Subaru Impreza D: de rally-
Diesel ziet het levenslicht
Gratis leenauto's bij
autobedrijf Joosse
vWixuTO
Een acrobaat op
vier wielen
|S|IN BEDRIJF
Met een behoorlijke voortva
rendheid lanceert Subaru
steeds meer modellen met een
dieselmotor. Die maken allemaal
gebruik van de in eigen huis
ontwikkelde 2 liter boxerdie
sel, waarbij de vier cilinder in
paren van twee volledig hori
zontaal tegenover elkaar lig
gen. Subaru heeft deze bijzon
dere motor zelf ontwikkeld om
dat geen enkele bestaande die
sel in het vooronder zou pas
sen. Inkopen bij een ander
merk was daardoor geen optie.
Na de Legacy en Forester is nu
de Impreza aan de beurt.
Luchthapper
Ingetogen
"In deze roerige tijd is het erg
belangrijk je als bedrijf te on
derscheiden van de concurren
tie. Dit kan mijns inziens door
het verlenen van uitstekende
service". Aan het woord is Piet
Joosse, mededirecteur van de
official Ford Dealer Ford Joos
se
Brandstof
Zesbak
Service
's Werelds kleinste '3+1'-zitten,
dat is de Toyota iQ. Bij Autobe
drijf De Jonge in Vlissingen
staat dit supersportieve wa
gentje voor ons klaar. Vandaag
zijn wij 2+1, twee volwassenen
en één kind-in-autostoeltje, en
dat past allemaal in deze leuke
compacte auto.
www.zeeuwsautojouriuaal.nl
8 APRIL 2009 - PAGINA 8
Vermogen en koppel blijven met 150
pk en 350 Nm identiek en dat bete
kent automatisch dat de kleinste
Subaru met een dieselmotor enorm
vlot voor de dag komt. Overigens is
de standaard vierwielaangedreven
Impreza met een gewicht rond de
1.400 kg niet vederlicht. Een top
snelheid van 205 km/u kan worden
bereikt, terwijl de acceleratie naar
100 km/u 8,6 seconden tijd vraagt
en vreemd genoeg 9,0 seconden bij
de Sport-versie met grotere wielen
(17 inch), meer spoilers en zodoen
de een hoger gewicht. De Impreza
diesel begint als behoorlijk complete
Luxury bij 29.995 euro en de Sport
komt op 32.995 euro. Een schuifdak,
DVD-navigatie, keyless access en
privacy glass kunnen af-fabriek als
opties worden besteld.
Bij het huidige model is Subaru met
de Impreza volledig overgestapt op
een vijfdeurs hatchback carrosserie.
En daardoor kan het merk beter in
de Europese middenklasse mee
doen. Een belangrijk kenmerk van de
diesel is de enorme luchthapper op
de motorkap. Die luchthapper ziet er
stoer en sportief uit, niet vreemd dat
velen de Sport-versie van de diesel
nastaren alsof het de WRX rallyva
riant is. De Sport beschikt over 17
inch wielen, skirts en extra randen
onder de bumpers. Ook in het interi
eur is er verschil.
Bij de Comfort zijn de hoofdsteunen
van de voorstoelen gewoon in hoog
te verstelbaar, maar bij de sport wor
den andere zetels gemonteerd met
één doorgetrokken rugleuning en
een betere zijdelingse steun. De stof
fen bekleding is effen aan de randen
en heeft een werkje in de midden-
baan. De vormgeving van dashboard
en portierpanelen kan het beste met
'ingetogen' worden omgeschreven.
Zwart met metaalkleurige accenten
bepalen hier het beeld. Het onderstel
is voldoende comfortabel, maar ze
ker door de grotere wielen bij de
Sport toch behoorlijk stug. Overhel
len in bochten is er niet bij en door
de vierwielaandrijving kan er echt
sportief met de diesel worden omge
sprongen.
ben wij ervoor gekozen 7 nieuwe
Ford Ka's in te zetten om onze klan
ten kennis te laten maken met deze
"bestseller"uit het uit Ford leverings
programma."
De klant krijgt de Ka vol brandstof
mee en levert de auto ook weer afge-
tankt in zodat alleen de brandstof
kosten voor rekening van de gebrui
ker zijn.
De Impreza is de eerste Subaru die
sel met een handgeschakelde zes-
bak, die helpt het verbruik terug te
dringen, maar tegelijk is de motor
op snelheid zo mooi rustig, dat het
zesde verzet gemakkelijk wordt ver
geten. Het gemiddelde brandstofver
bruik ligt op 1 op 13, maar moet
makkelijk gunstiger kunnen als de
zesde versnelling vaker wordt ge
bruikt.
