tËSTING
www.zeeuwsautqjournaal.nl
Na 35 jaar en 26 miljoen eenhe
den is de zesde generatie de
beste. ..zegt Volkswagen. De
nieuwe generatie presenteert
zich met 80 tot 160 pk en pre
tendeert tot 28% minder ver
bruik.
8 APRIL 2009 - PAGINA 3
1M
'DE MAATSTAF"
Het NAP wordt gemeten in Amster
dam en is de maatstaf voor alle
hoogtes op aarde, de meter ligt in
Parijs en de tijd wordt in Londen ge
meten. Toen Volkswagen zijn kever
verving door de Golf 1 in 1974, was
dat een doorslaand succes en daar
mee werd de Golfklasse geboren. Al
le auto's in het C-segment zijn min
of meer gebaseerd op die magische
auto uit Wolfsburg, de maatstaf...
Veel journalisten zullen verkondigen
dat de nieuwe Golf helemaal niet zo
nieuw is en eigenlijk bestaat uit een
doodgewone facelift. Een beetje ge
lijk hebben ze misschien wel, maar
dat is dan wel bij volle bewustzijn
gedaan. De toepassing van bijvoor
beeld componenten van de bestaan
de bodemgroep (onveranderde wiel
basis) heeft volgens prof. dr. Martin
Winterkorn, de grote directeur van
het concern, ruim 30% van de ont
wikkelingskosten bespaard.
Chefdesigner Walter De Silva vult op
de persdag in Genève aan: "Een op
windende nieuwe auto ontwerpen is
niet moeilijk. Een nieuwe Golf creë
ren is veel pretentieuzer. De Golf is
een icoon, onverwisselbaar, progres
sief en uniek.
Miljoenen kopers voelen zich met
hem vertrouwd. Voor hen moet een
Golf een Golf blijven. Hij is klasse
loos en politiek altijd correct. Hij ver
tegenwoordigt de waarde van het
merk Volkwagen: tijdloze soliditeit,
nuchtere perfectie, charisma..."
piële elementen die met elkaar ver
bonden een helder en typisch ge
zicht vormen. Ik heb de nieuwe Golf
een 'smiling face' meegegeven."
De strakkere lijnvoering komt bij de
lichtere kleuren een stuk beter uit
dan bij donkere kleuren, maar hoe
langer ik op de nieuwe Golf kijk, des
te mooier vind ik hem. De les van De
Silva in Genève werkt als die van
een goede docent voor de klas: je
gaat dingen zien die je daarvoor nog
niet zag en je onthoudt het eigenlijk
veel beter.
Ten opzichte van de voorganger
neemt vervolgens bij hogere toeren
het stokje over. Bovendien is de test
auto uitgerust met een zogenaamde
DSG automaat. Die letters staan
voor Direct Shift Gear. Het is een bij
zondere automaat die in de wandel
gangen ook wel dubbele koppelings-
bak wordt genoemd. Het komt er op
neer dat bij het opschakelen de vol
gende versnelling al klaar ligt, waar
door het schakelen niet voel - of
hoorbaar geschiedt.
De technici in Wolfsburg hebben
mijns inziens een topprestatie gele
verd door een combi te maken van
al deze features.
weer met zo'n kleine motor van
doen te hebben. Als ik hem in de
Limburgse heuvels aan een klim-
proef onderwerp, maak ik handig
gebruik van de peddels onder aan
het stuur waarmee ik sequentieel
kan schakelen.
Zijn topsnelheid in Duitsland ligt in
de buurt van de 220 km/h. Geen
motorgeluid, geen windgeruis en
daardoor wel luidkeels roffelende
banden op ruwe asfaltwegen. Het
comfort en de wegligging zijn een
absolute synthese en maken dat de
ze Golf zijn naam als maatstaf wat
betreft de techniek meer dan waar
DOOR ROB STRATING
al deze zaken als Columbus met zijn
spreekwoordelijke ei.
De materialen zijn hoogwaardig, het
harde plastic is passé en de afwer
king is solide. Het interieur van de
Golf heeft qua materiaalkeuze als de
sign het premiumniveau bereikt.
Men heeft geen concessies gedaan
Met een knipoog naar...
De Golf VI moest er komen. De kwa
liteit en de rij-eigenschappen lieten
bij de vorige versie niets te wensen
over, maar op de één of andere ma
nier raakte men uitgekeken op het
wat bolle en ronde model van de
Golf V. Hij was niet spannend ge
noeg en ik heb het zelf ervaren. Ik
zag in september 2003 op de IAA de
nieuweling en ik bleef de toen 'oude'
Golf IV eigenlijk mooier vinden.
