Subaru Impreza D: de rally- Diesel ziet het levenslicht Gratis leenauto's bij autobedrijf Joosse vWixuTO Een acrobaat op vier wielen |S|IN BEDRIJF Met een behoorlijke voortva rendheid lanceert Subaru steeds meer modellen met een dieselmotor. Die maken allemaal gebruik van de in eigen huis ontwikkelde 2 liter boxerdie sel, waarbij de vier cilinder in paren van twee volledig hori zontaal tegenover elkaar lig gen. Subaru heeft deze bijzon dere motor zelf ontwikkeld om dat geen enkele bestaande die sel in het vooronder zou pas sen. Inkopen bij een ander merk was daardoor geen optie. Na de Legacy en Forester is nu de Impreza aan de beurt. Luchthapper Ingetogen "In deze roerige tijd is het erg belangrijk je als bedrijf te on derscheiden van de concurren tie. Dit kan mijns inziens door het verlenen van uitstekende service". Aan het woord is Piet Joosse, mededirecteur van de official Ford Dealer Ford Joos se Brandstof Zesbak Service 's Werelds kleinste '3+1'-zitten, dat is de Toyota iQ. Bij Autobe drijf De Jonge in Vlissingen staat dit supersportieve wa gentje voor ons klaar. Vandaag zijn wij 2+1, twee volwassenen en één kind-in-autostoeltje, en dat past allemaal in deze leuke compacte auto. www.zeeuwsautojouriuaal.nl 8 APRIL 2009 - PAGINA 8 Vermogen en koppel blijven met 150 pk en 350 Nm identiek en dat bete kent automatisch dat de kleinste Subaru met een dieselmotor enorm vlot voor de dag komt. Overigens is de standaard vierwielaangedreven Impreza met een gewicht rond de 1.400 kg niet vederlicht. Een top snelheid van 205 km/u kan worden bereikt, terwijl de acceleratie naar 100 km/u 8,6 seconden tijd vraagt en vreemd genoeg 9,0 seconden bij de Sport-versie met grotere wielen (17 inch), meer spoilers en zodoen de een hoger gewicht. De Impreza diesel begint als behoorlijk complete Luxury bij 29.995 euro en de Sport komt op 32.995 euro. Een schuifdak, DVD-navigatie, keyless access en privacy glass kunnen af-fabriek als opties worden besteld. Bij het huidige model is Subaru met de Impreza volledig overgestapt op een vijfdeurs hatchback carrosserie. En daardoor kan het merk beter in de Europese middenklasse mee doen. Een belangrijk kenmerk van de diesel is de enorme luchthapper op de motorkap. Die luchthapper ziet er stoer en sportief uit, niet vreemd dat velen de Sport-versie van de diesel nastaren alsof het de WRX rallyva riant is. De Sport beschikt over 17 inch wielen, skirts en extra randen onder de bumpers. Ook in het interi eur is er verschil. Bij de Comfort zijn de hoofdsteunen van de voorstoelen gewoon in hoog te verstelbaar, maar bij de sport wor den andere zetels gemonteerd met één doorgetrokken rugleuning en een betere zijdelingse steun. De stof fen bekleding is effen aan de randen en heeft een werkje in de midden- baan. De vormgeving van dashboard en portierpanelen kan het beste met 'ingetogen' worden omgeschreven. Zwart met metaalkleurige accenten bepalen hier het beeld. Het onderstel is voldoende comfortabel, maar ze ker door de grotere wielen bij de Sport toch behoorlijk stug. Overhel len in bochten is er niet bij en door de vierwielaandrijving kan er echt sportief met de diesel worden omge sprongen. ben wij ervoor gekozen 7 nieuwe Ford Ka's in te zetten om onze klan ten kennis te laten maken met deze "bestseller"uit het uit Ford leverings programma." De klant krijgt de Ka vol brandstof mee en levert de auto ook weer afge- tankt in zodat alleen de brandstof kosten voor rekening van de gebrui ker zijn. De Impreza is de eerste Subaru die sel met een handgeschakelde zes- bak, die helpt het verbruik terug te dringen, maar tegelijk is de motor op snelheid zo mooi rustig, dat het zesde verzet gemakkelijk wordt ver geten. Het gemiddelde brandstofver bruik ligt op 1 op 13, maar moet makkelijk gunstiger kunnen