Autoschadeteam Baarends erkend
Mercedes schadehersteller
Els
Dick Commee verkoop
leider AutoTeam Goes
ATC te gast bij Van
Fraassen in Goes
Autobedrijf J.W. de Voogd
IN BEDRIJF
Jong gebruikte stationwagons met garantie!
Bedrijfsweg 4 - Vlissingen Tel. 0118-470666
E-mail: info@devoogd.net MmXsH'
Het gerenommeerde bedrijf aan
de Scottweg in Goes mag sinds
kort erkend Mercedes schade-
hersteller noemen en daarmee
ging men niet over één nacht
ijs. Ik sprak daarover met
twee vakmannen: Marco Zui-
dijk, after sales manager bij
Mercedes-Benzdealer Van Oe-
veren-Vervaet en Peter Sinke,
technisch directeur b(j Auto
schadeteam Baarends.
De ATC afdeling Zeeland, de ver
eniging van autotechnici heeft
op 10 maart jl. een lezing bijge
woond verzorgd door Trainer
Techniek Hans Heukers van Ci-
troën Nederland.
Terug op het oude nest: Dick
Comme begon 31 ]aar geleden
bil de Opeidealer en is daar nu
weer teruggekeerd.
ZfflIWS AUTOJOURNAAL 25 MAART 2009 - PAGINA 13
Door Rob Stratmg
DAIHATSU
Marco Zuidijk: "Vroeg of laat krijgt
iedere Mercedesrijder er mee te
maken: schade en het is van belang
dat die schade vakkundig en snel
wordt hersteld. Daarvoor is het bij
een Mercedes belangrijk dat er o.a.
originele onderdelen en materialen
worden gebruikt. Er mogen abso
luut geen concessies worden ge
daan aan de kwaliteit van onze au
tomobielen. Als wij een schadeauto
uit handen geven, moeten we ervan
overtuigd zijn dat het werk 100%
volgens onze mormen wordt uitge
voerd. Wij garanderen dan ook dat
de Mercedes niet in waarde is ver
minderd door de schade. Wij zijn
met Autoschadeteam Baarends in
zee gegaan, omdat we er zeker van
zijn dat dit bedrijf de auto's heeft
hersteld volgens de fabrieksnormen
tegen marktconforme prijzen.
De schadehersteller
Peter Sinke: "We hebben flink geïn
vesteerd om aan alle eisen die Mer
cedes stelt te voldoen. Zo hebben
twee van onze mensen, Eric Hui-
bregtse en Dennis van Dongen spe
cifieke cursussen gevolgd bij de
Mercedes importeur in Nijkerk.
Duitse technici hebben daar de he
ren over elk model bijgepraat. Bo
vendien hebben we frontpasmallen
voor de nieuwe C- en E-klasse aan
geschaft. Wist je dat het linker bin-
nenscherm van bijvoorbeeld een C-
klasse uit 8 verschillende staalsoor
ten bestaat? Bovendien gebruikt
Mercedes heel veel aluminium, zo
wel bij de carrosserie als bij balken
en het onderstel en dat vereist spe
ciale technieken. Voor een niet er
kend schadebedrijf is het gewoon
onmogelijk om zo'n auto te repare
ren!
Veiligheid
Moderne auto's zoals de Mercedes-
sen zitten vol met passieve en ac
tieve veiligheden. Niet alleen de
zichtbare schade wordt gerepa
reerd, maar vooral ook de onzicht
bare. Denk hierbij aan de werking
van airbags, gordelspanners, kop
lampen die zich automatisch aan
passen aan de rijomstandigheden,
slimme camera's die in de gaten
houden of de bestuurder zich aan
de wegmarkeringen houdt, de staat
van de kreukelzones en de wielop
hanging.
Veel van deze auto's zijn bijvoor
beeld uitgerust met een adaptieve
cruisecontrol, dat houdt in dat de
auto met ingestelde cruisecontrol
automatisch afremt als hij te dicht
een voorligger nadert. De bestuur
der moet op zo'n systeem kunnen
blindvaren.
Vóór en na het herstel van de scha
de lezen we de auto compleet uit
om te checken of alle systemen
werken. We willen er namelijk
300% van overtuigd zijn dat alles in
orde is. We kunnen ons geen enke
le fout permitteren!"
mee daar als verkoper begon. In
1977 verhuisde hij mee naar klein
Frankrijk, maar in 1980 verruilde hij
Opel voor Volkswagen en Audi bij
Auto Poppe. Bij Van Strien vervol
gens zwaaide hij de scepter in de
Audishowroom tot aan het debacle.
"Ik heb er zin in", aldus de doorge
winterde verkoopleider. "Opel is een
toonaangevend merk dat heel lang
nr. 1 was in Nederland. Het merk is
zeer begaan met het milieu: 75 pro
cent bezit een groen label."
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform Ford Focus Wagon 1.6-16V Trend
airco, abs, airbags, el. ramen, luxe airco, airbags, abs, cpv, cruise contr. airco, cpv, airbags, abs, el. ramen
mrt.-08 16.969 km €14.995,- sep.-05 43.653 km €11.650,- mrt.-06 71.479 km €13.650,-
De drieënzestig aanwezigen werden
welkom geheten door directeur Jan.
van Fraassen die zich uiteraard ver
heugde over zo'n grote opkomst.
Vervolgens gaf voorzitter Kees Kom
mer het woord aan de gastspreker
die op zijn beurt op enthousiaste en
vakkundige wijze de hydractieve en
hydraulische veersystemen die Ci
troen al sinds 1955 toepast bij haar
modellen toelichtte. Uitgeprobeerd
bij de laatste versies van de Traction
Avant, vervolgens beroemd gewor
den bij de legendarische DS. Vele ty
pes werden ermee uitgerust, maar in
zijn lezing 'Van DS tot C6' belichtte
de heer Heukers de allernieuwste
versie van het innovatieve veersys-
teem.
Verzorgd
Een groot deel van de showroom
was uitgeruimd om alle aanwezigen
plaats te bieden. Een aantal openge
werkte onderdelen maakten het ver
haal nog duidelijker en de nieuwste
C6 was in de werkplaats aangesloten
op de nodige testapparatuur. Een uit
stekend verzorgd buffet vormde de
afsluiting van een leerzame avond!
Dick Comme heeft destijds welis
waar geleerd voor autotechnicus,
maar is vrijwel onmiddellijk na zijn
opleiding in de verkoop begonnen.
Garage Louisse aan de Westwal 25
in Goes was nog maar nét Auto
Hendriks geworden, toen Dick Com-