tËSTING www.zeeuwsautqjournaal.nl Na 35 jaar en 26 miljoen eenhe den is de zesde generatie de beste. ..zegt Volkswagen. De nieuwe generatie presenteert zich met 80 tot 160 pk en pre tendeert tot 28% minder ver bruik. 8 APRIL 2009 - PAGINA 3 1M 'DE MAATSTAF" Het NAP wordt gemeten in Amster dam en is de maatstaf voor alle hoogtes op aarde, de meter ligt in Parijs en de tijd wordt in Londen ge meten. Toen Volkswagen zijn kever verving door de Golf 1 in 1974, was dat een doorslaand succes en daar mee werd de Golfklasse geboren. Al le auto's in het C-segment zijn min of meer gebaseerd op die magische auto uit Wolfsburg, de maatstaf... Veel journalisten zullen verkondigen dat de nieuwe Golf helemaal niet zo nieuw is en eigenlijk bestaat uit een doodgewone facelift. Een beetje ge lijk hebben ze misschien wel, maar dat is dan wel bij volle bewustzijn gedaan. De toepassing van bijvoor beeld componenten van de bestaan de bodemgroep (onveranderde wiel basis) heeft volgens prof. dr. Martin Winterkorn, de grote directeur van het concern, ruim 30% van de ont wikkelingskosten bespaard. Chefdesigner Walter De Silva vult op de persdag in Genève aan: "Een op windende nieuwe auto ontwerpen is niet moeilijk. Een nieuwe Golf creë ren is veel pretentieuzer. De Golf is een icoon, onverwisselbaar, progres sief en uniek. Miljoenen kopers voelen zich met hem vertrouwd. Voor hen moet een Golf een Golf blijven. Hij is klasse loos en politiek altijd correct. Hij ver tegenwoordigt de waarde van het merk Volkwagen: tijdloze soliditeit, nuchtere perfectie, charisma..." piële elementen die met elkaar ver bonden een helder en typisch ge zicht vormen. Ik heb de nieuwe Golf een 'smiling face' meegegeven." De strakkere lijnvoering komt bij de lichtere kleuren een stuk beter uit dan bij donkere kleuren, maar hoe langer ik op de nieuwe Golf kijk, des te mooier vind ik hem. De les van De Silva in Genève werkt als die van een goede docent voor de klas: je gaat dingen zien die je daarvoor nog niet zag en je onthoudt het eigenlijk veel beter. Ten opzichte van de voorganger neemt vervolgens bij hogere toeren het stokje over. Bovendien is de test auto uitgerust met een zogenaamde DSG automaat. Die letters staan voor Direct Shift Gear. Het is een bij zondere automaat die in de wandel gangen ook wel dubbele koppelings- bak wordt genoemd. Het komt er op neer dat bij het opschakelen de vol gende versnelling al klaar ligt, waar door het schakelen niet voel - of hoorbaar geschiedt. De technici in Wolfsburg hebben mijns inziens een topprestatie gele verd door een combi te maken van al deze features. weer met zo'n kleine motor van doen te hebben. Als ik hem in de Limburgse heuvels aan een klim- proef onderwerp, maak ik handig gebruik van de peddels onder aan het stuur waarmee ik sequentieel kan schakelen. Zijn topsnelheid in Duitsland ligt in de buurt van de 220 km/h. Geen motorgeluid, geen windgeruis en daardoor wel luidkeels roffelende banden op ruwe asfaltwegen. Het comfort en de wegligging zijn een absolute synthese en maken dat de ze Golf zijn naam als maatstaf wat betreft de techniek meer dan waar DOOR ROB STRATING al deze zaken als Columbus met zijn spreekwoordelijke ei. De materialen zijn hoogwaardig, het harde plastic is passé en de afwer king is solide. Het interieur van de Golf heeft qua materiaalkeuze als de sign het premiumniveau bereikt. Men heeft geen concessies gedaan Met een knipoog naar... De Golf VI moest er komen. De kwa liteit en de rij-eigenschappen lieten bij de vorige versie niets te wensen over, maar op de één of andere ma nier raakte men uitgekeken op het wat bolle en ronde model van de Golf V. Hij was niet spannend ge noeg en ik heb het zelf ervaren. Ik zag in september 2003 op de IAA de nieuweling en ik bleef de toen 'oude' Golf IV eigenlijk mooier vinden. Laat Walter De Silva nu de Golfl en de Golf IV als voorbeeld genomen hebben voor de zesde