Saab 9-3 winnaar DEKRA
Betrouwbaarheidsonderzoek
Leo van der Welle:
„Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg"
Saab Melse Goes
De Saab 9-3 is de be
trouwbaarste auto in zijn
klasse. Tot deze conclusie
komt het Duitse DEKRA in
haar Betrouwbaarheids
onderzoek 2009.
Als er één uitspraak is die
monteur Leo van der Welle ty
peert is het wel „Doe maar ge
woon, dan doe je al gek ge
noeg." Na ruim tien decennia
werkzaam geweest te zijn in de
Walcherse autowereld, beleef
de hij donderdag 26 maart zijn
laatste werkdag. Deze werd
gevierd in de ondertussen klas
sieke Auto Poppe-stijl.
www.saabmelse.nl
9-3
2.0t
S 5-drs.
2002
134.000 km
9.500,-
2.0t
S 5-drs.
2002
78.000 km
9.950,-
2.2 TiD
Sedan Business
2004
153.000 km
10.950,-
1.8i
Sedan Business
2004
139.000 km
12.950,-
1.8t
Cabriolet Vector
2004
63.000 km
24.950,-
1.9 TiD 150 pk
Sedan Business
2005
88.000 km
16.950,-
1.81
Sedan Business
2005
49.000 km
17.950,-
1.9 TiD 150 pk
Sedan Business
2006
35.000 km
21.900,-
1.8t
Estate Business
2006
38.000 km
22.950,-
2.2 TiD
Estate Norden
9-5
2005
78.000 km
21.950,-
1.9 TiD aut.
Estate Business
2006
41.000 km
29.950,-
2.0t aut.
Sedan Anniversary
2008
17.000 km
35.950,-
Amundsenweg 35, 4462 GP Goes (0113) 27 15 15
www.melse.nl Saab: saab@melse.nl
Saab 9-3 1.8t Anniversary
Sedan Multi-media pakket
2007,29.000 km 24.950,-
Saab 9-3 2.0t Cabriolet
SE Anniversary
2003,78.000 km 19.950,-
WWW.ZgUWSflUTOJOURiyflflL.ML11 MflflRT 2009 - PAGINA 7
Voor het Betrouwbaarheids
onderzoek 2009 analyseerde
DEKRA-dat ook in Neder
land actief is - de gegevens
van meer dan vijftien miljoen
auto's. Die waren onderver
deeld in zeven categorieën:
stadsauto's, compacte auto's,
middenklasse auto's, limousi
nes, sportauto's/cabriolets,
SUV's en MPV's. Het rapport
laat zien welke gebruikte au
to's in de desbetreffende cate
gorie het betrouwbaarst zijn,
de minste pechgevallen ken
nen en de hoogste kwaliteit
hebben. De Saab 9-3 is de
winnaar van de categorie
middenklasseauto's, waarbij
een onderscheid is gemaakt
tussen auto's met een kilome
terstand van 0 tot 50.000 en
van 50.000 tot 100.000. Maar
liefst 93 en 84 procent van de
in beide categorieën onder
zochte Saabs 9-3 bleek geen
enkel defect te vertonen. In
totaal onderzochten de ex
perts van DEKRA 150 model
len van de meest uiteenlopen
de automerken. Daarbij keken
de onderzoekers alleen naar
de gebreken als gevolg van
de algehele kwaliteit van de
auto en niet die afhankelijk
zijn van de staat van onder
houd.
Vijf sterren-veiligheid
Behalve het garanderen van
een hoge kwaliteit behoort
sinds jaar en dag ook de ont
wikkeling van innovatieve vei
ligheidsvoorzieningen tot de
kernwaarden van Saab. Zo is
elke Saab voorzien van ABS
en ESP, maar ook van tal van
andere actieve en passieve
veiligheidssystemen, zoals
actieve hoofdsteunen.
