JAARGANG 1 MAART 2009 I NUMMER 5
WWW.BOVAG.NL
DEBUUT SUN LIVING KAMPEERAUTO'S
andert en dus ook hun ma
nier van op vakantie gaan.
Wil men een weekendje weg,
dan wordt een bungalow ge
huurd. Heeft men zin in luxe,
dan komt het All-ln hotel om
de hoek kijken. En voor een
avontuurlijke, ondernemende
vakantie is het huren van een
kampeerauto ideaal. Als
kampeerbranche moeten we
inspringen op deze trend.
Met het merk Sun Living kan
de Vlaanderen Groep dat.
Een zeer groot plus-punt
voor ons als importeur is dat
deze kampeerauto's ge
bouwd worden in de Adria fa
briek. Dat verzekert ons en
de consument van een goe
de prijs-kwaliteit verhouding",
aldus Vlaanderen.
Op dit moment brengt Sun Li
ving Benelux vier modellen
op de markt, twee alkoof mo
dellen en twee semi-integraal
modellen. Beiden met zit- en
slaapplaatsen voor vier tot
zes personen. Er is keuze uit
diverse motorvermogens,
maximaal toelaatbare ge
wichten (max. is 3500 kg. dus
B-rijbewijs is voldoende!) en
natuurlijk kan men kiezen uit
bekleding en diverse opties.
Op dit moment is men bezig
met het aanstellen van een
aantal dealerbedrijven. Deze
worden met zorg geselec
teerd. Voor wie de Sun Living
modellen toch al wil bekijken,
Vlaanderen Groep houdt van
20 tot en met 23 maart spe
ciale dagen waaraan alle
merken van de Vlaanderen
Groep deelnemen: Adria ca
ravans en kampeerauto's,
Kabe caravans en Sunseeker
stacaravans, www.spektakel-
dagen.nl
Met de overname van Sun Roller Spanje door Adria Mobil
d.o.o. uit Slovenië kan een nieuw importeurschap voor de
Vlaanderen Groep uit Dordrecht niet uitblijven. Met ingang
van heden is Vlaanderen Groep importeur voor de Bene
lux van Sun Living, de kampeerauto-tak van Sun Roller.
Vlaanderen heeft al jaren er
varing op het gebied van ca
ravans en kampeerauto's en
ziet in dit nieuwe merk dan
ook mooie kansen. Algemeen
directeur Ad Vlaanderen:
"Sun Living kampeerauto's
worden gebouwd voor begin
nende "camperaars", voor
jonge gezinnen die het rond
reizen en pionieren zien als
een belevenis. Om deze
doelgroep goed te kunnen
bedienen worden Sun Living
kampeerauto's tegen zeer
scherpe prijzen in de markt
gezet. Natuurlijk betekent dat
minder luxe snufjes, maar die
heeft deze doelgroep ook
niet nodig."
Met een vanaf prijs van nog
geen 46.000 euro zijn deze
kampeerauto's bovendien
aantrekkelijk voor de ver
huurmarkt. "De verhuurmarkt
heeft de toekomst. Mensen
veranderen, hun gedrag ver
y BMW CONCEPT 5 SERIE
GRAN TURISMO: GROTE LUXE
"De nieuwste concept car
van BMW, de 5 Serie Gran
Turismo, is geen stijloefe
ning van de ontwerpers,
maar een doelbewuste ont
wikkeling voor de groep ko
pers in de hogere midden
klasse die het allerbeste wil.
Om dat te bereiken, verenig
den de ontwerpers de elegan
tie en luxe van een premium
sedan met de veelzijdigheid
van een SAV en de allure van
een sportieve GT." BMW is
duidelijk over de ambitie met
haar nieuwste telg en noemt
het een visie op de mobiliteit in
de toekomst, waarbij eigen
schappen van verschillende
voertuigtypen worden samen
gebracht in een enkel model.
Het resultaat is een innovatie
ve mix van elegant design, va
riabele ruimte, royaal comfort
en BMW's typische dynamiek.
BMW noemt de 5-variant
Progressive Activity Sedan.
Passend bij de GT-traditie
heeft de vierzitter vier portie
ren met frameloze ruiten. Het
interieur van deze auto biedt
geraffineerde luxe en opval
lend veel ruimte. De lijnen van
het ontwerp zijn sierlijk gebo
gen en lopen over de volle
breedte en lengte van het inte
rieur om de grote binnenruimte
te accenturen. De zitpositie in
de auto is hoger dan die in een
sedan, wat zorgt voor over
zicht en daarmee een gevoel
van controle. Het grote pano
ramadak maakt de auto zeer
licht van binnen, waardoor de
ruimte, de materialen en de
excellente afwerkingkwaliteit
nog meer nadruk krijgen.
Zitplaatsen
De stoelen op de vier zitplaat
sen zijn individueel verstel
baar. Achterin biedt de Con
cept 5 Serie Gran Turismo de
beenruimte van BMW 7 Serie
niveau en is de hoofdruimte
vergelijkbaar met die van een
BMW X5. Het interieur van de
auto is variabel en biedt daar
door veel functionaliteit. Door
de achterste stoelen bijvoor
beeld tien centimeter naar vo
ren te schuiven, groeit de ba
gageruimte van 430 naar 570
liter, terwijl tegelijkertijd de
beenruimte nog riant blijft. De
rugleuningen van de achter-
stoelen kunnen worden inge
klapt, waarna een laadvolume
van 1.650 liter beschikbaar is.
Even groot als van een BMW 5
Serie Touring.
Achterklep
De fastback-achterklep (Skoda
Superb kwam er reeds mee) is
ook functioneel. Voor het mak
kelijk in- en uitladen van kleine
zaken, kan het deel van de
klep onder de achterruit geo
pend worden, precies zoals bij
een sedan. De bagageruimte
is afgeschermd van de passa
giersruimte, zodat de inzitten
den geen hinder hebben van
lawaai en weersinvloeden. De
achterklep kan uiteraard ook in
zijn geheel omhoog, inclusief
de ruit, zodat grote spullen
kunnen worden in- of uitgela
den.
Karakteristiek
De basis van het exterieurde-
sign van de BMW Concept 5
Serie Gran Turismo wordt ge
vormd door bekende BMW ka
rakteristieken: een lange mo
torkap, een grote wielbasis,
een naar achter geplaatste
passagiersruimte en een ele
gante ronding van een
coupéachtige, schuin aflopen
de daklijn.
Daarbij benadrukken diverse
designelementen de BMW-dy-
namiek. Dat geldt voor de gro
te grille met dubbele nieren.
Deze grille is laag geplaatst en
staat rechtop. De koplampen
liggen schuin achterover en lo
pen ver door in de zijkant. De
dubbele koplampen hebben
de bekende coronaringen, dit
maal opgebouwd uit leds.
De flank van de concept car
heeft een duidelijke taillelijn;
een scherp profiel dat langs de
portiergrepen loopt. Samen
met de coupélijn van het dak
zorgt dat voor een sportief pro
fiel dat de lengte van de auto
benadrukt. Kwaliteit zit ook in
details, zoals de aluminium
lijsten rond de zijruiten.