding betekent overigens bijna
een verdubbeling van onze activitei
ten. Naast onze vijf bedrijven be
schikken we ook nog over een aantal
zaakaanbrengers, subdealers zoge
zegd, nl. Nobelpoort in Zierikzee,
Nouws in Rucphen en Dudok in Lage
Zwaluwe." Met al deze vestigingen is
PTA een grotere speler in het Neder
landse Peugeotland. Een intern on
derzoek wees onlangs uit dat de
klantenkring de open en eerlijke ma
nier van handelen van de mensen
van PTA uitermate wist te waarderen!