Sterrenregen
Tijdens de EuroNCAP-bots-
proeven scoort elke Saab -
van de Saab 9-3 Sport Sedan
tot en met de Saab 9-5 Sport
Estate - hoog op het gebied
van inzittendenbescherming,
waaronder de maximale score
van vijf sterren. Een eervolle
vermelding verdient de Saab
9-3 Cabriolet, waarvan de
botsbestendigheid als een van
de weinige vierzitscabriolets
door EuroNCAP beloond
wordt met vijf sterren.
We schrijven 1966 als Leo van der
Welle voor het eerst aan de slag gaat
bij een autobedrijf. Hij stapt dan de
werkplaats binnen bij het universele
autobedrijf De Klerk aan de Middel
burgse Vlasmarkt. Hij was toen pas
zeventien jaar en had zijn school
loopbaan op de LTS zojuist afgeslo
ten.
„Autobedrijf De Klerk was een uni
verseel autobedrijf. We waren niet
merkgebonden en verkochten, on
derhielden en repareerden alle mer
ken auto's, in die tijd reden er nog
veel Engelse auto's rond zoals Mor
ris en Austin, maar ook die kleine
Peugeotjes en Fiatjes." Echt lang
bleef Leo echter niet werkzaam aan
de Vlasmarkt, al na 8 maanden ver
kaste hij naar de Lambrechtstraat.
Kwart eeuw
En in de Lambertstraat zou Leo
meer dan een kwart eeuw blijven.
Maar liefst 27 jaar lang vormde hij
een vaste kracht in de werkplaats
van Garage Delta. Ook hier weer was
Leo werkzaam bij een universeel au
tobedrijf. In die tijd was het nog mo
gelijk dat een autobedrijf van alle
merken verstand had. De auto's wa
ren veel minder gecompliceerd en
hadden nog geen specifiek ge
schoolde werknemers nodig. De
specialisatie in de autobranche
maakte in deze jaren echter wel zijn
entrée. Leo van der Welle volgde de
ze op de voet: „In die jaren heb ik
nog een gespecialiseerde auto-elek-
tro avondopleiding gevolgd aan het
ROC." Na 27 jaar verliet hij echter de
zamenlijke ontbijt met alle collega's.
Deze hadden de avond tevoren Leo
zijn brug en gereedschapskar al toe
passelijk versierd. Na nog een paar
uurtjes sleutelen was Leo zijn werk
dag voorbij, en ging het in optocht
naar Emelisse. In de bierbrouwerij
werd Leo .getrakteerd op een uitge
breide rondleiding met bijbehorende
proeverij. Uiteindelijk werd de dag
afgesloten met een receptie in de
kantine van Auto Poppe.
Toekomst
Onder de gasten waren daar uiter
aard ook de nodige oud-collega's die
Jan van der Welle wilden uitzwaaien.
Daaronder ook de aanstichter van
het geheel: Jan Koster. Hij had Leo
destijds bij Auto Poppe binnenge
loodst, hij was er nu ook om Leo het
beste toe te wensen voor de toe
komst. Leo van der Welle heeft plan
nen:,.Voorlopig heb ik nog voldoen
de om handen. Ik heb thuis de nodi
ge klusjes die nog moeten gebeuren.
En eindelijk heb ik voldoende tijd
voor mijn grote hobby: vogels kij
ken."
te solliciteren." Dat leverde Leo uit
eindelijk zijn definitieve plaats in de
Walcherse autowereld op. Maar
liefst 1*4 jaar stond hij in de werk
plaats bij de Audi- en Volkswagen
dealer. Tot vorige week donderdag.
Deze laatste werkdag werd in de on
dertussen klassieke Auto Poppe-stijl
gevierd. Uiteraard was daar het ge
Definitief
„Hier heb ik een jaar gewerkt. Mijn
baan verviel omdat er een andere
monteur terugkwam uit militaire
dienst. Jan Koster, de magazijnchef
bij Auto Poppe, raadde me aan hier
Zeeuwse hoofdstad, voor een be
trekking bij Hogesteger in Kapelle.
Voor een compleet overzicht kijk op