als de zesde versnelling vaker wordt ge bruikt. Ford Joosse in Vlissingen en Nieuw en Sint Joosland is een begrip in de Zeeuwse autowereld. Al tientallen ja ren. In al die jaren heeft het bedrijf blijk gegeven van een goede neus voor het omgaan met de up's en downs van het economische getij. Zo ook dezer dagen weer. Piet Joosse gaat verder: "Wij hebben besloten de leenauto's vanaf heden gratis aan te bieden aan klanten die hun auto voor onderhoud of repara tie bij ons aanbieden. Omdat de Ford Ka onlangs geheel is vernieuwd heb- Piet Joosse vertelt verder: "Wij den ken met name de klanten die wat verder van ons bedrijf af wonen of werken hiermee een prima service te kunnen bieden, en natuurlijk hebben we ook nog steeds onze haal en brengservice en gratis leenfietsen ter beschikking voor klanten die in de buurt wonen of geen auto nodig hebben, maar toch even heen en weer naar huis of werk willen." uitrijden, geven we even gas op de snelweg en ook dan blijkt het com fort van de iQ. Deze moderne spor tieve auto rijdt geruisloos en soepel, ook op de grote weg. De iQ is ontworpen om een bijdrage te leveren aan een milieuvriendelijke en economische manier van rijden. Met zijn ruimtebesparende brand stoftank, slanke carrosserie en zuini ge motor heeft de auto een laag brandstofverbruik. Bovendien be schikt de iQ over een schakelindica tor. Deze informeert de bestuurder over het ideale moment om te scha kelen met als doel het brandstofver bruik en de emissies tot een mini mum te beperken. De ultralichte en compacte 1.0 liter driecilinder motor is door Toyota na de onderscheiding 'Motor van het jaar 2007' nog verder geoptimaliseerd. Dit resulteerde in een zeer lage C02-uitstoot en we derom de onderscheiding 'Motor van jaar 2008'. De Toyota iQ is verkrijgbaar vanaf 12.990 euro voor de 1.0 VVT-i Com fort. De dieselmodellen beginnen bij 19.290 voor de 1.4D-4D-F Comfort. De iQ is te bewonderen en te testen bij Autobedrijf De Jonge in Goes en in Vlissingen. De iQ is niet zomaar compact, maar compact zonder concessies. Over el ke millimeter is nagedacht, en met succes. Het resultaat is een eigen zinnig design dat voorzien is van tal rijke innovaties. Zo hip en trendy als de buitenkant van de iQ is, zo com fortabel en stijlvol is het interieur dat toch nog redelijk ruim blijkt te zijn. met startknop, heel gebruiksvriende lijk. Verder heeft dit type onder an dere automatische airconditioning, elektrisch inklapbare en verwarmba- re buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzer en een zelfdim- mende binnenspiegel. Ondanks zijn compacte afmetingen doet Toyota absoluut geen concessies wat be treft de veiligheid. Speciaal voor de iQ is een achterruitairbag ontwikkeld die achterpassagiers bij een aanrij ding van achteren extra beschermd. Dankzij de uniek kleine'draaicirkel is de Toyota iQ een echte acrobaat. Ideaal voor in het stadsverkeer, wat wij aan den lijve ondervinden. Hoe wel het met de iQ uiteraard makke lijk fileparkeren is, hij is nog geen drie meter lang, past hij zelfs over dwars in een smal straatje. Leuk voor de foto, maar verder niet na doen natuurlijk. Wanneer we de drukke binnenstad van Middelburg Doordat het dash board flink uitge hold is, kunnen de voorpassagiers de stoelen ver naar voren schuiven. Op deze manier blijft er op de ach terbank nog een aardige ruimte over voor een niet al te veel uit de kluiten gewassen persoon. Achter de bestuurder is ruimte voor een kind. De achterbank is echter ook in twee delen neer te klappen waardoor er meer bagageruimte ontstaat. Wij rijden deze ochtend in de iQ As piration die voorzien is van een aan tal extra snufjes. Dit begint al bij het starten van de auto. De Aspiration heeft een zogenaamde Smart entry

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 42