Laat Walter De Silva nu de Golfl en
de Golf IV als voorbeeld genomen
hebben voor de zesde oplage!
De Silva:" ZoweJ de eerste als de
vierde Golf hadden een sprekend ge
zicht. Dat wilde ik weer terugbren
gen bij de nieuwe versie. We gaan
naar een horizontaal lijnenspelDe
koplampen en de grille vormen het
bovenste gedeelte, de luchtinlaat en
de spoilergroep het onderste. De
meer geprononceerde bumper deelt
die beide kenmerken in tweeën. Het
merkentypische gezicht van Volks
wagen bestaat altijd uit drie princi-
Stilte
Na het omdraaien van de sleutel
hoor ik de motor starten en ik zie
aan de toerenteller dat hij draait. De
machine is zó stil dat ik hem met de
beste wil van de wereld niet hoor. In
de D-stand van de bak beschikt hij
over 7 trappen en wanneer ik accele
reer blijft het motorgeluid vér op de
achtergrond. Hij sprint door de 7
trappen heen en ik noteer een acce-
leratietijd in de optionele S-stand
van 7,8 seconden naar de honderd.
Ongelooflijk! Hij hangt gewillig aan
het gas en ik verbaas me telkens
en ook hier bewijst hij weer die
maatstaf. Achterin profiteren de in
zittenden van de toegenomen breed
te en moet je pas in de buurt van de
2 meter lang zijn om in de knoei te
raken. Als er een volwassene midde
nin gaat zitten, zal hij last krijgen van
de hoofdsteun, want die kan als eni
ge niet omhoog. De kofferruimte zal
met 350 liter voldoende zijn, eventu
eel te vergroten tot 1305 liter. De
laadvloer is dan echter door het op
staande randje niet helemaal vlak.
Resumé
De prijsrange ligt tussen de 17.650
en de 33.150 euro. Er zijn vier benzi
ne - en twee commonraildiesels be
schikbaar.
De golf heeft weer eens en te meer
bewezen de maatstaf in zijn klasse te
zijn en hij verdient het dubbel en
dwars. Hij krijgt van mij alle vijf de
sterren
Auto Poppe is als Volkswagen -en
Audidealer voortvarend in beweging.
Vestigingsmanager Jan Jaap Hiet-
kamp: "We starten binnenkort ook
met de vestiging in Goes, zodat we
onze klanten adequaat kunnen hel
pen!"
werd hij een kleine 6 mm korter -
dat heeft te maken met die nieuwe
bumpers - en 20 mm breder. Resu
merend kunnen we wat betreft het
exterieur spreken van een absoluut
vernieuwde Golf, want het enige
koetswerkdeel dat hij deelt met de V
is het dak, de rest is nieuw ontwik
keld. Let eens op de stevige portier
grepen die redders bij calamiteiten
de gelegenheid geeft klemmende
portieren te openen.
Hoe je het design ook ervaart, de
dynamiek is terug en dat zal Volks
wagen zeker gaan merken.
Downsizing
Vergeleken met de voorganger waar
een tweeliter TSI motor met 150 pk
de aandrijving voor zijn rekening
nam, lijkt de 1390 cc een kleine mo
tor. Niets is echter minder waar,
want deze ultra moderne machine
ontwikkelt 160 pk en een koppel van
240 Nm bij 1500 toeren! Hoe kan
dat? Hij bezit namelijk een mechani
sche compressor én een turbo. De
compressor comprimeert eerst de
aangezogen lucht en de uitlaatgas
turbo, voorzien van een koeler,
maakt. In de stad met 50 km/h pres
teert hij het om maar 1000 toeren te
maken, dat wil zeggen met nage
noeg stationair toerental!
Solide kwaliteit
De portieren sluiten als van zijn gro
te broer de Phaeton. De stoelen van
de 'Highline' uitvoering van de test
auto zijn prima voorgevormd, bieden
op alle plaatsen geweldige steun en
zijn voorzien van alcantara bekle
ding. De instelling van de stoelen in
combinatie met het heerlijke leren
stuur is perfect. Door deze ideale
combinatie word ik absoluut niet
moe en stap ik na twee uur intensief
sturen uitgerust uit. Ik heb uitzicht
op voorbeeldige analoge klokken en
de informatie via de boordcomputer
is uitstekend. Ergonomisch krijgt de
Golf een tien met een griffel en voor
uit...ook die zoen van de juf.
Voorbeeldig is in dit opzicht de
plaatsing van de elektrische raambe
diening links bovenop het portier.
Aflegmogelijkheden, flessen - en be
kerhouders, routeplanner, klimaatbe
heersing, bluetooth, i-Pod, noem het
maar op: ik was even gelukkig met