oplage! De Silva:" ZoweJ de eerste als de vierde Golf hadden een sprekend ge zicht. Dat wilde ik weer terugbren gen bij de nieuwe versie. We gaan naar een horizontaal lijnenspelDe koplampen en de grille vormen het bovenste gedeelte, de luchtinlaat en de spoilergroep het onderste. De meer geprononceerde bumper deelt die beide kenmerken in tweeën. Het merkentypische gezicht van Volks wagen bestaat altijd uit drie princi- Stilte Na het omdraaien van de sleutel hoor ik de motor starten en ik zie aan de toerenteller dat hij draait. De machine is zó stil dat ik hem met de beste wil van de wereld niet hoor. In de D-stand van de bak beschikt hij over 7 trappen en wanneer ik accele reer blijft het motorgeluid vér op de achtergrond. Hij sprint door de 7 trappen heen en ik noteer een acce- leratietijd in de optionele S-stand van 7,8 seconden naar de honderd. Ongelooflijk! Hij hangt gewillig aan het gas en ik verbaas me telkens en ook hier bewijst hij weer die maatstaf. Achterin profiteren de in zittenden van de toegenomen breed te en moet je pas in de buurt van de 2 meter lang zijn om in de knoei te raken. Als er een volwassene midde nin gaat zitten, zal hij last krijgen van de hoofdsteun, want die kan als eni ge niet omhoog. De kofferruimte zal met 350 liter voldoende zijn, eventu eel te vergroten tot 1305 liter. De laadvloer is dan echter door het op staande randje niet helemaal vlak. Resumé De prijsrange ligt tussen de 17.650 en de 33.150 euro. Er zijn vier benzi ne - en twee commonraildiesels be schikbaar. De golf heeft weer eens en te meer bewezen de maatstaf in zijn klasse te zijn en hij verdient het dubbel en dwars. Hij krijgt van mij alle vijf de sterren Auto Poppe is als Volkswagen -en Audidealer voortvarend in beweging. Vestigingsmanager Jan Jaap Hiet- kamp: "We starten binnenkort ook met de vestiging in Goes, zodat we onze klanten adequaat kunnen hel pen!" werd hij een kleine 6 mm korter - dat heeft te maken met die nieuwe bumpers - en 20 mm breder. Resu merend kunnen we wat betreft het exterieur spreken van een absoluut vernieuwde Golf, want het enige koetswerkdeel dat hij deelt met de V is het dak, de rest is nieuw ontwik keld. Let eens op de stevige portier grepen die redders bij calamiteiten de gelegenheid geeft klemmende portieren te openen. Hoe je het design ook ervaart, de dynamiek is terug en dat zal Volks wagen zeker gaan merken. Downsizing Vergeleken met de voorganger waar een tweeliter TSI motor met 150 pk de aandrijving voor zijn rekening nam, lijkt de 1390 cc een kleine mo tor. Niets is echter minder waar, want deze ultra moderne machine ontwikkelt 160 pk en een koppel van 240 Nm bij 1500 toeren! Hoe kan dat? Hij bezit namelijk een mechani sche compressor én een turbo. De compressor comprimeert eerst de aangezogen lucht en de uitlaatgas turbo, voorzien van een koeler, maakt. In de stad met 50 km/h pres teert hij het om maar 1000 toeren te maken, dat wil zeggen met nage noeg stationair toerental! Solide kwaliteit De portieren sluiten als van zijn gro te broer de Phaeton. De stoelen van de 'Highline' uitvoering van de test auto zijn prima voorgevormd, bieden op alle plaatsen geweldige steun en zijn voorzien van alcantara bekle ding. De instelling van de stoelen in combinatie met het heerlijke leren stuur is perfect. Door deze ideale combinatie word ik absoluut niet moe en stap ik na twee uur intensief sturen uitgerust uit. Ik heb uitzicht op voorbeeldige analoge klokken en de informatie via de boordcomputer is uitstekend. Ergonomisch krijgt de Golf een tien met een griffel en voor uit...ook die zoen van de juf. Voorbeeldig is in dit opzicht de plaatsing van de elektrische raambe diening links bovenop het portier. Aflegmogelijkheden, flessen - en be kerhouders, routeplanner, klimaatbe heersing, bluetooth, i-Pod, noem het maar op: ik was even gelukkig met

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 37