Saab 9-3 winnaar DEKRA Betrouwbaarheidsonderzoek Leo van der Welle: „Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg" Saab Melse Goes De Saab 9-3 is de be trouwbaarste auto in zijn klasse. Tot deze conclusie komt het Duitse DEKRA in haar Betrouwbaarheids onderzoek 2009. Als er één uitspraak is die monteur Leo van der Welle ty peert is het wel „Doe maar ge woon, dan doe je al gek ge noeg." Na ruim tien decennia werkzaam geweest te zijn in de Walcherse autowereld, beleef de hij donderdag 26 maart zijn laatste werkdag. Deze werd gevierd in de ondertussen klas sieke Auto Poppe-stijl. www.saabmelse.nl 9-3 2.0t S 5-drs. 2002 134.000 km 9.500,- 2.0t S 5-drs. 2002 78.000 km 9.950,- 2.2 TiD Sedan Business 2004 153.000 km 10.950,- 1.8i Sedan Business 2004 139.000 km 12.950,- 1.8t Cabriolet Vector 2004 63.000 km 24.950,- 1.9 TiD 150 pk Sedan Business 2005 88.000 km 16.950,- 1.81 Sedan Business 2005 49.000 km 17.950,- 1.9 TiD 150 pk Sedan Business 2006 35.000 km 21.900,- 1.8t Estate Business 2006 38.000 km 22.950,- 2.2 TiD Estate Norden 9-5 2005 78.000 km 21.950,- 1.9 TiD aut. Estate Business 2006 41.000 km 29.950,- 2.0t aut. Sedan Anniversary 2008 17.000 km 35.950,- Amundsenweg 35, 4462 GP Goes (0113) 27 15 15 www.melse.nl Saab: saab@melse.nl Saab 9-3 1.8t Anniversary Sedan Multi-media pakket 2007,29.000 km 24.950,- Saab 9-3 2.0t Cabriolet SE Anniversary 2003,78.000 km 19.950,- WWW.ZgUWSflUTOJOURiyflflL.ML11 MflflRT 2009 - PAGINA 7 Voor het Betrouwbaarheids onderzoek 2009 analyseerde DEKRA-dat ook in Neder land actief is - de gegevens van meer dan vijftien miljoen auto's. Die waren onderver deeld in zeven categorieën: stadsauto's, compacte auto's, middenklasse auto's, limousi nes, sportauto's/cabriolets, SUV's en MPV's. Het rapport laat zien welke gebruikte au to's in de desbetreffende cate gorie het betrouwbaarst zijn, de minste pechgevallen ken nen en de hoogste kwaliteit hebben. De Saab 9-3 is de winnaar van de categorie middenklasseauto's, waarbij een onderscheid is gemaakt tussen auto's met een kilome terstand van 0 tot 50.000 en van 50.000 tot 100.000. Maar liefst 93 en 84 procent van de in beide categorieën onder zochte Saabs 9-3 bleek geen enkel defect te vertonen. In totaal onderzochten de ex perts van DEKRA 150 model len van de meest uiteenlopen de automerken. Daarbij keken de onderzoekers alleen naar de gebreken als gevolg van de algehele kwaliteit van de auto en niet die afhankelijk zijn van de staat van onder houd. Vijf sterren-veiligheid Behalve het garanderen van een hoge kwaliteit behoort sinds jaar en dag ook de ont wikkeling van innovatieve vei ligheidsvoorzieningen tot de kernwaarden van Saab. Zo is elke Saab voorzien van ABS en ESP, maar ook van tal van andere actieve en passieve veiligheidssystemen, zoals actieve hoofdsteunen. Sterrenregen Tijdens de EuroNCAP-bots- proeven scoort elke Saab - van de Saab 9-3 Sport Sedan tot en met de Saab 9-5 Sport Estate - hoog op het gebied van inzittendenbescherming, waaronder de maximale score van vijf sterren. Een eervolle vermelding verdient de Saab 9-3 Cabriolet, waarvan de botsbestendigheid als een van de weinige vierzitscabriolets door EuroNCAP beloond wordt met vijf sterren. We schrijven 1966 als Leo van der Welle voor het eerst aan de slag gaat bij een autobedrijf. Hij stapt dan de werkplaats binnen bij het universele autobedrijf De Klerk aan de Middel burgse Vlasmarkt. Hij was toen pas zeventien jaar en had zijn school loopbaan op de LTS zojuist afgeslo ten. „Autobedrijf De Klerk was een uni verseel autobedrijf. We waren niet merkgebonden en verkochten, on derhielden en repareerden alle mer ken auto's, in die tijd reden er nog veel Engelse auto's rond zoals Mor ris en Austin, maar ook die kleine Peugeotjes en Fiatjes." Echt lang bleef Leo echter niet werkzaam aan de Vlasmarkt, al na 8 maanden ver kaste hij naar de Lambrechtstraat. Kwart eeuw En in de Lambertstraat zou Leo meer dan een kwart eeuw blijven. Maar liefst 27 jaar lang vormde hij een vaste kracht in de werkplaats van Garage Delta. Ook hier weer was Leo werkzaam bij een universeel au tobedrijf. In die tijd was het nog mo gelijk dat een autobedrijf van alle merken verstand had. De auto's wa ren veel minder gecompliceerd en hadden nog geen specifiek ge schoolde werknemers nodig. De specialisatie in de autobranche maakte in deze jaren echter wel zijn entrée. Leo van der Welle volgde de ze op de voet: „In die jaren heb ik nog een gespecialiseerde auto-elek- tro avondopleiding gevolgd aan het ROC." Na 27 jaar verliet hij echter de zamenlijke ontbijt met alle collega's. Deze hadden de avond tevoren Leo zijn brug en gereedschapskar al toe passelijk versierd. Na nog een paar uurtjes sleutelen was Leo zijn werk dag voorbij, en ging het in optocht naar Emelisse. In de bierbrouwerij werd Leo .getrakteerd op een uitge breide rondleiding met bijbehorende proeverij. Uiteindelijk werd de dag afgesloten met een receptie in de kantine van Auto Poppe. Toekomst Onder de gasten waren daar uiter aard ook de nodige oud-collega's die Jan van der Welle wilden uitzwaaien. Daaronder ook de aanstichter van het geheel: Jan Koster. Hij had Leo destijds bij Auto Poppe binnenge loodst, hij was er nu ook om Leo het beste toe te wensen voor de toe komst. Leo van der Welle heeft plan nen:,.Voorlopig heb ik nog voldoen de om handen. Ik heb thuis de nodi ge klusjes die nog moeten gebeuren. En eindelijk heb ik voldoende tijd voor mijn grote hobby: vogels kij ken." te solliciteren." Dat leverde Leo uit eindelijk zijn definitieve plaats in de Walcherse autowereld op. Maar liefst 1*4 jaar stond hij in de werk plaats bij de Audi- en Volkswagen dealer. Tot vorige week donderdag. Deze laatste werkdag werd in de on dertussen klassieke Auto Poppe-stijl gevierd. Uiteraard was daar het ge Definitief „Hier heb ik een jaar gewerkt. Mijn baan verviel omdat er een andere monteur terugkwam uit militaire dienst. Jan Koster, de magazijnchef bij Auto Poppe, raadde me aan hier Zeeuwse hoofdstad, voor een be trekking bij Hogesteger in Kapelle. Voor een compleet overzicht kijk op

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2009 | | pagina 31