Ford Joosse in Vlissingen en Nieuw
en Sint Joosland is een begrip in de
Zeeuwse autowereld. Al tientallen ja
ren. In al die jaren heeft het bedrijf
blijk gegeven van een goede neus
voor het omgaan met de up's en
downs van het economische getij.
Zo ook dezer dagen weer.
Piet Joosse gaat verder: "Wij hebben
besloten de leenauto's vanaf heden
gratis aan te bieden aan klanten die
hun auto voor onderhoud of repara
tie bij ons aanbieden. Omdat de Ford
Ka onlangs geheel is vernieuwd heb-
Piet Joosse vertelt verder: "Wij den
ken met name de klanten die wat
verder van ons bedrijf af wonen of
werken hiermee een prima service te
kunnen bieden, en natuurlijk hebben
we ook nog steeds onze haal en
brengservice en gratis leenfietsen ter
beschikking voor klanten die in de
buurt wonen of geen auto nodig
hebben, maar toch even heen en
weer naar huis of werk willen."
uitrijden, geven we even gas op de
snelweg en ook dan blijkt het com
fort van de iQ. Deze moderne spor
tieve auto rijdt geruisloos en soepel,
ook op de grote weg.
De iQ is ontworpen om een bijdrage
te leveren aan een milieuvriendelijke
en economische manier van rijden.
Met zijn ruimtebesparende brand
stoftank, slanke carrosserie en zuini
ge motor heeft de auto een laag
brandstofverbruik. Bovendien be
schikt de iQ over een schakelindica
tor. Deze informeert de bestuurder
over het ideale moment om te scha
kelen met als doel het brandstofver
bruik en de emissies tot een mini
mum te beperken. De ultralichte en
compacte 1.0 liter driecilinder motor
is door Toyota na de onderscheiding
'Motor van het jaar 2007' nog verder
geoptimaliseerd. Dit resulteerde in
een zeer lage C02-uitstoot en we
derom de onderscheiding 'Motor
van jaar 2008'.
De Toyota iQ is verkrijgbaar vanaf
12.990 euro voor de 1.0 VVT-i Com
fort. De dieselmodellen beginnen bij
19.290 voor de 1.4D-4D-F Comfort.
De iQ is te bewonderen en te testen
bij Autobedrijf De Jonge in Goes en
in Vlissingen.
De iQ is niet zomaar compact, maar
compact zonder concessies. Over el
ke millimeter is nagedacht, en met
succes. Het resultaat is een eigen
zinnig design dat voorzien is van tal
rijke innovaties. Zo hip en trendy als
de buitenkant van de iQ is, zo com
fortabel en stijlvol is het interieur dat
toch nog redelijk ruim blijkt te zijn.
met startknop, heel gebruiksvriende
lijk. Verder heeft dit type onder an
dere automatische airconditioning,
elektrisch inklapbare en verwarmba-
re buitenspiegels met geïntegreerde
richtingaanwijzer en een zelfdim-
mende binnenspiegel. Ondanks zijn
compacte afmetingen doet Toyota
absoluut geen concessies wat be
treft de veiligheid. Speciaal voor de
iQ is een achterruitairbag ontwikkeld
die achterpassagiers bij een aanrij
ding van achteren extra beschermd.
Dankzij de uniek kleine'draaicirkel is
de Toyota iQ een echte acrobaat.
Ideaal voor in het stadsverkeer, wat
wij aan den lijve ondervinden. Hoe
wel het met de iQ uiteraard makke
lijk fileparkeren is, hij is nog geen
drie meter lang, past hij zelfs over
dwars in een smal straatje. Leuk
voor de foto, maar verder niet na
doen natuurlijk. Wanneer we de
drukke binnenstad van Middelburg
Doordat het dash
board flink uitge
hold is, kunnen de
voorpassagiers de
stoelen ver naar
voren schuiven.
Op deze manier
blijft er op de ach
terbank nog een
aardige ruimte
over voor een niet al te veel uit de
kluiten gewassen persoon. Achter de
bestuurder is ruimte voor een kind.
De achterbank is echter ook in twee
delen neer te klappen waardoor er
meer bagageruimte ontstaat.
Wij rijden deze ochtend in de iQ As
piration die voorzien is van een aan
tal extra snufjes. Dit begint al bij het
starten van de auto. De Aspiration
heeft een zogenaamde Smart entry